Visdomstand och tandhål

Medlem
Visdomstand och tandhål

Så idag hade jag min sista gratisundersökning hos tandläkaren som 19 åring. Aldrig tidigare har jag haft några tandhål, men nu minsann, under min sista undersökning, så dök ett hål fram.

Inte nog med det så visade det sig att smärtan som jag har haft längst bak i käken var på grund av en visdomstand som växer ut. Det finns inte mycket att göra åt det just nu eftersom den inte visar sig än, så jag får lida i sisådär 1 år till.

Är det någon av er som har fixat något tandhål eller dragit bort en visdomstand? Berätta gärna om det isåfall!

/Walter

#blogg


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

KoP
Medlem
Visdomstand och tandhål

Har dragit två visdomständer. Gick relativt fort och smärtfritt. Tandläkaren använder sig utav något tångliknande verktyg, greppar kring tanden och ruckar på den lite halv-våldsamt.

KoP
Medlem

...tills den ploppar ut.

Medlem

Eller så tar de in dig till tandkirurg som får dela visdomstanden i fyra delar innan de kan få ut den. Var riktig misär och inget jag vill göra om.

Delar tanden i fyra...*Svimmar*


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Delar kaealys erfarenhet, besöket var planerat att ta ca: 30 minuter för min del, det tog ungefär 2 ½ timme, fick klyva tanden i 4 delar samt såga bort en bit ben, ingen höjdare.

Sedan några dagar efter visade det sig att där dom kapade benet var som en vass spets som gnagde sig genom tandköttet...

"Fuck it" tänkte jag då och gjorde en Castaway* med en skruvmejsel som jag lade an mot benbiten och smackade till med handen *KRUNCH* sa det och benbiten var borta och sedan dess har jag inte haft några problem.

*


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Skrivet av Zymac:

Delar kaealys erfarenhet, besöket var planerat att ta ca: 30 minuter för min del, det tog ungefär 2 ½ timme, fick klyva tanden i 4 delar samt såga bort en bit ben, ingen höjdare.

Sedan några dagar efter visade det sig att där dom kapade benet var som en vass spets som gnagde sig genom tandköttet...

"Fuck it" tänkte jag då och gjorde en Castaway* med en skruvmejsel som jag lade an mot benbiten och smackade till med handen *KRUNCH* sa det och benbiten var borta och sedan dess har jag inte haft några problem.

*Svimmar igen*


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Tre av fyra borta just nu, fjärde ska bort i höst. Två var av mindre problem, tredje blev operation och de fick öppna lite då den låg under ben. Dock blev jag sydd och levde en vecka på flytande föda och hade svårt att prata. xD
Hoppas fjärde är mer som de två första, annars får jag roligt på jobbet.

Medlem

Blandade upplevelser ser jag. Hoppas själv på den milda upplevelsen...


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag själv har fått visdomständer på den övre käken, eller hur man nu säger. Visdomständerna började växa efter att jag vart till tandläkaren.

Gjorde förbannat ont då visdomständerna var små och gnagde på tandköttet. Men nu är dem bra. Får hoppas på att jag lyckas hålla dem rena bara..

Förresten så känns det som ett tag sedan jag var hos tandläkaren. Borde vara dags igen snart.

Har aldrig haft ett hål, dock har jag fått klagomål en eller två gånger om att jag måste borsta tänderna bättre för mitt tandkött var inte det bästa.

1
Skriv svar