Dålig optimering av dx11 av crysis 2 eller kasst grafikkort ?

Medlem
Dålig optimering av dx11 av crysis 2 eller kasst grafikkort ?

Sen jag installerade dx11 patchen av crysis 2 så känns allt enormt trögflytande. Ville ju spela igenom kampanjen av dx11 stödet men hoppar nog över det.
Är det så pass dålig optimering eller är det ett skit kort jag har i datorn, kör ett ati6850,cpu core 2 duo klockad till 3.3ghz och 4gb minnen, däremot i directx 10 stödet flöt det på bättre.
Och allt går trögt oavsett om jag sänker ner detaljerna på lägsta i spelet. Liksom finns det nått som klarar det spelet ? trippla värsting kort kanske ?

Medlem

Jag skulle nog säga både och. Tesselleringen i Crysis 2 är onödigt hög att man inte märker nån större skillnad. Sen är HD6850 ett mainstream-kort och man kan därför inte förvänta sig att det ska prestera på topp, speciellt när det kommer till DX11 i kombination med highres-texture paketet.

Jag tycker att du gott och väl kan fortsätta lira i DX9, för skillnaden är ytterst liten för sån prestandasänkning man får.

Längre ner på den här sidan så kan du jämföra själv
http://www.hardocp.com/article/2011/06/29/crysis_2_dx11_tesse...

Medlem

Det jag säger nu är inte ett direkt svar på din fråga, men core 2 duo börjar vara lite svag om man vill spela krävande spel. Överlag alltså. Vet inte om det spelar någon roll i Crysis2 som egentligen är en konsolport i grunden.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av MarcusF1:

Sen jag installerade dx11 patchen av crysis 2 så känns allt enormt trögflytande. Ville ju spela igenom kampanjen av dx11 stödet men hoppar nog över det.
Är det så pass dålig optimering eller är det ett skit kort jag har i datorn, kör ett ati6850,cpu core 2 duo klockad till 3.3ghz och 4gb minnen, däremot i directx 10 stödet flöt det på bättre.
Och allt går trögt oavsett om jag sänker ner detaljerna på lägsta i spelet. Liksom finns det nått som klarar det spelet ? trippla värsting kort kanske ?

Din dator är inte särskilt bra, för att vara helt ärlig. Så, det är nog det problemet ligger

Medlem

Du har ett helt okej grafikkort. Däremot så hänger inte processorn med så bra längre.
Dock så är inte Crysis 2 särskilt optimerat. Det användet tessellering nästan överallt vilket är väldigt, väldigt onödigt. Vet inte riktigt vad Crytek tänkte, visserligen känns inte Crysis 2 så genomtänkt alls.

Medlem

Njaaa, Dx11 patchen lade till onödigt hög tesselering på ytor som inte behöver det. Och DX 11 gör nästan ingen skillnad i utseendet

Totalbuscuit har en jämförelse (testar även med HD textur patchen)

Polaren sa att det var för att Nvidia sponsrar ju spelet/patchen (Nvidia, the way it's meant to be played) och jag har för mig att Nvidias kort är lite snabbare på tesselering.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Okej kan ju vara så, min cpu är ju snart 3år gammal dock.! men spel som tex bad company 2 använder väll också directx11, och där flyter det på typ 15 gånger bättre och där kör jag allt på högsta, jag vet att det är svårt att jämföra båda spelen, Crysis 2 ser mer avancerat ut. Men att det skulle dämpa ner min processor såhär mycket blev jag faktiskt förvånad av hehe.

Hur tror ni BF3 kommer bli ? lika mycket cpu sugare som Crysis 2 ?

1
Skriv svar