Fläkt som inte snurrar

Medlem
Fläkt som inte snurrar

Hej,

Byggde min nya dator i helgen, komponenter enligt länk:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/891099/2011-09-11

Den bakre fläkten i chassit satte jag till sysfan1 och den snurrar fint, så även CPU-fläkt och de på GPU'n. Sen sitter det en fläkt i främre delen av chassit också, bakom en lucka. Den satte jag till sysfan2 men den snurrar inte (har även provat sysfan3).

Jag tänkte ett tag att den kanske skulle start automatiskt om temperaturen går upp i lådan men jag har inte sett den snurra än, även om jag har pressat datorn lite. Är det någon som vet om jag måste göra någon inställning för att få igång den eller hur det egentligen är tänkt att den skall funka? Jag har läst dokumentationen till moderkortet och chassit men tycker inte att jag hittar något om detta. Även försökt googla men hittar inget vettigt.

När jag pressade datorn lite igår gick tempen på CPU'n upp till ca 60 grader, enligt Control Center programvara som följde med moderkortet. Jag tror att detta är OK och inte direkt skadligt för CPU'n men hur vet man säkert när det börjar bli skadligt för den?

Vad finns det för programvara för att övervaka CPU och GPU temperaturer? När jag sökte på forumet här såg jag att någon hade skärmdumpar från något GPU-Z, tror jag det hette. Kanske ska prova att installera det ikväll om ingen har några andra bra tips?

Tacksam för all input!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem

Kollat så att fläkten KAN snurra? Kanske har nått som fysiskt hindrar den (nån sladd eller om den är snemonterad så den tar i nånstans)

60° är ok, upp till 72.x °C är inom "normal operating parameters" för i5 propparna.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Kollat så att fläkten KAN snurra? Kanske har nått som fysiskt hindrar den (nån sladd eller om den är snemonterad så den tar i nånstans)

60° är ok, upp till 72.x °C är inom "normal operating parameters" för i5 propparna.

Jaha, pinsamt! Jag tyckte jag kollade att den kunde snurra men tydligen inte ordentligt. Jag skruvade bort den nu och det var ju en sladd som låg ivägen. Nu snurrar den på...

Tack!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem
Skrivet av LoTech:
Skrivet av Zymac:

Kollat så att fläkten KAN snurra? Kanske har nått som fysiskt hindrar den (nån sladd eller om den är snemonterad så den tar i nånstans)

60° är ok, upp till 72.x °C är inom "normal operating parameters" för i5 propparna.

Jaha, pinsamt! Jag tyckte jag kollade att den kunde snurra men tydligen inte ordentligt. Jag skruvade bort den nu och det var ju en sladd som låg ivägen. Nu snurrar den på...

Tack!

Haha där ser man, kul att kunna hjälpa till


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Core temp och Hardware monitor är 2 bra program enligt mig i alla fall, men finns ju massor. Här kommer länkar till dessa 2 ifall det kan hjälpa.
hw monitor
Core temp


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av RawSnake:

Core temp och Hardware monitor är 2 bra program enligt mig i alla fall, men finns ju massor. Här kommer länkar till dessa 2 ifall det kan hjälpa.
hw monitor
Core temp

Tackar, ska inspekteras!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

1
Skriv svar