En rotlös tillvaro

Medlem
En rotlös tillvaro

[ia=29357; large]

Roots. Eller rättare sagt Roots of Deus Ex, som det första numret egentligen heter, är en tidning som säger sig vilja skriva om den andra sidan av spelkulturen, anledningen till att ett visst spel överhuvudtaget blir till och dess relevans i kulturen i stort. Tanken är att släppa ett nummer lite då och då, och i varje nummer skriva om ett enda spel. Anledningen till detta är att man är beroende av finansiering från spelutgivarna, och då måste givetvis numret handla främst om det spel vars utgivare betalat för tryck och texter.

Det har skrivits en hel del om Roots de senaste veckorna, mest kanske harmsna utrop på Twitter om att den är köpt av spelbranschen, kontrat med hyllningar till dessa ensamma hjältar som faktiskt vågar göra en annorlunda speltidning. Eller rättare sagt ännu en annorlunda speltidning, eftersom Fienden hann komma ut ett halvår eller så före Roots, och även den inriktar sig på spelkultur snarare än recensioner och omstuvade pressreleaser.

Jimmy Håkansson har dock skrivit en text på Aftonbladet/Blog'em'up om det här. Och i morse publicerade Svenska Dagbladet en krönika av Sam Sundberg (f ö en av speljournalistsveriges kanske tre utbildade journalister).

Nu har jag äntligen köpt den - vilket faktiskt stack lite i hjärtat eftersom den ju är finansierad på samma sätt som en reklambroschyr och därmed åtminstone i min värld borde vara gratis - efter att ha jagat igenom mängder av Roots-fria butiker. Läst den, till och med. Min slutsats är att jag inte förstår varför folk hatar den så. Men, jag fattar inte heller varför folk hyllar den.

Visst, det är klart att det är betald reklam för spelet, vilka ädla avsikter redaktörer och skribenter än hade. Men det som gör mig förvirrad är att det här inte är en tidning om spelet (som om jag räknat rätt nämns exakt två gånger, förutom i annonsen på baksidan). Det är inte ens en tidning om vad som ligger bakom spelet. Det här är istället en samling spretiga (om än välskrivna) och tämligen intetsägande essäer om mörka framtider och William Gibson. Jag förstår inte vad det handlar om, vad skaparna vill uttrycka, om något.

Jag fattar inte heller vem och vad Roots är till för. Som tidning är den för bajsnödig och djup för att tilltala gemene man (plus att den inte säljs på Ica, där kanske 90% av all faktiskt tidningsförsäljning sker). Som essäsamling eller kulturtidskrift är den för riktningslös, eller misslyckas bara med att uttrycka sin poäng, om det finns en. Och som reklamblad begår den det fatala misstaget att inte låtsas om att spelet existerar.

Så vad är syftet med Roots? Jag har ingen aning, kanske får vi svar på det i nummer två, om det blir ett?

Om du vill ha en tidning om spelkultur får du helt enkelt köpa Fienden så länge.

#blogg

Medlem
En rotlös tillvaro

Jag lyckades få ett ex gratis ifrån EB Games för ett tag sen och jag medger att den är väldigt reklamig men samtidigt så fick jag intryck att den var väldigt lovande för att det var artiklar om ämnen jag fann intressanta.
Även om de var i behov av en vidareutveckling då de inte direkt gick nånstans utan tjänade mest som en primer för oupplysta. Eller åtminstone försöker, då jag vet inte riktigt vad meningen med bilkrasch kapitlet var.
Hela tidningen lider lite av för mycket glitz med bra produktionsvärde men tyvärr har för lite innehåll som sedan gör att priset känns lite för mycket.

Har mina tvivel på att det faktiskt blir ett andra nummer oavsett vad deras twitter nämnde till mig.


signatur

Kokade Åsikter, tillgänglig både på Svenska och Engelska.

Medlem

Visst, bra artiklar, om än i ett tveksamt syfte. Men det verkar inte som om de haft någon plan, eller chefredaktör som styrt upp skutan. Det spretar åt alla håll och misslyckas på alla plan, trots riktigt bra texter - de svenska skribenternas engelska var till och med bra, vilket nog är unikt, eftersom ALLA svenskar är mycket sämre på engelska än de tror.

Medlem

Jag vet inte om jag ska känna mig förolämpad av det eller inte.
Men du har en poäng där kan jag medge, även om majoriteten av artiklarna var tematiskt korrekta (bortset då ifrån den om bilkrascher) så kändes de väldigt tomma och ville inte direkt gå in på saker, även om det säkert var mest pga bristande sidoantal utöver något sjaskig översiktskontroll.


signatur

Kokade Åsikter, tillgänglig både på Svenska och Engelska.

Självklart är Roots ett reklamblad. Redan när jag läste blogemup-texten förundrades jag över hur vissa faktiskt försvarade magasinet och liksom slätade över det faktum att den utger sig för att vara något den inte är. Det gjorde mig uppriktigt sagt förbannad. Tydliga gränser är något vi behöver för att inte tappa i förtroende hos läsarna.

Jag har själv ett gratisnummer liggandes hemma, som jag dock inte läst. Osäker på om jag kommer göra det också. Främst för att jag inte förstår varför jag borde läsa den. Vad sjutton är transhumanism, liksom?

Dessutom finns väl mer än tre utbildade journalister i vårt skrå, Mats? Eller? På FZ har vi ju åtminstone Fredrik (och kanske någon mer?) och jag själv är ju in-training, så att säga, på JMG.

Medlem

För att citera Wiki lite snabbt: "Transhumanism är en internationell intellektuell och kulturell rörelse som förespråkar användning av teknik för att förbättra och utöka människans mentala och fysiska egenskaper."
Vilket är ju en av de stora punktera som DX:HR mer eller mindre diskuterar.

Samtidigt så tyckte jag att det ämnet var något som tidningen förklarade ovanligt väl även om jag hade velat se mer detaljer på ämnet för att det i all ära lät intressant. Borde väl kolla in h+ magazine eller något för att lära mig mer.

Att de försöker borsta bort hela reklamvinkeln är förargligt helt klart när de likaväl kunde ha medgett det och samtidigt fungerat som informationsmedia om de grundpelare som DX:HR bygger på och då vara något av ett mellanting istället.


signatur

Kokade Åsikter, tillgänglig både på Svenska och Engelska.

Medlem

Sebastian: Jag överdrev kanske lite för att få en mer dramatisk effekt :).

Och ja, att det är ett reklamblad går inte att förneka (även om vissa försöker). Men min inställning är mer att visst, man får väl göra reklam hur man vill, men då ska det ju också funka som reklam!

1
Skriv svar