Hardvarufel: Harddisk eller RAM?

Medlem
Hardvarufel: Harddisk eller RAM?

Vill borja med och att saga sorry att jag inte kan skriva med svenska bokstaver. Jag har nyligen installerat en engelsk version av Windows 7, en ny harddisk och lite mer RAM. Hur som helst sa uppstod ett problem under den forsta installationen som gjordes. Efter att datorn gjorde en omstart for att installera fardigt windows sa fick jag ett "Disc read error occured" och efter ytterligare en omstart sa kom jag in i Windows men dar sa fick jag en Blue screen efter att det stod nat med "Creating registry file". Tyvarr har jag glomt exakt vad som stod i Blue screen. I vilket fall sa kunde jag inte hitta min nya Harddisk nar jag forsokte installera om windows men under BIOS lyckades jag lokalisera den. Efter en promenad for att lugna nerverna sa kopplade jag ur min gamla harddisk varpa min nya harddisk vaknade till liv igen fast allt gick plotsligt mycket segare. Den nya installationen av windows tog nastan tre timmar och nu nar jag ar igang sa tar det evigheter att oppna fonster. Jag trodde forst att det var SATA-kabeln som strulade sa jag testade en annan kabel och da fick jag ett meddelande "S.M.A.R.T. Status: Bad" tills att jag disablade den funktionen under BIOS. Aterigen i windows och den ar fortfarande seg. Nu ar min fraga: Ar det harddisken eller RAM som ar trasigt?

Edit: Kanske var en dum fraga med tanka pa att jag nyss fick ett felmeddelande "Windows detected a hard disk problem" men att datorn ar sa seg oroar mig.

Medlem

S.M.A.R.T är hårddiskens "diagnostikprogram" som kontrollerar hårddiskens hälsa, om det är så att den varnar för att disken är "bad", så har du förmodligen en trasig hdd.

Så du bör byta ut den mot en ny disk.

Medlem

Ok tack. Far hoppas att det bara ar harddisken. Ser iaf min RAM under BIOS och task manager.

1
Skriv svar