Om att förändras som fotograf

Medlem
Om att förändras som fotograf

Är det färre bilder i bloggen än det varit? Ja. Jag har själv funderat kring det här lite och kommit fram till en slutsats. Det är inte bara att jag inte bloggar lika mycket som tidigare, jag fotograferar faktiskt en hel del mindre än förr.
Jag tar inte med kameran ut i ur och skur som jag gjorde tidigare. Jag går sällan eller aldrig ut för att "fotografera". Mina vackra blombilder känns inte längre lika roliga och att ta sig ut i ottan för att fotografera morgonljus över en daggfuktig äng känns så där lagom spännande. Det har liksom blivit skönare med sovmorgon..

Jag jobbar desto mer med fotografering. Aldrig förr har jag haft så mycket fotojobb (bröllop), som jag har haft denna sommaren. Visst, jag gör inte ett bröllop varje helg men det får nog ändå anses som relativt ofta med tanke på att jag håller mig på en semi-proffs-nivå. Jag tar betalt men lever inte på det.

Det är fortfarande roligt att fotografera men jag har nog blivit mer kräsen ju mer jag plåtat. Förr kunde jag plåta allt, en rostfläck på en bil kunde bli en världsdel på en karta, en vattenpöl speglade ett vackert ljus... nu ska rosten avlägsnas och putsas bort och en vattenpöl är inget annat än något man går runt för att inte bli blöt om fötterna.

Nog med negativa tankar... jag får helt enkelt hitta nya projekt. Jag har inte glömt den där jäkla stjärnfrukten som jag ska fotografera... jag hade till och med möjlighet för några veckor sedan, men kameran låg för långt borta eller jag hade inget minneskort eller något. Bortförklaringar får jag dock aldrig slut på

Jag vet att kameran kommer användas till max så fort barnet är kommet. Från och med oktober 2011 kommer jag öka min månatliga exponeringsdos med flera tusen. Ni kommer få bilder till leda, så vänta ni bara. Tycker ni att det är ont om bilder nu kommer ni ångra er att ni någonsin sa något sen. Jag ska försöka skona er från den största floden av barnbilder, men kan inte lova att det ändå inte blir på tok för många.

Vet ni, kanske är det så enkelt att som så mycket annat denna sommaren som regnat bort, har även fotograferingen gjort det? Ser ni, en bortförklaring som mycket väl kan visa sig vara sann.

#blogg

MFZ
Medlem
Om att förändras som fotograf

så där är det med allt kreativt skapande, det går i vågor... vissa perioder sprudlar det med inspiration och idéer, för att sedan ha perioder av total blockad. det vänder snart ska du se.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Tack för uppmuntran! Så är det verkligen, det går i vågor. Jag har märkt att jag alltid är väldigt tom efter ett bröllop, de tar verkligen en massa energi. Fast på ett bra vis, för det är roligt!

Medlem

Finns ju en hel del att bli inspirerad av i fotoboksväg. Sen har vi ju alltid fotografiska också här i Stockholm ivartfall.
Glöm inte kaffet!


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Jag har nu när ni säger det en påbörjad läsning i en fin fotobok jag fick då jag var publicerad i Fotosidan Magasin. Borde faktiskt komma ytterligare en bok på posten snart för jag blev publicerad med en bröllopsbild nu senast i deras bröllopsspecial. Tidningen finns ute nu, jag är på sid 42.

MFZ
Medlem

vad heter du på fotosidan?


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

fotografmanuelek

1
Skriv svar