Star Wars: The Old Republic

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Droppz:

Kul att han ständigt säger Geroge Lucas då han inte har något att göra med spelet... Eller referera till filmerna som inte heller har något att göra med spelet.

Har herrn spelat nått spel innan tro? tror inte swtor kommer bli nått som ändrar spelhistorien i mmos, men har svårt att tro att det är så mkt dåligare än dagens mmorgps som skribenten får det att låta.

Jag blir ärligt talat lite förvånad när jag läser inlägg som dina. Lucas är ändå mannen bakom varumärket, och ingenstans i texten skriver jag att han dikterat spelet. Heller inte att filmerna är direktkopplade utan de används för att påvisa min relation till Star Wars.

Ingenstans i texten skriver jag heller att The Old Republic är sämre än dagens utbud av onlinerollspel, bara att det inte tar genren de ljusår framåt som Bioware/EA vill hävda, och det är det jag grund och botten stör mig på. Kan du skriva under på att detta blir "den definitiva Star Wars-upplevelsen?".


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan du skriva under på att detta blir "den definitiva Star Wars-upplevelsen?".

Det kan jag!

Ärligt talat, så är det mycket tjafs om utdaterade spelsystem hit och dit fråga er istället detta:

Gillade jag KOTOR?
Skulle jag villja spela en uppföljare som var oändligt mycket större och med mycket mera innehåll?
Skulle jag vilja ha möjligheten att uppleva detta tillsammans med mina vänner?

Svarar ni JA på detta så är det liksom bara att förhandsboka.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan du skriva under på att detta blir "den definitiva Star Wars-upplevelsen?".

Det kan jag!

Ärligt talat, så är det mycket tjafs om utdaterade spelsystem hit och dit fråga er istället detta:

Gillade jag KOTOR?
Skulle jag villja spela en uppföljare som var oändligt mycket större och med mycket mera innehåll?
Skulle jag vilja ha möjligheten att uppleva detta tillsammans med mina vänner?

Svarar ni JA på detta så är det liksom bara att förhandsboka.

Jag tror inte vi kan komma överrens om den punkten när vi diskuterar från olika perspektiv


signatur
Medlem

Jag håller med sentimentet i artikeln men jag tycker ändå du kunde ha skrivit mycket mer och vara mer detaljerad i exakt vad det var som du ogillade.

Men jag, som tidigare nämnt, håller med dig. Jag blev ganska milt hypad(jag är trots allt en bit över 20 så mina fanboysdagar är över) i början. En del trailers som fokuserade på loren och storyn förstärkte det, men bara något.

Sedan började jag se gameplayet. Det var... väldigt ordinärt.

En av de grejerna som jag såg fram emot var just att Star Wars har ett så rikt universum. Det hade faktiskt kunnat bli unikt. Dessutom pratade de hela tiden om 'storyline'. Jag hade liksom hoppats på att spelare på någon vänster kunde påverka universumet åt något håll, iaf på sin egen server.

Men nej. Desto närmare release man har kommit och fler och fler trailers har uppenbart sig så märker man vartåt det barkar: blott ännu ett hack'n'slash på internet. Animationerna är som du sa stela och dåliga. Storylinefokuset försvann.

Jag tror inte spelet kommer bli direkt dåligt men jag tror att det kommer att bli mediokert. Med andra ord: väldigt långt från första KOTOR(har också extremt bra minnen från det spelet som du, det spelet var det som fick mig att verkligen uppskatta rollspel från början).

Jag läste en artikel på Kotaku för ett år sedan eller något där en läcka beskrev spelet som 'en total flopp' och ett 'monstruöst misslyckande'. Förhoppningsvis blir det bättre än så men jag tror knappast att spelet kommer vara värt att minnas. En blek WOW-kopia i SW-mantel blir tyvärr vad folk kommer få. Utvecklingen verkar ha stått stilla sedan 2004.

Medlem

Trodde inte det skulle hända, men jag börjar faktiskt tröttna på alla videor om det här spelet. Om dom inte släpper skiten snart så kan dom lika gärna vänta med att släppa 1012390120 videor om det.

Redaktör
Skrivet av shaitan:

enda som faktiskt verkar ha nytänk inom MMO är GW2 men det spelet har inte FZ haft tid att kolla på under gamescon under 2 år nu.. amazing... dom kanske inte betalar? /smirk

Nu funkar det inte så att vi som journalister fritt kan välja och vraka vad vi vill se på mässor. Många spel visas bara för utvalda delar av medierna, och i fallet GW2 visades det (mig veterligen) inte alls. Jag tror NCsoft hade ne publik monter där spelet visades, men sånt bygger vi (eller andra medier) ytterst sällan previews på.


signatur
Medlem
Skrivet av jonis:
Skrivet av Sanazin:

Det vore otroligt kul om folk kunde sluta sätta GW2 på ett tron då det är precis samma system som i många andra MMOn, GW2 har 80 lvlar och man får erfarenhetspoäng precis på samma sätt som andra spel, genom att göra quests. Skillnaden är att i GW2 har de försökt undkomma att kalla det quests vilket för min del är lite fjanteri då det går ut på samma sak samt att de har tagit WoW's "phasing" till en ny nivå men jag skulle knappast kalla det nyskapande.

Som jag försökte beskriva i mitt tidigare inlägg, det ÄR stoooor skillnad i tankesättet när det kommer till questande/levlande i GW2. Att man själv med hjälp av en progressindikator kan välja hur man ska bidra till en händelse istället för att tillsammans med 2-300 andra stå och spamma en itemspawn, är inte det är ganska stor skillnad? Mot det bättre rent av?

Nej, tyvärr är detta just det inte är. Jag har mina anledningar att påstå detta men ska inte gå in på mina källor, det är tydligt även om du tar upp googlandet och gräver lite djupare.
De har visserligen försökt komma ifrån det, men i grund och botten utför man samma handlingar bara att de har satt en annan namn på det, det vill säga där det finns evenemang i spelet. Hela 1-80 proceduren är inte fylld av dessa, inte ens ArenaNet påstår det själva utan det finns många gameplay-filmer där karaktären springer bland statiska fiender och dödar de en och en samt samlar på sig saker, inte så himla nyskapande nej att sätta en annan namn på något, åtminstone inte tillräckligt för att man ska sätta upp GW2 på en pedestal och klanka ner på SW:ToR utan att ha spelat varken något utav dessa spel, det är detta som är min poäng.

Edit: Stryper tag på Bioware snart för att de släpper så idiotiska videos som får folk att få för sig just precis allt i världen. SW:ToR är (Inte vad jag hade förväntat mig dock..) som ett KoToR 3 i onlinemiljö, frågar man vem som helst som har spelat spelet åtminstone upp till level 20 vilket inte ens är allt för högt (Men som Calle förmodligen inte haft chansen att göra) kommer denna person säga att SW:ToR är mer ett RPG än ett renodlat MMO just eftersom det är så himla mycket annorlunda än det man är vanligtvis van vid i ett MMO, om det inte talar för sig själv så vet jag inte vad som gör det.
Storyn kickar dock inte igång med en massiv instans så det räcker absolut inte med att spela det ett par få lvlar och basera en åsikt på detta.
Man märker sedan hur mycket fokus ->faktiskt<- ligger på story och karaktärsutveckling, som så många gillar att påstå att det i princip inte existerar efter att ha kikat på ett par youtube-klipp.

Jag tror att många gillar att klanka ner på SW:ToR eftersom det är så himla enkelt med tanke hur många snedsteg det har tagits inom Star Wars världen (åtminstone i mina ögon), men att påstå att spelet är ett wow klon är helt absurt då det inte är det minsta lik WoW eller sådan sorts spelstil. Självklart finns det aspekter som är lika, precis som det är om man till exempel jämför ett FPS mot ett annat FPS, det är i samma genré så att säga, men fortfarande är det som att jämföra äpplen och päron väl inne i MMO-Världen.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av Trollafett:
Skrivet av Domitianus:
Skrivet av Neatherblade:

Calle klev tydligen på många fanboys tår

Precis vad jag tänkte efter några lästa inlägg också. Ingen idé att ens försöka ta upp diskussionen, då detta är ett gäng som vet hur man grindar...

Haha, tänkte jag med. Hur man kan bli så defensiv utan att ha spelat den färdiga produkten är för mig obegripligt. Sen att så många misstolkar det som en recension ger mig nästan religiösa vibbar. En förhandstitt är ju... en förhandstitt, inget annat.
Coolt av Calles mamma att översätta filmerna förresten!

Läser man igenom ännu en gång märker man att de flesta som faktiskt är defensiva, vilket i denna nyhetstråd är nu en minoritet, är de som faktiskt spelat spelet under betan. Edit: Vilket inte är så konstigt iofs då det inte var allt för många som fick pröva på betan. =/
Resten verkar ha kokat ihop en hel drös med förutfattade slutsatser baserad på ett par youtubeklipp...

@Domitanus: SW:ToR är dock ingen grind =]

Mycket kan hända mellan beta och produkt på hyllorna, så det bästa är väl att låta spelet tala för sig själv när det väl släpps. Jag är tacksam för en förhandstitt, men det påverkar inte mitt val av spel nämnvärt då jag redan förhadsbokat det. Tycker att Calle är ganska tydlig i vad han anser inte lever upp till hypen och det är den totala SW-upplevelsen, och huruvida man håller med eller inte är ointressant då det är en subjektiv bedömning av ett ofärdigt spel. Därför blir reaktionerna överdrivna.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Jag håller inte med Calle men jag tycker ändå vissa är lite väl hårda mot honom. Han hade bara en lite chans att se utvalda delar av spelet på en mässa med stress och spring överallt. Det är svårt att få grepp om ett MMO under sådana förutsättningar. Sen vet jag inte heller hur hans förkunskaper om spelet är, dvs vet han vad han ser under den korta stund han testat och hur de tänkt?

Det första intrycken är ju faktiskt vad han beskriver och det stämmer ju. Ett vanligt themepark-mmo med clickbar-combat, grafik som inte är top notch (men som jag efter många timmars tittande vant mig med och ser det artistiska och skönheten som finns, ibland) och animationerna som ser lite stel ut beroende på hur de valt att alla ska integrera med varanda och inte stå och slå på måfå i luften som i så många andra spel. Men det ser faktiskt lite ryckigt ut.

BioWare har aldrig sagt att de inte gör ett themepark-mmo dock, så det finns begränsningar i hur mycket nytt de kan klämma in i spelet. Och themepark är ju vad swtor är mer av än tidigare spel, där du har story från början till slut och inte grind 'n win som varit tidigare då ingen brytt sig nämnvärt av content som inte är endgame.

Vänta till Calle i lugn och ro har fått spela i några dagar och vad hans reaktioner är då innan han ska flame'as sönder. Sen kan ju inte alla gilla allt. Jag gillar inte WoW, jag har försökt spela 3 ggr men aldrig fastnat. Min recension av det skulle få fruktansvärt dåliga betyg. Men det är det största AAA mmo't som funnits och förmodligen kommer finnas annat än när Blizzard överträffar sig själva med något nytt.

Det betyder inte att Swtor inte kan få en betydande stor del spelare. De kan locka en annan typ av spelare utifrån mmo-världen precis som WoW gjorde. Just pga Star Wars och BioWares välkända storykoncept. Hur det går får vi se och utvärdera om ett år då spelet funnits ett tag.

Medlem

Tacka vet jag gamla Galaxies pre-cu. När får vi se spelarstäder som inte är instanserade dyka upp i något nytt bra MMO? Eller exempelvis gedigna crafting yrken där alla inte är likadana? Lite decay på utrustning?

Ja det var bättre förr...

Medlem
Skrivet av Horniak:

Tacka vet jag gamla Galaxies pre-cu. När får vi se spelarstäder som inte är instanserade dyka upp i något nytt bra MMO? Eller exempelvis gedigna crafting yrken där alla inte är likadana? Lite decay på utrustning?

Ja det var bättre förr...

Kolla upp Archeage.

http://archeage-online.com/

Medlem

Calle var det på nu på Gamescom de ändrade till det? Tidigare har de kört på "Ett klassiskt MMO som tar plats i Star Wars universumet". Öppen för fri tolkning och en liten kopp fördomar gentemot tyskarna, så kanske det är där det felar Där brukar det vara ordning och reda eller storslaget med amerikanska mått mätt.
Det var allmänt snålt med ny information under gamescom men blev ändå besviken på förhandstitten. Jag hade hoppats att ni hade lyckats gräva fram lite mer info än så. Ett tips inför PAX, skicka fram Fredrik som en distraction medan du haffar med dig James Ohlen till nån städskrubb. Den gubben är en tickande bomb när det gäller att berätta för mycket.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

men att påstå att spelet är ett wow klon är helt absurt då det inte är det minsta lik WoW eller sådan sorts spelstil. Självklart finns det aspekter som är lika, precis som det är om man till exempel jämför ett FPS mot ett annat FPS, det är i samma genré så att säga, men fortfarande är det som att jämföra äpplen och päron väl inne i MMO-Världen.

Ursäkta, men ditt svar här får mej att tänka på alla de personer som bestämt hävdade att Rift minsann inte var en WoW-klon och sedan fortsatte att peka ut diverse skillnader för att bevisa det.

Jag såg videos från Rift och insåg hur extremt likadant som WoW det i grund och botten var, när jag sedan spelade spelet blev det klart för mej väldigt tidigt att det var en WoW-klon.
Jag ser videos från TOR och inser hur extremt likadant som WoW det i grund och botten är... börjar det märkas en trend?

Precis som med Rift så kommer vissa personer fortfarande hävda att det inte alls är likt WoW, men faktum kvarstår att för den stora skaran så upplevs det som exakt likadant, jag är 100%, nej till och med 110%, säker på att TOR kommer att upplevas på exakt samma sätt.

Somliga personer vill ha ett nytt, polerat, klassiskt MMORPG med igenkännbart gameplay och då kommer säkert TOR att vara galant, men för de som efter många år med WoW har tröttnat på det spelsättet så kommer TOR inte att bjuda på något nytt, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Cirdane:
Skrivet av Sanazin:

men att påstå att spelet är ett wow klon är helt absurt då det inte är det minsta lik WoW eller sådan sorts spelstil. Självklart finns det aspekter som är lika, precis som det är om man till exempel jämför ett FPS mot ett annat FPS, det är i samma genré så att säga, men fortfarande är det som att jämföra äpplen och päron väl inne i MMO-Världen.

Ursäkta, men ditt svar här får mej att tänka på alla de personer som bestämt hävdade att Rift minsann inte var en WoW-klon och sedan fortsatte att peka ut diverse skillnader för att bevisa det.

Jag såg videos från Rift och insåg hur extremt likadant som WoW det i grund och botten var, när jag sedan spelade spelet blev det klart för mej väldigt tidigt att det var en WoW-klon.
Jag ser videos från TOR och inser hur extremt likadant som WoW det i grund och botten är... börjar det märkas en trend?

Precis som med Rift så kommer vissa personer fortfarande hävda att det inte alls är likt WoW, men faktum kvarstår att för den stora skaran så upplevs det som exakt likadant, jag är 100%, nej till och med 110%, säker på att TOR kommer att upplevas på exakt samma sätt.

Somliga personer vill ha ett nytt, polerat, klassiskt MMORPG med igenkännbart gameplay och då kommer säkert TOR att vara galant, men för de som efter många år med WoW har tröttnat på det spelsättet så kommer TOR inte att bjuda på något nytt, tyvärr.

Som sagt, de videos som har släppts av spelet visar otroligt isolerade områden där Bioware antingen vill visa ett Flashpoint, ett röstskådespeleri eller något annat väldigt specifikt.
Till skillnad från dig har faktiskt andra fått chansen att spela SW:ToR och därmed blir det hela lite mer legitimt än "Jag såg på en video att det VAR så!".
Kan i vilket fall som helst säga dig att SW:ToR inte har något som helst med RIft's spelsätt att göra och att klanka ner på spelet pga. detta är helt löjligt, speciellt om man endast fått information via forumtrådar och videon. Den slutliga poängen är faktiskt att SW:ToR ->inte<- är WoW i grund och botten, utan något annat, dock med inslag av MMO vilket inte går att undankomma. =]
Du borde nog lugna ner dig med att vara så himla säker på saker och ting baserat på ett par videos, spelet är otroligt mycket bättre än de flesta tror, framförallt om man har spelat och älskat Knights of the Old Republic. ^^

Medlem

Den här tråden är verkligen full av idioter.
DETTA ÄR EN PREVIEW, INGEN RECENSION:
Recensioner är också alltid SUBJEKTIVA, dvs en mans/kvinnas åsikt.
Är ni intresserade av spelet, skit i ALLA recensioner!
Köp det om ni tycker att det ser bra ut.

Medlem

Jag bara måste kommentera denna förhandstitt.

Jag har spelat betan. Jag testade några olika karaktärer ungefär till nivå 10. Jag är ett totalt Starwars fan och såg fram emot spelet, men mitt hopp föll sakta ju mer som visades av spelet från videor och bilder. Men när jag väl fick spela det så var jag heeeelt såld. Det är hur grymt som helst. Känslan är... galet bra! Jag är helt övertygad om att det kommer att bli bra!

Medlem

GE MIR SW:TOR NU!!!
Detta kommer bli storslaget utan tvekan!

Medlem

SWTOR är en källa till massa diskussion så det är utan tvekan ett av de mest spännande spelen just nu!
jag är iallafall en av dem som längtar efter släpp! ska bli kul att prova det, även om det enligt Calle kanske inte blir så banbrytande som man först tänkte, men att få kliva in i Star wars universumet igen kommer säkerligen bli en upplevelse.

superkul att FZ lever och frodas med allas tyckande!!!!

Medlem

Jag är ingen mmo spelare. Jag har testat mmo spel, men "for the sake of arguement" håller vi oss med wow. När jag spelade wow, så spelade jag en orc warrior. Denna orc warriors sprang runt i azeroth. Dödade grisar och annat allmänt skit, varför? Ingen aning. För vem fan läser questsen? Jag byggde upp min orc warrior till level 50 innan jag fick nog. (innan alla expansioner, jag har hört att det att det går fortare å levla idag.)

Och vad fick jag ifrån min karaktär? Vad sade min karaktär till mig? Absolut ingenting. Det var bara en random orc warrior som slår med sin FETA YXA och slår 100 slag innan något dör.

I SWTOR har utvecklarna lärt sig lite från ett spel som wow. Först och främst, det EXTREMT linjärt på vägen till level 50. Du gör quests i området, där vissa specifika quests är huvudhandlingens quests. För att kunna klara av dessa måste du levlat tillräckligt och därför göra quests som kan handla om princip vad som helst. Men det som gör spelet extraordinärt enligt mig. Är det triumfkortet lucasart har valt att satsa på. Rösterna och storyn. För det som börjar i starten med att vara en liten oynklig sith warrior som jag prövade i betan. Blev vidare till att jag fick en "master". Som man kunde gå en balans gång med om man ville vara "do as your told" tjänaren eller vara uppstucken brat. Men för att sen i framtiden faktiskt se utvecklingen av sin sith som börjar få rykte när han är ute och gör quests. När ens master ser ens potential och till slut uppgraderar en själv till en master. Jag vill inte spoila särskilt mycket men man får en helt annan kontakt med den spelar och karaktärerna i spelet. Spelet känns som en betydligt längre version av mass effect 1.

Sen äre några enstaka saker jag måste säga för folk som inte spelat spelet och just fightingen med ljussablar. Monster dör fort av ljus sabeln. FÖRUTOM i instanser för att göra det svårare för gruppen. Du står inte å slår som i wow 20 slag innan ett monster dör.

Medlem

Tror det här kommer bli den ultimata star wars upplevelsen lika mycket som need for speed är den ultimata racingupplevelsen, inte alls.

Inaktiv

titelbilden säger allt .. ännu ett menlöst spel med trolldrycker och häxor , bara i andra kläder .. gäspar käkarna ur led. ..

Medlem

tror nog det kommer dröja ett bra tag till innan det kommer flera mmon som har utmaningar, för det första tab och 12345 combat systemet är sjukt dåligt.
Tror det är bara GW2 något jag kommer gilla som kommer inom en 2-4 års framtid, efter spelat darkfall och mortal online och fått känslan av hur ett mmo kan ge en utmaningar så har jag aldrig kollat tillbacka på vanliga mmos som, WoW, warhammer, förmodligen SWTOR.
MMOn nu för tiden är för lätta, tab combat systemet är det största boven i mina ögon.

EDIT: ArcheAge online är ett rätt håll för next generation mmo, synd på tab systemet men kul att se "vanliga" mmon kanske börjar röra sig åt det hållet som darkfall online, mortal online, UO.

Medlem

Kan säga av egen erfarenhet när jag själv testade spelet att jag gillade det skarpt, extrem fun-factor även om den delen alltid är väldigt personlig och olika för alla. Frågan är som alltid om spelet kommer att hålla en längre tid, och svaret på den frågan vet ingen. Allt handlar om communitiet, för att hålla en längre tid måste dom ta en stor bunke från world of warcraft och vi alla vet hur oändligt många spel som försökt detta och misslyckats capitalt. Enda spelet sen wow kom som varit lite lyckat är RIFT. Jag kommer iaf att spela detta så fort jag får hem min pre-order, sen om man fortsätter efter en månad är en fråga jag svara på då

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lucas är ändå mannen bakom varumärket, och ingenstans i texten skriver jag att han dikterat spelet.

Det hade du kunnat lägga till eftersom den mannen måste godkänna allt som har med Star Wars att göra. Han håller stenhårt i sitt varumärke.

Från en sak till en annan. Jag tror på spelet. Jag förväntar mig inte en total revolution i genren. Det vore bara naivt. Jag gillar Star Wars och så länge det känns som Star Wars så blir det nog bra.

Och (eftersom ALLA alltid drar paralleller till WoW) WoW var en bedrövlig upplevelse vid release. Buggigt till tusen, servrar som inte fungerade. Otroliga laggproblem. Klasser som var näst intill ospelbara pga dålig balans. Desyncs ett otal gånger per dungeon. Alla MMORPG behöver tid på sig EFTER release för att bli av med det "trasiga".

Medlem

Precis som många redan har nämnt. Hur kommer det sig att MMO utvecklare måste återuppfinna hjulet för annars kallas de kopior av varandra och får värdelöst betyg medan FPS spel år in och år ut har exakt samma format och uppdrag och får full pott?

Recesenterna på FZ är ibland så ute och cyklar så man undrar på vilka grunder de ens får skriva recensioner.

Medlem
Skrivet av papaz1:

Recesenterna på FZ är ibland så ute och cyklar så man undrar på vilka grunder de ens får skriva recensioner.

Tyvärr gäller det inte bara FZ. Det är en skruvad inställning överlag hos recensenter.

Men som alltid, gillar man inte upplägget så behöver man inte spela. Det finns många sub-genre i spelvärlden som jag ogillar och därför spelar jag dem inte. Finns inget som säger att ett MMO MÅSTE passa ALLA bara för att det är ett MMO.

Skägg.
10 Chambers

På förekommen anledning och med risk för att vara dryg:

[ia=29216; large]


signatur
Medlem

Varför kunde de inte bara göra ett KOTOR 3 så hade jag gråtit floder av lycka och tillbett dem.

Medlem

Wa-wa-we-wa. Du får det sannerligen schwettigt om öronen, Calle. Man kan tro att det är partiledardebatt eller nånting.

Medlem

Det här var ju kasst. Ja, inte spelet då, utan artikeln. Hela kritiken går i stort sett ut på att det inte är nyskapande. Och att animationerna är dåliga (precis som hos alla andra MMO's). Jag ser att du gillar bl.a Battlefield-spelen. Jag med. Men hur nyskapande är de?
Så vad handlar det här egentligen om, Calle? Har dom elakingarna inte köpt tillräckligt med annonsutrymme hos er?

Skriv svar