Deus ex - avklarat

Pansarknekt
Deus ex - avklarat

Deus Ex, spelet som hypats mest i hoed på undertecknad under en ganska lång period nu. Att smyga runt som en överkvalificerad lieman och bring the justice to the people. Eller som jag trödde, även injustice. Men här har vi en bägare som är fylld med god likör producerad av råvaror med skiftande kvalité.

Men nu tar vi det från början, först jäser man som inihelvete och bygger upp förväntningar på ett spel som man av någon anledning ska vara minst lika bra som orginalet. Sen när spelet kommer så är allt blizz den första timmen eller två och därefter börjar smolket i bägaren skimra genom sörjan man inmundigar. Att Deus Ex Human Revolution är ett bra spel, det är det ingen tvek om. Allt man lovat innan spelet kom ut finns med, man kan smyga, kötta, slica och hacka sig fram genom spelet iklädd solbrillor och diverse gel. Och det är kul, riktigt kul emellanåt.
Spelet bygger även upp lite mysterium i början och försöker ge en känsla av öppenhet. Miljöerna varierar från jävligt snygga och spot on till lite kantig "ridå" känsla. Särskilt när man luar runt utomhus i Detroit och Shanghai(eller varfan det nu är, Midgard wannabee staden). Hade det varit för känslan man har de första timmarna av spelet så hade spelet säkert fått toppbetyg men smolket i bägaren blir mer påtagligt ju längre man kommer.

Vi tar en titt på det därna smolket då!
För det första så har diverse recensenter påstått att det är en flawless multiplattformsupplevelse att spela Deus Ex. Detta är givetvis inte sant, när man spelar på det svåraste som jag gjorde så blir vissa kontrollbrister påtagliga. Både FOV(field of view) är något konstig, gubbens förmåga att röra sig smidigt bland bråte och möbler(han är ju leet halvninja agent thingy) brister på flera punkter samt det blir nästintill omöjligt att använda vapen om man inte augmenterar det. Konsolifikation skiner alltså igenom även här.

Kontrasten blir att man dänger in skallen på alla fiender istället med det förbannade quicktimeeventet som dessutom drar kraft från batterierna Jensen har i sig. Ibland ställer man sig frågande till varför han inte plockar upp en kniv istället eller en batong. Det kunde man i orginalet och det kostade ingen juice. Har du ingen juice och stöter på en ovänlig jävel så är du med andra ord körd. För man dör kvickt. Jävligt kvickt på svårighetsgrad svårt. Det hände flera gånger man gick runt ett hörn o stötte på lede fi som skjuter som ett pro samtidigt som man själv inte har batteri nog att ens försöka slå han på käften eller ens kasta sitt vapen på honom. Jävligt weird när man är Jensen, mr SWAT-dood. Sämsta jävla SWAT evah. Dessutom har en en headsupdisplay i sina brillz men den jäveln vet inte var han siktar så på det svåraste har man ingen crosshair. Och när han använder ironsights så rör han sig som en ångvält sidledes plus att nästan alla fiender töll som fan från de vapen man har mycket ammo till. Medan du själv inte töll mer än en smäll eller två från deras identiska vapen.

Samma sak när man backar, Jensen är inte smidig för fem öre. När han hoppar är han som ett kylskåp(det är iofs förståeligt), när han luar orkar han mindre än en kjedjerökare och han ska fastna i all jävla skit han går in i. Sen när man smyger så hottar han sig på fel vägg i det sabla coversystemet som är snott rakt ur Gears of War(må mannen som utvecklade coversystemet brinna jävligt länge in da purgatory).

AI:n är jävligt enahanda och korkad som en dörr. Bli upptäckt så följer dom efter ett par meter och står sen o glor in i en kaffekokare i 10 sekunder innan dom vänder o går tillbaks. Detta gäller även när du lyckats döda hans kompis rakt framför honom. Bättre än så här går det att göra. När AI:n beter sig så här dålig(haha) så tappar man respekten för smygandet och börjar slakta dom som fan. Dom beter sig iaf realistiskt när dom skriker och dör(oftast ).

Såja var det allt som e döllet? Nej icke. Spelet är fett linjärt. Det är en korridorshooter med maskerande egenskaper. Nu ska vi vara lite ärliga och inse att även orginalet under vissa delar var så. Dock så var banorna större och mer smidiga på den tiden. Palla du inte ta dig över en bro med vakter. Fan ta en simtur i ån istället. I Deus Ex kontrolleerar dom en som en råtta i en labyrint där det finns flertalet vägar till osten, men håll dig förfan till vägarna.

Nu måtte den jäveln klagat klart. Nej icke. Det finns bossfigher i spelet. Och jag har haft ett jävla tålamord med spelet men när bossfight nr1 och två kom såg jag rött. Ren jävla skit. Visst dom har viss estetisk elegans, särskild den mot den osynliga haggan. Men när man är en klenhänt hackernörd så blir dessa bossar nästintill omöjliga. Bered dig på mycket tid framför laddningsskärmen. Och en hel del fradga i käft o mord i blick.

Men detta var pesten, kombinera med mitt förra lyriska inlägg där jag lovordade detta lir utav bara helvete så får man en ganska bra bild av vad vi egentligen har här. En ganska blandad soppa med riktigt höga höjdpunter. Dom bästa banorna är jävligt bra och intressanta. Även om ens maniska hackande förtar en del av upplevelsen ibland. Man kommer in i ett kontor med sk cubicles med en dator i varje. Det första som dyker upp är en inre röst som säger fuck. Sen får man masa sig från dator till dator och försöka läsa breven i deras email för att immerse sig själv när man egentligen bara vill vidare.

Även smygandet innehåller major malfunctions. Tom stele Agent 47 i Hitman hade vett nog att skapa distraktioner innan han slog till med en batong. Jensen har varken eller. För han är så jävla högteknologisk så han kan inte hotta iväg ett mynt så vakten går i vaj. När han ska tvunget hitta en säärskild låda eller atteralj av vilka vissa han inte kan lyfta för dom är för tunga. Så istället för att vara ninja o skapa vaktintresse med ett mynt får man hotta iväg ett kylskåp. Det är ungefär som när en ludit inte förstår varför man inte tar reda på nåt eftersom man inte har internet när man kan ta och slå upp det i ordboken som står i hyllan. Varför liksom. Augmenterad eller inte, det kvittar när dessutom juicen tar slut på 10 sek. Jag hade definitivt varit mer ninja i detta liret om jag varit Sam Fisher eller Garrett från Thief. JA MEDELTIDEN. Han hade roolat dom här slöa asen. Par väl aimed kastdaggers i neo kortex, hotta en krog upp på muren o klättra över istället för att pilla runt bland lådorna för att komma runt deras gauntlet o boxes med döllia vakter.

Vidare har vi en förutsägbar story och dina val i spelet har inga konsekvenser så döda alla civila du ser, i slutet kan du själv välja vilket slut du vill se. Och sen kan du ladda din save och se någon av dom 3 andra avslutningarna. WAy to go n killin the replay value. Arf.

Summan av da brew o words
Såja, reglo is done. Här har vi vajnat så sattans men som jag skrivit flera gånger nu så är detta ändå ett grymt spel. Det kommer inte bli en odödlig klassiker men det kommer definitivt att bibehålla sin position som ett av årets bästa och mest köpvärda spel. Jag hade jävligt roligt även om det som sagt fanns mycket störningsmoment och saker som kunde gjorts bättre. Man har ur utvecklarsynpunkt heller inte brytit ny mark med detta liret vilket man ville ge sken av under hypen. Det är en ordentlig och gedigen smygarshooter där du inte kan skjuta ordentligt för att höja svårighetsgraden. Så när alla aspekter som är grundläggande för spelet inte är bättre gjorda än godkänt o lite till kan inte heller spelet få högre betyg än bättre än godkänt men inte mer.

Inga bilder blir det heller från den här surkartjäveln till recensent.

7 gammeldansk av 10.

[http://bloggeriet.wordpress.com]

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Deus ex - avklarat

Bort med bossarna och piffa till inventariesystemet och lite skarpare grafik så hade jag varit nöjd...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Review of the year.


signatur

Allah är stor men jag har större

Inaktiv

Hade inte så stora problem med boss fighterna, själv tycker jag det var färskt eftersom det var år & dar sedan man fick bossar i huvudtaget. Men jag förstår att folk blir irriterad på dem, själv specade jag en non lethal stealth karaktär men lyckades ta alla bossarna på 2-3 försök.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Suverän skånska i rescensionen! Jag var tvungen att läsa med min bredaste skånska för att njuta till fullo.

Medlem

Vad är detta för språk? Google translate kan inte översätta

1
Skriv svar