"2013 är digital spelförsäljning störst"

Medlem

Om inte dom flesta nya digitala spel vore så j* mycket dyrare så hade man självklart köpt digitalt. Men spel köpes där det är billigast helt enkelt, är ju fortfarande samma spel oavsett pris..

Medlem

Otänkbart att ens inbilla sig att köpa digitalt. Jag köper spelen för att få plasten och kartongen för bövelen.

Medlem

Om det är något spel som jag länge velat ha, tex som Diablo 3 som kommer nu, så köper jag det gärna fysiskt. Det är en helt annan känsla att hålla detta fodral och cd i handen än att köpa det direkt online. Det måste vara säkrare också kan jag tänka mig. Jag köper endast online om det är extrapris av något slag.

Medlem

Tillräckligt rörigt ändå i skivhyllan, så jag tar digitalt om det finns till vettigt pris (vilket det oftast gör om man tittar runt lite, ofta billigare än fysiska dessutom).

Medlem

en Fysisk vara anyday


signatur

God is dead

Medlem

Varför finns inte både och som alternativ?

Medlem

Digitalt tack! Men inte vansinnes priser.
Alla ni som gnäller på dyra priser på nya spel, ta en titt på greenmangaming.com, de säljer spel i Dollar! + extra rabatt på förbokningar. Det går att få Dead Island, nya Red Orchestera m.m för omkring 220 kr där och det är steamworks spel (mao vansinne att köpa direkt genom steam för dubbla priset).

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

När det inte finns fysiska exemplar i butik (eller via beställa online) så slutar jag betala för spel.

Och börjar stjäla dom då istället? Du brukar dra ur dig väldigt konstiga kommentarer, så blir inte förvånad.

Vad många inte tänker på är väl också att det även kan vara bra ur en miljösynpunkt. En av anledningarna till att manualerna blivit mindre och nu nästan är obefintliga i många fall är inte enbart en kostnadsfråga, utan en miljöfråga.

Nej men vi går ju mot en framtid där lagringsmedia försvinner mer och mer. Det är bara en fråga innan spel OCH film distributörerna går ifrån fysisk distribution.

Medlem

Bestlutet att slanga alla mina spelskivor va det basta nagonsin. Sa skont att bli av med det fula elandet!
Tanker aldrig kopa en fysisk kopia av ett spel igen.
Min nuvarande speldator har inte ens en dvd-spelare.

Medlem

jag köper från både digital försäljare och butiker men jag föredrar spel i en fysisk låda

Inaktiv

Jag gillar att ha koll på varan som man köper. Steam kan ju läggas ner och du skulle förlora alla spel :/

Fast det händer att man skaffar spel från gog.com också. Det är mer praktiskt att köpa spel därifrån när det ingår full kompanilitet med Windows 7 och hjälp än en gammal kopia från Webhallen.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Mycket bättre med digitalt, vet inte hur många skivor, manualer och liknade jag har slarvat bort genom åren, super kul när man ska installera ett gammalt spel och upptäcka att skivan/manualen är borta och det inte går.

Medlem

Har köpt ett enda spel digitalt från PS Store - men det var så bökigt så det gör jag inte om.

Sedan fungera konkurrensen förträffligt via butik. Digitalt är ju inte så att samma antal butiker säljer digital som har boxversioner så konkurrens blir sämre - ingen prispress. Det blir ett fåtal stora distributörer för spel digitalt.
Och boxade versioner kan du återsälja - även om det mer och mer verkar komma onlinepass och dyligt för att fördyra begagnat.

Känns bra med skiva och liten handbok. Har hittat saker i tryckt handbok jag inte fann i spelets hjälp.

Sedan vilka nedladdningstider det skulle ta i mitt bredband för att köpa rubbet jag har nu digitalt vill jag inte ens tänka på.

Det tog 3 timmar för GT5 att ladda ner några gig patchar och installera, och det var ändå boxad version.
Hur blir det med dessa spel som inte få plats på en DVD längre(jag har nu BD och PS3 men storleksmässigt blir ju spelen ena as).

Fördelen med digitalt skulle väl vara att man slipper mecka med skiva varje gång man skall spela(om inte samma sitter i mest hela tiden).

Så fördelar med boxade i butik är massiva som jag ser det.

Medlem
Skrivet av kendo:
Skrivet av Anciegher:

Jag köper där det är billigast. Steam på reor. Fysiskt på nya spel.

Samma här, nyare spel köper jag inte från Steam, de kostar ju dubbelt upp mot butik.

Jo det gör dem ofta. Hade kunna vara så att jag betalat det dubbla dock, för att få ha det på steam samt få det direkt. Steams många funktioner väger upp för priset.

.... däremot så är steams funktioner halvtfungerande, supporten är fattig och jag kommer börja handla retail mer tills steam vaknar och fixar sina problem.

Medlem

DD är helt klart framtiden men som kund är det alltid bäst med val så därför tycker jag inte boxad version ska försvinna helt. Något som är synd med DD världen runt är just nerladdningshastigheten och internetbegränsningar.

Inaktiv

Köper alla mina spel på skiva.

Det med online (steam, Origin) där köper man rätten att få spela spelen så länge de tillhandahåller dem,
men man äger aldrig spelet.


signatur

The Year was 2027..

Inaktiv

När digitala återförsäljare har samma schyssta priser som i butik... Till den dagen så kommer jag forsätta handla hos webhallen.

Nya spel brukar väl för det mesta inte vara så mycket dyrare digitalt, det är när dom är lite äldre och fortfarande kostar 29,99 euro online men 99kr i butik som det verkligen märks.

Medlem

Har helt gått över till att köpa digitalt, köper dock mest på olika reor för att slippa betala fullpris.

Orkar inte hålla på och pilla med fysiska skivor och det där med att ha någon sorts samling att visa upp med kartonger och fodral är lite väl.... tja... nördigt för min smak.

Medlem

"När vi varje vecka rapporterar om vilka spel som sålts mest i Sverige utelämnas alltid den digitala försäljningen eftersom få återförsäljare vill rapportera den statistiken." Det kanske är därför som så många förstår-sig-påare, förlåt, analytiker säger att PC är på nedgång, konsolspel är mer vinstgivande och allt det där. Om PC-spel skulle sälja så dåligt som en del hävdar skulle det inte utvecklas så många spel till just PC. Bara för att ett företag inte väljer att visa hur mycket de tjänar, betyder det inte att de inte tjänar någonting.


signatur

Get Keisinger or die scrying
Puns is the path to the Dark Side

Medlem
Skrivet av LiljeForce:

Bara för att ett företag inte väljer att visa hur mycket de tjänar, betyder det inte att de inte tjänar någonting.

Jag tror nog att det är så trots allt. Hade haft siffror att skryta med hade de redovisat.

Det var väl någon titel som redovisades digitalförsäljning här på FZ och det rörde sig om 20% av total försäljning. Kan säkert variera stort mellan titlar - men övergripande känslan är att PC-folket tror det är typ 10 ggr mer än boxade versioner.

Andra titlar har väl visat att de säljer i storleksordning med konsoll för PC-exklusiva titlar och man jämför med andra titlar nyss releasade för konsoll. Men när det är på alla plattformar finns väl siffror att konsoller tillsammans blir sådär 95% av försäljningen. Folk föredrar konsoll helt enkelt.

Bra speldator säljs t.ex nu på KOMPLETT för 8000. Du får 4 konsoller för det priset.

Har du TV eller skärm med HDMI så du slipper extra D/A och sedan A/D-steg och om du jämför konsoll med PC så är skillnaden inte så stor då. Dator kanske orkar kör högre framerate men jag har aldrig upplevt PS3an som otillräcklig för ett spel.

Det riktigt roliga i debatten blir när PC-folket börjar titta på filmtrailers och skåpa ut för det var på konsoll. Jag menar det är ju hissnade dålig kvalitet på dessa videor jämför med spelet hemma på skärmen - och de uttalar sig om konsoll hit eller dit.

Alla som satsat och betalt så mycket för sitt spelintresse att det köpt PC är förståss frustrerade över att andra värderar konsoll lika högt. Och om spelutgivarna dessutom ignorerar PC med många titlar så blir det än mer frustrerande.

12
Skriv svar