Inga spel är gratis

Medlem
Inga spel är gratis

I morse satt jag och läste en artikel på Eurogamer, medan jag bälgade nog med kaffe för att komma igång med jobbandet. Och efter att ha stört mig lite grann på att det var så mycket innehåll som fattades i Age of Empires Online så slog det mig: Free 2 Play-spel är inte alls gratis!

Visst, det är inte mycket till insikt för den som har mer än vakuum mellan öronen, men jag hade inte tänkt på det på det här sättet förut. Faktum är ju att de enda Free 2 Play-spel jag faktiskt älskat de senaste åren är sådana där jag faktiskt betalat för mig. Och därmed alltså fått hela spelupplevelsen. Och kom inte dragande med alla spelutvecklares argument om att man enbart betalar för bekvämlighet, och att det går minst lika bra att spela utan att betala: det är bullshit, och det vet både de och jag även när jag skriver ner det under intervjun. Om jag hade spelat World of Tanks utan premium-konto hade jag inte fått hela spelupplevelsen, och antagligen tröttnat mycket fortare. Och jag orkade inte slanta upp för att spela gratis-Battlefield, och tyckte således inte särskilt mycket om det, även om jag högaktar nästan allt som lämnar Dice-huset vid Slussen.

Så min morgondimmiga insikt är denna: Det finns inga gratisspel. Free 2 Play är samma sak som att släppa en demo, med skillnaden att du då kan stoppa in annonser och små pikar och påminnelser om vad du missar i precis vartenda hörn av spelet. Vilket givetvis gör det sämre. Jag menar inte att det var bättre med 700-kronorsboxar stora som telefonkataloger, bara att vi kanske inte riktigt hittat formen för det här med gratisspel. Eller kanske snarare att vi bör sluta hyckla med att du faktiskt INTE får samma fina upplevelse som de som betalar. Och sluta gnälla över att vi betalar för att spela, jag har inget problem med att ge någon som underhåller, roar och får mig att tänka en slant. Det borde inte du heller ha.

#blogg

Inga spel är gratis

Shocker! Jag blir faktiskt förvånad, hur kan du inte ha insett det där tidigare? Anyway, bättre sent än aldrig, antar jag.

Medlem

Skälet till att släppa ett free2play spel är att få in spelare som möter premium spelare, also fyller ut med motstånd, alla spelen, world of tanks, battlefield varianten och även quake live, enbart gör det för att se till att det alltid finns spelare på server. Det dom bidrar med är content för dom som faktiskt betalar och potential kund i framtiden. Det är smart, tyvärr så är det väl lätt så att många istället för att locka till köp, "förstör" hellre för gratis spelare vilket kanske skrämmer iväg dom.

har inte kört bf varianten, och jag har inte kommit längre än installerat WoT, för "tanken" var att jag skulle lira med vänner, men inte blivit av. QL kör jag slavisk, och det om något har bara en störig sak och det är att när man startar får man titta på reklam 15 sekunder, vilket är helt ok. Sen finns det reklam i spelet, men det är också helt ok, det stör inget i spelet, så för oss är det bra.

Kommer nog skaffa betalkonto till QL någon gång, främst för att få tillgång till en riktig klan tag, men också dom spel modes som inst. freeze tag. Som är riktigt roligt med bra lag. id släpper lös vissa modes som bara premium spelare får tillgång till då och då, så vi får reda på vad vi missar
Som vid quakcon nyligen.

QL gör det bra, men jag ser ner på många spel som säger att dom är gratis, för som du säger, inget är gratis.

Medlem

Insett det har jag nog gjort, men inte formulerat det så tydligt, ens i huvudet :).

Medlem

TruB, jo, jag opponerar mig inte mot själva betalningen, jag betalar gärna för ett spel jag gillar. Och det är ju trevligt att få spela lite först. Men det som stör mig mest är nog ordet "gratis" när det i själva verket är exakt samma sak som en gammal hederlig demoskiva!

Medlem

Jag håller med dig fullständigt och jag tänkte faktiskt idag på att starta upp en tråd om just precis detta. Det är som du säger, falsk marknadsföring av demos med påminnelser om att betala, hemsk grinding för de som "väljer fel" och därmed ett tillvägagångssätt som känns småaktigt. Det säger en hel del när konceptet numera har två officiella namn beroende på åsikt: Free2Play eller Pay2Win. Det kommer inte kännas fullt så roligt att bli bra på ett spel där man får höra att man köpt sina segrar heller.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Och ett tillvägagångssätt som föder förrakt hos gamers pga sin småaktighet känns inte som vägen till framgång.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

och lögn är det också, fan va irriterad jag blir nu


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Det finns ju spel som är riktigt bra, som använder sig av denna metod. Grejen är ju att de INTE är riktigt bra om du inte betalar, inser jag nu, efter att ha spelat World of Tanks i ett halvår. Och ja, jag betalade förstås för det.

Medlem

F2P är så mycket BS. Pröjsar hellre 500 för att ha allt från början.

1
Skriv svar