Medlem
Datorproblem

Tja alla! Jag har ett flerta frågor och problem:

1. Lite nu och då när jag använder min dator börjar helt plötsligt grafikkortsfläkten varva upp som satan och skärmen blir helt svart. Den enda lösningen är då att manuellt starta om datorn. Jag utgår ifrån att detta har med grafikkortet att göra, någon som vet mer exakt?

2. Nu på senaste tiden har datorn även fått för sig att ibland bara stänga av sig och starta om, som om någon bröt strömmen och satte tillbaka den direkt. Kan detta ha något samband med problem nr 1?

3. Om jag ska uppgradera min dator pga något av ovanstående problem, vilket grafikkort rekommenderar ni då?

Jag har ett ATI Radeon HD 5850 1gb och en Chieftec 650w nätagg.

Tacksam för all hjälp.

Medlem

Kan inte så mkt om sånt här, men jag tycker det låter som att du borde se över hur fläktsystemet fungerar. Själv kör jag på laptop och hade samma problem tills jag skaffade en kylplatta.

Medlem

Jag har provat att ha datorn ståendes luftigt utan sidopanel men det förändrade inget

Medlem

Okej, men pröva att byta fläkt istället. Även om man tar bort sidopanelen så blir ju effekten inte lika stor om luften står still. Tycker iaf att symptomen låter väldigt mkt som överhettning, så grafikkortet är nog inte problemet.

Medlem

Det kan vara damm i datorn som kortsluter den, så var det för mig förut. Det kan också vara moderkortet som börjar bryta ihop. Gör datorn något särskilt (BIOS) pip när du startar den eller när den startas om sådär?

Medlem

Nepp, inga BIOS pip:)

Medlem

Nähä, har det någonsin varit det då när du startar den? Det är ju inte alla som har det

Medlem

Nä inte direkt, men jag har bytt grafikkortet nu och då har jag inga problem längre ^^

Medlem
1
Skriv svar