Om bossarna i Deus Ex

Robot
Om bossarna i Deus Ex

Det finns en anledning till att många tyckte att bossarna i Human Revolution kändes malplacerade.

#deus-ex-human-revolution-1, #eidos, #grip-entertainment


Medlem
Om bossarna i Deus Ex

Andra stycket, tredje raden.

"...och deras senaste projekt var just bossarna i Deus Ex: Human Revelution"

Nu blev det tokigt

Inaktiv

Bossarna kändes som de var från ett annat spel, vilket gjorde att man tappade inlevelse. Den sista bossen (om man nu ska kalla det en bossfight) får godkänt, den kändes mer integrerad i spelet och rätt skoj dessutom. Om DXHR får en uppföljare så hoppas jag på stor förbättring när det gäller ärkefienderna (bossarna).

Jag håller med "Cat in the brain" här över.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Kapitel_III:

Andra stycket, tredje raden.

"...och deras senaste projekt var just bossarna i Deus Ex: Human Revelution"

Nu blev det tokigt

Hur då menar du?
Edit: Jaha du nu ser jag.

Inaktiv

Kan inte se klippet på jobbet.

Men dom outsourcade själva bossarna till någon annan och därför känns dom helt off? Va förvånad man blir..
Har väl köttat tre/fyra än så länge och dom kräver ju ingen tankeverksamhet direkt, spring mest runt o fundera på hur man inte dör o sen är det färdigt. Så betalade dom externt för bossarna gjorde dom en fet miss

Skrattade till när han glatt berättade hur han -inte visste jättemycket- om Deus Ex världen när de fick projektet! Han borde tvingas klippa sin gräsmatta med en grävling, som straff...

Medlem

Tycker de stora robotarna passade som bossar egentligen, men de borde varit nån form av super robot som tålde flera EMP granater, typ 5-6 stycken som man normalt nog inte skulle haft med sig, (eller att man smyger förbi dem) och att de inte kunde hackas.

Hade nog lite tur med tjejen då hon verkade ha fastnat vid väggen så jag kunde bara stå och peppra henne med min revolver med explosiva skott (revolver plus PEPS till bossarna var vinnande kombo).

Men bossarna överlag var mer ett irritationsmoment enligt mig.

ro
Medlem

Bossarna var för mig ett ständigt orosmoment, som "smyg-hacker" (fast utan menlösa poäng i stealth träden), men när jag väl insåg den vinnande kombinationen av EMP granater/minor så gick allt hyfsat smort. Jag tycker snarare att bossarna var väldigt konsekvent (och bra) utformade, story-mässigt och spelmässigt. Stora elaka mercenaries med mycket HP och eldkraft. Sen att det inte alltid passade in med (eller kanske mot) min egen karaktär är ju en annan femma, men det gick ju Alltid att lösa, med lite tålamod. Bra "old-school" inlägg i ett nytt spel, "lös problemet".

Medlem

Jag röstade en femma och tänkte "Va fan, är folk inte kloka? Det är skitbra ju!" Sen insåg jag att omröstningen gällde bossarna, inte spelet. Så går det när man inte läser ordentligt.

Hellre ett DX utan bossar...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Ish
Medlem

Varför måste vi ha "bossar" till att börja med? I det här fallet så kändes det inte som att de tillförde ett dugg, och varje ny bossfight inleddes med en suck för min del.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Skrivet av Ish:

Varför måste vi ha "bossar" till att börja med? I det här fallet så kändes det inte som att de tillförde ett dugg, och varje ny bossfight inleddes med en suck för min del.

Precis, ett DX utan bossar hade varit mer intressant för egen del...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Även om jag älskar spelet i sig, så kan jag inte försvara bossarna. De var krystade, ointressanta och framför allt bröt de mot resten av spelets regler eftersom man var tvungen att nöta ner dem med diverse vapen, även om man valt att bygga upp sina smygfärdigheter.

Medlem

Deus Ex: HR största problem, helt klart. Ett av tre stora problem.

1. Bossarna tillförde ingenting och kändes fullständigt malplacerade. Spelar jag spelet igen kommer jag fuska förbi dem. Så dåliga var de. 0/5. Kanske de sämsta bossarna jag någonsin spelat mot i ett spel. Ge inte ett sånt jobb till någon som aldrig spelat Deus Ex förut... Herregud.

2. Jag var inte långt från att maxa varenda aug när spelet var slut. Det förstör rollspelskänslan när man har gjort slut på alla intressanta för min karaktärstyp (non-lethal) och är tvungen att välja "shooter-augs". Det gjorde 1an mycket bättre, inte bara kunde man välja på minst 2 helt olika augs per slot, man hade även skill-points att fördela.

3. Hacking fungerar inte riktigt. Inte bara blev det långtråkigt i längden, det blev nästan för lätt att ta sig varsomhelst. Dessutom var muspekaren oprecis, så även om man klickade på att en nod skulle hackas så använde den ibland "auto-hack", eftersom spelet trodde att den var på den.

Ish
Medlem

Problemet med hackingen var ju att det gav XP. Gotta' hack 'em all.. Fanns ju ingen anledning att leta lösenord i princip.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Det är väll inga spoilers i klippet? Har inte klarat spelet ännu och vill inte se de bossar jag inte har mött på än..
Den enda bossen som verkligen känndes som en boss var han, har glömt bort namnet....stor ful och ärrig har jag för mig.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Det är väll inga spoilers i klippet? Har inte klarat spelet ännu och vill inte se de bossar jag inte har mött på än..
Den enda bossen som verkligen känndes som en boss var han, har glömt bort namnet....stor ful och ärrig har jag för mig.

Du lär bli spoilad


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av d3thCoreIs4babies:

Det är väll inga spoilers i klippet? Har inte klarat spelet ännu och vill inte se de bossar jag inte har mött på än..
Den enda bossen som verkligen känndes som en boss var han, har glömt bort namnet....stor ful och ärrig har jag för mig.

Du lär bli spoilad

Okej tack tack för det, då vet jag!

Medlem

Bra att spelet uppmuntrar till att ta alla augmentations som inte ger något i combat och sen tvinga in en i bossfighter där man man är klart underlägsen...

Tog mig igenom början av spelet på svåraste svårighetsgraden genom stealth & att hacka grejer, tyckte det var riktigt roligt, sen kom första bossen och förstörde hela känslan.

Medlem

Boss 1, 2 & 3 Har jag bara detta o säga till: Typhoon augment lvl 2... Mantis dödade jag på 3 typhoon ammo, jag tog inte ett enda i skada och hon han inte ens göra något... Men det är som ni folk skriver här: Dom här bossarna va helt malplacerade.

MEN sedan ville jag bara påpeka en sak: I hur många spel kan man vinna över en boss med stealth? Såvitt jag vet så har inte jag spelat något där man kan stealtha sig förbi en boss eller något sånt. Sedan är det någon som minns sista bossen i första Deus ex? =P

Medlem

I ettan går det, i Metal Gear Solid 3 kan man smyga sig fram till Sniperbossen och vinna. De var de två jag kom på i huvudet

Medlem

Alla bossar i thief spelen vinner man genom stealth.
Hoppas inte DX4 har likadana bossar. I DX1 så visste man också vilka alla bossarna var.

Inaktiv

Jag använde mest rocket launcher eller grenade launcher för bossarna, gick rätt lätt då. Men bossarna var helt klart spelets svagaste punkt, borde ha funnits möjlighet att vinna genom smygande.

Medlem
Skrivet av orkamera:

MEN sedan ville jag bara påpeka en sak: I hur många spel kan man vinna över en boss med stealth? Såvitt jag vet så har inte jag spelat något där man kan stealtha sig förbi en boss eller något sånt. Sedan är det någon som minns sista bossen i första Deus ex? =P

Sista bossen i Planescape: Torment, enda spelet där du kan välja att klara sista bossen genom att

SPOILER!

1: döda den som vanligt
2:

begå självmord

3:

övertala bossen att begå självmord

4:

övertala bossen att gå ihop med dig själv

Medlem

Håller med i kritiken mot bossfighterna , att ha den här typen av arena fighter i ett deus ex spel känns väldigt malplacerat.
Tycker eidos borde kört med öppna och/eller semi obligatoriska boss fighter som ion storm lyckades väldigt bra med i ettan.
T.ex. (spoiler från handlindlingen i dx1)

Anna Navare= obligatorisk boss men kan dödas vid flera separata tillfällen 1: i Lebedevs jet, 2: i tuben på väg till battery park eller slutligen 3: I Unatco's högkvarter (här kan du även hacka datorer och hitta hennes "kill phrase")

Måste även tillägga att boss karaktärerna känns väldigt underutvecklade och behöver mer kopplingar till det som händer i huvud storyn, och att man utvecklar mer om vilka dom är och vilken plats dom har dx världen.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem

Körde man ett par "Typhoon" på bossorna var de inget problem alls...

Medlem

"gömmer sig bakom en betonggris och pepprar med hagelbrakaren.. oj.. dog du?"


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

lol!ja nu ska man sparka på dom som utvecklade bossfighterna.lol.
känns lite sådär "hmm,vi fick så mkt dålig kritik för bossfighterna så ...vi offrar dom på mediabålet!"

jag klarade av bossarna utan problem men ..
tittar man på gångstilarna i spel som mafia 2 och the saboteur som bara ett exempel,så ser man att dom går likadant.

dvs företag lejjer OFTA ut smådelar av spel till andra företag.

1
Skriv svar