Medlem
Köp av ny dator!

Hej alla kära medforumiter!

Har allvarliga funderingar på att beställa en ny dator och tänkte därför höra vad ni har för åsikter om mitt bygge. Något jag bör ändra? Tror ni systemet kommer hålla ett bra tag? Bör jag vänta in några kommande komponenter?

Länk till bygget: http://www.inet.se/kundvagn/visa/816217/ny-dator

Några krav är att moderkortet ska ha stöd för crossfire eller SLI, ifall man skulle få för sig att köpa nytt grafikkort. Kommer OCa processorn och funderar på att köpa till ett Noctua NH-D14, frågan är dels om det passar chassit och om det finns bättre kylare till bättre pris?

Förresten, någon som har erfarenheter om hur ljudnivå och kvalité är på XFX HD6970 jämfört med andra HD6970?

EDIT: Maxpris på datorn är 12000kr MED skärm!
EDIT2: Kommer även köpa en SSD-disk senare i år.

Min gamla dator hade jag tänkt sälja till min bror, någon som kan säga ett rimligt pris på den?

E6600 @ 3.0Ghz
Nvidia GTX 460
6GB ddr3 minnen
Cooler Master 550w
Cooler Master Mystique 631 Silver
En rätt gammal 21" Samsung-skärm, minns inte namnet, men den funkar fint!

Medlem

Såg bra ut men byt ut chassit mot ett fractal r3 grymnt chassi <3(du vill ha tyst dator) Dra till med en 2tb hårddisk kostar ju inget typ? Om du vill spara in mer pengar kör på en i5:a om du inte ska photoshopa eller någe liknande i5 2500k presterar bättre i spel med fps (Egentligen är dom typ likadana bara att i7:an har hyperthreading) h50 eller h70 kan du försöka hitta en begagnad på sweclockers eller bara köpa en ny. Grymma kylare <3(egen erfarenhet)

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Förresten, någon som har erfarenheter om hur ljudnivå och kvalité är på XFX HD6970 jämfört med andra HD6970?

Vet inte hur det är med just 6970, men kan gå i godo för XFX,
Mitt gamla XFX 5770 som jag lekt ganska mycket med fungerar en, och ska stoppa in den i en annan dator här i hushållet snarast.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av markus:

Såg bra ut men byt ut chassit mot ett fractal r3 grymnt chassi <3(du vill ha tyst dator) Dra till med en 2tb hårddisk kostar ju inget typ? Om du vill spara in mer pengar kör på en i5:a om du inte ska photoshopa eller någe liknande i5 2500k presterar bättre i spel med fps (Egentligen är dom typ likadana bara att i7:an har hyperthreading) h50 eller h70 kan du försöka hitta en begagnad på sweclockers eller bara köpa en ny. Grymma kylare <3(egen erfarenhet)

Anledningen till att jag valde i7:an var just Hyperthreading. Har fått för mig att det användes vid spelande, men det kan jag mycket väl ha drömt. Priset gick ju ner en hel del iaf!

Hur är kylningen i R3:an?

Medlem

Det är bra recensioner o mitt fungerar fin fint Tyst är det med men försök köp till lite extra fläktar typ vid taket osv. Och om du vill ha koll på temp på grafikkort osv /eller OC) ta msi afterburner men köp åtmindstonde en fläkt till toppen:D

Medlem

Jag sitter på ett 6970, Tycker inte att ljudnivån är något man stör sig på och ärligt talat kortet presterar. Allt flyter på max för mig Metro som kanske fps droppar något ibland dock flyter det med skapligt hehe ;D

Medlem

Efter att ha läst en del om HT så tror jag nog att jag kör på i7:an iallafall. Verkar vara en del kommande dx11-spel som drar nytta av det, bl.a. BF3. Kommer inte uppgradera på ett bra tag efter detta så det känns ju rätt bra om datorn är framtidssäker!

Medlem
Skrivet av Eschricht:
Skrivet av markus:

Såg bra ut men byt ut chassit mot ett fractal r3 grymnt chassi <3(du vill ha tyst dator) Dra till med en 2tb hårddisk kostar ju inget typ? Om du vill spara in mer pengar kör på en i5:a om du inte ska photoshopa eller någe liknande i5 2500k presterar bättre i spel med fps (Egentligen är dom typ likadana bara att i7:an har hyperthreading) h50 eller h70 kan du försöka hitta en begagnad på sweclockers eller bara köpa en ny. Grymma kylare <3(egen erfarenhet)

Anledningen till att jag valde i7:an var just Hyperthreading. Har fått för mig att det användes vid spelande, men det kan jag mycket väl ha drömt. Priset gick ju ner en hel del iaf!

Hur är kylningen i R3:an?

Fel! Hyperthreading är endast bättre om du ska syssla med videoredigering eller programmering. i5:an är mycket bättre val om du endast ska spela.
Jag har ett R3 och det är bra kylning, dock rekommenderar jag att du köper en till fläkt och har i botten som blåser upp på grafikkortet, alternativt byter ut båda chassifläktarna då de inte flyttar jättemycket luft, däremot är de tysta.

Medlem

IMO så kan du ju inte köpa en ny dator utan en SSD :/ om du kan skrapa ihop pengar till det dvs..

Medlem
Skrivet av Tomtefar:

IMO så kan du ju inte köpa en ny dator utan en SSD :/ om du kan skrapa ihop pengar till det dvs..

Som jag skrev kommer jag köpa en SSD-disk senare i höst. Om jag ska ha både SSD och skärm utöver det andra kommer det helt enkelt bli för dyrt

1
Skriv svar