Rage
Efter sju år är id Software tillbaka, med ett nytt varumärke dessutom. Rage visar sig vara lika mycket vältrampad stig som oprövad mark.
#doom, #quake, #id-softwares, #rage, #half-life-2
Tror jag väntar med Rage tills det sjunkit i pris =], tack !
Njae, nu tycker jag att betygsättningen på FZ alltid är en aningen skev.
Slutet är självklart en viktig del men det är underhållningen fram till slutet som har den största betydelsen och jag kan säga att jag älskar Rage hittills. En fyra hade varit mer korrekt utifrån dem positiva sakerna.
Calle!
Du skrev "striderna intensitet" på sidan två, och på sidan ett blev länken till Quake fel. Lätt hänt alltihopa.
Väntade mig lite något i den här stilen. Kände verkligen att de bara bredde på mackan för tjockt när de snackade om alla otroliga features och friheten i vad som uppenbarligen var en korridor-shooter. Och i den där videon där dom pratar om "regisserad frihet", med exemplet "vissa ville bara köra race hela tiden". Jämför det med säg Skyrims frihet så krymper RAGE snabbt till ett sjukt uppzoomat mobilspel med grym art direction.
Allt dom snackade om var innovation, öppna ytor, storytelling, grafik och frihet.
Innovation - spelmekanikens huvuddelar verkar enkelt kunna isoleras till, säg, Wolfenstein 3D. Fin animation blending räknas inte.
Öppna ytor - i videon som tog upp "the openness" så var allt det handlade om vilka snygga backdrops de gjort till sina korridorer. Ungefär som att jämföra spelet Journey och de_dust2 i ökenfrihet.
Storytelling från ID Software är något jag inte ger mycket för. Storyns huvuddrag känns dessutom helt lyfta från Black Isles otroliga mytos.
Grafik - visst är konststilen rätt snygg. Men jag tycker polygonerna sticker mig i ögonen likt frihetsgudinnan byggd i Lego. Grafiken verkar inspirerad, men konsoll-anpassad. När man kommer direkt från BF3-betan så undrar man varför allt är så sjukt 2006-kantigt.
Frihet - att köra race om och om igen då alltså. Känns som friheten att loada och spela om, ungefär. Detta är inte ett spel som kan tala om frihet - det syns direkt. Verkar bara väldigt frustrerande att presenteras med den här "stora" världen och sen visar den sig vara Truman Show, och man brakar genom en kuliss om man lämnar det utstakade enkelriktade stråket.
Glad att jag inte impulsköpte på Steam! Skulle känt mig redigt blåst, jag som inte ens blev överdrivet tagen av Doom 3, stämningen till trots.
Rätt väntat betyg här,men jag är glad att jag har det förbokat då sidor som stämmer mera med min egen uppfattning ger det betydligt bättre. Och story har jag aldrig sett ID vara direkt bra på innan så det hade jag inte heller räknat med. Att bilkörning kan kännas seg gör mig inget sedan jag lyckades pina mig igenom HL2s långa, sega och upprepande transport-sträckor.
hoho, det låter som hur recensionerna för halo borde ha låtit för 10 år sedan. de lovade också frihet, story, och awesome bilar. istället fick man detsamma som rage verkar ge: grå korridorer, story enligt form 1A och fordon som bara handlar om att ta sig från punkt A till punkt B. båda verkar dessutom ha en bra spelmekanik att bygga på. rage gjorde bara misstaget att släppas när även konsol-gamers har vant sig vid en högre standard. trist att ID inte verkar lärt sig av sina taffliga story-försök så som bungie gjort. hade hoppats på mer.
Jag måste bara klaga lite på betygskalan hos FZ dock, eller fråga runt den kanske?
Varför fick inte Rage 3.5? Såg att Duke Nukem Forever (ren dynga) fick 2/5 och läser man resp. recension förstår man att Rage är ett betydligt bättre spel vilket jag inte tycker isåfall bekräftas av betyget. Känns verkligen 60% som ett rimligt betyg för Rage? Tycker det låter ruskigt lite, speciellt om jag läser igenom recensionen.
Fast sen förstår jag att man har olika smak. Jag t.ex. föll inte alls för Half-Life 2 då själva action-delen var halvtaskig (imo). Här har jag en känsla av att Rage briljerar.
Njae, nu tycker jag att betygsättningen på FZ alltid är en aningen skev.
Slutet är självklart en viktig del men det är underhållningen fram till slutet som har den största betydelsen och jag kan säga att jag älskar Rage hittills. En fyra hade varit mer korrekt utifrån dem positiva sakerna.
Fast det blir ju först riktigt bra i de tre-fyra sista uppdragen, som Jackal Canyon och Blue line som är smått mästerliga. Hade hela spelet levererat den intensiteten hade betyget blivit högre.
Jag måste bara klaga lite på betygskalan hos FZ dock, eller fråga runt den kanske?
Varför fick inte Rage 3.5? Såg att Duke Nukem Forever (ren dynga) fick 2/5 och läser man resp. recension förstår man att Rage är ett betydligt bättre spel vilket jag inte tycker isåfall bekräftas av betyget. Känns verkligen 60% som ett rimligt betyg för Rage? Tycker det låter ruskigt lite, speciellt om jag läser igenom recensionen.
Fast sen förstår jag att man har olika smak. Jag t.ex. föll inte alls för Half-Life 2 då själva action-delen var halvtaskig (imo). Här har jag en känsla av att Rage briljerar.
Du kan inte översätta en femgradig skala till ett 100-dito. Vi har inga halvor men Rage är ett typiskt 3,5-spel och skulle landa på 76-77 i PCG-betyg enligt mig. Vi motiverar också en trea som "bra", inte "ok" som många andra.
Tack för välskriven nyanserad recension.
Det som jag stört mig på är målade bakgrunder i det jag sett. Se bannern för Rage på framsidan så ser ni vad jag menar även om kontrasten med förgrunden som sticker ur är mer dramatisk än i spelet. Det ser ofta ut så i spelet också - ingen organisk känsla - mer kuliss typ och pappfigurer så animeras på..
Kommer demo/trial så ger jag det en chans dock. När det är 150 kr är det säkert värt pengarna hursomhelst. Lär ju säkert vara kul några kvällar.
Njae, nu tycker jag att betygsättningen på FZ alltid är en aningen skev.
Slutet är självklart en viktig del men det är underhållningen fram till slutet som har den största betydelsen och jag kan säga att jag älskar Rage hittills. En fyra hade varit mer korrekt utifrån dem positiva sakerna.
Fast det blir ju först riktigt bra i de tre-fyra sista uppdragen, som Jackal Canyon och Blue line som är smått mästerliga. Hade hela spelet levererat den intensiteten hade betyget blivit högre.
kanske bäst om dom hade slutat där .. men då hade folk gastat om att det bara är 4 timmar långt
Suveränt skriven recension och jag tror jag kommer dela Calles uppfattning till stora delar men jag tycker betyget borde blivit en solklar 4:a. Du lovordar ju spelmekaniken som ju är grunden i alla spel!
Storytelling är i dagens spelvärld viktigt men jag tycker Hollywoodinfluenserna börjar gå till överdrift (tex Call of Duty och Uncharted som i singleplayer endast är blytungt scriptade interaktiva filmer). Spel är inte film.
Memento Mori
Ouch! 3/5 efter 7 års utveckling, den måste kännas!
Allt annat än 5/5 eller 90%+ efter 7 års utveckling anser jag vara ett kapitalt misslyckande!
Fick 8,5 av ign och 8 av gamespot, så är väl smaken som baken som vanligt då, men iaf, hade förväntat mig bra mycket mer.
Blir nog att avvakta köp, min nya devis är ju att inte spela nått som får under 90%, tiden räcker ju inte till mer
Suveränt skriven recension och jag tror jag kommer dela Calles uppfattning till stora delar men jag tycker betyget borde blivit en solklar 4:a. Du lovordar ju spelmekaniken som ju är grunden i alla spel!.
Problemet är att spelmekaniken inte glänser rakt igenom hela spelet utan bara vid en handfull tillfällen, några nämner jag i texten.