fyra kärnor 5i elr två kränor 7i?

Medlem
fyra kärnor 5i elr två kränor 7i?

Hej, jag ska köpa en ny laptop och fastnat för en från http://www.inet.se/ och en från http://www.proshop.se/Barbar-Dator.htm. Priset ligger på samma pris och den enda skillnaden är i stort sett endast processorn. På ena datorn är det fyra kärnor men core 5i och på den andra är det 7i men bara 2 kärnor. Vad är mest prisvärt tycker ni? Har läst lite och sett att man först ska kolla hur många kärnor det är och sedan modell . Därför är 5i bättre eller har jag fel?

Medlem

Det är svårt att veta när du inte länkar till datorerna. Och sen är ju i7 en bättre CPU än i5, och vad jag vet så är det i5 som har 2 kärnor och i7 som har 4. Men det är mycket möjligt att det finns CPU:er som har tvärtom.

Men skicka direktlänk till datorn så kan jag titta lite!


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Stämmer bra det.

Medlem

Båda är fantastiska för spel eftersom det är quad-core. Hyperthreading gör inte mycket.

Medlem

MEn oh gud vad ni tänker det är bara I7 som är fyrkärnig till en laptop i5:an är en dual core så ta en i7 på en laptop. Killar innan om ni inte vet något skriv inte. Ni pratar om saker för en stationär.... Läs vad han pratar om innan delvis LAPTOP inte stationär...... O ni ska ha en bra titel HAHA nee men inte för att vara spydig men läs innan ni svarar.

Medlem
Skrivet av markus:

MEn oh gud vad ni tänker det är bara I7 som är fyrkärnig till en laptop i5:an är en dual core så ta en i7 på en laptop. Killar innan om ni inte vet något skriv inte. Ni pratar om saker för en stationär.... Läs vad han pratar om innan delvis LAPTOP inte stationär...... O ni ska ha en bra titel HAHA nee men inte för att vara spydig men läs innan ni svarar.

Är det laptop vi pratar om så har i7:an inte fyra kärnor heller.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Länk fungerar inte för mig, men varför i7 på surfdator?
Laptop är nätdator, vill du spela? Bygg en stationär.

Orka pröjsa 30 papp för en "spellap" när du kan bygga bättre för typ 8 papp?


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av Konfucius:
Skrivet av 73mpl4R:

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Länk fungerar inte för mig, men varför i7 på surfdator?
Laptop är nätdator, vill du spela? Bygg en stationär.

Orka pröjsa 30 papp för en "spellap" när du kan bygga bättre för typ 8 papp?

Det var bara ren fakta, jag sa aldrig att jag rekommenderade någon utav dom. i5 duger lika bra till spel som en i7, men om man använder program som drar nytta av HT, så är det ett bättre val.

Medlem

Killar vi snackar om en laptop då är alltid en I7:a att rekommendera o det är inte mycket dyrare o du har i princip samma hastighet men med 4 kärnor som är bra för alla nya spel. I detta fall suger en i5:a då det är en laptop. Då en i5:a inte har en suck mot I7 orna,.Och jo en i7:a på laptop har alltid en 4 kärnig då det inte finns dual core... aldrig sett en i7:a med dual core....

Medlem

Jo det finns visst i7or som är 2 kärniga. Däremot finns det inga i5 som är 4 kärniga om du pratar laptops dvs.
Du kanske kan länka till datorerna så är det lättare att kika på.

Medlem

Iaf så ska detta sluta med att han tar i7:an stor boost i prestanda osv. väldigt sällsynt att det sitter en dual core i7:a ..... Men jag kollade wiki o det fanns 2 modeller men jaja ... Men om man får en i7:a i en laptop för 5k så lär ju inte direkt en i7:a kosta så mycket.

Medlem
Skrivet av markus:

Iaf så ska detta sluta med att han tar i7:an stor boost i prestanda osv. väldigt sällsynt att det sitter en dual core i7:a ..... Men jag kollade wiki o det fanns 2 modeller men jaja ... Men om man får en i7:a i en laptop för 5k så lär ju inte direkt en i7:a kosta så mycket.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge#Mobile_processors

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Det har väl båda.

Medlem
Skrivet av inmotion:
Skrivet av 73mpl4R:

Båda är fyrkärniga, men i7 har Hyperthreading.

Det har väl båda.

Ja, nu med Sandy Bridge stämmer det faktiskt.

Medlem

Om det är som du säger och att ena är 4 och den andra 2 kärnig så skulle jag satsa på den med mest kärnor.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar