Id Software: Rage är öppet men regisserat
Todd Hollenshead och Andy Chang berättar om skapandet av id Softwares veckoaktuella actionspel.
#rage, #id-software, #doom-3-2
jag tippar på en 3a på recensionen, men hoppas på en 5a ska bli roligt som fasiken att få lira till helgen!
Finns det något som tyder på att FZ bara skulle ge RAGE en trea?
inte något utöver spelet självt. jag tror inte det blir så fantastiskt, men jag hoppas!
"öppet men regisserat" så fjantigt :P. Dom vet att folk gillar öppet pga. crysis, farcry och fallout så dom måste peta in ordet öppet. Rage är regisserat till max, det "öppna" betyder mer eller mindre att du kan välja "efter ett mission" att köra bil eller spela spel och tjäna pengar, men det betyder inte att du kan gå vart du vill i en all oändlighet. Det är vad jag vet iaf, ifrån all information under alla år!
"öppet men regisserat" så fjantigt :P. Dom vet att folk gillar öppet pga. crysis, farcry och fallout så dom måste peta in ordet öppet. Rage är regisserat till max, det "öppna" betyder mer eller mindre att du kan välja "efter ett mission" att köra bil eller spela spel och tjäna pengar, men det betyder inte att du kan gå vart du vill i en all oändlighet. Det är vad jag vet iaf, ifrån all information under alla år!
Men då finns det inga spel som följer din definition av öppenhet. Jag har då aldrig sett ett spel som du kan göra vad du vill i all oändlighet. Det man får skilja på är spel där du hela tiden följer en rak linje, där du kastas in från uppdrag till uppdrag utan att kunna göra något annat än att trycka ESC, och sedan spel där du kan välja uppdrag, röra dig relativt fritt inom den lilla värld du har osv. Det är det sistnämnda de menar med "fritt". Som t.ex Oblivion, Fallout-spelen, GTA osv. Helt linjära spel är sådana som Bioshock, Doom-spelen osv där du inte kan välja nåt utan följer en story till punkt och pricka. Sedan finns det ju spel som blandar dessa i olika grader osv, men det är aldrig helt "öppet".
Helt "öppna" spel får vi nog inte se på många år då datorn måste då automatiskt kunna generera både värld och saker att göra och samtidigt hålla sig till en tidslinje som är vettig. Tills dess så är vi alltid fångade inom de ramar spelet är programmerat för.
Klart Rage är scriptat. Allt är scriptat. Allt är kodat efter specifikationer satta av programmerarna. Men du kanske har fler möjligheter att välja vilket "script" som skall köras. Valmöjligheter som inte alla spel ger dig.