Ico & Shadow of the Colossus Collection

Robot
Ico & Shadow of the Colossus Collection

Om en månad återlanserar Sony två av sina absolut största stunder i HD-kvalitet. FZ:s recension av samlingen får ni redan nu.

#ico-shadow-of-the-colossus-collection, #ico, #sony, #shadow-of-the-colossus, #the-last-guardian


Medlem
Ico & Shadow of the Colossus Collection

Kommer man kunna köpa dessa titlar på PSN?

Medlem

Äntligen kommer de! Har nog aldrig spelat om ett spel så många gånger som SotC. Ska bli trevligt att dra igenom det och Ico ännu en gång i HD. När man är färdig har The Last Guardian-releasen kanske vågat närma sig. ^^

Medlem

Som jag har väntat på dessa underbara titlar i en HD-remake!!!

Medlem

Jättetrevlig recension Fredrik!

Medlem

Jag förstår inte riktigt kritiken mot SotC i denna recension. Visst kan det ibland vara lite klurigt att komma på hur man ska besegra vissa av kolosserna, men om det hade varit mer uppenbart hade man inte fått den där "YES!"-känslan när man äntligen ser den vackla till och erbjuda en väg upp till dess svaga punkt. Det hade varit riktigt tråkigt om det bara hade varit att bestiga dem en efter en utan någon som helst tankeverksamhet innan. Spelet hade nog blivit ganska mycket kortare också.

Medlem

Mycket av SotCs behållning låg, för mig iallafall, i att rida/vandra runt i den oändligt vackra världen och bara vara! Att fylla ut hela kartan och avverka molnen som täcker obesökta platser borde finnas som trophy på PS3an, om de båda spelen nu kommer använda sig av trophies?

Medlem

Och där gick jorden under...

Jag tycker att minuset var väldigt löjligt, men det är ju inte jag som sätter betyg i den här recensionen, så jaja... För mig kommer den här samlingen att vara 10/5 poäng...

Flakmonkey

Förbokat sedan det tillkännagavs. Två underbara spel som med i mina ögon rätta klassas som två av tidernas bästa. Dock som så många andra annorlunda spel så är de verkligen inte för alla så även om jag skulle vilja att alla spelar det för att visa att vi som gamers visst önskar oss mer än actionspel och uppföljare så kan jag inte rekommendera det till alla. Tror nog att många av mina kompisar skulle ledsna på dem rätt fort innan de ens börjat. Numera måste ju spelen visa upp allt de har inom 5 minuter, annars tryter tålamodet och man väljer något som belönar dig direkt. Som att du låser upp ett nytt vapen genom att trycka på startknappen... Men jag är inte bitter

Redaktör
Ponny
Skrivet av Wartex:

Jag förstår inte riktigt kritiken mot SotC i denna recension. Visst kan det ibland vara lite klurigt att komma på hur man ska besegra vissa av kolosserna, men om det hade varit mer uppenbart hade man inte fått den där "YES!"-känslan när man äntligen ser den vackla till och erbjuda en väg upp till dess svaga punkt. Det hade varit riktigt tråkigt om det bara hade varit att bestiga dem en efter en utan någon som helst tankeverksamhet innan. Spelet hade nog blivit ganska mycket kortare också.

Jag säger inte att det ska vara uppenbart, men jag säger att det ibland baseras på tur och tillfälligheter att man kommer på rätt lösning. I mitt fall blir det inte "YES" utan ett förvånat "Jahaaa". Svår balansgång, och uppenbarligen har inte många fler spel än SotC vågat ge sig på liknande spelmekanik. På rak arm kommer jag inte på nåt alls.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av 73mpl4R:

Jättetrevlig recension Fredrik!

Tackar och bockar för en jättetrevlig kommentar!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jozo:

Och där gick jorden under...

Jag tycker att minuset var väldigt löjligt, men det är ju inte jag som sätter betyg i den här recensionen, så jaja... För mig kommer den här samlingen att vara 10/5 poäng...

För mig är Ico ett solklart 5/5, men jag kan inte motivera ett sådant betyg för SotC. Men med det sagt är det min åsikt och det är fantastiskt att du tycker samlingen är 10/5. Skit i mitt gnäll och gläd dig istället på vad som väntar - det är mitt handfasta tips.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Vi måste höja gamma på allt!!!
i övrigt ett måstespel för min del då jag inte spelat ICO ännu men älskar SOTC


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Kommer detta som ett psn special eller ett helt eget ps3 spel? Och när är releasen :)?

Medlem

". Proportionerna stämmer inte överens med den lilla pojken och därför känner jag mig alltid så otroligt liten."

Låter nästan som ett random MMO där allting skall vara så stort.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Det här va 2 spel som aldrig "blev av" att spela tidigare. Sen fick jag höra att de skulle släppas i HD så jag har väntat. Det blir alltså en förstagångsupplevelse för mig och en jag ser fram emot otroligt mycket.


signatur

äldre än dig!

Ännu en anledning att införskaffa en PS3:a, men säg mig, är spelen verkligen så anemiska och likbleka som på bilderna? Tog färgen slut i Nippon?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra jobbat, Fredrik!

Medlem

aldrig gillat Ico men SotC skulle jag lätt kunna lira igen!

Medlem

Hade velat lira Shadow of the colossus, på pc dock.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Ännu en anledning att införskaffa en PS3:a, men säg mig, är spelen verkligen så anemiska och likbleka som på bilderna? Tog färgen slut i Nippon?

Behöver all konst vara färgglad?

Medlem

Utmärkt och icke-pretentiös recension. Denna samling ska införskaffas.


signatur

Memento Mori

Medlem

ICO / Shadow of the Colossus - HD Collection
Release: 2011-09-28

Features:
• ICO and Shadow of the Colossus on Single Blu-Ray Disc
• Remastered for HD Resolution
• Full PlayStation Network Trophy Support
• Full 3D Compatible

så osäker på ifall det kommer på PSN.


signatur
Medlem

Ja jäklar vad folk brer på. Jag har typ hört namnet SotC förr. Det är allt. Men det här sålde ni till mig rejält må jag säga. Låter jut som något som passar mig precis.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar