Forum Spooky'um 2011. Den officiella Oktober tråden.

Forum Spooky'um 2011. Den officiella Oktober tråden.

God afton kära vänner.

Åter har vår tid här i forumet anlänt. Medans ljusen kastar skeva skuggor till rummets alla hörn, samlas vi här till bords för att njuta av allt Oktober har att erbjuda. Det värmer ett gammalt hjärta att se så många välkända ansikten här bland oss. Och jag...Kan någon få vargmannen att sluta tugga på bordet! Tack.

Var var jag? Ah Oktober! En månad helgad till allt som rör gastar, spöken och det okända. En tid då regnet spelar genom nattens mörker och vi, framför våra skärmars sken, vandrar genom öde hus och fallna paradis.

Så, mina vänner...Åter är det dags att inviga denna årliga festivitet vi kallar Forum Spooky'um!

I år kommer vi även att ha roliga tävlingar där ni kommer ha chansen att vinna härliga priser som kommer hålla er sällskap under dessa mörka kvällar.

I övrigt är det samma regler som förra året. Det skall diskuteras och tipsas om Spel, Film och annat som hör högtiden till.

Så för andra året i rad.

Välkommen till Forum Spooky'um!

Så för all del...ta för er av buffén.
Maestro, upp till dans!

Iä iä, Cthulhu F'tang


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Har jag missat något ?

Edit : Lovecraft-fan ? Dagon måste vara en av mina absoluta favoriter !

Medlem

nu är jag inte så mycket för läskiga saker, men fastnade förra helgen att titta på en ny serie på tv11 som heter walking dead, visas söndagar. Antar att det inte är nån okänd serie för er inbitna
Får se om jag följer den, första avsnittet var rätt så läskigt.


signatur

thank you, come again

Medlem

Walking Dead kom ut förra året säsong 2 är på G, kommer om en månad.

Inaktiv

Varför inte sätta sig ner en mörk oktoberkväll med en klassisk skräckrulle från
60-talet? The Pit and the Pendulum och en skål med flötiga doodles sitter fint.


signatur

Jag vill ha page....

@Famest:
Har jag missat något ?

Edit : Lovecraft-fan ? Dagon måste vara en av mina absoluta favoriter !
_____________________________________________________
Nej då, du har inte missat något, du kommer precis lagom till festen. Denna tråd är ett försök till att skapa en årligen återkommande Forumhögtid, ett ställe där vi kan samlas och tipsa varandra om spel och filmer som är allt från läskiga till nervpirrande. Vi började förra året

Du kanske har spelat ett spel där en passage har fått dig att hoppa till. Eller sett en kultklassisk monster-film och tyckte den är värd att rekomendera, varsågod.

Meningen är att vi alla på sveriges trevligaste spelforum får ett kalenderdatum att fira, i Spooky'ums fall är det hela Oktober ut :).

Lovecraft inspirerade verk är något av det bästa jag vet Älskar speciellt filmen "The Call of Cthulhu" Trailer här. Vad är det du älskar så med "Dagon"?
_________________

@Nigel

Det där låter helt i min smak! Förra året tipsade medlemmen Ariath om rullen "Bloodbath at the house of death". Och den var riktigt värrd att se

så tack igen Ariath


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Walking Dead kom ut förra året säsong 2 är på G, kommer om en månad.

Jag har alltid varit lite nyfiken på "Walking Dead", är den värd att följa?

@Traveller
"That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die."

Ludo Fore Putavimus! Mr Fox.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag såg säsomg 1 av the Walking Dead. Jag gillade den. Vill gärna läsa serien också!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag läste lite på IMDB om den och blev riktigt sugen!

Det blir ett solklart köp nästa gång jag är i min lokala videoaffär.

Medlem
Skrivet av Räven:

Jag läste lite på IMDB om den och blev riktigt sugen!

Det blir ett solklart köp nästa gång jag är i min lokala videoaffär.

Gört, riktigt bra serie!

Inaktiv

Ber om ursäkt men kan inte släppa 60-tals rullarna. Tänkte tippsa om "Vampyrernas natt" också. Gjord av
Roman Polanski. En av huvudrollsinnehavarna, Sharon Tate, som var gift med just Roman Polanski, mördades
tillsammans med fyra andra av den ökända Manson-familjen året efter inspelningen. Detta obehagliga faktum
ger denna film lite extra tyngd och placerar den högt på skräckklassikerlistan (även om den är mer rolig än läskig). Charles Manson som var ledare för familjen och var med vid morden sitter än i dag i fängelse på ett till livstid reducerat dödsstraff...


signatur

Jag vill ha page....

Vampyrernas natt är ju super mysig. Önskar det fanns såna varma och inbjudande värdshus.
Minus Dracula som kommer genom takfönstret.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Nämen, en tråd helt i min anda. Skräck och rysare är något som ligger mig väldigt, väldigt varmt om hjärtat.

En serie som alla skräck/slasher-fans bör se är Harper´s Island. Den har väl något år på nacken, men flirtar hejvilt med alla gamla skräckfilmer. Spänning blandas med mystik och nyfikenhet, och den stora frågan är förstås - vem är mördaren? 13 avsnitt, en säsong. Lovely.

I spelväg fastnade jag rejält för Deadly Premonition. En äcklig känsla av förundran sprider sig som en eld genom kroppen när man spelar det. Förvisso är det rätt fult, men desto bättre är det riktigt läskigt.

Alan Wake har väl alla kört vid det här laget, men det faller finfint in i kategorin.

Jag är otroligt svag för filmer som inte tar sig självt på för stort allvar. Vare sig det är B-skräckisar från 50-talet eller kultklassiker som Evil Dead filmerna. Som av en händelse råkar det vara så att jag igår natt satt och kollade på Army of Darkness!. Det är precis såna här filmer som gör det värt att vänta tills solen gått ner. Humor och klassiska skräckteman i en underbar symbios.

Ni har sett den, jag har sett den. Alla har sett den! (eller borde).


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Evil Dead 3 är en underbar film!

Men min favorit är ändå Evil Dead 2

Jag kan rekommendera ett Steam spel som heter "Scratches". Det är ett peka och klicka skräck äventyr av den klassiska skolan. Ni kanske säger att det är fult och inte min stil av spel. Men det som säljer är stämningen,
hu jädrans vad jag satt på stolskanten. En krypande känsla som är precis vad många av oss söker

påminner lite om det gamla Svenska liret Faust.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

I approve of this thread!

Förenklad förklaring:
Så här ska ditt mejl se ut.
och inget annat. Jag öppnar och rättar endast ett mejl från samma användare, så det är ingen ide att spamma.

Exempel:
______________________
Till: spookyum@fz.se
ämne: Tremors

Traveller in time

1). 2
2). 2
3). 1
4). X
5). X
______________________

Vinnaren kontaktas via PM och nämns här i tråden.
Någon dag därefter kan vinnaren förvänta sig att hitta ett packet från redaktionen i sin brevlåda/inkast.

LYCKA TILL Och så ses vi nästa gång. Ja, det blir en nästa gång också!

RED: Har märkt av min tabbe med att namnge frågorna 1.2.3 istl för 1.X.2. Men det är lugnt, jag har tagit båda i åtanke och denna gång funkar det lika bra om ni använder 1.2.3 eller 1.X.2.
Ska bättra mig tills nästa gång, lovar


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Awesome tävling! Bidrag kommer.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Walking Dead kom ut förra året säsong 2 är på G, kommer om en månad.

En månad? Den börjar nästa vecka (16 oktober)


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Kul initiativ Traveller!

Svaren är nu inskickade


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Skrivet av Ellehbg:

Kul initiativ Traveller!

Svaren är nu inskickade

Skrivet av 73mpl4R:

Awesome tävling! Bidrag kommer.

Skrivet av WildThing:

Najs tävling TiT!

Thank you :heart:
Lycka till, Because i do No favors


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Najs tävling TiT!

Om ni gillar filmer som inte tar sig själva på allt för stort allvar, då måste jag rekomendera Slithers.

http://www.youtube.com/watch?v=-j-y6B7UpQM

Det är i princip en hyllning till B-skräckisar, och är riktigt väl gjord Missa inte!


signatur

Videomupp

Medlem

Om man inte spelat AvP så har man enligt mig missat ett av de bästa spelen som ger en kalla kårar. Amnesia har jag hört en hel del om men inte själv spelat, har även hört en hel del om deras Penumbra serie som jag knappt börjat spela.

Filmer som kan rekommenderas är ju givetvis Alien (Aliens om man vill har mer action), Bad Taste och Braindead. Phantoms om man gillar Dean R Koontz som jag gör. Army of Darkness är grym, nog en av de bästa splatterfilmer jag sett.

Walking Dead var bra, är rätt så sugen på nästa säsong och här är en trailer för de som är intresserade, behöver väl inte varna om att den med stor säkerhet innehåller spoilers http://www.youtube.com/watch?v=1OZ0mu8Ey6A

Älskar den där scenen i Phantoms när alla ljuskällor och sirener and what not totalt freakar ur för att sen tvärt tystas.

Skulle det hända i verkligheten skulle åtminstonde jag få panik. Grymt underskattad film!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Ja, hade dock läst boken innan och den tillhör nog en av de mest skrämmande böcker jag läst. Hjärtats mörka flod ()Dark Rivers of the heart) är ännu värre, den är skrämmande på mer än ett sätt=). Men jag gillade den trots att den som sagt var inte riktigt kunde leva upp till boken. Koontz tilltalar mig mer än Stephen King men när jag ändå är inne på King så är ju The Shining en film som nästan är ett måste=).

Ni vet att BOC är den tänkande mannens metal, Denna låt har jag alltid förknippat med någon okänd ondska. lyssna bara till texten:

"I Sense the darkness clearer.
I feel a presence here.
A change in the weather.
I feel some evil here.
I hear some frightful noises.
I don't go out at night.
Since Bobrow's youngest daughter
Disappeared from sight"

Stämmningsfull musik right?.

Vad har ni för favorit musik med läskigt tema?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Nu kom jag att tänka på The Stand och denna http://www.youtube.com/watch?v=WUAvTn3uz5w

Skrivet av PcGamer:

Ja, hade dock läst boken innan och den tillhör nog en av de mest skrämmande böcker jag läst. Hjärtats mörka flod ()Dark Rivers of the heart) är ännu värre, den är skrämmande på mer än ett sätt=). Men jag gillade den trots att den som sagt var inte riktigt kunde leva upp till boken. Koontz tilltalar mig mer än Stephen King men när jag ändå är inne på King så är ju The Shining en film som nästan är ett måste=).

Min favoriter av Mr King är "Lida" och favorit filmen är helt klart "Storm of the century" kan se alla fyra timmar på raken utan problem


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

123
Skriv svar