Tearing och fps-drop i spel

Medlem
Tearing och fps-drop i spel

Har nyligen köpt PS3 (320 gb slim) och hoppades slippa prestandaproblem i spel som på PC. Har köpt ett gäng spel och blev mäkta förvånad när jag spelade Medal of Honor och BF:Bad Company 2 som båda har rejält med tearing (bristande v-sync) och fps-drops, särskilt i single player(!).

Har en relativt ny Samsung 40" LCD-TV (LE40B655) med 1080p och HDMI samt en 5.1 surround-anläggning från Samsung. De flesta spel har perfekt prestanda, men inte ovan nämnda.

Trodde det var fel på min utrustning men har läst på andra forum att det tydligen är dåligt programmerade spel, där tillverkarna hoppar över v-sync för att få upp frameraten. Stämmer detta? Det är ju för j-a dåligt i så fall, särskilt med tanke på priset för spelen.

Undrar om det är fler som upplever samma problem?

Medlem

Jag upplever BC2 har mindre prestandaproblem än min dator (även på låga inställningar) och avsaknaden av v-sync har säkert tearing men jag märker inte av det då jag är så pass "i spelet" för att bry mig. Stabil framerate är viktigare för mig än tearing som jag inte märker något vidare av. Så jag anser köpet till PS3an vara värt det.

Jag hade 360 versionen av BC2 innan och det var samma sak där. Jag tror misstaget du har gjort är att skapa onödiga förhoppningar, om än prestandaproblem i sig är mer eller mindre löst på konsoler med anpassade portningar/inställningar för vardera system så är där betydligt mindre problem än på PC när det kom, ganska få på konsol då och i dagens läge (ogitliga nycklar händer inte, onödiga kicks av PB etc etc).

Har du provat multi-delen? För det är där styrkan ligger i BC2.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

jag gjorde precis samma sak som dig johan, köpte ps3 för att slippa prestanda problem, men va fan, det hackar ju endå, jag har också BFBC2, oblivion är likadant lite värre, och two worlds 2 ska vi inte snacka om, fy fan............. alla call of duty spel flytter fin fint har jag märkt, men de spelen har inte intresserat mig direkt..


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

hmm, medal of honor eller bad company 2 har aldrig varit något problem för mig över huvudtaget. laggar aldrig, aldrig någon tearing osv.

oblivion laggar ibland, men det får du förvänta dig. det laggar lika mycket, om inte mer på 360.

Medlem
Skrivet av Peppeoll:

hmm, medal of honor eller bad company 2 har aldrig varit något problem för mig över huvudtaget. laggar aldrig, aldrig någon tearing osv.

Skumt! Har du kört SP eller bara MP? I SP kan jag säga att det tidvis är nästan splitscreen när jag kör pga extrem tearing, framförallt om man panorerar i sidled.

Det är just detta jag undrar, om det är något som bara drabbar vissa och i så fall varför??? Man vill ju inte ha en PS3:a som är sämre än andras.

Medlem

kört mest mp men även lite singleplayer. märker aldrig någon tearing. vettefan varför.

Medlem

Läste precis IGN:s recension och där konstaterar man samma sak som mig, särskilt gällande frameraten:

"Medal of Honor is one of the most unstable console releases I've seen this year. Throughout the single-player campaign, there were at least four instances of game-breaking scripting bugs that forced me to restart from an earlier checkpoint (and did I mention that the checkpoints are poorly spaced out and often too far apart?). This isn't counting the numerous other technical issues I encountered. Textures and graphical effects popped in and out like a strobelight, sound that cut out completely at times (sending static over my home theater system), and entire pieces of scenery in the near-distance appearing and disappearing seemingly at random. My personal favorite moment had to be the point where one of my AI squadmates turned a bizarre inverted dark and light combination of red and blue, but the most damning visual problem is a framerate that dips into or just above the single digits when there are too many explosions and gunshots going off - which happens a lot."

([http://ps3.ign.com/articles/112/1127112p1.html])

Skönt att jag inte inbillar mig

Medlem
Skrivet av Johan:

Har nyligen köpt PS3 (320 gb slim) och hoppades slippa prestandaproblem i spel som på PC. Har köpt ett gäng spel och blev mäkta förvånad när jag spelade Medal of Honor och BF:Bad Company 2 som båda har rejält med tearing (bristande v-sync) och fps-drops, särskilt i single player(!).

Har en relativt ny Samsung 40" LCD-TV (LE40B655) med 1080p och HDMI samt en 5.1 surround-anläggning från Samsung. De flesta spel har perfekt prestanda, men inte ovan nämnda.

Trodde det var fel på min utrustning men har läst på andra forum att det tydligen är dåligt programmerade spel, där tillverkarna hoppar över v-sync för att få upp frameraten. Stämmer detta? Det är ju för j-a dåligt i så fall, särskilt med tanke på priset för spelen.

Undrar om det är fler som upplever samma problem?

Ja det är ruttet. Tänk dig då alla spel som släpps som inte ens fungerar, och dem betalar vi fullpris för och är dessutom beta testare på köpet.


signatur

Wasted.White.Boys

1
Skriv svar