Angry Birds på 10 000 meters höjd

Robot
Angry Birds på 10 000 meters höjd

FZ flög hela vägen till Singapore för att vara med när världens största Angry Birds-fan korades. Det var en resa som inte liknade någon annan.

#angry-birds, #rovio


Medlem
Angry Birds på 10 000 meters höjd

Jag förstår inte spektaklet kring Angry Birds. Spelet är inte speciellt på något sätt, det finns bra mer intressanta spel än det. Varför är det sånt jippo kring det egentligen?

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag förstår inte spektaklet kring Angry Birds. Spelet är inte speciellt på något sätt, det finns bra mer intressanta spel än det. Varför är det sånt jippo kring det egentligen?

En vild gissning: För att det är otroligt populärt även om du inte gillar det? Suck...

Medlem

Kyckling?!
hade det inte varit mer passande med bacon, fläsk m.m. istället?

Skrivet av mrpijey:

Jag förstår inte spektaklet kring Angry Birds. Spelet är inte speciellt på något sätt, det finns bra mer intressanta spel än det. Varför är det sånt jippo kring det egentligen?

För att det ursprungligen kom till en plattform med enorm genomslagskraft hos icke-gamers? Snygg paketering som bidrar till en lavinartad effekt?

Har man aldrig varit spelintresserad så har man inte heller referensramar nog att bedöma vad som är bra spelmekanik. Jag tror inte att folk som spelar Angry Birds (och Farmville) är ute efter att spela ett bra spel, dom är ute efter att döda tid.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av mrpijey:

Jag förstår inte spektaklet kring Angry Birds. Spelet är inte speciellt på något sätt, det finns bra mer intressanta spel än det. Varför är det sånt jippo kring det egentligen?

För att det ursprungligen kom till en plattform med enorm genomslagskraft hos icke-gamers? Snygg paketering som bidrar till en lavinartad effekt?

Har man aldrig varit spelintresserad så har man inte heller referensramar nog att bedöma vad som är bra spelmekanik. Jag tror inte att folk som spelar Angry Birds (och Farmville) är ute efter att spela ett bra spel, dom är ute efter att döda tid.

Fast Angry Birds är ju också väldigt bra speldesign som (bevisligen) fångat många.


signatur

Förmodligen den mest förvirrande text jag någonsin läst här på FZ. Angry Birds, flygplan, mästare och tv-kameror? Who in the what now?

Medlem

alltså wwwwwwwwwwttttfffff is this shiiiieeet


signatur

Suup homie

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast Angry Birds är ju också väldigt bra speldesign som (bevisligen) fångat många.

Jag tycker att spelet känns väldigt random. Ibland klarar man en bana utan att ha listat ut hur man ska göra. Ibland tycker man att man har kommit på tricket, men det går ändå inte. Oftast så känns det som att det knappt går att påverka simulationen, man skjuter iväg en fågel med max hasighet i ungefär rätt riktning och håller tummarna för att saker ska rasa ihop till ens favör. Jag har aldrig hittat något strategiskt djup i spelet och jag har aldrig hört någon berätta om att ett sådant skulle finnas.

Är det bra speldesign?

Bra speldesign har antingen pussel som man ska lista ut, snabba moment som testar spelarens reaktionsförmåga, strategiska moment som kräver att man tänker framåt och kan ha många saker i huvudet samtidigt etc. Gemensamt är att när man bemästrat mekaniken så får man en känsla av att ha kontroll, och denna känsla är väldigt belönande. Denna kontrollkänsla upplever jag inte alls i Angry Birds.

Bra spel är lek och lär. Angry Birds är i mina ögon bara lek.

Medlem

Angry birds är ju vår tid Mario bara att det når fler folk nu när man har det i telfonen.

Medlem

Trodde det var ett 6 månader försenat aprilskämt

Konceptet är enkelt och roligt, förstår varför många gillar det. Det var det första spelet jag testade på min HTC.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Nomineras till årets artikel på FZ.se!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Till er som säger "öööh angry birds suger" så har Rovio lyckats mycket bra genom att skapa ett spel som "alla kan spela", digital distribution, hård marknadsföring osv. Det är nödvändigtvis inte det bästa spelet, givetvis, men det är ingen slump att det är populärt.

Skrivet av walter_iego:

Konceptet är enkelt och roligt, förstår varför många gillar det. Det var det första spelet jag testade på min HTC.

Det var det första spelet jag skaffade till min med, och det första jag avinstallerade! Sjukt tråkigt ju.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Tootzi:
Skrivet av mrpijey:

Jag förstår inte spektaklet kring Angry Birds. Spelet är inte speciellt på något sätt, det finns bra mer intressanta spel än det. Varför är det sånt jippo kring det egentligen?

En vild gissning: För att det är otroligt populärt även om du inte gillar det? Suck...

Jag skrev aldrig att jag inte gillade det, du gissar helt åt skogen... jag har spelat det på både min iPad och iPhone (även lite på Galaxyn) och man kan döda lite tid med det ja, men spelet är ju inte speciellt på något sätt. Så jag förstår inte hur det kan ha fått sådan medie-genomslag. Att det sedan är poppis bland småungarna och hemmafruarna är en sak, men de brukar oftast svälja allt (Farmville någon? Har dock inte sett det tejpat på ett flygplan).

Ser bara inte allt hallå bakom det. Finns ju klart bättre liknande spel än det, för att inte tala om äldre, så det var knappast först.

Medlem

Själv så spelar man ju Mario på knappmobilen!

Inaktiv

Hade faktiskt aldrig hört talas om detta innan den här nyheten... Men då skaffade jag ju aldrig en iphone heller, så kanske är därför.

Medlem

Angry Bird ligger bakom 9/11.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

En frågar vad spelar du? angry birds. och så fortsätter det i en ond cirkel tills 500 miljoner tankat ner skiten. ungefär som minecraft, skit på alla sett förutom att det är beroendeframkallande. och kompiskretsarnas grupprtryck som är mycket inblandad i alla dessa 12-16 åringar som tankar/spelar skiten.

Medlem

Du får allt resa Fredrik ! keep up the good job

Medlem
Skrivet av Mordrana:

En frågar vad spelar du? angry birds. och så fortsätter det i en ond cirkel tills 500 miljoner tankat ner skiten. ungefär som minecraft, skit på alla sett förutom att det är beroendeframkallande. och kompiskretsarnas grupprtryck som är mycket inblandad i alla dessa 12-16 åringar som tankar/spelar skiten.

Att kalla minecraft "skit på alla sätt" är väll lite hårt?

/fanboy

1
Skriv svar