Josef Fares gör spel med Starbreeze

Medlem

Fares filmer är ju helt värdelösa, överhypat skit som blev poppis och uppmärksamhet bara för att snubben kom från förorten och media äör så multikultikåta...

Medlem

Vad var det där med att man behöver 'utbildning' för att bli speldesigner? Beror på vilken roll han har i utvecklandet, men jag skulle inte påstå att man behöver UTBILDAS för att kunna ha en idé och kunskap om hur man bygger ett spel. Erfarenhet, såklart, men om det är utbildning i form av skolgång...nej.

Sen kanske han faktiskt har utbildning, som sagt.

AW8
Medlem

Haha, coolt!


signatur

PC gamer 'til I die.

Skrivet av krad:

Fares filmer är ju helt värdelösa, överhypat skit som blev poppis och uppmärksamhet bara för att snubben kom från förorten och media äör så multikultikåta...

nordisk.nu ringde och frågade efter din trångsynthet.

Det var värst vad folk tycker Fares är kass beroende på hans härkomst, trodde inte fzs forum var en filial till flashbacks politikforum. Kul att personligheter från andra medier söker sig till spelbranschen, speciellt här i sverige då detta inte är vanligt. Dessutom är inte hans filmer av mastodont-kvalité, men de har vissa likheter med spel då de är lätta att ta till sig (Kopps, någon?)

Medlem

Fan vad folk är negativa - jante visar sitt spöke igen?

Jag säger bara, titta på John Romero. Visst hade han programmerat förrut, men det var ingen hemlighet att han knappast var bra på det. Däremot var han enormt kreativ och lade grunden till många klassiker som Quake, Wolfenstein etc. John Carmack, som även han var med från början, är ju ett matematiskt geni som hjälpte till med det tekniska. Men när Romero drog och Carmack hade ensamt ansvar kvar för uppföljarna så... tja, spelen var visserligen väldigt polerade och tekniskt skickliga men de var tråkiga och stela, utan kreativitet. Det fanns ingen nyskapande energi kvar och folk tröttnade på spelen. Romeros roll synligjordes. Sen kanske inte Romero gjorde så väl av sig på egen hand, medan Carmack åtminstone gjorde dugliga(men knappast geniala) spel när han hade huvudansvaret.

Numera sysslar Carmack med raketforskning(på riktigt), så visst är han enormt begåvad men samtidigt inte gjord för rollen som spelskapare som Romera var/är(så länge han har folk runt sig som kan kompensera hans tekniska brist).

Jag tror att Fares kan bli en enorm flopp eller en enorm hit.

Oavsett vad så kredd till Starbreeze som vill försöka, om Fares' kreativitet används väl och på rätt sätt kan det bli hur bra som helst. Återstår att se hur det blir av men att på förhand döma ut allt som en del tråkmånsar gör här är bara lite sorgligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tror inte jag sett någon av hans filmer. De har verkat rätt menlösa... nåväl, lycka till med spelbranschen får man väl säga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Detta klarar jag mig utan....

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Tja, kan inte påstå att jag är ett Fares-fan men bättre än att Colin Nutley börjar göra spel iallafall...

Jag tycker ändå Fares filmer har ett visst underhållningsvärde men Colin Nutley uugghh, hemska tanke

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av walter_iego:

Ah, härligt att den svenska avundsjukan lever och frodas, vad vore vi utan den...

Fares är en härlig kille som verkar göra det bästa av sitt liv, först film och nu spel. Det bör man beundra. Tummen upp för människor som har ambitioner!

Mycket bra skrivet!

Håller med! Living the dream.

Medlem

Det enda jag egentligen tyckte om med de filmer jag sett av herr Fares är att Torkel Peterson var med i filmerna, sjukt sjön snubbe på filmduken. Men eftersom det delvis är p.g.a rollen ifråga så är det ju klart att det finns lite förmåga bland Josef Fares som regissör.

Vi får väl se hur det blir, eller hur?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Jaha, bara för att han har gjort film och blivit "känd" så kan han bli speldesigner helt plötsligt utan utbildning. Är bra när man vet att utbildning är värt besväret..

Jag tycker de kan ta bort allt som har med utbildning att göra i dagens samhälle, allt handlar om kontakter. Så inte folk lägger ner onödig tid på sånt dom ändå inte får ut något av.

Lovar spelet blir skit, filmerna har inte varit några höjdare precis.

Låter mer som att du är en bitter, examinerad och arbetslös spelutvecklare? Utbildning främjar två saker när det gäller spelutveckling/utveckling generellt; kreativitet och ett intyg på att du vet vad du pysslar med.

Speldesign handlar oavkortat (som någon tidigare kommenterat) enbart om kreativitet och förmågan att förverkliga och genomföra sina tankar och idéer. Styrkan med en framgångsrik regissör som Fares är att han har förmågan att kommunicera sina tankar och idéer med andra som sedan förverkligar hans visioner. Om det inte är design-kompetens så vet jag inte vad.

Tagga ned tonen och gläds istället åt att vi har mångfacetterade förmågor inom underhållningsbranschen och som dessutom väljer att stanna kvar i landet och bidra till att vi lyser ännu starkare på den internationella kartan för framstående spelländer.


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem
Skrivet av ingen aning:

Jag vill se Uwe Boll göra ett spel, haters gonna hate

Han har väl redan gjort det? Tror han gjorde ett spel baserat på hans Vietnam-film "Tunnel Rats". Har varken sett filmen eller spelat spelet men jag är tveksam till båda

Inaktiv
Skrivet av decline:
Skrivet av Mjauv:

Tja, kan inte påstå att jag är ett Fares-fan men bättre än att Colin Nutley börjar göra spel iallafall...

Jag tycker ändå Fares filmer har ett visst underhållningsvärde men Colin Nutley uugghh, hemska tanke

Jo, jag tycker hatet mot Fares är löjligt, Kopps tyckte jag var lite underhållande bitvis men Jalla Jalla hajade jag inte grejen med alls - för lite, för blasé och alldeles för tillrättalagt för att vara rolig.

Colon Nötly och hans skräcködla Bergkvist hatar jag däremot innerligt. Jag minns när arga Helena gick ut och var arg i pressen på att folk sågade stackars Colons filmer. Ja, tacka fan för att hon tar honom i försvar - han är ju trots allt hennes födkrok (det är ingen slump att samtliga Nutley-filmer inegriper Bergström i huvudroll och det är heller ingen slump att hon inte får några andra roller).

Fast det är klart, Call of Colin hade kunnat vara ett schyst FPS där man får döda Helena Bergström om och om och om igen. Hade lätt kunnat bli en 22-timmars kampanj på det temat utan att folk hade tröttnat.

Medlem
Skrivet av krad:

Fares filmer är ju helt värdelösa, överhypat skit som blev poppis och uppmärksamhet bara för att snubben kom från förorten och media äör så multikultikåta...

Haha, du måste ju trolla? Josef Fares är den enda personen i Sverige som kan göra film, och Benny the cop måste vara det bästa som har hänt svensk filmindustri. Jag kan faktiskt inte komma på en enda svensk film som ens är i närheten av att vara lika briljant som Kopps eller Jalla, Jalla.

Om det är något som hypas i media så är det Millennium-trilogin och Ingmar Bergman.

Medlem

"Hitta bästa pris på Jalla! Jalla! (DVD-filmer)" Haha! Ooookej.

Hur som haver... jag gillar Starbreeze. Det kan nog bli trevligt det här.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Svensk filmindustri kan summeras i orden komedi och drama. De återkommande svenska "stjärnorna" består av personer som börjar sin karriär på Dramaten. Varje år spottar man ur sig nya styggelser där huvudrisktagarna består av "film i väst" eller andra statliga hjälpmedel.
Succé gör filmerna enligt media när de lyckas att nå ett svenskt pris eller visats ett antal gånger på SF. Eventuella tveksamma siffror utomlands har ingen betydelse.

Ska bli kul att se hur Fares ska lyckas i en helt annan marknad som styrs av riktig försäljning. Sätter en hundralapp på att hans bror spelar huvudrollen/rösten.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Fast det är klart, Call of Colin hade kunnat vara ett schyst FPS där man får döda Helena Bergström om och om och om igen. Hade lätt kunnat bli en 22-timmars kampanj på det temat utan att folk hade tröttnat.

Hahaha, jag skulle spela't!

12
Skriv svar