Akut hjälp med konstruktion av katapult

Medlem
Akut hjälp med konstruktion av katapult

Hej!

Jag ska på läger med skolan imorgon. Vi har fått en teknik-uppgift som går ut på att bygga en kastmaskin (katapult).

Materialet vi har att bygga med är:
Två lastpallar
Långt snöre/rep
Spik
Verktyg (hammare och kofot iaf)

Jag behöver nu hjälp med att komma på hur den konstrueras innan jag lägger mig ikväll.
Kom ihåg; det är inte fusk, bara öhmm...förberedelser

Tack på förhand
Mvh/Ellehbg


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Kanske lite overkill, men om ni får en såg och något tungt att använda som ballast kanske en simpel variant av en trebuchet vore något? [http://en.wikipedia.org/wiki/Trebuchet]


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Roligaste trådtiteln på ett tag! Vilket land ska ni invadera?

Medlem

Så allt ni har att bygga med är lite plank och snöre? och så kan ni spika ihop det, låter svårt.
Får nå hålla med LupX att en Trebuchet är nog simpel nog att kunna bygga utav det ni har.
Här har du en simpel guide oxå
http://www.youtube.com/watch?v=rXSpmxrCEn4
Självklart får ni improvisera lite, men du kanske får en idé iaf


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Så allt ni har att bygga med är lite plank och snöre? och så kan ni spika ihop det, låter svårt.
Får nå hålla med LupX att en Trebuchet är nog simpel nog att kunna bygga utav det ni har.
Här har du en simpel guide oxå
http://www.youtube.com/watch?v=rXSpmxrCEn4
Självklart får ni improvisera lite, men du kanske får en idé iaf

så vitt jag vet har inte pallar några runda delar, men man kanske kan använda en plank på delen som håller i hävstången, spika fast den med en spik från båda sidorna så att de hamnar i mitten på planket, men inte för hårt, den ska kunna snurra. Spika fast hävstången i planket.


signatur

thank you, come again

Medlem

Förvånansvärt att de låter er tillverka katapulter med så lite förberedelse.
Görs de fel och de havererar kan det gå ****** fel, se till at vara riktigt försiktiga när ni testar den.

Medlem

Ojoj, jag vet att FZ är bra men detta överträffade faktiskt mina förväntningar. Okej en Trébuche verkar vara vad som gäller. Vet bara inte vad som ska användas som korg (där det som avfyras förvaras).

Sebastian: Småland (lägret är på Bolmsö, det ska tydligen ligga i Småland)

Vi ska vara försiktiga, lovar


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Ojoj, jag vet att FZ är bra men detta överträffade faktiskt mina förväntningar. Okej en Trébuche verkar vara vad som gäller. Vet bara inte vad som ska användas som korg (där det som avfyras förvaras).

Sebastian: Småland (lägret är på Bolmsö, det ska tydligen ligga i Småland)

Vi ska vara försiktiga, lovar

Du borde kunna göra en simpel "korg" av att spika ihop små plank skivor, bror väll på hur stor den ska vara dock.


signatur

Rwa?

Medlem

http://www.wikihow.com/images/a/aa/Supports_748.jpg
där har du en vad jag tror ganska simpel trebuchet, angående att planket inte är runt. så borde det ju gå utan att ta mer en några minuter, att såga så du får en small planka, som du sedan täljer spetsig i båda ändarna (den blir alltså rund/konformad)
men då krävs det ju en kniv ock en såg.

konstiga verktyg ni använder, hammare ok visst, kofot, nja för att bryta av planket kanske, känns fortfarande som ni borde ha tillgång till en såg.


signatur

Rwa?

Medlem

Ja det är något sådant jag tänker mig. Hoppas också det finns en såg, hörde inte att någon sa det men det borde det finnas. Ja det borde nog funka, om jag har något att tälja med, det är jag inte lika säker på.

Detta börjar ju ta sig. Får se om det blir fler inlägg idag, vill iaf tacka alla (även de som inte skrivit för deras moraliska stöd )

ha det bäst!

Edit: Jag måste ju ha en borrmaskin också isf, det hade varit kul om vi fick veta vad vi fick för verktyg...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Ja det är något sådant jag tänker mig. Hoppas också det finns en såg, hörde inte att någon sa det men det borde det finnas. Ja det borde nog funka, om jag har något att tälja med, det är jag inte lika säker på.

Detta börjar ju ta sig. Får se om det blir fler inlägg idag, vill iaf tacka alla (även de som inte skrivit för deras moraliska stöd )

ha det bäst!

Edit: Jag måste ju ha en borrmaskin också isf, det hade varit kul om vi fick veta vad vi fick för verktyg...

Så hur gick det? blev det någon katapult?


signatur

Rwa?

Medlem

Jadå, visst blev det det. har tyvärr ingen bild men vi byggde en Trébuche med en enorm sten som tyngd. Vi var sex grupper som byggde varsin och vår var utan tvekan den mest skräckinjagande . Det var (tyvärr) tillåtet att använda muskelkraft för att få iväg sin projektil. Vi slutade trea, men vann av de som inte använde muskelkraft. hela konstruktionen kapsejsade när vi kastade så det blev endast ett kast. Men jag är mycket nöjd ändå! Vi avslutade med att bränna katapulterna och grilla korv. Igen; tack för all hjälp


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Skägg.
10 Chambers

Epic tråd is epic!


signatur
1
Skriv svar