Hur rengör man gamla kretskort?

Medlem
Hur rengör man gamla kretskort?

Hejsan,

Jag har en mängd gamla Amigaprylar som jag har tänkt att sälja då dom inte har använts på länge. Kretskorten är väldigt dammiga då de har legat på vinden under många år.
Vilket är det bästa, och mest skonsamma, sättet att rengöra gammal elektronik på?

Mvh
Johan

Medlem

Blåsa av med luft tror jag, det borde vara det smidigaste sättet. Om du nu inte vill tvätta alla kretsar.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Blåsa av med luft tror jag, det borde vara det smidigaste sättet. Om du nu inte vill tvätta alla kretsar.

Jag tror att smutsen sitter för hårt för att blåsa med tryckluft då prylarna legat på vinden i cirka 10 år.

Har fått tipps på annat forum att använda topps och Isopropanol som säljs av tex Kjell.

Vad tror ni om det?

Medlem
Skrivet av Svampen78:
Skrivet av 73mpl4R:

Blåsa av med luft tror jag, det borde vara det smidigaste sättet. Om du nu inte vill tvätta alla kretsar.

Jag tror att smutsen sitter för hårt för att blåsa med tryckluft då prylarna legat på vinden i cirka 10 år.

Har fått tipps på annat forum att använda topps och Isopropanol som säljs av tex Kjell.

Ja, det kan du göra, det borde fungera effektivare.

Medlem

Finns speciell spray man kan köpa också, finns på typ Clas Ohlsson, Biltema o såna ställen.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Uaaaaa! Sälj dem inte!!!! Plocka ihop skiten och spela istället!


signatur

Jag vill ha page....

Testpilot

T-Röd funkar kanonbra att rengöra elektronik med och är nog billigare.

Medlem
Skrivet av Svampen78:
Skrivet av 73mpl4R:

Blåsa av med luft tror jag, det borde vara det smidigaste sättet. Om du nu inte vill tvätta alla kretsar.

Jag tror att smutsen sitter för hårt för att blåsa med tryckluft då prylarna legat på vinden i cirka 10 år.

Har fått tipps på annat forum att använda topps och Isopropanol som säljs av tex Kjell.

Vad tror ni om det?

Det fungerar utmärkt. Använder det själv. Isopropanolen/isopropylalkoholen brukar jag köpa på Apoteket.

Medlem
Skrivet av Fairfax:
Skrivet av Svampen78:
Skrivet av 73mpl4R:

Blåsa av med luft tror jag, det borde vara det smidigaste sättet. Om du nu inte vill tvätta alla kretsar.

Jag tror att smutsen sitter för hårt för att blåsa med tryckluft då prylarna legat på vinden i cirka 10 år.

Har fått tipps på annat forum att använda topps och Isopropanol som säljs av tex Kjell.

Vad tror ni om det?

Det fungerar utmärkt. Använder det själv. Isopropanolen/isopropylalkoholen brukar jag köpa på Apoteket.

Mmm tryckluft eller kemiskt ren bensin/aceton och tops.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

Bah! Man överbelastar kretsarna till dammet brinner upp.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Isopropanol is the shit. Dunstar fort så det går att testa maskineriet mer eller mindre omedelbart efter rengjörningen är avslutad.

Edit:Se bara till att vara jordad ordentligt.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar