OS-HD tappas helt vid minsta överklockning!

Medlem
OS-HD tappas helt vid minsta överklockning!

Nu är de så att jag haft igång nya burken ett par dagar och den går som en klocka(men!!).

Vid minsta överklockning är den sur som fasen.

Både vid auto-tune och manuell överklockning tappar den OS hårddisken helt. OS Hdd hittas inte alls förens jag rebootar i standard-värden.

Har stresstestat datorn på alla sätt och vis i default-mode, funkar prima! Även vid de inbyggda stresstestet i BIOS får jag felfritt på allt.

Alla drivisar är up to date! Även bios är flashat till den senaste versionen.

Sys-spec:

Chassi: Cooler Master Storm Sniper
Mordekort: Asus Maximus IV-Exrm
CPU: i7-2600K
Minne: Corsair vengence 2x4GB 1600
GPU: Sapphire Radeon 6990
OS hdd: Western Digital Caviar Blue 500GB (SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 16MB, 7200RPM) << Den som försvinner helt! (Jo ska byta till SSD)
CPU-kylare: Cooler Master V8 + Noctua NT-H1 Kylpasta
Nätagg: Cooler Master M1000w

Rums-temp: 21
CPU-temp vid idle: 25-29
CPU-temp vid load: 35-39
Chassi-temp: 23
Mordekorts-temp snitt: 25

Ber till högre makter att någon kan hjälpa mig lösa detta problem!

Stort tacksam för alla tips och funderingar!!!

P.S Köpte detta mordekort för att kunna leka runt med trimning!!

Medlem

Nice burk! Så när du leker runt inne i Windows med autotune, så får du en blåskärm och datorn rebootar? Isåfall, vilken error code får du? Och när du säger manuell överklockning, menar du då i BIOS?

Medlem

Förresten, du har väl B3-revisionen av moderkortet?

Medlem

Tack och bock, slitigt hårt för burken hehe!

Blåskärm har jag nog aldrig fått men den just bara tappar OS-disken helt. Låt mig förklara vad som händer när ja kör auto-tune.
Obs: auto-tune är som sagt i windows.
1. den börjar trimma, stresstestar, stannar på 4.2ghz(lägsta nivån) och så ska den reboota.
2. Bios kör igång, allt verkar prima tills den ska börja boota windows, då hittar den inte os-disken alls?
3. står nått i stilen can't find bootable HD, please setup boot priority.
4. Så för att få igång disken lär jag reboota, gå in i bios och ladda default mode.

Så 73mpl4r, vad tror du?

Medlem

Till vilken port på moderkortet har du HDD installerad i?
Testat att byta till SATA3 porten (gråa portarna på moderkortet) alternativt SATA6 porten, någon skillnad?

Med "manuell överklockning" syftar du då på att ställa in FSB frekvenser osv manuellt i BIOS?


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av Hammer:

Till vilken port på moderkortet har du HDD installerad i?
Testat att byta till SATA3 porten (gråa portarna på moderkortet) alternativt SATA6 porten, någon skillnad?

Med "manuell överklockning" syftar du då på att ställa in FSB frekvenser osv manuellt i BIOS?

Yes allt manuellt. Men planen var att slippa köra manuellt då Auto-tunen ska vara superb!

Men nu tjurar den så fort ja ens försöker överklocka.

Tack för tipset om om SATA portarna, ska testa hur de går!

Medlem

Precis som Hammer sa, testa att byta mellan SATA3 (6Gb/s) och SATA2 (3Gb/s) portarna, och se sen till att hårddisken har högsta prioritet i bootmenyn inne i BIOS, "Hard Disk Boot Priority" eller liknande.

Om den inte hade klarat prestandatestet hade jag sagt att det var något fel på kabeln eller en trasig disk, men nu tror jag mer på något portproblem.

Medlem

Kan i alla fall vara värt att testa att byta SATA port, P67 chipet har ju haft lite problem med sina SATA portar.

http://www.intel.com/support/chipsets/6/sb/CS-032521.htm
Edit: detta ska dock vara åtgärdat.
En liten rättelse, syftade på SATA2 och SATA3 portarna (3 Gb/sek repsektive 6 Gb/sek) i tidigare inlägg, färgkoden ska dock vara samma med grå för SATA2 och röd för SATA3.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Omg! Bytte till en SATA3 port och de FUNKAR!!!

Testade och köra autotune på lägsta, 4.2ghz. Går som en klocka i stressteterna och windows!!!

Cpun ligger i 39-44 vid load!

Tusen tack för hjälpen dudes!! Sjukt uppskattat!!

Medlem

You go girl!

Nästa steg är flytande kväve och 5Ghz+

Ha så kul!

Medlem

Bra att det fungerade
Så det var med dom gamla SATA2 portarna som det inte fungerade? Skumt.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av Hammer:

Bra att det fungerade
Så det var med dom gamla SATA2 portarna som det inte fungerade? Skumt.

Inte så skumt kanske eftersom med största sannolikhet autotunern också driver upp klockorna på alla bussar. Den bussen på det mammabordet klarar helt enkelt inte att överklockas.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

haha nå flytande kväve och 5ghz blir det nog inget av men just nu kör ja den i 4.4 vilket jag själv är helnöjd med!

Planen var att ha en rejäl burk till D3, BF3 och Skyrim! Råkade göra bort mig lite vid bygget. Köpte Vengence 4x4gb (16GB) och "mammabordet" stödjer inte det. Så nu kör den med 2x 4 ist. Någon som är i behov av 8gb vengence minnen till ett bra pris?

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Hammer:

Bra att det fungerade
Så det var med dom gamla SATA2 portarna som det inte fungerade? Skumt.

Inte så skumt kanske eftersom med största sannolikhet autotunern också driver upp klockorna på alla bussar. Den bussen på det mammabordet klarar helt enkelt inte att överklockas.

Design miss i så fall. Finns ju SATA3 portar på det moderkortet som dels går under Intel chipet och så några som går under ett Marvell chip, så någon av dom gillade nog inte frekvensökningen som du säger. Finns även ett JMicron som styr två SATA2 portar.

Skrivet av elPresidente:

haha nå flytande kväve och 5ghz blir det nog inget av men just nu kör ja den i 4.4 vilket jag själv är helnöjd med!

+1 Ghz hade jag också varit nöjd med


signatur

How can we win when fools can be kings?

1
Skriv svar