Köpa spel i affär billigare än digitalt/download.. VANSINNIGT!!

Medlem
Köpa spel i affär billigare än digitalt/download.. VANSINNIGT!!

Kom just hem med Deus Ex Human revolution från game som hade det för 399 kr med gamekort. Kanon tänkte jag billigare än steam där jag tänk köpa spelet för 49.99 Euro. När jag kommer hem så finns det med en steamnyckel till spelet och jag skriver in den direkt och börjar ladda hem spelet.

Det är såklart kanon att man får det såhär när man köper i butik ifall DVD-romen krånglar eller repar sig etc. Men det jag inte kan sluta tänka på är varför i helvete det alltid ska bli billigare för mig att dra mig iväg till en butik eller köpa en fysiks vara på internet hem i brevlådan?

Det här måste blivit mycket dyrare för dem att distribuera spelet ut till affären, trycka upp covers och DVD. Å så säljer dom det billigare där??

Ur miljösynpunkt är det vansinnigt och ur hela pirat synpunkten lika så. SÄNK PRISERNA PÅ NEDLADDING så vinner vi alla på det. Sen visst vissa vill inte alla ha det nedladdat men då finns det i butiker fysiskt.

AAH Blir så förbannad att de ska vara så korkade,
men nu har jag spelet iaf och det är gött


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Jo, det är rätt skumt. Finns nu för 259kr på Dustin så det är rätt extrema skillnader vi snackar om.
På d2d finns det för £29 (http://www.direct2drive.co.uk/2/10060/product/Buy-Deus-Ex:-Hu...) så det verkar mest vara Steam som har sin vanliga dille.


signatur

Have a good time!

Medlem

Hahah då jag såg rubriken i boxen på framsidan tänke jag "Suck, ännu en spambot"

OnT: jag tycker också att det är konstigt att dom kan sälja spelen såpass dyrt över steam, men jag antar att dom kör den populära konverteringen från Dollar till Euro där 29.95 dollar helt plötsligt är 29.95 euro inklusive skatt..

Galet är det, men tyvärr lär vi inte slippa det sålänge det;

a) finns folk som inte orkar vänta 2 dar på posten eller inte ids att gå ner på stan och handla spelet utan ska ha det NUUUUUUUUUU, och är beredda att betala extra för det.

b) inte finns något tillräckligt starkt ekonomiskt intresse att ändra det. (inga företag som bryr sig, dom tjänar ju oavsett)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Anledningen till att priset är högre är för att det är enklare och smidigare att köpa över internet och ladda ner.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Hahah då jag såg rubriken i boxen på framsidan tänke jag "Suck, ännu en spambot"

OnT: jag tycker också att det är konstigt att dom kan sälja spelen såpass dyrt över steam, men jag antar att dom kör den populära konverteringen från Dollar till Euro där 29.95 dollar helt plötsligt är 29.95 euro inklusive skatt..

Galet är det, men tyvärr lär vi inte slippa det sålänge det;

a) finns folk som inte orkar vänta 2 dar på posten eller inte ids att gå ner på stan och handla spelet utan ska ha det NUUUUUUUUUU, och är beredda att betala extra för det.

b) inte finns något tillräckligt starkt ekonomiskt intresse att ändra det. (inga företag som bryr sig, dom tjänar ju oavsett)

b) det måste det väl ädnå vara.. frakta ut spelen, trycka upp dem, slippa ersätta skivor som inte funkar etc.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Brain:

Jo, det är rätt skumt. Finns nu för 259kr på Dustin så det är rätt extrema skillnader vi snackar om.
På d2d finns det för £29 (http://www.direct2drive.co.uk/2/10060/product/Buy-Deus-Ex:-Hu...) så det verkar mest vara Steam som har sin vanliga dille.

Jo letade inte så mycket, blev snarare ett impulsköp när jag såg det på game för 399.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:

Kom just hem med Deus Ex Human revolution från game som hade det för 399 kr med gamekort. Kanon tänkte jag billigare än steam där jag tänk köpa spelet för 49.99 Euro. När jag kommer hem så finns det med en steamnyckel till spelet och jag skriver in den direkt och börjar ladda hem spelet.

Det är såklart kanon att man får det såhär när man köper i butik ifall DVD-romen krånglar eller repar sig etc. Men det jag inte kan sluta tänka på är varför i helvete det alltid ska bli billigare för mig att dra mig iväg till en butik eller köpa en fysiks vara på internet hem i brevlådan?

Det här måste blivit mycket dyrare för dem att distribuera spelet ut till affären, trycka upp covers och DVD. Å så säljer dom det billigare där??

Ur miljösynpunkt är det vansinnigt och ur hela pirat synpunkten lika så. SÄNK PRISERNA PÅ NEDLADDING så vinner vi alla på det. Sen visst vissa vill inte alla ha det nedladdat men då finns det i butiker fysiskt.

AAH Blir så förbannad att de ska vara så korkade,
men nu har jag spelet iaf och det är gött

När du gör en sådan här jämförelse, använd inte steam som exempel, som någon sa så går dem me 10dollar=10euro=100kr. dessutom så kostar spel på steam alltid 500-600 (alltså "fullpris" spel, inte typ indie etc.) även spel som är 5 månader gamla som sänkts från 500 - 249 kostar 600 kr på steam.


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av joary639:
Skrivet av zhapp:

Anledningen till att priset är högre är för att det är enklare och smidigare att köpa över internet och ladda ner.

Ja men ännu smidigare att ta hem det på piratbay!! vill dom motverka sånt så gör det mer lättillgängligt för de som vill ladda ner och betala.

det är väl knappast smidigare med piratbayen? via steam så knappar du in ditt kreditkortsnummer och sen laddas det ner på några minuter, klart! piratbay med alla fakereleaser och skit, samt strulet med rar filer eller isos.

edit: vad jag egentligen menar, köp spelet det är awesome!

Medlem

Det som är bra med Steam är när de har rea, och de har ner priset så mycket att man kan inte hitta det billigare i butik.
Annars så är det synd att nya "steamworks" titlar är dyra på Steam medans man hittar dem för 300 - 400 kr i butik.

Medlem

Det är inte de digitala försäljarna som sätter priserna utan utgivaren/utvecklaren. De sätter medvetet priserna högre på de digitala kopiorna än de fysiska för att butikskedjorna ska köpa upp de fysiska kopiorna. Ni kan tänka er själva, inte hade något varuhus köpt in tusentals spel som är dubbelt så dyra som de digitala motsvarigheterna.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av joary639:
Skrivet av zhapp:

Anledningen till att priset är högre är för att det är enklare och smidigare att köpa över internet och ladda ner.

Ja men ännu smidigare att ta hem det på piratbay!! vill dom motverka sånt så gör det mer lättillgängligt för de som vill ladda ner och betala.

det är väl knappast smidigare med piratbayen? via steam så knappar du in ditt kreditkortsnummer och sen laddas det ner på några minuter, klart! piratbay med alla fakereleaser och skit, samt strulet med rar filer eller isos.

edit: vad jag egentligen menar, köp spelet det är awesome!

Nej inte lika smidigt såklart det var av den anledningen som jag ville få hem det från steam från början. Men när ska det gå upp för tillverkarna att om dom dumpar priset lite så orkar ingen ladda hem från typ pirate bay osv för det är så jäkla mycket smidigare via steam (eller andra liknande tjänster)

jo då jag har som sagt köpt det och börjat lira lite. Känns maffigt måste jag säga.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av joary639:

Kom just hem med Deus Ex Human revolution från game som hade det för 399 kr med gamekort. Kanon tänkte jag billigare än steam där jag tänk köpa spelet för 49.99 Euro. När jag kommer hem så finns det med en steamnyckel till spelet och jag skriver in den direkt och börjar ladda hem spelet.

Det är såklart kanon att man får det såhär när man köper i butik ifall DVD-romen krånglar eller repar sig etc. Men det jag inte kan sluta tänka på är varför i helvete det alltid ska bli billigare för mig att dra mig iväg till en butik eller köpa en fysiks vara på internet hem i brevlådan?

Det här måste blivit mycket dyrare för dem att distribuera spelet ut till affären, trycka upp covers och DVD. Å så säljer dom det billigare där??

Ur miljösynpunkt är det vansinnigt och ur hela pirat synpunkten lika så. SÄNK PRISERNA PÅ NEDLADDING så vinner vi alla på det. Sen visst vissa vill inte alla ha det nedladdat men då finns det i butiker fysiskt.

AAH Blir så förbannad att de ska vara så korkade,
men nu har jag spelet iaf och det är gött

När du gör en sådan här jämförelse, använd inte steam som exempel, som någon sa så går dem me 10dollar=10euro=100kr. dessutom så kostar spel på steam alltid 500-600 (alltså "fullpris" spel, inte typ indie etc.) även spel som är 5 månader gamla som sänkts från 500 - 249 kostar 600 kr på steam.

Klart jag gör jämförelsen med steam då det var en steamnyckel jag fick med när jag köpte det. Jag är inte så arg över det heller för den delen men det är konstigt hur dom nu tänker.. Men visst går det hitta billigare men det går säkert hitta billigare fysiskt någonstans oxå.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Doze:

Det som är bra med Steam är när de har rea, och de har ner priset så mycket att man kan inte hitta det billigare i butik.
Annars så är det synd att nya "steamworks" titlar är dyra på Steam medans man hittar dem för 300 - 400 kr i butik.

Jo jag gillar steam och ibland tycker jag det är värt att betala lite extra för ett spel som jag får direkt när jag trycker på knappen köp och kunna spela det snabbt. Men det måste vara ett billigare sätt för dem att sälja på och med tanke på allt snack om pirater så borde dom försöka hålla ner dem som laddar ner pirat. Köper man en fysisk kopia idag handlar det oftast om att det är det man är ute efter å ha i en hylla eller liknande så dom köparna kommer ändå gå ut å köpa. Nu pratar jag iofs om sverige och det kanske inte är likadant i alla länder etc. där internetuppkoppling inte är lika vanligt som här.
Men jag gillar verkligen steams reor men handen på hjärtat är det inte så många spel som jag tycker är billigare då heller. Kan oftast hitta dem för 99 kr eller liknande i någon butik då. MEN å andra sidan kanske steam tar 150 kr då och då spelar det mindre roll för min del när det rör sig om mindre pengar och inte 200 kr.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Aevir:

Det är inte de digitala försäljarna som sätter priserna utan utgivaren/utvecklaren. De sätter medvetet priserna högre på de digitala kopiorna än de fysiska för att butikskedjorna ska köpa upp de fysiska kopiorna. Ni kan tänka er själva, inte hade något varuhus köpt in tusentals spel som är dubbelt så dyra som de digitala motsvarigheterna.

ja så kan det vara. Men å andra sidan så har de väl oftast ett avtal att man får lämna tillbaka de som inte säljs etc. Men oftast dumpas priserna på spelen istället för att de tas tillbaka. Nu var det ett bra tag sedan jag jobba i butik men så funka det lite då har jag för mig. Men det är säkert ändrat. Hur som så tycker jag striden mot priater för utgivare/utveklare ligger i de digitala kunderna och inte de fysiska. Därför tycker jag det är märkligt att man ger pirater en ännu större prisklyfta att pirata hem istället för att köpa via digital distribution.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av Brain:

Jo, det är rätt skumt. Finns nu för 259kr på Dustin så det är rätt extrema skillnader vi snackar om.
På d2d finns det för £29 (http://www.direct2drive.co.uk/2/10060/product/Buy-Deus-Ex:-Hu...) så det verkar mest vara Steam som har sin vanliga dille.

Jag tycker det är snett som fan. Dock är jag glad som har mitt spel både fysiskt och på steam för en ganska billig penning.
Jag tycker dom tar fighten om piratade spel till fel forum.. Dom borde dumpa priserna digitalt då det är de digitala köparna dom slåss mot (i största del).


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Medlem

Det man tycks glömma, är att det är oerhört dyrt idag för ett företag att tillhandahålla bandbredd. Det är skyhöga priser om man jämför med privatpersoner. Sedan kommer lagringsbiten in.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Det man tycks glömma, är att det är oerhört dyrt idag för ett företag att tillhandahålla bandbredd. Det är skyhöga priser om man jämför med privatpersoner. Sedan kommer lagringsbiten in.

Den bästa och mest logiska förklaringen jag sett hittills.

Medlem
Skrivet av PurreSnurre:

Det man tycks glömma, är att det är oerhört dyrt idag för ett företag att tillhandahålla bandbredd. Det är skyhöga priser om man jämför med privatpersoner. Sedan kommer lagringsbiten in.

Om man bara ser till bandbreddskostnaden kan man ta azure cdn som exempel:
http://blogs.msdn.com/b/windowsazure/archive/2010/05/28/annou...

Så för ett spel på ca 7gb blir det ungefär $1 = 6,3kr, vilket inte är så mycket.

Inaktiv

Enda anledningen till varför spelen digitalt inte sänks i pris beror på att folk handlar. Ni måste förstå hur mycket pengar Steam drar in. Är man en liten kid på 12-16 år så lånar man bara morsans / farsans kreditkort och sen köper man sitt tredje Counter-Strike source konto eller Modern Warfare 2 för att man har blivit bannad o..s.v. Man orkar inte åka ut till en butik för att köpa en jävla skiva eller beställa från typ spelbutiken.

Varför spelen i affären är billigare i affären har jag ingen aning om... men anledning till varför spelen kostar Online är att dom säljer och folk handlar ändå... finns liksom ingen idé att sänka priserna. Förutom på vissa super reor.

Dessutom jag har tröttnat på skivor.. lättare att inhandla ett spel på Steam.. den laddar ner, installerar, patchar och installerar grejer till grafikkortet.. med ett enda knapptryck. Sjukt.

Medlem
Skrivet av showerguy:

...
Dessutom jag har tröttnat på skivor.. lättare att inhandla ett spel på Steam.. den laddar ner, installerar, patchar och installerar grejer till grafikkortet.. med ett enda knapptryck. Sjukt.

Denna enkelhet av installation är vad jag uppskattar. Spelet hålls även uppdaterat med senaste patchen automatiskt. För mig går det mycket snabbare att installera via nedladdning än med en egen skiva.

Med tanke på att medelåldern på spelare är circa 35 så finns det många som har välbetalda jobb som inte tycker att priset är avskräckande.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Oavsett vilken lön man har så handlar man väl ändå spel där det är billigast? varför bränna 500sek på steam när jag kan köpa det för 350sek fysiskt inklusive frakt?
men visst vill man ha något omedelbums så...

Medlem

Anledning till att man vill ha något direkt stämmer fan inte in. Jag har 10 mbit men kommer aldrig, och då menar jag ALDRIG över 200 kb/s på steam. Sämre nedladdning får man leta efter. Alltså får jag vänta några timmar på nedladdningen. Om jag däremot hade cyklat ner till stan och köpt spelet, cykla tillbaka och installerat hade jag haft spoelet några timmar tidigare än om jag tankade ner det från steam. Om jag däremot tankar spelen från gamersgate tankar jag ALLTID i max, dvs 1000 kb/s.

Medlem

http://directgamekeys.com/products.php?product=Deus-Ex%3A-Hum...

Under 200kr och du registrerar nyckeln på Steam.

Jag tycker bara att Steam är bra när det kommer till reor. Nu kan man t.ex. köpa Metro 2033 för ca:20kr, och de är ju inte helt fel om man säger så Men rent generellt så är dom jävligt dyra...

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Anledning till att man vill ha något direkt stämmer fan inte in. Jag har 10 mbit men kommer aldrig, och då menar jag ALDRIG över 200 kb/s på steam. Sämre nedladdning får man leta efter. Alltså får jag vänta några timmar på nedladdningen. Om jag däremot hade cyklat ner till stan och köpt spelet, cykla tillbaka och installerat hade jag haft spoelet några timmar tidigare än om jag tankade ner det från steam. Om jag däremot tankar spelen från gamersgate tankar jag ALLTID i max, dvs 1000 kb/s.

Detta är antagligen något problem med din brandvägg / router och steam, då jag sitter på 100/100 och tankar sällan ner i mindre än 3-4 MB ifrån Steam.
Ta reda på lite info innan du klagar på dålig download, snälla!

Medlem
Skrivet av Aresz:

Oavsett vilken lön man har så handlar man väl ändå spel där det är billigast? varför bränna 500sek på steam när jag kan köpa det för 350sek fysiskt inklusive frakt?
men visst vill man ha något omedelbums så...

Skall man handla billigt så väntar man på en rea. Det brukar jag göra. Märkligt nog så köper folk spel på releasedagen (vare sig det kostar 500kr eller 350kr). Men visst är man otålig så...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Zalcore:
Skrivet av schmuttah:

Anledning till att man vill ha något direkt stämmer fan inte in. Jag har 10 mbit men kommer aldrig, och då menar jag ALDRIG över 200 kb/s på steam. Sämre nedladdning får man leta efter. Alltså får jag vänta några timmar på nedladdningen. Om jag däremot hade cyklat ner till stan och köpt spelet, cykla tillbaka och installerat hade jag haft spoelet några timmar tidigare än om jag tankade ner det från steam. Om jag däremot tankar spelen från gamersgate tankar jag ALLTID i max, dvs 1000 kb/s.

Detta är antagligen något problem med din brandvägg / router och steam, då jag sitter på 100/100 och tankar sällan ner i mindre än 3-4 MB ifrån Steam.
Ta reda på lite info innan du klagar på dålig download, snälla!

Ja det måste vara något fel. Får slälv sällan lägre än 5-6 Mbit. För det mesta högre.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av schmuttah:

Anledning till att man vill ha något direkt stämmer fan inte in. Jag har 10 mbit men kommer aldrig, och då menar jag ALDRIG över 200 kb/s på steam. Sämre nedladdning får man leta efter. Alltså får jag vänta några timmar på nedladdningen. Om jag däremot hade cyklat ner till stan och köpt spelet, cykla tillbaka och installerat hade jag haft spoelet några timmar tidigare än om jag tankade ner det från steam. Om jag däremot tankar spelen från gamersgate tankar jag ALLTID i max, dvs 1000 kb/s.

Det låter konstigt.. jag ligger konstant över 1,2 iaf. Det borde vara problem från din sida.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av derpious:

Alternativt http://www.g2play.net/store/Deus-Ex-Human-Revolution-Steam-Ke...
Om man inte orkar pyssla med en rysk VPN

Nu får du förklara vad det är med ryskt VPN?
Bra mycket billigare var det iaf.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

12
Skriv svar