GC: EA begränsar The Old Republic-släppet

Robot
GC: EA begränsar The Old Republic-släppet

Antalet Star Wars: The Old Republic-exemplar vid lansering blir medvetet begränsat, så att de som får tag i spelet ska garanteras en bekväm start utan strul.

#electronic-arts, #star-wars-the-old-republic


Medlem
GC: EA begränsar The Old Republic-släppet

Det var det dummaste jag hört hittills.

Kanske köra lite stresstestande för att se hur mycket era servrar tål? Typ via... öppen beta?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

MFZ
Medlem

eller för att säkra mycket förbokningar...


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Intressant strategi. De flesta, om inte alla, har haft problem vid launch av MMORPG, så jag är rätt nyfiken om de kan hålla servrarna uppe och utan lagg.
Känner mig ändå ganska safe på att jag får ett exemplar. Men hur ska t.ex. webhallen och andra butiker hantera detta? Det brukar ju inte vara så att lagren tar slut på "vanliga" versioner, snarare collector's editions.
Det måste ju ändå röra sig om ett par miljoner vid release (även om antalet minskar efter då folk inte gillar spelet el dyl).

Medlem

tycker det smart

spelar inge roll ur mycket som stress testar dras server blir fortfarande overload på spelar händer alla mmo.

Moderator | Testpilot

Är inte det är en gammal nyhet? För mig ni skrivit om det tidgiare


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

OBS BEGRÄNSAD UPPLAGA ENDAST 1MILJARD EXEMPLAR.

typ så....

Medlem

börjar tappa tron på detta spel

Medlem

Direkt jag läste rubriken tänkte jag marknadsföring.

Medlem

Det här är ju pinsamt FZ, detta lärde jag redan två månader sen.

Medlem

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Medlem

Jag tyckte att det här lät fruktansvärt korkat första gången jag hörde det... men sen började jag tänka efter. Sure, det låter som ett sätt att få spelare att förhandsboka, men på samma gång kan jag inte nämna ett enda MMO jag spelat som inte haft total kaos i starten (och jag har varit med i starten av säkert 6 st stora MMOs). För mycket folk i newbie ytorna, servrar som krashar osv. Att släppa in mer folk med 3-4 dagars mellanrum kanske inte är en så dum idé ändå.

Ska bli intressant att se vad som händer.

Medlem
Skrivet av Cliffie:

Jag tyckte att det här lät fruktansvärt korkat första gången jag hörde det... men sen började jag tänka efter. Sure, det låter som ett sätt att få spelare att förhandsboka, men på samma gång kan jag inte nämna ett enda MMO jag spelat som inte haft total kaos i starten (och jag har varit med i starten av säkert 6 st stora MMOs). För mycket folk i newbie ytorna, servrar som krashar osv. Att släppa in mer folk med 3-4 dagars mellanrum kanske inte är en så dum idé ändå.

Ska bli intressant att se vad som händer.

LOTRO hade en väldigt smärtfri launch må jag säga.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Det var efter release.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Medlem
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Så vad gjorde Blizzard då? De bara slutade tillverkar skivor och det var därför det var brist på dem och de inte fanns att köpa spelet i butik på något ställe i världen kort efter spelet kom ut på marknaden?

Blizzard gjorde ett begränsat tryck av skivor sedan dröjde de någon månad innan de gjorde tryck nummer två.

Medlem
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Blizzard hade ett fint kösystem där man stod i flera timmar i väntan på att få spela, och när man väl kom in och spelade så var ställen där man startar överfyllda och det tog ca 2-3 timmar de första questsen istället för 30-40 minuter som det tar nu ^^

Tycker detta är ett smart system, collectors Edition får 6 dagar försläpp, förbokningar får 3 dagar. Det innebär att det kommer nog inte vara extremt mycket folk så man inte får något gjort på de flesta ställen som finns. Plus att man slipper nog extrema köer.
Hoppas det fungerar bra.


signatur

- PiDuT

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Så vad gjorde Blizzard då? De bara slutade tillverkar skivor och det var därför det var brist på dem och de inte fanns att köpa spelet i butik på något ställe i världen kort efter spelet kom ut på marknaden?

Blizzard gjorde ett begränsat tryck av skivor sedan dröjde de någon månad innan de gjorde tryck nummer två.

De slutade skicka ut fler skivor för att servrarna inte klarade av det snabbt stigande spelar antalen.

Medlem
Skrivet av Scourged:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Det var efter release.

Ja klart det var efter, men det hade ändå planerat att så många spel kommer vi sälja och baserat det på antalet servrar det gick bara inte ut och pratade om det officiellt innan som EA gör nu, vilket dels är ett marknadsförings trick och även en del av kvalitets tänkande.

Inaktiv

Aion Online hade problem 1 månad.. hann knappt lvlva 20

Medlem
Skrivet av Scourged:
Skrivet av Gandir:
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Så vad gjorde Blizzard då? De bara slutade tillverkar skivor och det var därför det var brist på dem och de inte fanns att köpa spelet i butik på något ställe i världen kort efter spelet kom ut på marknaden?

Blizzard gjorde ett begränsat tryck av skivor sedan dröjde de någon månad innan de gjorde tryck nummer två.

De slutade skicka ut fler skivor för att servrarna inte klarade av det snabbt stigande spelar antalen.

Ja och varför tror du EA gör som det gör då, för att det har obegränsat med servers och inte har någon som helst aning om hur många spel det räknar med att sälja? Det gör det så klart av samma anledning de har planerat för ett antal servers och de tänker inte sälja mera än va det antalet servers klarar av.

Den mörka sidan är stark i USA...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

de vill inte att allt folk ska fatta att spelet suger efter lvl 15

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Cliffie:

Jag tyckte att det här lät fruktansvärt korkat första gången jag hörde det... men sen började jag tänka efter. Sure, det låter som ett sätt att få spelare att förhandsboka, men på samma gång kan jag inte nämna ett enda MMO jag spelat som inte haft total kaos i starten (och jag har varit med i starten av säkert 6 st stora MMOs). För mycket folk i newbie ytorna, servrar som krashar osv. Att släppa in mer folk med 3-4 dagars mellanrum kanske inte är en så dum idé ändå.

Ska bli intressant att se vad som händer.

LOTRO hade en väldigt smärtfri launch må jag säga.

Ja likaså Rift, den va väldigt bra

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Det var det dummaste jag hört hittills.

Kanske köra lite stresstestande för att se hur mycket era servrar tål? Typ via... öppen beta?

Det kommer dem göra med start på nästa månad (sept)

Skrivet av PiDuT:

Tycker detta är ett smart system, collectors Edition får 6 dagar försläpp, förbokningar får 3 dagar.

Fel alla kommer få samma 3 dagars det har dem sagt officiellt.
-
Sen tycker jag som flesta sagt att det är bra istellet för 2h köer och ospelbart nästintill då man tar sig in. Dock tror jag inte SWTOR kommer vara det första mmorpg spelet som får en perfekt start med tanke på dess storlek och hype.

Medlem

Läst många kommentarer (inte bara på fz) om folk som tycker att det här verkar vara ett marknadsföringsknep och jag måste säga att jag inte riktigt förstår hur folk tänker då.
De flesta som planerat att boka det har förmodligen redan gjort det och blir det för många bokningar får inte alla sina spel vid release, utan de får vänta ett par veckor eller en månad.
Och vad har de möjligheten att göra då? De kan läsa om vad folk tycker om spelet och ändra sin åsikt, varpå de kanske avbokar spelet om de inte längre tycker att det verkar vara värt pengarna.

Locka bokningar gör de såvitt jag förstått med hjälp av sina early access-koder som de skickar ut till alla som bokar vilket vad jag har sett bland folket jag spelar med, har fungerat ganska bra.

Sen stresstest i all ära, men det spelar ingen roll om de testar innan release, då det ändå verkar som att servrarna aldrig riktigt klarar med ett stort släpp när det väl gäller.
Och till det finns det en enkel förklaring. Alla är inte intresserade eller informerade om dessa test, så det brukar sluta med att några tusen användare ansluter. Det täcker inte riktigt de, säg 100k, som försöker spela när det släppts.

Jag är säker på att det finns fler som minns releasen av WoW för några år sen. Ett tag innan release hade de en öppen beta med stresstest osv, men vad hände sen vid release? Servrarna gick ner under releasenatten, så man kunde inte ens registrera sitt spel. Sen var det inte riktigt så stabilt som det borde varit under den första tiden det var släppt.

Sen har vi det mycket mindre populära spelet Star Trek Online, vilket också det hade en öppen beta med stresstest ett tag innan release. Samma sak hände där och spelet var i princip ospelbart de första två dagarna eller så.

Exemplen är många, men jag tänker inte dra ut på det hela mer än vad jag redan gjort. Det hela känns enligt mig som en ganska välgrundad idé som om något lär sänka försäljningen efter release, om spelet inte är bra. (Vilket återstår att se, jag är skeptisk.)

Och som tidigare nämnts, skärpning FZ. Ska ni skriva "nyheter" så får ni hänga med i svängarna.
(Also, mjuh. Jag vet att det låter som att jag försvarar EA, vilket jag inte gör. Tycker bara att det låter som en bra idé. Hade jag inte bokat samlarutgåvan när den dök upp på webhallen för 699kr i början av 09 så hade jag avbokat och avvaktat tills det varit ute ett tag. Har blivit osäker på spelet efter att de visat upp en del av sakerna sen jag bokade det. Tyvärr är jag svag för samlarutgåvor, särskilt när jag bokat dem långt i förväg och därför kommer undan med att betala en tusenlapp under vad de ska kosta egentligen..)

Medlem

FZ nyheter är ju alltid efter -.-

Medlem
Skrivet av Aresz:

OBS BEGRÄNSAD UPPLAGA ENDAST 1MILJARD EXEMPLAR.

typ så....

Rofl, precis så tänkte jag när jag läste nyheten.

Medlem
Skrivet av vuze2143:

börjar tappa tron på detta spel

I find your lack of faith disturbing...

Medlem
Skrivet av Gandir:
Skrivet av White Moose:
Skrivet av Gandir:

Vad är det som är så konstigt med det? Blizzard gjorde samma när World of Warcraft kom.

Nej, Blizzard gjorde inte samma sak.

Så vad gjorde Blizzard då? De bara slutade tillverkar skivor och det var därför det var brist på dem och de inte fanns att köpa spelet i butik på något ställe i världen kort efter spelet kom ut på marknaden?

Blizzard gjorde ett begränsat tryck av skivor sedan dröjde de någon månad innan de gjorde tryck nummer två.

De sålde enormt mycket bättre än förväntat och servrarna kunde inte hantera allt folk. Tror det var 400 000 spelare på bara en månad. Vilket på den tiden var enormt mycket.

Därefter så begränsade de tillgången på spelet tills de fixat serverproblemen.

Summa summarum, inte samma sak som EA gör.

12
Skriv svar