John Carmack om vad han vill se i nästa generation

Robot
John Carmack om vad han vill se i nästa generation

"Unified virtual 64-bit address space", "full 64-bit space with virtualization on the hardware units" – ja, teknikguruns önskelista är sannerligen en aning... teknisk.


Medlem
John Carmack om vad han vill se i nästa generation

God has spoken! Now do what he said!


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Bara skit i konsolerna och utveckla till PC istället, Carmack. Framtiden är här.

Medlem

Jag skulle inte tacka nej till hans programmerings kunskaper. Förstår lite vagt vad han pratar om men 90% av tiden så är man lost

Medlem

Ingen som skulle kunna översätta det där? Haha, fattar inte vad han menar!

Inaktiv

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Medlem

Med tanke på att Larrabee var ett grafikkort så tänker du nog fel ja.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Medlem

kan inte bara microsoft hyra in snubben , och Sony, så att det blir bra grejor på next gen sakerna

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Ännu mer fakta som bevisar att ditt påstående inte var något annat än idiotiskt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_hardware#Graphics_proce...

En 3 kärnig superströmsnål processor med ett grafikkort på 500Mhz och 512MB RAM i 700Mhz (Jämför med dagens 1866 som inte ens blir ljumna och då är det inte bara klockfrekvenser som spelar roll.

För att slippa eventuellt dumma svar så kan jag också meddela att en lägre strömförbrukning gör komponenterna svalare och det betyder att man kan höja klockfrekvenserna tills det blir nästan lika varmt som innan eller tills man får den prestandan man vill ha om man inte vill ha den för varm.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Medlem

Det var väl länge sedan någon brydde sig om vad Carmack hade att säga..?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det han säger i praktiken är att det är väldigt omodernt att prata CPU/GPU. Han vill ha en adress space för att adressera alla funktioner i "datorn". Dvs man behöver inte programmera CPU- / GPU-riktad kod utan man skriver generell kod så sköter arkitekturen resten.

Man kan säga att DirectX är en software variant av detta men att Carmack skulle gilla om man kunde skrota direct X och ha en bättre arkitektur istället. Får iaf jag det till om jag läser mellan raderna

Medlem
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Njae, båda har 512 mb minne totalt för GPU och CPU. Sen är det olika hur man kan använda de olika. Se tex http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159357

Medlem

Massa RAM tack, och gärna 64bit stöd.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Njae, båda har 512 mb minne totalt för GPU och CPU. Sen är det olika hur man kan använda de olika. Se tex http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159357

Haha, känns lite löjligt när man sitter här med 8gb ram och 2gb minne på sin GPU. Konsolerna är låååångt efter.

Skrivet av Z3bb4n:

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Nej, PS3'ns flaskhals när det kommer till grafik är en GPU som är betydligt sämre är den som sitter i en 360. Är det inte dags att lägga ner de gamla myterna som Sonys propagandamaskin skapade
snart?

BTW har ps3 i praktiken MER minne än 360 pga av ett klantigt deisgnbeslut från Microsoft som skapar en hel del overhead i grafikminnet.

Medlem

Förstår inte alls hans kvasi-smörja, han borde nog hålla sig till att göra spel, och låta dem kunniga ta hand om hårdvaran.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det var väl länge sedan någon brydde sig om vad Carmack hade att säga..?

Nej. Med den långa erfarenhet och tekniskt kunnande Carmack har av spelindustrin är det naturligvis många som är intresserade.

Medlem
Skrivet av Blazing_Angel:

Förstår inte alls hans kvasi-smörja, han borde nog hålla sig till att göra spel, och låta dem kunniga ta hand om hårdvaran.

Om du inte förstår vad han säger hur kan du då avgöra att det är smörja? Om du bemödar dig med att titta på det senaste quakecon keynote så förklarar Carmack utförligt vilka problem/utmaningar spelutvecklare möter när de skapar spel till konsollerna.

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Njae, båda har 512 mb minne totalt för GPU och CPU. Sen är det olika hur man kan använda de olika. Se tex http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159357

Haha, känns lite löjligt när man sitter här med 8gb ram och 2gb minne på sin GPU. Konsolerna är låååångt efter.

Ändå så klarar inte din Pc av så mycket mer än en konsol, försök driva ex. Bf3 på low/medium med 52 Mb Ram och kom sedan hit och skryt XD
MAn kan inte jämföra PC och konsol-Ram, då kosnoler inte har OS som Windows som tuggar Ram, antivirus, Steam och all annan dynga som segar ner. Att de har är en otroligt enkel linux-dist eller liknande för att ge ett enkelt UI, som sedan stängs ner när man spelar.
Alltså kan en konsol med 512Mb Ram prestera som en Pc med 8ggr mer, imponerande?
Tänk då vad en konsol med 8Gb ram skulel kunna prestera, det vore nog sjukt ^^

OnT:
360 har redan idag, i nyare slim, en kombinerad GPU/CPU i ett chipp så det är inte så coolt. Att sedan ersätta CPU med ett par (3-7st) kombinerade cpu och gpu som jobbar tillsammans skulelnog däremot kunna ge grym prestanda till lågt pris och med låg värme-utveckling (klassiskt GPU problem).
Tänk bara på den (ö)kända "unlimited detail" videon som körs bara på en i7 i 20fps, släng till ett par sådana och dessutom GPU-kraft så snackar vi grafik

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Njae, båda har 512 mb minne totalt för GPU och CPU. Sen är det olika hur man kan använda de olika. Se tex http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159357

Haha, känns lite löjligt när man sitter här med 8gb ram och 2gb minne på sin GPU. Konsolerna är låååångt efter.

Ändå så klarar inte din Pc av så mycket mer än en konsol, försök driva ex. Bf3 på low/medium med 52 Mb Ram och kom sedan hit och skryt XD
MAn kan inte jämföra PC och konsol-Ram, då kosnoler inte har OS som Windows som tuggar Ram, antivirus, Steam och all annan dynga som segar ner. Att de har är en otroligt enkel linux-dist eller liknande för att ge ett enkelt UI, som sedan stängs ner när man spelar.
Alltså kan en konsol med 512Mb Ram prestera som en Pc med 8ggr mer, imponerande?
Tänk då vad en konsol med 8Gb ram skulel kunna prestera, det vore nog sjukt ^^

OnT:
360 har redan idag, i nyare slim, en kombinerad GPU/CPU i ett chipp så det är inte så coolt. Att sedan ersätta CPU med ett par (3-7st) kombinerade cpu och gpu som jobbar tillsammans skulelnog däremot kunna ge grym prestanda till lågt pris och med låg värme-utveckling (klassiskt GPU problem).
Tänk bara på den (ö)kända "unlimited detail" videon som körs bara på en i7 i 20fps, släng till ett par sådana och dessutom GPU-kraft så snackar vi grafik

...?
Försök du köra Shogun 2 på din konsol med 20 000+ soldater som ska hanteras av din processor samtidigt som grafikkortet ska visa varenda liten detalj. Allting till konsol skalas ner, och upplösningen till konsol är oftast väldigt låg, oftast bara 960x720. Kör alltid minst 1920x1080 till min PC och det går galant.
Ta reda på lite mer innan du uttalar dig helt felaktigt. Det går inte att jämföra en PCs arkitektur med konsoler med tanke på att allting är budget i en liten konsol. Windows tuggar dessutom inte mycket ram, antivirus stänger man av medans man spelar eller sätter i spelläge som många antivirus idag har. Steam använder knappt några resurser alls.

Inte nog med det. På konsol är det nästan alltid 30 fps... usch! Inte spelbart.

Edit: Kollade hur mycket minne Steam använder. 17.5 mb... ojoj Kraschar nog snart.

Medlem

Han sa mycket gott om Steam i intervjun.

Om man har en sån kunskap inom området som Carmack har så är det vettigt att skriva till Sony och Microsoft om om framtida ideér. Detta var nog dock det svåraste jag har läst ifrån honom, fattade ingenting, men de tlåter bra :).

Medlem

Även om jag personligen hellre ser Carmack fokusera och driva på spelmotorerna generellt (läs: PC) så förstår jag varför han gillar utmaningen i att maxa ur en begränsad och given hårdvara. Det är därför iOS-plattformen med iPad och iPhone fångat hans intresse och verkligen fått igång hans geniala kodande igen.

Killen är en gud som med en otroligt generös attityd till sin bransch, med att kontinuerligt släppa källkod öppet, lärt upp och bidragit till en ENORM mängd av det vi spelar och ser idag. Go, go mr Carmack!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Han är ingen "Gud", men han är en mycket kompetent kodknackare som har gett oss många underhållande timmar, dagar, år...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Z3bb4n:

En gud är han allt, och tror han har rätt i det mesta. Som jag förstod det så ville han inte ha ett separat grafikkort utan ett integrerat i processorn, han nämde även Larrabee som är en processorfamilj tilverkad av Intel som "enligt han" räcker till det mesta om de löser de andra bandbreddskräven som han har.

Skulle nog säga att en Ivy Bridge som kommer i höst skulle passa bättre då grafikdelen i Larrabee är riktigt klen och man vill ju också ha en framtidssäker konsoll.

Kan ha förstått det hela fel med det är det det låter som.

Larrabee slutade tillverkas 2009. Ivy Bridge kommer ha enorm cpu-prestanda men gpu-prestandan kommer inte räcka till mer än film.

Du kan inte jämföra en tex Larrabee som sitter i en PC med en som sitter i en Xbox fattar du väl själv, prestandaförluster för komponenter som sitter i datorer är enorma, ta dig en titt och se vad som sitter i Xbox 360 och sedan vad som krävs för att köra samma spel på en PC så förstår du nog vad jag menar..

En Xbox 360 har inget annat än budgetkomponenter.

Det är sant, det är PS3 med även om den är sjukt mycket kraftfullare än en Xbox 360, dock flaskar PS3an mot Xbox 360 när det gäller minne då PS3an endast har 256MB ram mot Xbox 360 som har 512, detta har lett till att många spel tom sett bättre ut på en Xbox än en PS3a, pinsamt av Sony att misslyckas med något så billigt som minne..

Njae, båda har 512 mb minne totalt för GPU och CPU. Sen är det olika hur man kan använda de olika. Se tex http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=159357

Haha, känns lite löjligt när man sitter här med 8gb ram och 2gb minne på sin GPU. Konsolerna är låååångt efter.

Ändå så klarar inte din Pc av så mycket mer än en konsol, försök driva ex. Bf3 på low/medium med 52 Mb Ram och kom sedan hit och skryt XD
MAn kan inte jämföra PC och konsol-Ram, då kosnoler inte har OS som Windows som tuggar Ram, antivirus, Steam och all annan dynga som segar ner. Att de har är en otroligt enkel linux-dist eller liknande för att ge ett enkelt UI, som sedan stängs ner när man spelar.
Alltså kan en konsol med 512Mb Ram prestera som en Pc med 8ggr mer, imponerande?
Tänk då vad en konsol med 8Gb ram skulel kunna prestera, det vore nog sjukt ^^

OnT:
360 har redan idag, i nyare slim, en kombinerad GPU/CPU i ett chipp så det är inte så coolt. Att sedan ersätta CPU med ett par (3-7st) kombinerade cpu och gpu som jobbar tillsammans skulelnog däremot kunna ge grym prestanda till lågt pris och med låg värme-utveckling (klassiskt GPU problem).
Tänk bara på den (ö)kända "unlimited detail" videon som körs bara på en i7 i 20fps, släng till ett par sådana och dessutom GPU-kraft så snackar vi grafik

...?
Försök du köra Shogun 2 på din konsol med 20 000+ soldater som ska hanteras av din processor samtidigt som grafikkortet ska visa varenda liten detalj. Allting till konsol skalas ner, och upplösningen till konsol är oftast väldigt låg, oftast bara 960x720. Kör alltid minst 1920x1080 till min PC och det går galant.
Ta reda på lite mer innan du uttalar dig helt felaktigt. Det går inte att jämföra en PCs arkitektur med konsoler med tanke på att allting är budget i en liten konsol. Windows tuggar dessutom inte mycket ram, antivirus stänger man av medans man spelar eller sätter i spelläge som många antivirus idag har. Steam använder knappt några resurser alls.

Inte nog med det. På konsol är det nästan alltid 30 fps... usch! Inte spelbart.

Edit: Kollade hur mycket minne Steam använder. 17.5 mb... ojoj Kraschar nog snart.

Måste vara sommar i skogarna, bara sprutar troll och fanboys pen bra sak, glöm aldrig det, och om du läser mitt inlägg är bland det först jag konstaterar att det inte går att jämföra PC-ram och Konsol-ram (att du ens läser inläggen du svarar på är väl inte mycket begärt? ).

Sedan är du ute och cyklar (inte förvånande) igen, en konsol är inte en budget-maskin, tvärt om är den rejält mer prispressad än någon Pc su kan sätta ihop, iaf en konsol som inte kommer från Nintendo. Konsolerna säljs till underpirs, alltså får du mer hårdvara än du betalar för. Att de sedan känns daterade efter ett antal år är inte konstigt, en Pc för samma summa skulle inte orka med spel på samma nivå nämnvärd tid.
Att Windows inte tuggar mycket Ram är ju ytterligare ett rent genialiskt påstående! En konsol klarar av att köra sitt Os på mindre än 256Mb Ram, vad tar ditt windows? Minimum 2Gb rekommenderat? 4+ för att kunna spela?
Sen kan du stänga av allt du vill när du ska spela, om det behövs har du ju bevisligen inte nog bra hårdvara iaf. På konsol behöver du inte stänga av något då inget körs i onödan, perfekt.

Sen vill jag gärna se dig presentera en dator med 512Mb ram, eller en komplett dator för 5000kr anno 2005 som klarar samma grafik och prestanda som en konsol. Kan du inte det (självklart inte) så får du inse att du helt enkelt förlorade debatten.
20 000 enheter är inget problem då de kör med lågdetaljerade gubbar (borde nog du redan veta) vilket kräver lite, sen är enheterna kloner av varandra och har ingen egen AI vilket kraftigt minskar prestandakraven. Red Alert och Halo Wars visar att det går utmärkt att köra RTS på konsol i teorin.
God natt tomtar och troll

Medlem

Om FZ skulle läsa lite hårdvarunyheter och artiklar hade det varit rätt enkelt att förstå vad Carmacks önskemål innebär.

Skrivet av Friberg:

....upplösningen till konsol är oftast väldigt låg, oftast bara 960x720...

....Ta reda på lite mer innan du uttalar dig helt felaktigt...

Sorry, men det där var ganska roligt Du lyckades pricka en upplösning som troligtvis aldrig används av konsoller.

12
Skriv svar