"Braidathon"

Redaktör
Ponny
"Braidathon"

Dagen idag blev lite av ett "Braidathon". Det är ju inte världens längsta spel, men alla pusselbitar gör att det ändå är en monstruös utmaning (H-E-R-R-E-G-U-D!). Men i slutändan kan jag inte låta bli att känna mig aningens besviken. Designen är ljuvlig, musiken ännu bättre och det finns massvis med klockrena idéer, men jag har inte "bauta-mega-super"-roligt.

Braid är givetvis ett statement, men i min bok måste spel först och främst vara roliga – nagla mig fast. Jag fick aldrig någon nära kontakt med Braid. Nivådesignen var bra, spelet var fint paketerat och – det tål att upprepas – utmaningen var blytung. Men jag blev inte riktigt engagerad. Ja, det vill säga, Inte förrän i spelets elfte timme.

Slutet (eller början – beroende på hur man ser det) var briljant. Och det fanns andra fina sidor. Jag gillade hur spelet utmanade de förlegade grundpelarna som än idag är så självklara i plattformsspel. Jag fick tänka, inte ett, utan två steg längre. Det var frustrerande ibland men belönande i slutändan.

Braid var inte mitt spel. Vi klickade inte och jag går vidare, glad för upplevelsen, men faktiskt lika glad över att något nytt tar vid.

[ia=29305; large]
Me like Braid. Me not love Braid.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

"Braidathon"

Sammanfattar nästan exakt samma sak jag kände. Jag gillade också Braid, det är ett riktigt bra spel, men det där lilla extra som krävs för att det ska bli super-duper-mega-oh yeah-bra saknades, liksom.

Antar att det är den enorma hypen som förstör det lite för en, tyvärr.

Redaktör
Ponny

Hajp ÄR bedrägligt. Man förväntar sig Shangri-La men kan lika gärna få Borås. Nu blev det inte riktigt så illa, men, men...

Den storslagna känslan av "instant classic" fanns inte där.


signatur

En Bamseponny av folket

Jag skyller på spelpressen.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar