Pc-exklusiviteten Hard Reset får släppdatum

Medlem

Ok, tolkade det som du menade irl,my bad=)

Skrivet av amphix:

Nåja, det jämnar ut sig med tanken på att det är svinenkelt att aima på PC med mus och tangentbord. Jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka men brukar hoppa in och äga polarna i QuakeWorld och Quake 3 då och då bara för att jävlas med dom och sedan säga att det är för lätt att spela FPS på PC.

Det krävs inga skills för att aima på PC och rent taktiskt sett så spelar man likadant oavsett om det är på konsol eller PC, så jag ser inte varför i helsike PC-fanboys försöker intala sig sjäva att dom skulle vara bättre på FPS än konsolspelare av någon anledning.

Nej det är inte svårt att föra en muspekare över en bestämd punkt, men tro mig det är ta mig tusan svårare att avgöra var den kommer vara efter en viss tid passerat. Att det inte krävs skicklighet i att spela fps spel på pc visar bara hur lite du spelat dessa spel eller att du inte mött motståndare som erbjudit tillräckligt bra motstånd.

Jag har nog inte spelat ett enda spel på konsol som kunnat erbjuda mig samma utmaning som jag fått på pc. Det finns en anledning till att konsolspel använder Aim Assist/Auto Aim, för att en handkontroll kräver mycket mer precis hantering. Om du snabbt ska sikta på en punkt med en handkontroll så kommer det ta dig tillräckligt lång tid för att en pc spelare med mus och tbord redan ska ha siktat på denna punkt och avfyrat.

Allt handlar om hur van man är att spela med en viss typ av kontroll. En som aldrig tidigare spelet med en mus och tbord kommer behöva ett tag för att lära sig det. När jag själv bytte från pc till konsol tog det ett tag innan jag vant mig vid att använda en handkontroll. Sedan så har vi "hjälpsystemen", dess kan liknas vid att köra ett bilspel med allt påslaget, slå av lite funktioner och du kommer säkerligen få tider som är långt under dina tidigare, om det är frågan om en simulator som GTR2 kanske du till och med får stora problem med att köra ett varv. Eller ta flygsimulatorer istället, med allt av kanske du inte ens lyckas lyfta.

Vad jag menar med ovanstående är att pc spel rent generellt är gjorda för en grupp spelare som kräver mer av sina spel och är villiga att lägga ner mycket tid på dessa.

OT:

Kul att se att allt fler satsningar på pc men jag tror tyvärr att när nästa Playstation och Xbox släpps så kommer de återgå till att nästan helt satsa på konsol. Hur som helst så håller jag Blade Runner som en av de bästa filmerna jag sett så detta kan bli riktigt bra men det krävs nog lite mer innan jag bestämmer mig för ett köp eller inte.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Ok, tolkade det som du menade irl,my bad=)

Skrivet av amphix:

Nåja, det jämnar ut sig med tanken på att det är svinenkelt att aima på PC med mus och tangentbord. Jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka men brukar hoppa in och äga polarna i QuakeWorld och Quake 3 då och då bara för att jävlas med dom och sedan säga att det är för lätt att spela FPS på PC.

Det krävs inga skills för att aima på PC och rent taktiskt sett så spelar man likadant oavsett om det är på konsol eller PC, så jag ser inte varför i helsike PC-fanboys försöker intala sig sjäva att dom skulle vara bättre på FPS än konsolspelare av någon anledning.

Nej det är inte svårt att föra en muspekare över en bestämd punkt, men tro mig det är ta mig tusan svårare att avgöra var den kommer vara efter en viss tid passerat. Att det inte krävs skicklighet i att spela fps spel på pc visar bara hur lite du spelat dessa spel eller att du inte mött motståndare som erbjudit tillräckligt bra motstånd.

Jag har nog inte spelat ett enda spel på konsol som kunnat erbjuda mig samma utmaning som jag fått på pc. Det finns en anledning till att konsolspel använder Aim Assist/Auto Aim, för att en handkontroll kräver mycket mer precis hantering. Om du snabbt ska sikta på en punkt med en handkontroll så kommer det ta dig tillräckligt lång tid för att en pc spelare med mus och tbord redan har siktat på denna punkt och avfyra.

Behöver absolut inte be om ursäkt. Jag skrev kanske lite dåligt.
Hursomhelst så tackar jag för din artighet


signatur

Rwa?

Medlem

Pc-exklusivt = Givet köp.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Flying Wild Hog. Jag kom att tänka på People can fly, är jag rätt ute? People can fly´s Painkiller är ju fortfarande odödligt


signatur

Hej! jag är ny här.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Annanaz:

Saken är att det blir för lätt.

Spelade Cod MW2 med en polare på ett lan 1v1, hade aldrig spelat förut. men van ganska stort, var så simpelt då jag bara behövde sikta någorlunda mot han och spraya, och så gjorde konsolen resten.

Nåja, det jämnar ut sig med tanken på att det är svinenkelt att aima på PC med mus och tangentbord. Jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka men brukar hoppa in och äga polarna i QuakeWorld och Quake 3 då och då bara för att jävlas med dom och sedan säga att det är för lätt att spela FPS på PC.

Det krävs inga skills för att aima på PC och rent taktiskt sett så spelar man likadant oavsett om det är på konsol eller PC, så jag ser inte varför i helsike PC-fanboys försöker intala sig sjäva att dom skulle vara bättre på FPS än konsolspelare av någon anledning.

Ok, vi sätter dig på en proturnering i CS och ser hur många millisekunder du överlever om sikta med mus är så jävla lätt

Medlem
Skrivet av Typhor:

spring, skjut utan å sikta, spring å skjut, skjut å spring, ta inte skydd, spring, mata på med skott medan du springer. tänk inte, spring.

Låter som du pratar om Counter Strike nu?

Edit: eller alla andra FPS-lira jag kan komma på. UT, Quake, Doom, alla modar till dessa nämnda spelmotorer osv... ja så vad är problemet?

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Nej det är inte svårt att föra en muspekare över en bestämd punkt, men tro mig det är ta mig tusan svårare att avgöra var den kommer vara efter en viss tid passerat. Att det inte krävs skicklighet i att spela fps spel på pc visar bara hur lite du spelat dessa spel eller att du inte mött motståndare som erbjudit tillräckligt bra motstånd.

+15 år med QuakeWorld och spelat mot absoluta toppnivån i det samt Quake 3 sen -99 och spelat mot högsta möjliga nivån där också. Känner man till toppen i dessa spel så känner man också till vilken nivå av motstånd det handlar om. Med det sagt så är jag av åsikten att det krävs inga exceptionella skills för att ha väldigt bra aim i ett FPS på PC.

Citat:

Jag har nog inte spelat ett enda spel på konsol som kunnat erbjuda mig samma utmaning som jag fått på pc.

Kul med utmaning men där är det precis tvärtom för mig. FPS på PC innebär ingen större utmaning för att hålla sig en bra bit över medelnivån i alla FPS-spel som jag har spelat hittills. Störst utmaning får jag på konsol pga jag har svårare att hantera handkontrollen. Att ligga på medelnivå är inga problem men det är inte vad jag anser som bra.

Citat:

Det finns en anledning till att konsolspel använder Aim Assist/Auto Aim, för att en handkontroll kräver mycket mer precis hantering. Om du snabbt ska sikta på en punkt med en handkontroll så kommer det ta dig tillräckligt lång tid för att en pc spelare med mus och tbord redan ska ha siktat på denna punkt och avfyrat.

När du ska sikta och skjuta på en punkt på PC så gör du det intuitivt och väldigt snabbt, tack vare att det är så lätt med den precisionen som mus erbjuder. Kan du peka och klicka i windows så kan du sikta och skjuta i ett FPS.

Men riktigt så enkelt är det inte på konsol med handkontroller. Det handlar självklart om en vanesak men det jag menar är att tar du en PC-spelare som vanligtvis inte spelar FPS på konsol så ser det jäkligt kul ut för killen viftar och fladdrar runt med siktet åt alla håll och kanter, springer in i väggar, ramlar ner för kanter och är helt oförmögen att träffa något trots aim assist. Ta däremot en konsolspelare och sätt honom framför ett FPS på PC och killen lär ha medelbra bra aim direkt och knappast några större problem att röra sig. Det handlar inte om att konsolspelaren är bättre utan att det är som sagt väldigt intuitivt att spela FPS på PC.

Citat:

Vad jag menar med ovanstående är att pc spel rent generellt är gjorda för en grupp spelare som kräver mer av sina spel och är villiga att lägga ner mycket tid på dessa.

Finns spelare på konsol som lägger ner minst lika mycket tid på sina spel. Halo och dess spelare och community är ett lysande exempel.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

En massa text...

Då kommer min fråga, om det nu är så lätt, varför göra det svårt för sig själv?
En kompis till mig som nästan bara spelar på PS3 ville prova att lira lite Bad Company 2 på min dator. Det gick ju inte alls bra kan jag säga.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av amphix:

En massa text...

Då kommer min fråga, om det nu är så lätt, varför göra det svårt för sig själv?
En kompis till mig som nästan bara spelar på PS3 ville prova att lira lite Bad Company 2 på min dator. Det gick ju inte alls bra kan jag säga.

För att jag har slängt ut min speldator till förmån för en mac och bara casualspelar på konsol idagsläget. Trist för din kompis.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av amphix:

En massa text...

Då kommer min fråga, om det nu är så lätt, varför göra det svårt för sig själv?
En kompis till mig som nästan bara spelar på PS3 ville prova att lira lite Bad Company 2 på min dator. Det gick ju inte alls bra kan jag säga.

För att jag har slängt ut min speldator till förmån för en mac och bara casualspelar på konsol idagsläget. Trist för din kompis.

Beklagar verkligen sorgen!
Så du gick och köpte en dyr Mac istället för att ha en PC?

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:

spring, skjut utan å sikta, spring å skjut, skjut å spring, ta inte skydd, spring, mata på med skott medan du springer. tänk inte, spring.

Låter som du pratar om Counter Strike nu?

Edit: eller alla andra FPS-lira jag kan komma på. UT, Quake, Doom, alla modar till dessa nämnda spelmotorer osv... ja så vad är problemet?

det är det som ÄR problemet.

Medlem
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:

spring, skjut utan å sikta, spring å skjut, skjut å spring, ta inte skydd, spring, mata på med skott medan du springer. tänk inte, spring.

Låter som du pratar om Counter Strike nu?

Edit: eller alla andra FPS-lira jag kan komma på. UT, Quake, Doom, alla modar till dessa nämnda spelmotorer osv... ja så vad är problemet?

det är det som ÄR problemet.

vissa kanske gillar sådana spel?

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:

spring, skjut utan å sikta, spring å skjut, skjut å spring, ta inte skydd, spring, mata på med skott medan du springer. tänk inte, spring.

Låter som du pratar om Counter Strike nu?

Edit: eller alla andra FPS-lira jag kan komma på. UT, Quake, Doom, alla modar till dessa nämnda spelmotorer osv... ja så vad är problemet?

det är det som ÄR problemet.

vissa kanske gillar sådana spel?

http://store.steampowered.com/stats/

Väldigt många också!

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Typhor:

spring, skjut utan å sikta, spring å skjut, skjut å spring, ta inte skydd, spring, mata på med skott medan du springer. tänk inte, spring.

Låter som du pratar om Counter Strike nu?

Edit: eller alla andra FPS-lira jag kan komma på. UT, Quake, Doom, alla modar till dessa nämnda spelmotorer osv... ja så vad är problemet?

det är det som ÄR problemet.

vissa kanske gillar sådana spel?

Ja vissa kanske gör det och de får göra det absolut, jag tycker bara det är extremt konstigt att folk är eld och lågor glada över att få ett arkadigt pc-exklusivt fps när de samtidigt klagar och trollar och skriker över hur dåliga och "konsolifierade" samma arkadiga spel är om de är multiplatform... det är dubbelmoral och det gör mig spysjuk

Medlem

Det inte många tänker på som säger att PC är så lätt, är att det är svårare att vara bäst på det.

Jag har under hela mitt liv varit PC spelare, under en kortare tid ägde jag dock ett Xbox360 och skaffade Black Ops, ett spel som jag redan ägde till PC.

Efter att ha spelat BO på Xbox ca 30-40 timmar speltid, så låg jag på en bättre genomsnittlig K/D på Xbox än PC. (Spelar enbart TDM).

Enligt mig är PC svårare än Xbox. Visst, mus och tangentbord är enklare att använda än en kontroll, men det betyder inte att det är lättare att spela med online.

Medlem

@ amphix, jag tycker idag inte det är speciellt svårt att köra bil men trots det finns det de som tycker detta är jättesvårt. Man brukar oftast glömma hur svårt vissa saker faktiskt är att lära sig som att cykla, lära sig gå och så vidare. Om du nu inte anser att pc spel är direkt utmanande medan du anser att det är det till konsol så är det ju inte (som du själv säger) spelet som är det utan kontrollen som du inte lyckats få grepp om. Jag har visserligen inte spelat på elit nivå (vilket du verkar ha gjort) men jag har kört datorspel sedan barnsben och pc spel har jag väl nog kört i snart 20 år tror jag. Hade jag inte funnit någon utmaning med spel hade jag nog tröttnat för länge sedan.
Denna utmaning får jag betydligt oftare från pc spel än av konsolspel, dock finns det självklart undantag, NGS är ett sådant.

Medlem

Köper det nog bara för att stödja en av de få sanna utvecklare som gör ett PC EXKLUSIVT spel.
o/

Medlem

Själv brukar jag säga att det är svinenkelt att spela med hankontroll i FPS. Jag spelar med ratt och pedaler i FPS. Det krävs skicklighet att använda klumpiga kontroller och jag tror att alla beundrar mig för att jag väljer sämre kontroller.

P.S. Jag ljuger. D.S.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Meh inge multiplayer

Ish
Medlem

Vad är det för jävla minimumkrav? Pentium 4? Måste vara en dedikerad PC spelare.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

Utvecklarna har kört en riktig douche-bag-attityd och låtit smygpublicera såväl systemkrav som att det använder Steamworks bakvägen. Riktigt pissig stil och jag är sjukt besviken - spelar ingen roll om det är PC-exklusivt med sådan attityd. No buy.

Inaktiv
Skrivet av Friberg:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Friberg:
Skrivet av amphix:

En massa text...

Då kommer min fråga, om det nu är så lätt, varför göra det svårt för sig själv?
En kompis till mig som nästan bara spelar på PS3 ville prova att lira lite Bad Company 2 på min dator. Det gick ju inte alls bra kan jag säga.

För att jag har slängt ut min speldator till förmån för en mac och bara casualspelar på konsol idagsläget. Trist för din kompis.

Beklagar verkligen sorgen!
Så du gick och köpte en dyr Mac istället för att ha en PC?

Inte bara en utan 4 st! Dyrt kan jag väl inte påstå att det var, allting är relativt. Men för en fattig student är det säkert mycket pengar.

Men nu handlade det inte om PC vs Mac


signatur

You must construct additional pylons.

dmn
Medlem

Vem tittar egentligen ens på systemkrav för spel?

Medlem

Va, 190kr för ett splitternytt spel!?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Seriöst....vilket tjafs.

Oavsett om du spelar på konsol eller pc (mac) så behöver man väl inte "dumma" ner den andra.

Båda har sina styrkor och svagheter. Är väl kul att det finns utvecklare som gör ett lir exklusivt för pc!
Detta tycker jag, trots att jag är sedan länge en konsolnerd (som dock gottar mig åt underbara Witcher 2).


signatur

“All thinking people are atheists.”

KoP
Medlem

Ser riktigt bra ut. Men jag vill veta mera om vad spelet går ut på, först då kan man börja fundera i banor kring huruvida man ska införskaffa det.

Medlem

De beskrivingar jag sett av "arkadigt = konsolligt" folket är ju en perfekt beskrivning av t.ex. Quake, men jag tror ingen som har spelat de spelen skulle hävda att de är konsollifierade. Tvärt om, snabba spel där man hoppar och rör på sig för att undvika att bli skjuten snarare än att ta skydd är just det som är typiskt "PC" spel.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av amphix:
Skrivet av Annanaz:

Saken är att det blir för lätt.

Spelade Cod MW2 med en polare på ett lan 1v1, hade aldrig spelat förut. men van ganska stort, var så simpelt då jag bara behövde sikta någorlunda mot han och spraya, och så gjorde konsolen resten.

Nåja, det jämnar ut sig med tanken på att det är svinenkelt att aima på PC med mus och tangentbord. Jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka men brukar hoppa in och äga polarna i QuakeWorld och Quake 3 då och då bara för att jävlas med dom och sedan säga att det är för lätt att spela FPS på PC.

Det krävs inga skills för att aima på PC och rent taktiskt sett så spelar man likadant oavsett om det är på konsol eller PC, så jag ser inte varför i helsike PC-fanboys försöker intala sig sjäva att dom skulle vara bättre på FPS än konsolspelare av någon anledning.

Det krävs inga skills för att "aima" på pc? Tror du behöver ta en titt på en Quake Live match eller Unreal Tournament match och sen säga att det "tar inga skills att "aima" på pc".

För det var nog tamefan det dummaste jag läst på de här forumen på länge och då finns det gott om dumheter här.

Samt det är ingen som hävdar att pc spelare är bättre på fps, det man försöker hävda är att musen är bättre för att kontrollera fps då den der snabbhet och precision vilket handkontrollen saknar. T.ex. så är det helt omöjligt att spela Quake och Unreal med en handkontroll på samma sätt som man gör med en mus.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Citat:

Det finns en anledning till att konsolspel använder Aim Assist/Auto Aim, för att en handkontroll kräver mycket mer precis hantering. Om du snabbt ska sikta på en punkt med en handkontroll så kommer det ta dig tillräckligt lång tid för att en pc spelare med mus och tbord redan ska ha siktat på denna punkt och avfyrat.

När du ska sikta och skjuta på en punkt på PC så gör du det intuitivt och väldigt snabbt, tack vare att det är så lätt med den precisionen som mus erbjuder. Kan du peka och klicka i windows så kan du sikta och skjuta i ett FPS.

Men riktigt så enkelt är det inte på konsol med handkontroller. Det handlar självklart om en vanesak men det jag menar är att tar du en PC-spelare som vanligtvis inte spelar FPS på konsol så ser det jäkligt kul ut för killen viftar och fladdrar runt med siktet åt alla håll och kanter, springer in i väggar, ramlar ner för kanter och är helt oförmögen att träffa något trots aim assist. Ta däremot en konsolspelare och sätt honom framför ett FPS på PC och killen lär ha medelbra bra aim direkt och knappast några större problem att röra sig. Det handlar inte om att konsolspelaren är bättre utan att det är som sagt väldigt intuitivt att spela FPS på PC.

[/quote]

Personligen är jag helt andra hållet, hållt mig till pc ett bra tag, köpte dock ett 360 när Halo3 kom ut (då jag var ett stort fan). Spelade spelet i princip en månad innan jag tröttnade på hur mycket dem förstört spelet, tyckte dock det var enkelt att spela med kontroll, då halo har enorm aim assist. under mina 2 sista veckor spelade jag i princip bara 5 spelare FFA, och vill påstå att ca 7/10 matcher hamnade jag på 1:a plats, 2 av resterande 4 var 2:dra plats och den sista hamnade jag på 5:e eller 4:e då jag var tvungen att DCa, gå på toa lr något som drog mig ifrån spelet.
Köpte även Cod4 efter min månad me Halo, även här kom jag oftast i top placering.


signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Annanaz:

Saken är att det blir för lätt.

Spelade Cod MW2 med en polare på ett lan 1v1, hade aldrig spelat förut. men van ganska stort, var så simpelt då jag bara behövde sikta någorlunda mot han och spraya, och så gjorde konsolen resten.

Nåja, det jämnar ut sig med tanken på att det är svinenkelt att aima på PC med mus och tangentbord. Jag spelar nästan uteslutande på konsol sedan några år tillbaka men brukar hoppa in och äga polarna i QuakeWorld och Quake 3 då och då bara för att jävlas med dom och sedan säga att det är för lätt att spela FPS på PC.

Det krävs inga skills för att aima på PC och rent taktiskt sett så spelar man likadant oavsett om det är på konsol eller PC, så jag ser inte varför i helsike PC-fanboys försöker intala sig sjäva att dom skulle vara bättre på FPS än konsolspelare av någon anledning.

Det krävs inga skills för att "aima" på pc? Tror du behöver ta en titt på en Quake Live match eller Unreal Tournament match och sen säga att det "tar inga skills att "aima" på pc".

För det var nog tamefan det dummaste jag läst på de här forumen på länge och då finns det gott om dumheter här.

Samt det är ingen som hävdar att pc spelare är bättre på fps, det man försöker hävda är att musen är bättre för att kontrollera fps då den der snabbhet och precision vilket handkontrollen saknar. T.ex. så är det helt omöjligt att spela Quake och Unreal med en handkontroll på samma sätt som man gör med en mus.

Jag tror att du behöver komma ner på jorden och inse att det du ser på Quake Live streams och demos inte alls är så häpnadsväckande när det gäller aim som du verkar tro att det är. För en newbie är det säkert jätteimponerande men för oss som spelat på högre nivå så är det inget speciellt med några undantag för vissa frags.

Självklart krävs det skills för att nå den aim som spelare på deras nivå har men för att ligga på +50% rail och +40% lg i en 1on1 är fan inte svårt. Framför allt inte i Quake Live där hitboxarna är stora som hus.


signatur

You must construct additional pylons.

123
Skriv svar