Datorbygge som inte fungerar som jag vill

Medlem
Datorbygge som inte fungerar som jag vill

God eftermiddag!

Tanten min har precis fått ihop en dator som hon tillsammans med sin halvkunnige bror satt ihop tillsammans, men allt går inte riktigt som det är tänkt. Allt kopplades ihop utan några problem, men när de stoppade i sladden så drog fläktarna igång i cirka en sekund och därefter stängdes av igen, de tryckte på startknappen igen och samma sak hände. De kikade runt och hittade inga problem med överblivna sladdar, felmontering av distanserna till moderkortet eller dylikt. De prövade att endast köra med nätaggregat, moderkort, processor och ett minne i, men samma sak hände där, därför drar de såklart slutsatsen att det var någon av dessa som bråkade.

Därför ringde hon till mig och bad mig komma och kolla, då jag har stukat ena handen så kunde jag inte pilla själv utan fick endast övervaka hela förloppet när dom tog loss allting för att sedan koppla ihop allt igen. Jag tog även med ett nätaggregat hemifrån för att se om det var den som bråkade, men samma sak hände med den, så nätaggregatet är det förmodligen inte heller. Jag har demonterat samt monterat datorer åtskilliga gånger och har inte haft några problem tidigare. När allt var isärplockat och sedan återigen monterat och klart igen (med original nätaggregatet) så kopplade vi i sladden igen och tryckte på startknappen. Den här gången blinkade lampan bara till lite snabbt, fläktarna snurrade ett-två varv, alltså inte på samma sätt som första gången.

Som sagt, jag har aldrig varit med om något liknande förut och vänder mig därför till er nu. Jag vet att det finns miljoner trådar om liknande problem, men eftersom det finns såpass många så är det så svårt att hitta lösning till det här problemet. Kan det helt enkelt vara ett måndagsexemplar av någon komponent, och isåfall vilken är troligast? Jag tackar på förhand!

Medlem

Hur har ni kopplat sladdarna till fläktarna? Skulle hjälpa en hel del om du kunde slänga upp en bild på bygget.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Kan vara någon av dessa:
- Dator komponenter passar inte ihop eller är fel monterad (Kan du säga exakt modell namn på alla komponenter ?)
- Någon kabel har inte anslutits rätt eller glapp någonstans eller en lödning kapacitator är sönder (Kan har hänt under installation eller de har inte varit försiktiga och skadat något eller moderkortet fått kortslutning)
- Power / RSR kabel på moderkortet är inte rätt kopplar, etc.
- Om inte någon av ovanstående då är moderkortet defekt eller finns någon problem med Nätaggregatet som kan inte ge leda ström till moderkortet.

Medlem

Tackar för tipsen!

Jag återkommer med bild och lista på delar imorgon, tills dess uppskattas det enormt om någon har fler tips som vi kan kika på!

Medlem

Hann pröva lite mer ikväll, dock utan någon framgång, men jag upptäckte nu att ingen diod på moderkortet hann börja lysa, tjejen säger att ingenting lyste första gångerna de prövade heller.

Själv tycker jag att det låter som ett måndagsexemplar av moderkortet, men kan det vara annat så är jag som sagt oerhört tacksam för svar!

Testpilot

Somsagt , är alla kablar kopplade korrekt från nätagg till moderkort.
Är det korrekta minnen som ni satt dit , har haft konstiga fel då minnen varit trasiga eller ej stötts av moderkortet.

Medlem

Kontrollera att PWR SW / LED är inte fel omvänd kopplat se Bild.jpg

Om det inte hjälpte då tror jag att problemet är moderkortet kontrollera att ström el kommer till den du kan köpa en multimeter och kontrollera om ström kommer se denna tutorial här:
http://youtu.be/bF3OyQ3HwfU
Kolla också alla moderkortets capacitors att ingen har blivit defekt.

Medlem

Datorn fungerar nu efter en grov missuppfattning, stort tack för all hjälp! Men nu står damen inför ett nytt problem, datorn går igång inkl. Alla fläktar, men moderkortet piper inte och hon får ingen bild. Vad kan hon ha missat, jag har tyvärr inte tid att svänga förbi för tillfället och helt ärligt så är jag inte helt hundra på vad felet kan vara.

Edit: grafikkortet blinkar tydligen och gpu fläkten snurrar, så grafikkortet borde det inte vara fel på.

Edit nr 2: Bios var det som krånglade, vi tog helt enkelt ut batteriet och väntade någon minut, stoppade in det och det fungerade det utmärkt. Återigen, tack så mycket för all hjälp!

Medlem
Skrivet av Mimer:

Datorn fungerar nu efter en grov missuppfattning, stort tack för all hjälp!
Edit nr 2: Bios var det som krånglade, vi tog helt enkelt ut batteriet och väntade någon minut, stoppade in det och det fungerade det utmärkt. Återigen, tack så mycket för all hjälp!

Det var bra äntligen är problemet fixat.

1
Skriv svar