Trådlöst Nätverkskort

Medlem
Trådlöst Nätverkskort

Hej allihop

Nu är det så att jag ska flytta, Och i den nya bostaden så är telejacket på undervåningen, Då tänkte jag att istället för att dra en ful kabel över halva huset så kan man ju köra trådlöst nätverk,
Men jag vill ju inte ha vad som helst, Finns det någon som har kunskap och erfarenhet av trådlösa nätverkskort som presterar bra om inte BÄTTRE, Ska spela en hel del, så vill inte ha några jobbiga störningar eller lagg eller dylikt som jag hört rykten om att man kan få med trådlöst.

Tack på förhand

Inaktiv

Ryktena stämmer och du kommer aldrig ifrån det faktum att trådlöst har alltid och kommer alltid att prestera sämre än trådat.

Köp lister och dra kabeln genom huset istället. Det skulle bespara dig en hel del frustration när nätet går ner alternativt att du får lag spikes så det står härliga till.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

Ryktena stämmer och du kommer aldrig ifrån det faktum att trådlöst har alltid och kommer alltid att prestera sämre än trådat.

Köp lister och dra kabeln genom huset istället. Det skulle bespara dig en hel del frustration när nätet går ner alternativt att du får lag spikes så det står härliga till.

Men är det inte lite så att ju längre Nätverkskabel ju sämre prestanda där med? Eller det kanske gäller extrema längder.
Man tycker ju den trådlösa utvecklingen borde gått framåt ordentligt, men kan ju ha fel.

Inaktiv
Skrivet av DraxXus:
Skrivet av amphix:

Ryktena stämmer och du kommer aldrig ifrån det faktum att trådlöst har alltid och kommer alltid att prestera sämre än trådat.

Köp lister och dra kabeln genom huset istället. Det skulle bespara dig en hel del frustration när nätet går ner alternativt att du får lag spikes så det står härliga till.

Men är det inte lite så att ju längre Nätverkskabel ju sämre prestanda där med? Eller det kanske gäller extrema längder.
Man tycker ju den trådlösa utvecklingen borde gått framåt ordentligt, men kan ju ha fel.

Ja, men då ska det vara väldigt långa avstånd. För att dra en anekdot, så har jag och en kompis dragit en kabel under marken mellan våra hus när vi fortfarande bodde hemma för en hel evighet sedan. Han hade 10 mbit då och när vi mätte så fick jag knappt någon förlust fastän vi bodde närmare 50 m ifrån varandra. Sen att grannarna inte uppskattade att vi under två nätter hade sneakat runt och grävt ner en kabel på deras tomt var ju en annan sak Men det funkade klockrent i alla fall.

Trådlöst har så klart gått framåt men det är långtifrån samma prestanda som med trådat och inte det mest optimala om man nu ska spela en hel del.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Ah, Blir väl att dona å krångla med första jacket då, Orkar ju inte spendera en förmögenhet på en fet router samt det bästa trådlösa nätverkskortet om det är skitsamma, Då spar man nog kosing med att ringa till Internetleverantören och ber dom fixa jacket.

Iofs router behöver jag ju ändå, framförallt till Xboxen och Ps3'an

Medlem

Håller med om att trådat är bättre än trådlöst. Dra kabeln snygg från första början med kabelkanaler, snygga hål i väggar osv. Blir nog garanterat bättre än trådlöst.

Själv drog man min rakt genom taket och upp till vinden, och sen vidare till kontoret (då hade jag iofs bara ett litet rum + vind på övervåningen)

http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-29682.aspx

Medlem

Är ju en lösning klart, blir dock en jädrans skarvande, ska ju upp på övervåningen, såvida vi inte drar ett hål genom taket

Medlem

Köp en 50 meters nätverkskabel. Det bör väl räcka?

Medlem

Hos föräldrarna har jag dragit en 15m kabel till övervåningen på den tiden när man bodde där, pre wifi tiden.
Genom elledningarna, och ett hål i golvet där sladden går upp. smidigt.
Dom har fortfarande multyskrivaren där uppe, men som nu kör genom wifi för enkelhetens skull så det används inte längre.men då var det en riktigt bra lösning.

Kör trådlöst hemma nu på allt utom speldatorn, är man lite kräsen så finns det inga alternativ.

Testpilot

Kan inte gå ed på detta med om det blir förluster i pingtider men att köra trådat via Elnätet kan vara ett alternativ.

Medlem

Visst trådat är alltid bättre än trådlöst. Men jag tror folk underskattar trådlöst.

Kör själv trådlöst och det funkar utan problem i spel osv. Men man måste vara noga med att köpa ett trådlöst nätverkskort som klarar multimedia/spel miljöer.
Kortet jag kör med har t.ex en specifik inställning i enhetshanteraren som gör att den blir stabil och säker med just multimedia och spel.

MFC
Medlem

Trådlöst bör bara köras på enheter som saknar RJ45-jack


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350214#reviews
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340590

Har jag suttit och tittat på, men inte fan blir jag klokare, Har ju inget hum om något sådant, Jag vet att jag kört trådlöst på min ps3'a och det funkade klockrent. Men sen är det kanske lite annat när det gäller datorer.

Medlem

Jag har testat trådlöst då och då genom åren men alltid gått tillbaks till kabel. Jag prioriterar prestanda och stabilitet.

Under kortare perioder när jag varit på resande fot har jag valt trådlöst, men aldrig varit riktigt nöjd.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Testpilot

Problemen som jag haft med trådlöst har alltid varit i form av störningar då för många grannar haft wlan uppe på näraliggande frekvenser samt störningar från annan utrustning.
Vissa kvällar har det varit stört omöjligt att få stabil hastighet i vårt Wlan.

Medlem
Medlem

Du kan lugnt köra med en 50 meters kabel utan förlust.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Har för mig att gränsen ligger på 100m innan man behöver förstärka signalerna.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem

Reggade ett konto för att svara på denna frågan.
När jag bodde hemma hade vi nätverk till 3 st av grannarna. Gräver man ner skärmad kabel så fungerar det med över 100MBPS på avstånd på drygt 100m utan några som helst problem. Nätverket fungerar fortfarande så här 14 år senare.

Medlem
Skrivet av IronHide:

Har för mig att gränsen ligger på 100m innan man behöver förstärka signalerna.

Beror lite på vilken kabel du använder och hur den installeras, men med cat. 6+ utan knutar, konstiga böjar och utan att ligga i kläm så är gränsen runt 100m i "branschen".

Sedan var det någon som föreslog Ethernet via elnätet, det funkar kanon, om du bara ska surfa.
Ska du spela, streama film etc. så avråder jag starkt från att använda ett sånt system, då både latenstider och överföringshastigheter kan variera mycket (spika osv.).

edit: grammatik


signatur

"Do Protons have mass?
I didn't even know they're catholic.." - Andy, Fallout 3

1
Skriv svar