Portal 2 sålde bättre till pc än konsol

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Hudda:
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Hudda:
Skrivet av MachOne:

Om dagens konsoler, som nu är 5-6år gamla, ger sån här stor konkurrens mot PC, tänk då vad nästa generation kommer göra med modernare hårdvara och funktioner. Dom kommer bli mer och mer som en PC, och därmed ersätta PC för vardagliga sysslor, som att t.ex. spela, surfa, se på film m.m., som redan nu går men inte på ett lika smidigt sätt.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen angående spel men alltså detta...

Så i framtiden tror du att om man bara vill ha något att se på film med så köper man en Playstation 4 t.ex? Eller på arbetskontor sitter man och arbetar på varsin Xbox 720? Bärbara datorer försvinner också för nu behöver man inte lämna hemmet när man kan surfa på sin konsol..

Nä det har jag aldrig sagt. Vill man bara se på film så köper man förmodligen en stationär Blu-ray eller en mediaspelare, vilket en PS3 fungerar klockrent för idag. Arbetskontor kommer nog att använda sig utav en PC ett bra tag framöver, men nu handlade det om PC som spelplattform och inget annat. Och ang bärbara datorer så kommer dom förmodligen ersättas av surfplattor.

Precis. Men du sa att konsolerna skulle ersätta PCn i vardagliga sysslor vilket inte stämmer och du håller med. Bra, då är vi överens.

En HTPC med blu-ray fungerar alldeles utmärkt att ha som mediacenter. Blir billigt också om man bygger själv, man kan även få till massa snygga lösningar. Speciellt eftersom man inte behöver köpa ett separat grafikkort till heller.

Visst funkar det med en HTPC, men det är betydligt krångligare än att gå och köpa ett PS3 som bara är att packa upp och köra utan att behöva installera drivrutiner m.m., och krångel är något som många konsumenter vill slippa. Köper du ett PS3 så får du dessutom tillgång till en massa exklusiva spel. PC har fortfarande vissa starka sidor, det förnekar jag inte, men på spelfronten så är det väldigt svagt just nu pga växande konkurrens från konsolerna, och görs det ingenting åt detta, framförallt att spelutvecklare vågar satsa på PC och utveckla fler exklusiva titlar, så kommer PC att överges och därmed gå förlorad som spelplattform, precis som hände med Mac. Dock så ser vi ju att Mac är kvar på marknaden och fyller en hel del funktioner, men den är knappast den ultimata spelplattformen om man säger så.

Ja usch, drivrutiner är så jobbiga. Speciellt nu när Windows 7 installerar de åt en! Finns MASSOR av exklusiva titlar till PC. Och Mac är väldigt begränsad p.g.a. Apple, sen är det så jävla dyrt med Mac.. Men hur jobbigt kan det egentligen vara att installera drivrutiner? De enda drivrutinerna man behöver är till grafikkortet och de går man helt enkelt in på respektive tillverkares hemsida och laddar hem, om man nu inte vill låta Windows update göra det åt en. Fixat och klart på några sekunder.
På spelfronten ser det väldigt ljust ut!

Alla är inte datornördar som vet vart man hittar drivrutiner, eller ens vet vad skivorna som följer med är för något. Folk förväntar sig att det ska funka direkt och denna skara människor är betydligt större än dom som är kunniga. För övrigt är det väldigt få moderna komponenter som fungerar direkt då Windows 7 helt enkelt inte känner igen hårdvaran. Det kan röra sig om allt från WLAN och ljudkort till grafikkort och hårddiskar.

Om du har varit med länge i spelbranschen så borde du veta att det ser betydligt mörkare ut nu än vad det gjorde för 10-15år sen. Då kryllade det av PC-exklusiva spel där kontrollerna var perfekt anpassade för tangentbord och mus. Nu är i stort sätt varenda spel gjort för att spela med en handkontroll, och då kan man lika gärna spela det på konsol och slippa hårdvaru-problem och störiga DRM-skydd

Men tycker du att spelfronten ser ljus ut för PC så är det väl bra för dig. Jag ser däremot inte ett enda exklusivt spel i sikte som skulle få mig att köpa en ny dator.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Branschpublikationen Gamasutra klädde av VGChartz för flera år sedan – läs detta, ni som tror att jag inte har kött på benen i min kritik.

Enda anledningen att VGChartz fortfarande existerar är för att många inte är tillräckligt källkritiska. Det finns en anledning till att alla seriösa spelsajter skyr deras siffror som pesten.

Vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser folks förmåga till kritiskt tänkande eller oförmåga om man vill se det så. Har inte besökt VGcharts på år, de har iallafall vad jag såg tagit bort deras otroligt roande räknare de hade förut. Där de var tvungen att ändra siffrorna med några hundratusen eller miljoner varje gång något företag släppte officiella försäljningssiffror eller när NPD fortfarande rapporterade något vettigt.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Alla är inte datornördar som vet vart man hittar drivrutiner, eller ens vet vad skivorna som följer med är för något. Folk förväntar sig att det ska funka direkt och denna skara människor är betydligt större än dom som är kunniga. För övrigt är det väldigt få moderna komponenter som fungerar direkt då Windows 7 helt enkelt inte känner igen hårdvaran. Det kan röra sig om allt från WLAN och ljudkort till grafikkort och hårddiskar.

Men tycker du att spelfronten ser ljus ut för PC så är det väl bra för dig. Jag ser däremot inte ett enda exklusivt spel i sikte som skulle få mig att köpa en ny dator.

Om det är något Win 7 är bra på så är det väl att finna hårdvara så länge man inte har något som räknas som stenålder eller att utvecklarna själva har dabbat sig?

http://www.gamespot.com/forums/topic/27558178/90-pc-exclusive...

Här är en lista på 90 exklusiva pc spel som släpps under 2011, är det inget som intresserad dig så ligger nog problemet hos dig.

Medlem
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av Hudda:
Skrivet av MachOne:
Skrivet av Hudda:
Skrivet av MachOne:

Om dagens konsoler, som nu är 5-6år gamla, ger sån här stor konkurrens mot PC, tänk då vad nästa generation kommer göra med modernare hårdvara och funktioner. Dom kommer bli mer och mer som en PC, och därmed ersätta PC för vardagliga sysslor, som att t.ex. spela, surfa, se på film m.m., som redan nu går men inte på ett lika smidigt sätt.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen angående spel men alltså detta...

Så i framtiden tror du att om man bara vill ha något att se på film med så köper man en Playstation 4 t.ex? Eller på arbetskontor sitter man och arbetar på varsin Xbox 720? Bärbara datorer försvinner också för nu behöver man inte lämna hemmet när man kan surfa på sin konsol..

Nä det har jag aldrig sagt. Vill man bara se på film så köper man förmodligen en stationär Blu-ray eller en mediaspelare, vilket en PS3 fungerar klockrent för idag. Arbetskontor kommer nog att använda sig utav en PC ett bra tag framöver, men nu handlade det om PC som spelplattform och inget annat. Och ang bärbara datorer så kommer dom förmodligen ersättas av surfplattor.

Precis. Men du sa att konsolerna skulle ersätta PCn i vardagliga sysslor vilket inte stämmer och du håller med. Bra, då är vi överens.

En HTPC med blu-ray fungerar alldeles utmärkt att ha som mediacenter. Blir billigt också om man bygger själv, man kan även få till massa snygga lösningar. Speciellt eftersom man inte behöver köpa ett separat grafikkort till heller.

Visst funkar det med en HTPC, men det är betydligt krångligare än att gå och köpa ett PS3 som bara är att packa upp och köra utan att behöva installera drivrutiner m.m., och krångel är något som många konsumenter vill slippa. Köper du ett PS3 så får du dessutom tillgång till en massa exklusiva spel. PC har fortfarande vissa starka sidor, det förnekar jag inte, men på spelfronten så är det väldigt svagt just nu pga växande konkurrens från konsolerna, och görs det ingenting åt detta, framförallt att spelutvecklare vågar satsa på PC och utveckla fler exklusiva titlar, så kommer PC att överges och därmed gå förlorad som spelplattform, precis som hände med Mac. Dock så ser vi ju att Mac är kvar på marknaden och fyller en hel del funktioner, men den är knappast den ultimata spelplattformen om man säger så.

Ja usch, drivrutiner är så jobbiga. Speciellt nu när Windows 7 installerar de åt en! Finns MASSOR av exklusiva titlar till PC. Och Mac är väldigt begränsad p.g.a. Apple, sen är det så jävla dyrt med Mac.. Men hur jobbigt kan det egentligen vara att installera drivrutiner? De enda drivrutinerna man behöver är till grafikkortet och de går man helt enkelt in på respektive tillverkares hemsida och laddar hem, om man nu inte vill låta Windows update göra det åt en. Fixat och klart på några sekunder.
På spelfronten ser det väldigt ljust ut!

Alla är inte datornördar som vet vart man hittar drivrutiner, eller ens vet vad skivorna som följer med är för något. Folk förväntar sig att det ska funka direkt och denna skara människor är betydligt större än dom som är kunniga. För övrigt är det väldigt få moderna komponenter som fungerar direkt då Windows 7 helt enkelt inte känner igen hårdvaran. Det kan röra sig om allt från WLAN och ljudkort till grafikkort och hårddiskar.

Om du har varit med länge i spelbranschen så borde du veta att det ser betydligt mörkare ut nu än vad det gjorde för 10-15år sen. Då kryllade det av PC-exklusiva spel där kontrollerna var perfekt anpassade för tangentbord och mus. Nu är i stort sätt varenda spel gjort för att spela med en handkontroll, och då kan man lika gärna spela det på konsol och slippa hårdvaru-problem och störiga DRM-skydd

Men tycker du att spelfronten ser ljus ut för PC så är det väl bra för dig. Jag ser däremot inte ett enda exklusivt spel i sikte som skulle få mig att köpa en ny dator.

Windows 7 upptäcker ALL hårdvara och uppdateras kontinuerligt för att ha fortsatt stöd för allt som släpps. Dessa hårdvaru-problem du pratar om vet jag inte vart de kommer ifrån alls. Och jag har varit med sen tidigt 90-tal. Tycker det ser väldigt ljust ut med tanke på att så pass många idioter väljer att följa Microsoft och Sony som hjärndöda slavar och dansa efter deras symfoni. Symphony of Destruction kommer jag att tänka på av någon anledning
Och det finns massor av PC-exklusiva som ser helt fantastiska ut.
Och förväntar sig folk verkligen att allt verkligen ska funka direkt utan problem och man inte ska behöva röra en muskel för att det ska funka? Det är verkligen skrämmande så lata folk kan vara.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Om det är något Win 7 är bra på så är det väl att finna hårdvara så länge man inte har något som räknas som stenålder eller att utvecklarna själva har dabbat sig?

http://www.gamespot.com/forums/topic/27558178/90-pc-exclusive...

Här är en lista på 90 exklusiva pc spel som släpps under 2011, är det inget som intresserad dig så ligger nog problemet hos dig.

Det mesta såg väldigt mediokert ut, och det ser ut som att PC lever på MMO och strategi. För övrigt så är inte alla titlar spikade för att släppas i år och The Witcher 2, Tropico 4 och Minecraft kommer att släppas på 360, och säkert fler titlar, så listan är inte ens korrekt.

Skrivet av Friberg:

Windows 7 upptäcker ALL hårdvara och uppdateras kontinuerligt för att ha fortsatt stöd för allt som släpps. Dessa hårdvaru-problem du pratar om vet jag inte vart de kommer ifrån alls. Och jag har varit med sen tidigt 90-tal. Tycker det ser väldigt ljust ut med tanke på att så pass många idioter väljer att följa Microsoft och Sony som hjärndöda slavar och dansa efter deras symfoni. Symphony of Destruction kommer jag att tänka på av någon anledning
Och det finns massor av PC-exklusiva som ser helt fantastiska ut.
Och förväntar sig folk verkligen att allt verkligen ska funka direkt utan problem och man inte ska behöva röra en muskel för att det ska funka? Det är verkligen skrämmande så lata folk kan vara.

Windows 7 hittar långt ifrån all hårdvara. Senare hårdvara som t.ex. Sandy Bridge måste ha sina drivrutiner installerade, och om den hittar nyare hårdvara så är de långt ifrån optimerat. Du blandar förmodligen ihop det med plug and play. Och att man är född på tidigt 90-tal betyder inte att man har varit med i spelbranschen sen dess, du kom förmodligen in på allvar i början av 2000-talet. Och ja, folk är så lata och bortskämda nu för tiden att dom förväntar sig perfektion från första början.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Moffabertel:

Fan vad valve ljuger, kolla denna länk:

http://gamrreview.vgchartz.com/browse.php?name=portal+2

ALLA spel säljer bättre till konsol nuförtiden, kolla vilket spel som helst som kommit ut de senaste 3-4 åren. Sad but true. Globalt sett så är det mycket fler konsol gamers än PC-gamers.

Portal 2 har sålt:
1,13 miljoner på Xbox 360
0,86 miljoner på PS3
0,27 miljoner på PC

BTW källan är mycket pålitlig och dessutom kan man mycket väl tänka sig att portal 2 sålt bättre till konsol eftersom alla spel gör det.

VGChartz är en tragisk hittepå-sajt utan någon som helst trovärdighet. Bygg inga argument på det trams den skräpsajten publicerar.

Som skribent här skulle du nog vara lite mer saklig - om du inte vill dra FZ i smutsen förståss.

Jag kan lika gärna säga "FZ är en tragisk hittepåsite med skribenter man inte alls kan lita på - klart partiska i allt de gör".

Den dagen FZ börjar hitta på egna nyheter och presenterar det som fakta så är du mer än välkommen att kalla sajten för en "tragisk hittepå-sajt". Mig veterligen har det inte inte inträffat ännu så länge.

Branschpublikationen Gamasutra klädde av VGChartz för flera år sedan – läs detta, ni som tror att jag inte har kött på benen i min kritik.

Enda anledningen att VGChartz fortfarande existerar är för att många inte är tillräckligt källkritiska. Det finns en anledning till att alla seriösa spelsajter skyr deras siffror som pesten.

Lyssna på Sebastian! VGchart har dykt upp då och då här och det lär fortsätta. Hur som helst, bra att någon från FZ går in och styr upp sådant trams.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det där argumentet att det skulle vara svårt, jobbigt, eller komplicerat att spela på en PC känns något ålderdomligt idag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Beror nog på att konkurrensen är för hård på konsol, samt att folk inte älskar valve på samma sätt. L4D var bra på konsol, medan portal 2 en dålig PC-portning vars ända syfte är att tvinga dyga (Steam) till ovetande Ps3 spelare. ^^

Ska ett spel sälja på konsol så måste 360-versionen vara bra, då 360-versioner generellt säljer mycket bättre, samma gäller exklusiva btw. Portal 2 hade en usel 360 version, alltså uteblir försäljningen.
dvs de som spelade 360 var smarta som inte köpte, medan de som lira Ps3/Pc var smarta som köpte.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Den dagen FZ börjar hitta på egna nyheter och presenterar det som fakta så är du mer än välkommen att kalla sajten för en "tragisk hittepå-sajt". Mig veterligen har det inte inte inträffat ännu så länge.

Branschpublikationen Gamasutra klädde av VGChartz för flera år sedan – läs detta, ni som tror att jag inte har kött på benen i min kritik.

Enda anledningen att VGChartz fortfarande existerar är för att många inte är tillräckligt källkritiska. Det finns en anledning till att alla seriösa spelsajter skyr deras siffror som pesten.

VGChartz såg svagheter i deras statistiska metoder - big deal.

Varenda väljaropinion är också statistiskt framtagen och vad lär man sig - jo att ta den exakta förutsägelsen med nypa salt - men trots det en någrlunda uppskattning av läget.

Så om det är din källa att avfärda alla siffror - upp till dig. Jag såg inget graverande i det. Ambitionen är trots allt rätt hög - att försöka ange total försäljning utan att ha precis alla flrsäljningställen och siffror från dessa.

Det måste bli avvikelser vaklart - men ger en hygglig uppskattning.

När utgivare anger siffror måste man också ta dessa med nypa salt. Ger de siffror är det för att skryta - är utgångspunkten - och de är säkert generöst rundade uppåt.

Sedan till FZ och denna artikeln
--------------------------------------------
På min PS3-kopia står det ordagrannt "PLAY YOUR COPY OF PORTAL 2 ON YOUR PC OR MAC" och lite koder och instruktioner hur man går tillväga mot Steam för att få till detta.

Alltså ingår PC-version så vitt jag kan förstå.

Så när utgivarna säger att de sålt fler till PC betyder det:

1. att de räknar alla sålda till konsoll också som siffra såld till PC?
2. att om jag registrerar min kod på Steam att detta blir försäljningssiffra till PC?

I vilket fall blir denna artikeln helt vilseledande - för att inte tala om rubriken.

Vad säger detta om FZ?

Vems ärenden springer ni?

Som ni kanske förstår raserar ni helt all auktoritet i ämnet och överhuvudtaget!

Så ni måste motivera alla påståenden som t.ex "Det finns en anledning till att alla seriösa spelsajter skyr deras siffror som pesten."

Var kommer denna gallup från vad gäller ALLA SERIÖSA SPELSAJTER?

En himla massa påståenden från någon som får sin lön från dom man skriver om.

Trovärdigheten är som du kanske förstår inte den högsta. Ni skriver mycket om dem som annonserar här och er journalistiska vinkling av allt är kvällstidningsnivå. Och skribenter här som avfärdar saker högt och lågt utan att motivera - förrän man uttryckligen ber om det.

Lite att fundera på....

Medlem
Skrivet av MachOne:
Skrivet av kaealy:

Om det är något Win 7 är bra på så är det väl att finna hårdvara så länge man inte har något som räknas som stenålder eller att utvecklarna själva har dabbat sig?

http://www.gamespot.com/forums/topic/27558178/90-pc-exclusive...

Här är en lista på 90 exklusiva pc spel som släpps under 2011, är det inget som intresserad dig så ligger nog problemet hos dig.

Det mesta såg väldigt mediokert ut, och det ser ut som att PC lever på MMO och strategi. För övrigt så är inte alla titlar spikade för att släppas i år och The Witcher 2, Tropico 4 och Minecraft kommer att släppas på 360, och säkert fler titlar, så listan är inte ens korrekt.

Listan är från januari 2011, så inte så konstigt att det finns vissa saker som inte stämmer men i det stora hela så ligger nog som sagt problemet hos dig när du endast ser MMOs och strategi på den där listan.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Wall of text

Det finns lögner och sen finns det statistik. Det finns en anledning till det uttrycket, sluta vara en som konspirationsteoretiker och inse att din tro på VGcharts baseras på ingenting utan dåliga uppskattningar. FZ har alltid varit en sida där journalisterna är lite mer personliga och deltar i diskussionerna, förstår inte hur folk vill att detta ska ändras. Kan ni ju lika väl hänga på någon stor företagssida som Gamespot eller va fan som helst om ni vill ha det "opersonligt".

Medlem

Kul att portal gått bra på PC, inte för att jag bryr mig så mycket om försäljningssiffror - det är vanligtvis trolleri med statistik/ glömma digital försäljning osv.

Det kommer ju enormt mycket bra spel till PC just nu, avsevärt fler än jag har tid att spela, om det är "exlusiva" spel eller inte är väl ganska ointressant. PC är ju inte en låst plattform som Sonys eller MS konsoler - PC står på egna ben utan ett girigt företag som vill köpa ensamrätt på spel för att få sin egen hårdvara såld.
Det är inget konstigt med det - men det är ingeting som jag som konsument och gamer tycker är bra på något sätt, det bästa för spelutvecklarna är ju att så många gamers som möjligt kan köpa deras spel, oavsett vad man spelar på för format.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

KÄNNS som om de får en skev bild i och med att PS3 varianten innehöll Portal 2 till PC.


signatur

// Bacon <3

AW8
Medlem

PC gaming är död, länge leve PC gaming!


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av LariosoDog:

Wall of text

Det finns lögner och sen finns det statistik. Det finns en anledning till det uttrycket, sluta vara en som konspirationsteoretiker och inse att din tro på VGcharts baseras på ingenting utan dåliga uppskattningar. FZ har alltid varit en sida där journalisterna är lite mer personliga och deltar i diskussionerna, förstår inte hur folk vill att detta ska ändras. Kan ni ju lika väl hänga på någon stor företagssida som Gamespot eller va fan som helst om ni vill ha det "opersonligt".

Så länge alla är klara över hur det går till är det väl vad det är - försäljning hos vissa och extrapolering för hela klotet. Förhållande plattformar är väl detsamma sisådär och skall ge hygglo bild.

Utgivare kan ju kontakta dom och korrigera siffror om dom vill. Men det lär väl inte hända såvida det inte är uppåt det skall korrigeras.

Folk som retar sig på att Steam inte redovisar sina siffror kan väl göra det. Hade Steam haft siffror att skryta med hade dom garanterat redovisat - inget snack. Företag älskar att skryta - om dom har något att komma med. PC fanbois verkar tro det är 10 ggr så mycket digital som retail - och siffror från en annan artikel nu visar att ung. 20% av sålt är digital.

Har för övrigt inget mot FZ eller att skribenterna beblandar sig med vanligt folk. De flesta lär sig ta rubrikerna med nypa salt införstådda med verkligheten att sälja views på reklam.

Men när man är osaklig och uppenbar fanboi i något läger kan väl vanligt folk säga vad man tycker om det.

Lariosodog:
Gamasutra gick klart och tydligt igenom de milsvida skillnaderna mellan NPD och de metoder VGChartz använder sig av. Om du läste den artikeln och fortfarande hävdar att den där ploj-sajten är värd att ta på allvar så tror jag inte vi får ut så mycket mer av den här diskussionen.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

och siffror från en annan artikel nu visar att ung. 20% av sålt är digital.

vart

Inaktiv

Visar väl bara att spel på PC säljer bra, så länge dom faktiskt har prioriterat PC till någon del. Att en dålig konsolport som släpps 6-12 månader senare på PC inte säljer bra, förvånar det verkligen någon överhuvudtaget?

Länge sen jag spelad på min xbox360 nu, alla intressanta titlar är ju PC nu eller multiplattform och då väljer jag alltid PC över xbox360.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Lariosodog:
Gamasutra gick klart och tydligt igenom de milsvida skillnaderna mellan NPD och de metoder VGChartz använder sig av. Om du läste den artikeln och fortfarande hävdar att den där ploj-sajten är värd att ta på allvar så tror jag inte vi får ut så mycket mer av den här diskussionen.

Jag hittade inget i Gamasutra-kommentarerna som motsvarade ditt ordval - hittepåsajt och plojsajt.

Så om det gäller vad jag tar på allvar - så är det inte ditt ordval. Du är skribent på en publik site och kanske skulle välja mer sakligt uttryck.

... om du vill att man tar dig på allvar förståss.

Medlem
Skrivet av gfdhgfdhgf:
Skrivet av LariosoDog:

och siffror från en annan artikel nu visar att ung. 20% av sålt är digital.

vart

Artikeln "Witcher 2 snart miljonsäljare".

940 000 ex har sålts, varav 200 000 via digitala nedladdningstjänster.

Sedan om förhållandet gäller alla titlar vet man ju inte säkert, men som uppskattning kanske det gäller.

123
Skriv svar