DLC och Regioner

Medlem
DLC och Regioner

Hej!

Köpte mig ett Ps3 nu efter lång väntan (har inte haft råd innan, och nu har jag jobb!) och sitter på spelbutiker online för att hitta titlarna jag vill lira online. Ser dock en text som lyder "Notera att denna produkt är från Storbritanien, därmed kommer inte DLC (downloadable content) att fungera. "

För det första, är DLC regionslåst? Och om det är det så borde vi väl ändå tillhöra samma region som UK? Alltså den klassiska EUR/PAL som alltid varit förr.

Stämmer detta verkligen så blir man ju lite ledsen i ögat Orkar inte med regionslåsning nuförtiden när internet finns och vi alla är en enda stor massa = konsumenter.

Medlem

Det stämmer i vissa fall. PSN anger BLES kompatibelt nummer för DLC. Kontrollera vad du har för BLES-nummer (version) av din skiva på fodralryggen. Min uppfattning är att det är undantagsfall där UK inköpta skiver blir problematiska med DLC i Sverige. Exempelvis köpte jag Brink från Zavvi och Agent of Change dlc funkde fint att ladda ner och installera.

Jag hoppas verkligen att samma bekymmer inte kommer gälla för patchar, någon som vet säkert?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det stämmer i vissa fall. PSN anger BLES kompatibelt nummer för DLC. Kontrollera vad du har för BLES-nummer (version) av din skiva på fodralryggen. Min uppfattning är att det är undantagsfall där UK inköpta skiver blir problematiska med DLC i Sverige. Exempelvis köpte jag Brink från Zavvi och Agent of Change dlc funkde fint att ladda ner och installera.

Jag hoppas verkligen att samma bekymmer inte kommer gälla för patchar, någon som vet säkert?

Verkar som nån säger på Playstations forum att det ska va lugnt med uppdateringar men inte DLC så förslagsvis så köper man inte importspel om man vill kunna dra ner extramaterial till spel.

http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-3-Generell...


signatur
Medlem
Skrivet av pierreB:
Skrivet av Paddington:

Det stämmer i vissa fall. PSN anger BLES kompatibelt nummer för DLC. Kontrollera vad du har för BLES-nummer (version) av din skiva på fodralryggen. Min uppfattning är att det är undantagsfall där UK inköpta skiver blir problematiska med DLC i Sverige. Exempelvis köpte jag Brink från Zavvi och Agent of Change dlc funkde fint att ladda ner och installera.

Jag hoppas verkligen att samma bekymmer inte kommer gälla för patchar, någon som vet säkert?

Verkar som nån säger på Playstations forum att det ska va lugnt med uppdateringar men inte DLC så förslagsvis så köper man inte importspel om man vill kunna dra ner extramaterial till spel.

http://community.eu.playstation.com/t5/PlayStation-3-Generell...

Ok. Ja det är väl en rimlig slutsats även om min uppfattning är att det verkligen handlar om undantagsfall. Jag gillar att ladda hem dlc då och då och jag kommer fortsätta köpa från England. F ö så bör man nog förstå exakt vad som gäller för den geografiska indelningen av DLC kontra BLES, det gör inte jag. De traditionella regionerna är ju USA, Europa, Asien o s v. England och Sverige ligger ju i så fall i samma region.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Köpte New Vegas för ett tag sedan från Webhallen, och det är tydligen en UK import, men koden på fodralet stämmer med koden på PSN, så det bör väl gå att ladda ner DLC antar jag?

Medlem

När jag köpte Heavy Rain från webhallen så fick jag tydligen en UK-import.
BLES-koden stämde inte överrens med vad jag kunde ladda hem från PSN så jag fick göra ett UK-konto och ladda hem DLC därifrån istället.
Det gick däremot inte att handla med mitt svenska visakort där så fick ta hjälp av en vän från England för att lösa den biten.
Så visst är det lite krångel men inget som inte går att lösa.

Medlem

ok, har kvar mitt konto från storbrittanien faktiskt. bodde där nyligen. kanske kan lösa det så

Medlem
Skrivet av Zlampan:

När jag köpte Heavy Rain från webhallen så fick jag tydligen en UK-import.
BLES-koden stämde inte överrens med vad jag kunde ladda hem från PSN så jag fick göra ett UK-konto och ladda hem DLC därifrån istället.
Det gick däremot inte att handla med mitt svenska visakort där så fick ta hjälp av en vän från England för att lösa den biten.
Så visst är det lite krångel men inget som inte går att lösa.

WHAT? Så om man köper spel från Webhallen som är en svensk butik så riskar man få problem med dlc i Sverige. Tack för infon, jag kommer aldrig köpa spel där.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Zlampan:

När jag köpte Heavy Rain från webhallen så fick jag tydligen en UK-import.
BLES-koden stämde inte överrens med vad jag kunde ladda hem från PSN så jag fick göra ett UK-konto och ladda hem DLC därifrån istället.
Det gick däremot inte att handla med mitt svenska visakort där så fick ta hjälp av en vän från England för att lösa den biten.
Så visst är det lite krångel men inget som inte går att lösa.

WHAT? Så om man köper spel från Webhallen som är en svensk butik så riskar man få problem med dlc i Sverige. Tack för infon, jag kommer aldrig köpa spel där.

Dom skiver ju ut det klart och tydligt ifall det är så.


signatur
Medlem

Det stod faktiskt ingenting om att det var en UK-utgåva, och jag vet att jag inte var ensam om att råka ut för detta med just Heavy Rain, även andra butiker hade samma "problem".
Det kom sedermera upp en liten textrad som varnade för att det var en UK-release.
Nu finns även svensk version men den är nästan dubbelt så dyr

Medlem
Skrivet av Zlampan:

Det stod faktiskt ingenting om att det var en UK-utgåva, och jag vet att jag inte var ensam om att råka ut för detta med just Heavy Rain, även andra butiker hade samma "problem".
Det kom sedermera upp en liten textrad som varnade för att det var en UK-release.
Nu finns även svensk version men den är nästan dubbelt så dyr

Samma sak med NW, stod inget om att det är en UK import, det står fortfarande ingenting (upptäckte det när jag kollade på installationsfilen, där det står UK)

Så DLC funkar alltså inte, även om BLES koden stämmer överens med PSN koden?

Medlem

Pja alltså, spelet har ju en speciell BLES-kod och den måste stämma överrens med motsvarande kod som DLC'n har.
Många spel har säkert gemensam DLC och funkar således till alla utgåvor men vissa har olika beroende på vilken region du befinner dig.
Och DLC'n du kan hitta och ladda hem från PSN är bunden till vilket land ditt PSN-konto är registrerat.
Jag råder dig att titta på skivan och jämföra med koden som står på PSN-shoppen. Överensstämmer dom så är det bara att tuta och köra.
Annars får du helt enkelt göra ett nytt konto den andra regionen (googla koden för att ta reda på vilken det är), eller lämna tillbaka skivan och kräva en ny från rätt region.

Medlem
Skrivet av Zlampan:

Pja alltså, spelet har ju en speciell BLES-kod och den måste stämma överrens med motsvarande kod som DLC'n har.
Många spel har säkert gemensam DLC och funkar således till alla utgåvor men vissa har olika beroende på vilken region du befinner dig.
Och DLC'n du kan hitta och ladda hem från PSN är bunden till vilket land ditt PSN-konto är registrerat.
Jag råder dig att titta på skivan och jämföra med koden som står på PSN-shoppen. Överensstämmer dom så är det bara att tuta och köra.
Annars får du helt enkelt göra ett nytt konto den andra regionen (googla koden för att ta reda på vilken det är), eller lämna tillbaka skivan och kräva en ny från rätt region.

Jag kollade koderna som hastigast samma dag som jag fick hem det, och tyckte då att det stämde, får kolla igen.

1
Skriv svar