Star Wars: The Old Republic

Robot
Star Wars: The Old Republic

Trots live-raider och mer tangentbordstid med The Old Republic har vi svårt att se det storslagna i "den definitiva Star Wars-upplevelsen".

#bioware, #star-wars-the-old-republic, #star-wars-knights-of-the-old-republic, #world-of-warcraft


Medlem
Star Wars: The Old Republic

Hm. Tycks bli lite vad man förväntade sig med andra ord. Fin grund, men som väntat stelt och knackigt. Nåja, kanske testar när dom kör igång en trial.

Medlem

Låter mer eller mindre precis som det jag trott. Samma sak vi sett några dussin gånger förut paketerat i ett Star Wars-omslag. Tråkigt.

Medlem

Det är allt bra tur att jag inte baserar mitt beslut av inköp av spelet, på den här recensionen. För den här recensionen vart uppriktigt sagt, värdelöst.

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Nåja, har förbeställt spelet, inväntar kod för att få åtkomst till September-betan, så får man väl på egen hand om förbeställningen slutförs eller avbokas.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Det känns som ett Mass effect i star wars universumet med massa olika historier.

Medlem

Nå, får se hur det blir, som sagt tidigare, har ett gammalt gäng från conan som ska börja lira detta. Så det kan inte bli annat än bra? :S

Medlem

Förstår verkligen inte varför folk är så hypade för detta spelet och vad de ser i det, tycker bara det ser tråkigare ut för varje gång jag ser det.
Cutscenes filmerna e grymma, men det gör inte ett spel

Medlem
Skrivet av darkthunder:

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Det är en av sakerna jag tycker ser värst ut med det här spelet. Otroligt stela och tråkiga animationer.

Medlem

Undrar vilket MMO som kommer vara banbrytande?

Jag vill inte att fienden ska ströva omkring helt intelligensbefriade i ett förutbestämt mönster för att sedan anfalla den person som kommer tillräkligt nära. Just detta som jag avskyr med MMO och gör att jag tappar all lust att spela dom.

När ska mobsen drivas av AI och inte nån jäkla matematikformel. typ när spelare x kommer inom avståndet h = attack. När det händer så kommer man få "levande" världar och inte samma skit om och om igen.

Just nu är alla MMOs. Same shit different name!!!

Medlem

*Suck* blir väl som alla andra MMORPGs då. Sen så kommer det väl ett gäng FPS i höst som ser ut som dom alltid har gjort + bättre grafik.
Intet nytt på spelfronten m a o


signatur

yolo

Medlem

Jag har förbokat den super-feta collectors edition! VARFÖR? Jo för det är Star Wars. Det räckte för mig att inte bara ge det en chans, vilket jag hoppas göra så snart det går (beta beta *håller tummarna*), utan också för att boka CE.

Jag tänker ta det för vad det är... Ett MMO så som många idag tyvärr innehåller mycket element som kan härstamma från LÅNGT innan World of Warcraft kom ut. Seriöst så var inte WoW först med quests, speciellt inte quests där grunden alltid består utav "Utför något, kom tillbaka med något".

Varför man idag förväntar sig att utvecklare skall krossa denna grund för hur en uppgift/quest utförs är för mig shockerande. Alltså, hur såg och ser quests/uppdrag ut i penna och papper rollspelen? Hur såg de ut i Ultima Online? Everquest? WoW?

Varför spelar folk WoW fortfarande? Är det ändå inte för att i grund och botten är det ett större diablo där allt man jobbar för är bättre items?

Så kan man nog se på alla MMO's idag nästan. Det finns undantag såklart (Mortal Online m.fl.) men är ändå en stor del av de många framgångsrika MMO-spelen sedan urminnes tider.

Varför skall man då FÖRVÄNTA sig att någon skall uppfinna hjulet på nytt?

Nej det är nog i de små detaljerna som Star Wars: The Old Republic blir bra. Mycket för att man kanske gillar Star Wars, och kanske för att de kör med röster och lite mer dynamik när det kommer till uppdrag som utförs i grupp. Samt en bra story, eller flera, för varje karaktär man spelar.

Om anledningen att inte ge detta spel ett bra betyg är för att hur quest/uppdrag i grund uförst/avslutas påminner om dem i WoW. Ja då påminner de ju om många fler spel än WoW, och är det då anledning till ett lägre betyg? Borde då inte WoW fått ett värdelöst betyg?

Medlem
Skrivet av KnäckeHäxan:

Undrar vilket MMO som kommer vara banbrytande?

Jag vill inte att fienden ska ströva omkring helt intelligensbefriade i ett förutbestämt mönster för att sedan anfalla den person som kommer tillräkligt nära. Just detta som jag avskyr med MMO och gör att jag tappar all lust att spela dom.

När ska mobsen drivas av AI och inte nån jäkla matematikformel. typ när spelare x kommer inom avståndet h = attack. När det händer så kommer man få "levande" världar och inte samma skit om och om igen.

Just nu är alla MMOs. Same shit different name!!!

Därför man föredrar PvP.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Jag har förbokat den super-feta collectors edition! VARFÖR? Jo för det är Star Wars. Det räckte för mig att inte bara ge det en chans, vilket jag hoppas göra så snart det går (beta beta *håller tummarna*), utan också för att boka CE.

Jag tänker ta det för vad det är... Ett MMO så som många idag tyvärr innehåller mycket element som kan härstamma från LÅNGT innan World of Warcraft kom ut. Seriöst så var inte WoW först med quests, speciellt inte quests där grunden alltid består utav "Utför något, kom tillbaka med något".

Varför man idag förväntar sig att utvecklare skall krossa denna grund för hur en uppgift/quest utförs är för mig shockerande. Alltså, hur såg och ser quests/uppdrag ut i penna och papper rollspelen? Hur såg de ut i Ultima Online? Everquest? WoW?

Varför spelar folk WoW fortfarande? Är det ändå inte för att i grund och botten är det ett större diablo där allt man jobbar för är bättre items?

Så kan man nog se på alla MMO's idag nästan. Det finns undantag såklart (Mortal Online m.fl.) men är ändå en stor del av de många framgångsrika MMO-spelen sedan urminnes tider.

Varför skall man då FÖRVÄNTA sig att någon skall uppfinna hjulet på nytt?

Nej det är nog i de små detaljerna som Star Wars: The Old Republic blir bra. Mycket för att man kanske gillar Star Wars, och kanske för att de kör med röster och lite mer dynamik när det kommer till uppdrag som utförs i grupp. Samt en bra story, eller flera, för varje karaktär man spelar.

Om anledningen att inte ge detta spel ett bra betyg är för att hur quest/uppdrag i grund uförst/avslutas påminner om dem i WoW. Ja då påminner de ju om många fler spel än WoW, och är det då anledning till ett lägre betyg? Borde då inte WoW fått ett värdelöst betyg?

Typ detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Hannu87:

Därför man föredrar PvP.

Samma här, men det vore ju kul om man kunde njuta lite av PVE delen också.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av darkthunder:

Det är allt bra tur att jag inte baserar mitt beslut av inköp av spelet, på den här recensionen. För den här recensionen vart uppriktigt sagt, värdelöst.

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Nåja, har förbeställt spelet, inväntar kod för att få åtkomst till September-betan, så får man väl på egen hand om förbeställningen slutförs eller avbokas.

Det är heller ingen recension, utan en förhandstitt. Det slutgiltiga omdömet sker såklart när spelet har släppts. Vem vet, de kanske överraskar men det jag har sett hittills imponerar inte.


signatur
Medlem

Låt oss testa detta på Battlefield 3.

"När jag själv sätter mig med spelet och tar mina första staplande steg som amerikansk soldat har jag också svårt se det storslagna. Visst, snygg grafik och avancerad fysik tillför mycket men när de i slutändan bara vill att du ska ha ihjäl sex araber och desarmera tre bomber i källaren framför oss tappar jag intresset. Har vi inte kommit längre än så? Efter ett par passionerade år i vilket FPS som helst har jag redan gjort det där och vartenda nytt FPS som säger sig frälsa genren återkommer till samma trista uppdrag. Då räcker det inte att paketera det i ett så älskat varumärke som Battlefield, i alla fall inte för mig."


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SID 6.7:

Låt oss testa detta på Battlefield 3.

"När jag själv sätter mig med spelet och tar mina första staplande steg som amerikansk soldat har jag också svårt se det storslagna. Visst, snygg grafik och avancerad fysik tillför mycket men när de i slutändan bara vill att du ska ha ihjäl sex araber och desarmera tre bomber i källaren framför oss tappar jag intresset. Har vi inte kommit längre än så? Efter ett par passionerade år i vilket FPS som helst har jag redan gjort det där och vartenda nytt FPS som säger sig frälsa genren återkommer till samma trista uppdrag. Då räcker det inte att paketera det i ett så älskat varumärke som Battlefield, i alla fall inte för mig."

Good point. Det kan mycket väl visa sig att The Old Republic är ett väldigt välgjort MMO och det kommer säkert att bli populärt. Vad jag försöker säga i förhandstitten är deras ord om hur banbrytande det är inte håller. Inte för mig i alla fall.


signatur
Medlem
Skrivet av Scream112:

...

Håller med ALLT som denne har sagt.

Dom flesta MMO:s idag får skälls-benämningen "Det är en WoW-klon". Om WoW inte hade funnits, så hade dom flesta MMO:s benämnta som "EQ-kloner", för det är just vad WoW i grunden är baserat på.

Jag är trött på folk som dömer ut spel enbart pga något dom -sett-. Dom flesta har ju för bövelen inte ens testat spelet, och ändå dömer ni ut det pga "WoW-stilen" på vissa quests som "Gå hit, döda x såna, kom tillbaka", och att ni tycker animationer ser stela ut (något jag absolut inte håller med om).


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av darkthunder:

Det är allt bra tur att jag inte baserar mitt beslut av inköp av spelet, på den här recensionen. För den här recensionen vart uppriktigt sagt, värdelöst.

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Nåja, har förbeställt spelet, inväntar kod för att få åtkomst till September-betan, så får man väl på egen hand om förbeställningen slutförs eller avbokas.

Det är heller ingen recension, utan en förhandstitt. Det slutgiltiga omdömet sker såklart när spelet har släppts. Vem vet, de kanske överraskar men det jag har sett hittills imponerar inte.

Kan inte du läsa mitt större inlägg strax ovanför din post jag citerar? Och sedan argumentera/diskutera detta.

För vad jag undrar är... vad är det DU förväntar dig att de skall skapa som imponerar på dig? Om det är såhär du tänker, när/om du gör recensionen i slutändan. Så vet vi väl båda ungefär hur det betyget kommer att se ut? Varför var det inte så man resonerade när man betygsatte WoW?

Medlem
Skrivet av Scream112:

Varför man idag förväntar sig att utvecklare skall krossa denna grund för hur en uppgift/quest utförs är för mig shockerande. Alltså, hur såg och ser quests/uppdrag ut i penna och papper rollspelen? Hur såg de ut i Ultima Online? Everquest? WoW?

Jag ser din poäng, men håller inte med - du tog upp Ultima Online som exempel. Ultima Online hade inga uppdrag alls under en väldigt lång tid. Spelarna skapade sina egna äventyr genom att helt enkelt ta en roll i världen, oavsett om det var som en grottutforskare som dödade monster, skattletare som grävde upp skattkistor, fiskare som sålde mat till äventyrare eller tjuv som plundrare andra spelares hus.

Det är DET jag tycker felet är med dagens MMOs - de följer alla samma mönster och tvingar in spelare i exakt samma bana med väldigt få egna val. Jag tror framtiden för MMOs är att se på vad som gjorde UO så populärt - den öppna världen och många valmöjligheter för spelarna - och sen krydda det med förbättringar från modernare MMOs. Åtminstone jag har inget intresse av att spela exakt samma sak jag spelat förut fast i Star Wars-uniform.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av Scream112:

...

Håller med ALLT som denne har sagt.

Dom flesta MMO:s idag får skälls-benämningen "Det är en WoW-klon". Om WoW inte hade funnits, så hade dom flesta MMO:s benämnta som "EQ-kloner", för det är just vad WoW i grunden är baserat på.

Jag är trött på folk som dömer ut spel enbart pga något dom -sett-. Dom flesta har ju för bövelen inte ens testat spelet, och ändå dömer ni ut det pga "WoW-stilen" på vissa quests som "Gå hit, döda x såna, kom tillbaka", och att ni tycker animationer ser stela ut (något jag absolut inte håller med om).

Jag har inte bara sett det, utan spelat det flera gånger. Samtidigt är det en förhandstitt, ett intryck av de valda delar som Bioware/EA vill visa upp för att ge spelet uppmärksamhet. De delarna har inte imponerat på mig, av anledningarna jag nämner i texten.


signatur
Medlem
Skrivet av Stephan:
Skrivet av Scream112:

Varför man idag förväntar sig att utvecklare skall krossa denna grund för hur en uppgift/quest utförs är för mig shockerande. Alltså, hur såg och ser quests/uppdrag ut i penna och papper rollspelen? Hur såg de ut i Ultima Online? Everquest? WoW?

Jag ser din poäng, men håller inte med - du tog upp Ultima Online som exempel. Ultima Online hade inga uppdrag alls under en väldigt lång tid. Spelarna skapade sina egna äventyr genom att helt enkelt ta en roll i världen, oavsett om det var som en grottutforskare som dödade monster, skattletare som grävde upp skattkistor, fiskare som sålde mat till äventyrare eller tjuv som plundrare andra spelares hus.

Det är DET jag tycker felet är med dagens MMOs - de följer alla samma mönster och tvingar in spelare i exakt samma bana med väldigt få egna val. Jag tror framtiden för MMOs är att se på vad som gjorde UO så populärt - den öppna världen och många valmöjligheter för spelarna - och sen krydda det med förbättringar från modernare MMOs. Åtminstone jag har inget intresse av att spela exakt samma sak jag spelat förut fast i Star Wars-uniform.

Du har faktiskt så rätt Jag spelade UO, om än som en unge liten pojkspoling, som fick sälja sitt playstation när telefonräkningen kom haha

Jo jag saknar UO-känslan, fick lite utav den i Mortal Online måste jag säga. Där finns den känslan om du letar efter den

Men jag tror ändå faktum kvarstår, man gick ut och skaffade sig saker för att sedan lämna/byta in dom mot annat oftast. Dock utan utropstecken som sa åt dig att göra så. Tyvärr ser inte mmo-genren ut så idag att man vågar gå den vägen lika ofta. Men det förändrar inte min poäng att när man VET att det kommer finnas quests, att man då förväntar sig att dessa skall vara banbrytande i sitt utförande?

Medlem

Det är så jävla stelt. Har vi seriöst inte kommit längre med animationer?

p0k
Medlem

Istället för att skriva: "Han har så rätt, detta kommer nog suga, som man trott." Så testa det själva. Själv tyckte jag det vart skit kul att spela, grindingen från wow vart borta och det var i Star Wars universumet. Vilket toppar mycket annat. Sedan har man egna val, skön pvp-ing samt PvE, dock har inte många fått spela dom sista PvE instanserna, men lite har visats. Det enda jag hittade som var tråkigt var "Space Combat" som var en rejäl tube-shooter rent ut sagt. Visst, det är inte revolutionerande, men det har dom aldrig påstått heller. Det är deras första MMO och dom har lyckats med det.

Sedan folk som gnäller på grafiken kan ju ta att lugna ner sig. Jag skulle aldrig vilja spela ett DX11 MMORPG med värsta grafiken, bara tänk på lagget man skulle ha, även med sin PC som kostar runt trettiotusen kronor.

Faktum är att det finns olika folk för varje MMORPG. Vissa gillar Runescape/WoW/Rift/STO eller andra MMORPG's. Så det beror allting på din smak. Alla som är ensidiga fanboi's av wow och bara kan tänka sig ett slags MMO framför sig lär ju inte gilla detta såklart.

Sanningen framme så är det alldeles för många som är beroende av WoW och deras spel sätt då dom satte en standard som många följde.

Medlem

tror jag skippar "the Old Republic" och läser Star Wars: The Old Republic: Revan av Drew Karpyshyn ist

Medlem

Sanningen börjar komma ut, och de som verkligen tror att TOR kommer skilja sig från mängden kommer bli väldigt besvikna.

Medlem

Vet inte varför jag gick igenom allt att skapa ett konto bara för att svara på detta inlägg när jag läst FZ i flera år, men så blev det. Själv blev jag inbjuden att spela SW:ToR i en månad tidigare i somras, och då jag förstår att FZ och i detta fall Calle Johansson-Sundelius måste recensera det som de blir visade, så finns det så mycket som inte visats och utan ett helhetsperspektiv på ett MMO är det väldigt svårt att bedöma det. Personligen skulle jag kanske tonat ner hela dömandet av spelet i ett sånt här tidigt skede, för om du inte får uppleva dina första steg på din öppningsvärld och resandet därifrån, din första companion, konversationerna, när du får ditt skepp, när galaxy-mapen visas för dig för första gången, så kan du inte på något sätt döma detta spel. Kanske är detta till viss del BioWares fel som visar upp små sekvenser när de borde ge ut trials istället till t.ex. FZ. Men men, varför jag fick en sån lust att försvara SW: ToR vet jag inte, förutom att det är ett väldigt, väldigt bra spel som jag tyckte om väldigt mycket.

p0k
Medlem
Skrivet av Ziljun:

Sanningen börjar komma ut, och de som verkligen tror att TOR kommer skilja sig från mängden kommer bli väldigt besvikna.

SWTOR skilljer sig från mängden. Men inte med sin DX11 grafik eller extremt sällsynta spel. Alla är olika och dom flesta förstår att SWTOR's spel system är ganska likt allt det annat. Dom tog det många fortfarande är vana vid och satte sin egna "Touch" på det.

Smaken är som baken.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av darkthunder:

Det är allt bra tur att jag inte baserar mitt beslut av inköp av spelet, på den här recensionen. För den här recensionen vart uppriktigt sagt, värdelöst.

Har sett dom flesta videos som dykt upp, läckta och officiella, och "animationerna" är knappast en av punkterna jag skulle klagat på iallafall.

Nåja, har förbeställt spelet, inväntar kod för att få åtkomst till September-betan, så får man väl på egen hand om förbeställningen slutförs eller avbokas.

Det är heller ingen recension, utan en förhandstitt. Det slutgiltiga omdömet sker såklart när spelet har släppts. Vem vet, de kanske överraskar men det jag har sett hittills imponerar inte.

Kan inte du läsa mitt större inlägg strax ovanför din post jag citerar? Och sedan argumentera/diskutera detta.

För vad jag undrar är... vad är det DU förväntar dig att de skall skapa som imponerar på dig? Om det är såhär du tänker, när/om du gör recensionen i slutändan. Så vet vi väl båda ungefär hur det betyget kommer att se ut? Varför var det inte så man resonerade när man betygsatte WoW?

Efter allt snack om hur nyskapande det ska vara och när de, utan att skämmas, vill kalla det "den definitiva Star Wars-upplevelsen" vill jag markera att de, av vad jag säga efter mina intryck, inte tar genren så långt fram som de påstår. Att de inte har belägg för sina ord. Vem ska annars ifrågasätta dem? Det är inte bara vår roll att rapportera om spelvärlden utan även kunna kritisera.

Sen vad det blir för betyg är en helt annat historia. Där ska såklart flera faktorer vägas in, såsom produktionsvärdet som ändå ligger väldigt högt. Det får vi se då, denna text speglar endast mina intryck av det jag såg i Tyskland samt till viss del från tidigare spelsessioner.


signatur
Medlem

Tycker det verkar riktigt tråkigt skulle ta GW2 alla gånger över SW:TOR

Skriv svar