Värt att köpa ett till 6850 till BF3 ?

Medlem
Värt att köpa ett till 6850 till BF3 ?

Hej.
Har insett att 1 st 6850 inte lär maxa BF3 helt ut nu när kraven släppts, tror ni om jag kör crossfire med 2 st 6850 kommer maxa ut allt, samt lagfritt till 100% ? köper ny cpu och minne om så ska va med. Eller ska jag hoppa över crossfire och köpa dyrare kort, är det verkligen lönt ?

Medlem

Svårt att svara på om det kommer fungera enligt dina förväntningar då jag inte vet något om din övriga utrustning eller vilken upplösning du spelar i.
Jag kan referera till mig själv som kör min i7 930 i 3.8 ghz med två stycken HD5870 och det fungerade alldeles utmärkt i Bad Company 2. Då körde jag på 1920x1200 i upplösning och med all grafik på högsta inställningen.

Medlem

Sitter i exakt samma sits som dig, har ett 6850 och funderar på ett till. Kan säga så här efter att ha följt diskussioner här och på sweclockers och kollat in vad som skrivits av dice utvecklare på twitter:
Du kommer definitivt inte kunna maxa BF3 med 6850 i CF, du kommer upp över medel men långt ifrån "ultra". Enligt Dice ska du behöva 2 st GTX580 i SLI för att maxa spelet och det landar någonstans runt 8000 kr.

Om man kollar på prestandasiffror för grafikkort i tester på sweclockers så ser du att 2 HD6850 ändå presterar som 1st GTX580 + ~15%. I och med att du redan har ett 6850 och kan köpa ett nytt för cirka 1400kr så är det betydligt mycket billigare än att skaffa ett highend kort som 580 eller HD6950 och ändå få ut samma prestanda.

Slutsats:
-Om du inte är beredd att lägga ut mer än 3000kr på grafikkort, skaffa då ett till 6850 för 1400kr och släng in en SSD för mindra laddtider för resten av pengarna Förvänta dig inte att kunna maxa bara.
-Om du har 8000kr+ att lägga ut köp då 2st 580. Då kan du vara glad och nöjd över att ha en monsterdator som kommer maxa BF3 och ha förlorat 50% av sitt värde inom två år.

(PS. Det "Recommended system" som har släppts är för medel inställningar, inte ultra)

Medlem

Jag tvekar starkt på att man behöver GTX 580 SLI för att köra BF3 på högsta inställningarna och för övrigt tror jag att skillnaden mellan hög och ultra är smådetaljer och mycket prestanda.

När han säger maxa med GTX580 menar han antagligen allt i högsta på 3 skärmar vilket är typ 5500~x1080 pixlar.
Med HD6850 CF och en schysst fyrkärnig processor kan man spela spelet på ultra utan AA och hög med AA.

Allt detta är spekulationer utan någon grund dock kan jag säga att mitt 5770 Q6600(Intels första budget quad-core). Körde spelet på bra grafik utan lagg i alfan så man ska inte vara orolig för att ens dator inte klarar det!

Medlem

Okej! som någon här sa så glömde jag nämna vilken upplösning jag spelar i, det är 1680*1050 i 120hz
Idagsläget har jag 2kärning cpu på 2.67ghz intel, men det har jag hört att den inte kommer orka med fullt ut i spelet.

Så funderar på att köpa en i7 3,4ghz eller kommande bulldozer om den blir bra. Samt 8gbram möjligt ett till 6850 i burken om det så behövs.

Medlem

En ny CPU kommer göra mycket större nytta än ett nytt grafikkort, så lägg pengarna först och främst på en modern CPU så kommer du nog kunna maxa alla inställningar förutom anti-aliasing.

Medlem

Nytt moderkort+cpu & minnen kommer jag köpa i vilket fall som helst, och det kommer bli mitt första köp utan tvekan.

Medlem

I5 2500K duger gott till spel och kostar nästan 1000:- mindre. Om du vill uppgradera för 2500 kr föreslår jag hellre I5 2500K (K=överklockbar om du inte kan klocka köp utan K). Sen har du 1000:- till antingen SSD eller att köpa ett till HD 6850. Med SLI HD6850 och I5 2500 så kommer du njuta av BF3!

Medlem

Ok SLI 6850 ? nja det heter Crossfire ATI jag har såklart.
Jag vet i5 2500k ligger väldigt bra till i pris, men tänkte vänta tills intels 2700k kommer den ska ersätta nuvarande 2600k vilket innebär att i7 2600 sjunker några hundringar i pris. Om jag nu säger modellbetekningarna rätt. Men vill även vänta in bulldozer och jämföra.

Medlem
Skrivet av maxbrand:

Jag tvekar starkt på att man behöver GTX 580 SLI för att köra BF3 på högsta inställningarna och för övrigt tror jag att skillnaden mellan hög och ultra är smådetaljer och mycket prestanda.

När han säger maxa med GTX580 menar han antagligen allt i högsta på 3 skärmar vilket är typ 5500~x1080 pixlar.
Med HD6850 CF och en schysst fyrkärnig processor kan man spela spelet på ultra utan AA och hög med AA.

Allt detta är spekulationer utan någon grund dock kan jag säga att mitt 5770 Q6600(Intels första budget quad-core). Körde spelet på bra grafik utan lagg i alfan så man ska inte vara orolig för att ens dator inte klarar det!

Ordet spekulationer är ett nyckelord här, det är farligt att börja anta saker från alfan. De systemkrav som har släppts skiljer sig såpass mycket från alfan just pga. att den inte är representabel för den slutgiltiga versionen. Sen kanske 2x580 är just för att pressa ut varenda liten droppe från tre skärmar som du säger men att gissa neråt åt vad annat som funkar är svårt.

Håller med dig om att skillnaden mellan hög och ultra brukar vara minimal och definitivt inte värd flera tusenlappar på nya grafikkort.

@ Marcus
Ny CPU är ett nog måste. Jag själv har köpt ett AM3+ moderkort för BD men börjar bli lite tveksam, kanske inte kommer vara bästa valet för spel så vänta tills prestandasiffrorna börjar rulla ut.
Dock är det värt att tänka på att CPU:er sällan är flaskhalsen för spel, med en sprillans ny i7:a eller BD kommer en ensam 6850 inte hänga med. Jag kommer köpa ett nytt själv och köra CF.

Medlem

Ap@n: Jag kommer göra samma som dig, har bestämt mig nu, kör 2 st 6850 om 1 st inte räcker dvs tillräckligt.
Jag tror detta är bäst i dagsläget, för om typ ett par år så kommer grafikkort med Directx12 stöd nog komma. Och då kommer det locka mig ännu mer. Bättre och lägga mer krut då än nu. Undantag om du är miljonär.

1
Skriv svar