Behöver hjälp angående dator uppgradering.

Medlem
Behöver hjälp angående dator uppgradering.

Hej FZ!

Jag är inte en trogen forum läsare och vet därför inte era normer angående hjälp vid dator uppgraderingar. Därför vill jag be om ursäkt i förväg om jag lämnar ute något eller skapar tråden på fel ställe.

Min dator har varit mig trogen i snart fem år. Jag har låtit den åldras med smak, men även om jag inte lirar för hårda spel så tar det på gamla bettan på årens höst. Därför har jag nu jobbat ihop en näve riksdaler för att investera i nya datorkomponenter. Men efter som att jag aldrig gjort detta förut skulle jag behöva hjälp med, i era ögon, rätt grundliga frågor.

Det jag behöver uppgradera är mitt ram samt ett nytt grafik-kort. SÅ långt är jag med. Men nu kommer det jag skulle behöva expert hjälp med.

Jag har redan 4GB ram i min burk, men det är inte att skryta med, därför vill jag lägga till ytterligare 4GB. Kan jag då köpa 4GB ram ifrån vilken tillverkare som helst eller kommer mina nuvarande minnen att säga ifrån och inte vilja leka?

Sen har jag också haft mina ögon på ett grafik-kort ifrån Nvidia, ett "GeForce GTX 560Ti 1GB" för att vara exakt. Jag vet inte om det är värt 2000 eller om jag ska spara mina pengar till något nytt som kommer. Sedan har jag ingen aning om det kommer att gå hand i hand med mina andra dator komponenter, till exempel moderkortet (som jag hört att man måste byta för de nyare korten).

Jag skulle därför vara otroligt tacksam för lite hjälp, vare den stor eller liten.

Tack på förhand!
/Frädd

När det gäller minneskort gäller det att använda samma märke, Skaffa 4x2 gig minnen, seb ara över om ditt moderkort kommer trivas med sötnosarna.

De nyare graffe korten kräver mer utrymme, så du ska också på förhand mäta ut och se om ditt chassi är stort nog. men även här är det som du säger viktigt att moderkortet är kompatibelt. Om det är värt kan jag nog inte svara på, De absolut senaste korten i serierna brukar vara lite dyrare och inte bidra med så värst mycket större skillnad i prestanda.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Fem år... Jag röstar för att du lägger band på dig själv i någon månad till och jobbar ihop en hög sedlar till för att köpa en helt ny rigg!

Oavsätt hur mycket du sminkar en gris så kommer det fortfarande vara en gris...

Processor, Moderkort, go for it all!

Medlem

Jag håller med Beejac, det är nog bättre att göra en helt ny rig från grunden.

Annars så när det gäller graffekort så måste du se efter om nätagget klarar av kortet.
Sen om du har råd så kan det vara värt att skaffa 2st GTX 560 ti kort och köra SLI.
Du får också tänka på att du kanske inte får ut allt av graffekortet om din processor är för gammal.

Medlem

BeeJac har rätt i att jag borde helt klart köpa en ny rigg.

Men att den är fem år gammal är nog inte helt ärligt heller, jag hade en kompis innan jag flyttade som var en riktig expert när det kom till att fixa och trixa med datorer. Jag gav honom tillåtelse och pengar till att "hotta" upp den lite.
Vad han gjorde har jag ingen aning om dock. Men den gick bättre! Så när jag säger "5 år gammal" så är mycket av innehållet nog vassare. Det är inte som att jag kör windows 95.

Jag vet inte ett dyft om mitt moderkort är starkt nog för att hålla riggen vid liv om jag stoppar den full av nyheter, därför körde jag en snabb DxDiag (se så mycket jag kan! Helt bakom flötet är jag inte!) och tänkt att ni kunde kolla över lite av innanmätet i gamle trofast.
Jag har ett rätt gigantiskt chassi, så storlek på kortet är inget problem, får plats med en liten cirkus, men då skulle jag inte få plats med min vintage-bilsamling.

PS: Jag har ingen aning om vad jag ska ta med av Diagen så förlåt mig om det är mycket skit med i texten.

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.110622-1506)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: P55-UD3
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.9GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4092MB RAM
Page File: 4861MB used, 3319MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 32bit Unicode

Card name: NVIDIA GeForce GTX 460
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 460
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0E22&SUBSYS_835D1043&REV_A1
Display Memory: 2783 MB
Dedicated Memory: 993 MB
Shared Memory: 1789 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Allmän PnP-bildskärm
Monitor Model: BenQ G2412HD
Monitor Id: BNQ783A
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: HD15
Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um

Medlem

processorn värkar det inte vara ngt fel på, en i7:a med 8 kärnor
Sitter på en i5:a med 4 :/ dock klarar min av att hantera mitt grafik kort (5970) även om jag bara får ut typ 80% av dennes prestanda. och jag klarar alla spel jag testat på high/ultra. Enda jag funnit mig problem med är the witcher 2, som jag kör med allt på hösta utom Ubersampling (som är sjukt krävande ) och Lod:en är på näst högsta.
Dock sjunker ja ner till 35-40 Fps i större strider. Men funkar för mig i ett RPG.

Ta reda på vad du har för hastighet på dina DDR minnen, då 4 gig räcker bra, men om dem är typ 800hz kan det nog vara värt att byta ut.

Tror (kan inte mycket om Nvidia) att kortet du siktar för kommer fungera bra för dig om du som sagt "inte lirar för hårda spel".


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

processorn värkar det inte vara ngt fel på, en i7:a med 8 kärnor
Sitter på en i5:a med 4 :/ dock klarar min av att hantera mitt grafik kort (5970) även om jag bara får ut typ 80% av dennes prestanda. och jag klarar alla spel jag testat på high/ultra. Enda jag funnit mig problem med är the witcher 2, som jag kör med allt på hösta utom Ubersampling (som är sjukt krävande ) och Lod:en är på näst högsta.
Dock sjunker ja ner till 35-40 Fps i större strider. Men funkar för mig i ett RPG.

Ta reda på vad du har för hastighet på dina DDR minnen, då 4 gig räcker bra, men om dem är typ 800hz kan det nog vara värt att byta ut.

Tror (kan inte mycket om Nvidia) att kortet du siktar för kommer fungera bra för dig om du som sagt "inte lirar för hårda spel".

Tack för svaret!
Jag kollade på mitt kvitto jag fick när jag köpte datorn och såg att det är två stycken DDR3 minnen (1333MHz) ifrån crucial.

Ja, som sagt spelar jag inte presterade spel, brukar ligga runt TF2 eller något Bad company 2 då och då. Men tror du att kortet skulle klara en runda med nya Battlefield 3 när det kommer ut? (Även det något jag hållit ögonen på)

Tack igen!
/Frädd

Medlem

Har ingen aning om märket, men 4gb 1333MHz borde funka bra.

Länkade detta till en annan här på FZa, är en benchmark från bf3 http://games.on.net/forums/viewtopic.php?f=280&t=188457
Enligt den ska 560:n få ut minst 40 fps högst 55 fps.
Men som jag sa där oxå så är nog spelet bättre optimerat till realese.
Med andra ord så borde du få ut en godkänd framerate med det kortet.
Men som jag sa till den andre killen, ta detta med en nypa salt.

Om det finns någon med lite mer kunskap en mig får han/hon gärna bekräfta


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Har ingen aning om märket, men 4gb 1333MHz borde funka bra.

Länkade detta till en annan här på FZa, är en benchmark från bf3 http://games.on.net/forums/viewtopic.php?f=280&t=188457
Enligt den ska 560:n få ut minst 40 fps högst 55 fps.
Men som jag sa där oxå så är nog spelet bättre optimerat till realese.
Med andra ord så borde du få ut en godkänd framerate med det kortet.
Men som jag sa till den andre killen, ta detta med en nypa salt.

Om det finns någon med lite mer kunskap en mig får han/hon gärna bekräfta

Jo, lite bättre blir det ju, frågan är ju om det är värt det dock. Tack för länken!

Lite mer ram skulle jag nog behöva i alla fall 4GB till skulle vara på sin plats.

Tror ni det blir bäst att slå till på 8GB direkt eller hitta 4GB och lägga till det på vad jag redan har?
Förstår inte riktigt vad "Traveller in time" menar, menar du att jag måste hitta identiska eller går det bra med nyare ifrån samma tillverkare?

Medlem

Vad jag vet ska det vara samma märke och samma Hastighet. men Googla på det för säkerhetens skull.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Vad jag vet ska det vara samma märke och samma Hastighet. men Googla på det för säkerhetens skull.

Uppfattat! Tack igen!

1
Skriv svar