The Old Republic – sista reliken av en utdöende art?

Robot
The Old Republic – sista reliken av en utdöende art?

Biowares Star Wars: The Old Republic blir det sista stora onlinerollspelet med månadskostnad, hävdar Sony Online Entertainment-chefen.

#electronic-arts, #bioware, #star-wars-the-old-republic, #sony-online-entertainment


Medlem
The Old Republic – sista reliken av en utdöende art?

Jag betalar hellre 200-300 kronor i månaden med massa innehåll och alla features än att betala för saker försej och inte få alla features utan att punga ut mer pengar....


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

Själv har inte jag så mycket emot en månadskostnad på 100-130kr, för att få åtkomst till 24h underhållning, 7 dagar i veckan. Kostar oftast runt 100kr för att gå på bio, och se en 2h lång film, som man ofta bara ser en gång.

Det jag däremot skulle vilja se i framtiden, är att MMO:s sänker eller rentav slopar "inköpspriset" av spelet. Det, eller införa 3-månader gratis speltid med inköpet, som då blir ungefär 400kr som man "sparar". Många som köper ett MMO, köper det för att spela längre perioder, som oftast rör sig om minst 3-6 månader.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Han har helt klart något i det han säger.. dock är det inte säkert det blir billigare för de som vill spela ett bra spel. Och då är frågan om vi spelare kommer acceptera det? Kanske kommer det tillbaka senare när allt varit micro transaktioner ett tag "vi kör en fast kostnad, inga dolda kostnader som andra spel har"


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Håller med hawkoet, ser hellre att det finns en möjlighet att prenumerera så man får allting men gillar ändå när det finns möjlighet till f2p. Skulle nog ha svårt för att börja betala en månadskostnad idag för ett spel jag inte har provat förut dock. Gillar systemet i age of conan t.ex.

Inaktiv
Skrivet av Hawoket:

Jag betalar hellre 200-300 kronor i månaden med massa innehåll och alla features än att betala för saker försej och inte få alla features utan att punga ut mer pengar....

Ja, det där är lurigt värre. En del spel som proklameras som "free to play" är egentligen rena trialspelet, hårt nerbantat. Vill man ha alla features måste man betala... mycket.

Medlem

Free to play verkar ju fungera fint för Conan, så varför inte?

Det ska bli intressant att se nästa generations "modell"...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av walter_iego:

Det ska bli intressant att se nästa generations "modell"...

Betala per spelad timme? Skulle vara fint för de som spelar lite (casuals) att få en mindre månadskostnad. De som spelar mycket ska förstås inte behöva betala mer än en ordinär månadskostnad, så ett tak ska finnas.

Medlem

FTP FTW! Har man månadskostnad så känns det som om man måste spela hela tiden, all tid man inte spelar är bortslösade pengar då, med free-to-play kan man spela när man vill utan att behöva tänka på sånt, och vill man ha mer content sen så kan man ju köpa expansioner.

Inaktiv

Man borde få spela i en månad om man betalar för det, i att man får 720 speltimmar och inte 720 timmar. Det räcker ju för flera månader.

Det är väl ingen som spelar dygnet runt i en månad... eller?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag har inge som helst problem att betala nån hundring för en hel månads nöje.
Då jag var arbetslös var det inte heller något problem.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Själv så tycker jag om den där gamla, klassiska betalmetoden: betala en gång.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Sorligt men sant, det som han säger.

Grejen är den att man har räknat över 'free to play'(totalt missvisande) och kommit fram till att spelare spenderar *mer* pengar på en sådan modell än inte. Vilket är exakt det företagen vill. Alltså får vi illusionen att det är gratis men som många säger 'free to play, pay to win'.

Själv saknar jag också tiden då man köpte ett spel för en femhundring och sedan fick man allt gratis: patchar, nya banor, nya vapen och SDK/dev kits för mods.

Tittar man på CS:Source så har vi idag väldigt väl utvecklade zombieservrar med massvis med banor och spellägen som i mina ögon faktiskt kan konkurrera med ett helt eget spel trots att det är gratis.

Gungame kom också på CS:S först, precis som Zombiemode.

Detta förstår spelutgivarna: att gör man ett spel som är bra och sedan släpper möjligenheten att göra egna mappacks/mods så kan spelet få en enorm livslängd, vilket är bra för spelarna, men inte så bra för de pengakåta.

Numera är det nästan omöjligt att få dedikerade servrar till PC; än mindre att de släpper moddningsmöjligheter.

Smedley vet mycket väl att de flesta går på 'f2p' modellen för den är mycket mer sneaky än att från början vara ärlig och säga 'det kommer kosta dig 130 kr per månad).

Medlem

War40k DMO kommer troligtvis vara P2P

Medlem

Free to play med reklam och skit och micro transactions, nej tack!


signatur

Meep!

Medlem

Är det verkligen någon som tar Smedley på allvar? Mannen är väl mer känd som MMO-dödaren och det faller sig också naturligt att Smedley gör detta utspel samtidigt som SOE förklarar DC Universe F2P.

Pansarknekt

F2P är en sjukt tveksam modell för min del. Jag kan tänka mig månadskostnad, köpa ett lir *punkt, men att betala för att vinna? Aldrig.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

De ser ut som om han har rätt tyvärr. Jag antar att han har koll på sitt företag och vilken modell de tjänar mest stålar på. Men jag föredrar en fast månadskostnad, så pass att när sista spelet med den modellen försvinner gör jag det också från mmo-träsket för all framtid.

Inaktiv

Betalar 200 kronor för att slippa köpa DLC, hattar och annat skit...

Medlem

Löjligt. En månadskostnad på 150:- blir 5:-/dag. Den som inte har råd med det kommer ju inte köpa prylar, content etc ingame heller. Jag föredrar full access för en fast slant än dessa småsummor som antagligen blir dyrare i slutändan ändå.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Är bara sjukt att ha månads kostnad för spel o dylikt.. kul för dom som t.ex har lirat wow sen det kom, hur många tusenlappar har det kostat dom?? Tycker att om man köper ett spel så e det klart sen. Men de e min åsikt..

Inaktiv

Skulle jag vilja spela ett MMO spel så skulle jag hellre betalat en gång i månaden än att betala för varenda liten grej.


signatur

The Year was 2027..

1
Skriv svar