Historien om Bioware

Robot
Historien om Bioware

Ray Muzyka och Greg Zeschuk tyckte om att utveckla spel vid sidan av läkarstudierna och trodde aldrig att de kunde göra någon karriär av det. Drygt 15 år senare leder de Bioware-gruppen, Electronic Arts stora rollspelsdivision, och vi träffade dem på Gamescom.

#bioware, #electronic-arts, #star-wars-the-old-republic, #shattered-steel, #mdk-2, #pandemic-studios, #mythic-entertainment, #bioware-mythic, #warhammer-online-age-of-reckoning, #dark-age-of-camelot, #ultima-online, #mass-effect-3


Medlem
Historien om Bioware

Trevlig artikel, tackar FZ!

Medlem

Fick mig att sakna Baldur´s Gate II dags att lira det igen då.

Jag anser att Bioware sjunkit och är inte samma gamla roll spels utvecklare som gjorde legendariska rollspel. Dragon Age hade stor potential men nådde inte hela vägen upp till BG/NWN tronen. Dragon Age II visar ungefär vart Bioware står idag..

Medlem

Trist att bli kallad den tredje killen/läkaren...
http://www.blogemup.se/?p=9357
Det verkar inte gå någon nöd på killen som tur är.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

har aldrig sett fram emot ett spel så mycket som för ME3, i mina ögon är dom störst!

Medlem

Vilka gubbar..

Medlem

Trevligt att få veta lite sånt här

Medlem

Har följt den här utvecklaren sedan de väckte mitt intresse med kommande Baldur´s Gate och tusan vad många bra spel de har gjort sedan dess. Deras motor har även använts till andra grymma spel. Faktiskt så har jag denna utvecklare att tacka för att jag idag är ett stort fan av västerländska RPG spel. Håller fortfarande på med Fallout (som jag fått lägga lite på is sedan FZ´s "utmaning" och nu har jag fullt upp med Deus Ex) men trots sin ålder är det fortfarande ett riktigt bra spel och har åldrats väldigt bra och detta gäller för övrigt även Biowares spel. BG 1 med BG 2 motorn rekommenderas verkligen.

Medlem

Trist om de nu misslyckas med sin satsning på SW the old republic med tanke på vad mycket gott de gjort för spelbranschen. Kan tipsa om Planescape Torment som är min absoluta favorit bland de där lite äldre rollspelen. Inte skapat av Bioware direkt men byggt på samma motor som Bioware utvecklade för Baldurs Gate. Riktigt bra spel!

Medlem
Skrivet av feistin:

Trist om de nu misslyckas med sin satsning på SW the old republic med tanke på vad mycket gott de gjort för spelbranschen. Kan tipsa om Planescape Torment som är min absoluta favorit bland de där lite äldre rollspelen. Inte skapat av Bioware direkt men byggt på samma motor som Bioware utvecklade för Baldurs Gate. Riktigt bra spel!

Absolut, en varning kanske kan vara på sin plats dock då det spelet har så mycket dialog att det ibland känns som man läser en bok istället för att spela ett spel=).

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av feistin:

Trist om de nu misslyckas med sin satsning på SW the old republic med tanke på vad mycket gott de gjort för spelbranschen. Kan tipsa om Planescape Torment som är min absoluta favorit bland de där lite äldre rollspelen. Inte skapat av Bioware direkt men byggt på samma motor som Bioware utvecklade för Baldurs Gate. Riktigt bra spel!

Absolut, en varning kanske kan vara på sin plats dock då det spelet har så mycket dialog att det ibland känns som man läser en bok istället för att spela ett spel=).

Som rollspels älskare har jag tyvärr inte liray Planetscape Torment än har spelet men aldrig tiden att lira det då man vill kunna fördjupa sig i storyn. Men dessa gamla rollspel som hade bra dialoger, uppdrag, story och karaktärer är något man saknar i dagens spel.

Medlem

Fin artikel! alltid haft stor respekt för Bioware och Blizzard, har alltid varit mina två favo spelbolag. Men Bioware har sjunkit lite i mina ögon specielt med DA2, men ingen fara de kommer att resa sig igen med ME3 i hope


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

RIktigt trevlig artikel! Jag har följt Bioware sen strax innan Baldur's Gate släpptes, men deras bakgrund som färdigutbildade läkare hade jag ingen aning om. Snacka om att ändra karriärsinriktning!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

QRT
Medlem

Synd att dom blivit EA's bitch.

Medlem

Har haft mycket skoj med Bioware men efter DA II får de anstränga sig duktigt om de skall kunna återfå mitt förtroende. Men som någon sade tidigare i tråden. Om man böjer sig efter EA så...


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Ahh, visste inte att det var dem som skapat shattered steel.... Ett grymt bra spel!


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Ahh, visste inte att det var dem som skapat shattered steel.... Ett grymt bra spel!

Tror det är få som vet det (eller att de gjode MKD 2) ;). Minns att jag läste en del om det spelet men det blev aldrig av att jag skaffade det för på den tiden hade jag nog inte den dator som krävdes för ett sådant här spel.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Newklear:

Ahh, visste inte att det var dem som skapat shattered steel.... Ett grymt bra spel!

Tror det är få som vet det (eller att de gjode MKD 2) ;). Minns att jag läste en del om det spelet men det blev aldrig av att jag skaffade det för på den tiden hade jag nog inte den dator som krävdes för ett sådant här spel.

Har boxen liggandes här någonstans, men var inte särskilt gammal när det begav sig... Vem som utvecklat spelet var väl det sista man tänkte på då


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ray diskuterade man ofta med i comp.sys.ibm.pc.games.rpg för en 14-15 år sen, han var ofta aktiv där, då respekterade man honom, numera har jag lika lite respekt för dessa tomtar som jag har för Epic :/ Trist men sant. Skitspel gjorda för ADHD-ungar.


signatur
1
Skriv svar