Därför struntar Konami i Silent Hill 4

Robot
Därför struntar Konami i Silent Hill 4

Att Silent Hill: HD Collection inte är en komplett samling av skräckseriens alla delar är ingen hemlighet. Men den enda PS2-delen som lämnas utanför är Silent Hill 4: The Room från 2004. Hur tänkte Konami där?

#silent-hill-hd-collection, #silent-hill-2, #silent-hill-3, #silent-hill-4-the-room


Inaktiv
Därför struntar Konami i Silent Hill 4

Då kan man ju undra varför ettan inte är med???

Medlem

vafan ingen etta? då kan man skita i detta.. så mycket för collection.

Redaktör
Ponny

Bra fråga, jag hade mer än gärna sett ettan all over igen. Bäst i serien.

Blir nog en trevlig samling, men inte särskilt komplett.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Kan inte FZ försöka fråga varför inte ettan finns med i samlingen?

Medlem

Därför att SH1 kom till PSX medans 2:an och 3:an kom till PS2. Ettan är helt enkelt för lågupplöst för att göra om eller något liknande har dom sagt.

Redaktör
Ponny

Så är det säkert. Men varför inte gå en extra mil och göra om ettan ordentligt – med högupplöst Silent Hill 2-utseende. Hade varit trevligt både för nya och gamla fans.

Ska definitivt både fråga hur Konami tänker och pitcha idén när jag får möjlighet. Men något säger mig att jag inte vore den första.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

2:an är lätt bästa SH i mitt tycke! Blir ett köp utan tvekan.

Att digitalt restaurera en PSX-titel är ett oändligt mycket mer resurskrävande projekt än att putsa upp PS2-lir. Det är så klart trist att inte ettan får en HD-omvandling, men samtidigt säger det sig självt varför. Frågan är också vilken kommersiell sprängkraft HD-versioner av äldre SH-spel har idag – känns tveksamt om SH1 i HD skulle vara värt besväret. Å andra sidan, skulle denna samling sälja långt över förväntan så är det ju givetvis inte omöjligt.

Medlem

Jag har för mig SH1 finns på PSN? Jag äger ingen PS3 så jag har ingen riktig koll på det men ja, ni kan ju ta och kolla igenom PSN och se om titeln finns där.
Spelade om ettan för inte så längesedan på min gamla Playstation. Hur underbart som helst C:

Tomm Hulett har rätt angående SH4, det är den PS2-titeln som SH-fans bryr sig om minst eftersom den känns som "minst Silent Hill", var inte ens tänkt att bli ett Silent Hill-spel från början. Men jag uppskattar ändå fyran för den är kanske ändå den läskigaste delen. I alla andra SH-spel känner man sig säker så fort man stänger dörren... men inte i SH4 D:

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Att digitalt restaurera en PSX-titel är ett oändligt mycket mer resurskrävande projekt än att putsa upp PS2-lir. Det är så klart trist att inte ettan får en HD-omvandling, men samtidigt säger det sig självt varför. Frågan är också vilken kommersiell sprängkraft HD-versioner av äldre SH-spel har idag – känns tveksamt om SH1 i HD skulle vara värt besväret. Å andra sidan, skulle denna samling sälja långt över förväntan så är det ju givetvis inte omöjligt.

Har jag lite svårt att tro faktiskt, bara att testa slänga i random PSX spel i datorn och köra med emulator så ser det minst 3 gånger så bra ut jämfört med originalversionen på playstation. Har svårt att tro att Konami skulle vara så pass inkompetenta att de inte lätt och smidigt kan få SH1 att se snyggare ut på en PS3

Medlem
Skrivet av Cane:

Har jag lite svårt att tro faktiskt, bara att testa slänga i random PSX spel i datorn och köra med emulator så ser det minst 3 gånger så bra ut jämfört med originalversionen på playstation. Har svårt att tro att Konami skulle vara så pass inkompetenta att de inte lätt och smidigt kan få SH1 att se snyggare ut på en PS3

Men det beror inte på emulatorn i sig. Utan dess plugins, det finns otroligt många plugins till diverse olika emulatorer för att göra spelen snyggare. Men det är en helt annan sak till skillnad från att göra om spelet till en HD-version.

Medlem

Men är inte Shattered Memories en PS2 variant av PS1? Isåfall, varför är inte den med?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv
Skrivet av ohem:

Men är inte Shattered Memories en PS2 variant av PS1? Isåfall, varför är inte den med?

Shattered Memories är en "What if?" scenario som inte räknas till den "sanna" SH storyn.
Samt huvud plattformen var Wii, PSP och PS2 versioner fanns dock ochså

Medlem

Varför har ni FZ inte med Gamestop i bästa pris? 399kr för HD collection..

Medlem

Synd att ettan inte är med, men att spela det på en emulator med en joypad är förmodligen det bästa alternativtet idag, det var iaf så jag lirade det typ 2005.

Angående 4an så tyckte jag inte att det var lika stämningsfullt som tidigare spel. Var det verkligen Team Silent som utvecklade det? Så ingen förlust för min egen del att de skippar ett sämre spel.

Skrivet av Cane:
Skrivet av Sebastian Lind:

Att digitalt restaurera en PSX-titel är ett oändligt mycket mer resurskrävande projekt än att putsa upp PS2-lir. Det är så klart trist att inte ettan får en HD-omvandling, men samtidigt säger det sig självt varför. Frågan är också vilken kommersiell sprängkraft HD-versioner av äldre SH-spel har idag – känns tveksamt om SH1 i HD skulle vara värt besväret. Å andra sidan, skulle denna samling sälja långt över förväntan så är det ju givetvis inte omöjligt.

Har jag lite svårt att tro faktiskt, bara att testa slänga i random PSX spel i datorn och köra med emulator så ser det minst 3 gånger så bra ut jämfört med originalversionen på playstation. Har svårt att tro att Konami skulle vara så pass inkompetenta att de inte lätt och smidigt kan få SH1 att se snyggare ut på en PS3

Jag förstår hur du tänker, men det funkar inte riktigt så.

Jag har läst många uttalanden från utvecklare på olika spelhus som alla säger att det är extremt mycket mödosammare att porta över PSX-lir än PS2-lir. Det är inte bara jag som sitter och spekulerar. Så om det nu inte är en konspiration och alla ljuger för oss så får vi väl anta att det stämmer.

Medlem

Hade tänkt att skaffa detta men tror jag skippar nu eftersom det bara är 2 spel av 4. Skämmigt.


signatur

Memento Mori

Medlem

Tittar man på Tomb Raider trilogin med Anniversary så är en nyversion mer uppskattat än portad variant från dem tidigare generationerna. Synd att teamet valde att inte göra det. (likväl MGS HD collection)

För att inte på tal om Halo: Combat Anniversary...


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

dom struntar i 4an visst det är logiskt men vart är ettan ???

1
Skriv svar