Heavy Rain blev Red Dead Redemption

Medlem
Heavy Rain blev Red Dead Redemption

Nej det handlar inte om någon sci-fi-mutation där mina spel plötsligt har morphat ihop och blivit ett. Jag avslutade Batman häromdagen och funderade på om jag skulle ta mig an Heavy Rain eller Red Dead Redemption. HR blev det. En ganska seg story och en inte helt uppenbar story... lirade en stund och kände väl att allt det här med att få ungen att göra läxor, fixa hostmedicin, kolla klockan när ska han sova etc etc kändes lite muppigt. Lite fight blev det senare och jag fick även testa på att leka nervös FBI-agent (eller narkotikaberoende).
Hopp och skutt i storyn och bland olika karaktärer som för en icke insatt har noll att göra med vad man nyss gjorde... förvirring uppstod. Även lite irritation.

Jag bestämde mig för att inte slänga konsolen i väggen utan bytte spel till Red Dead Redemption. Jösses.. här kände man igen sig direkt. Kraftiga Fallout New Vegas-vibbar de-luxe. Bara det att man blir skjuten i världen längsta öppnings-tutorial och sedan vaknar på en säng med en snäll hjälpreda som visar mig skjutvapen, hästar osv osv....

Nåja, det kändes spontant betydligt bättre än melankoliska Heavy Rain. Jag spelade vidare och insåg att save-funktionen är beroende på att karaktären får sova. För att sova behöver man en säng i ett hus och för att ha ett hus behövs pengar. Man får självfallet en gratis-säng i staden man vaknar upp i, men efter att ha tagit mig därifårn och stött på trubbel i närliggande bonnhåla så befann jag mig långt från sängens lugna vrå (och därmed också långt från en save-point). Jag var tvungen att lägga ner tv-spelandet till fördel för tv-program och kände att jag var långt från att kunna sova (spara), det fick helt enkelt bli så att jag bara stängde av mitt i... något jag kommer ångra nästa gång jag sätter mig för att spela.

Huruvida jag tar upp Heavy Rain eller inte, ja det låter jag vara osagt. Men någon uppenbar wow-känsla fick jag inte. Ungefär som med Batman som jag sedan älskade... Hrm..

För övrigt var Batman på tok för kort... eller vad tycker ni?

#blogg

Heavy Rain blev Red Dead Redemption

Batman var kort på rätt sätt, tycker jag. Det hade tappat i känsla rejält om de dragit ut det med ett par extra timmar.

Off topic: Någon som vill spela Dead Island ikväll? haar enbart kört SP på grund av att inte ha några roliga personer att spela med. Skicka PM om det skulle vara något.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Bara stänga av, men vadå, gör man upp en lägereld går det väl att spara? Eller minns jag helt fel?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

ja men så långt har jag ju inte kommit.. lägereldar är ju överkurs... jag har precis lärt mig rida och skjuta skapligt.

Skägg.
10 Chambers

Det sparar också vid uppdragsslut, om jag inte missminner mig.


signatur
Medlem

Mmm.. ni ser. Jag har ännu inte riktigt listat ut alla detaljer. Men det känns otroligt välgjort och spännande så det gör jag snart. Ska lira lite ikväll

Medlem

Spetsa öronen när du rider in i Mexico första gången..

Medlem

verkar spännande!

Medlem

Jag gillade Heavy Rain. Jag hade gått in med en policy att jag inte skulle döda någon, dock sket det sig i en lägenhet då jag av ren skär självbevarelsedrift och reflexer drog min pistol och sköt.
Jag tycker den bygger upp en bra stämning, att man får knyta an till alla karaktärer.

Även fast historien kan kännas spretig i början med olika spelande karaktärer så knyts dessa ihop mot slutet.

Plus alla dessa olika valmöjligheter gör ju att man kan spela om spelet några gånger och se vad utgången blir ifall jag hade valt si och så istället.

Som mitt snedsteg jag skrev om i början, vad hade hänt ifall jag inte sköt utan pratade mig ur situationen? Det har jag planerat att ta reda på någon gång den närmaste tiden.


signatur
Medlem

Jag tycker definitivt du ska spela Heavy Rain till slutet. En fantastisk story, dock så måste man ju erkänna att gameplay inte är jätteroligt. Men det är värt det för storyn skulle jag säga

Skärpning, Manne! Inte kan du dissa Heavy Rain sådär, inte.

MFZ
Medlem

ge heavy rain en till chans, klart värt det när man väl kommer in i storyn.
kan hålla med om att introduktionerna av karaktärerna va lite sega, men sen blir det mycket bättre.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Ja så får det bli. Men nu har jag fastnat i RDR och gillar det skarpt. HR får nog vänta på lill-turen.

Men verkar ju onekligen vara många som har varma känslor och glansiga ögon när de tänker tillbaka på Heavy Rain.

Men visst är Heavy Rain lite mer melankoliskt och mörkt, som du skriver själv. Är kanske inte för alla, helt enkelt.

Medlem

Nu ska vi inte såga HR allt för mycket.. det känns välgjort och ser snyggt ut för det mesta. Jag har alltid en period i början av spelen då jag tycker det mesta är muppigt, det är så jag fungerar i allmänhet. Men efter att jag "nött" in det nya så brukar det kännas riktigt bra. Nu hann jag inte riktigt komma in över tröskeln innan jag bestämde mig för att spela RDR istället och det gör att mina tankar är något ofärdiga.

Medlem

RDR går vidare. Stör mig något enormt på att behöva börja i ursprungsstaden varje eviga gång jag dör eller laddar om en save-point.

1
Skriv svar