Dice om BF3-betan: "stora förbättringar till releasen"

Medlem

Jag måste säga att jag verkligen har ändrat uppfattning. Efter att ha läst alla kommenterar från folk i pre-betan(27 -29) tänkte jag, "det här spelet är skit". Jag testade en timma och tyckte, det här spelet är skit!!!

MEN, sedan när jag väl kommit in i spelet, börjat döda mer än jag dött tycker jag att det flyter på grymt. Med GF 460 så blir grafiken riktigt snygg och spelkänslan är faktiskt grym. Battlelog har för mig fungerat väldigt bra, några enstaka gånger har det inte gått att connecta, MEN hallå man kan ju surfa under tiden så vad gör det! Tycker att Battlelog är nytt och fräscht, laddningstiderna är väldigt korta och alla statsen finns i webläsaren. Nu behöver man inte starta spelet som i BC2 (som tog mycket längre tid kan tilläggas).

Visst squadsystemet är kasst, visst det finns massa campers som tror att rush = stay in base and snipe men i vilka spel finns inte dem. Visst ibland dör man när man är bakom skydd(vilket är grymt frustrerande) MEN det kanske patchas, det vet vi inte. Tycker att folk gör för stor grej av buggarna. Visst det är mer ett demo än en beta eftersom det är så nära release men jag tror (och hoppas) att de sitter och svettas hos DICE för att ge oss några fina patchar till när spelet släpps/i början.

Ser verkligen fram emot spelet men hoppas självklart att många buggar fixas och att det går lätt och smidigt att spela med kompisar!

Medlem
Skrivet av bjosarn:

https://www.youtube.com/embed/YGaP5wTYLtQ

De bör fixa till det här innan release... Det finns ingenting som är mer irriterande.

Dice har väl aldrig direkt varit kända för bra nätkod. Har dock en teori för exemplena i filmen

#2 är antagligen så kallad "backwards reconciliation", kanske #1 och #3 också. Kort förklarat gör det så att alla skott du skjuter "spolar tillbaka spelet" innan de hit-testas på servern till tiden då du skjöt. Detta gör att hitscan vapen får 0ms lag och du slipper problemet som t.ex bf1942 har där du måste sikta 3m framför fiender som rör sig och ännu mer ju högre ping du har (p.g.a lag, inte att projektilerna är balistiska).
Nackdelen är att den som blir träffad tror att han inte blivit det och det känns som om man blir skjuten genom skydd. Jag har dock aldrig sett så extrema fall som i filmen, tror de flesta spel som använder den tekniken har en begränsning på typ 200ms att spola tillbaka.

Googla, finns en hel del diskussion och åsikter om ämnet. Vissa föredrar att kunna dodga kulor medans andra föredrar att kunna träffa det dom siktar på. Just därför används tekniken oftast endast för instant hitscan-vapen och inte långsamma raketer.

Medlem
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av RaXha:
Skrivet av bjosarn:

De bör fixa till det här innan release... Det finns ingenting som är mer irriterande.

Zh1nt0 (Daniel Matros) som är community manager på DICE har bekrävtat att dom är medvetna om detta felet och att det kommer fixas. Problemet verkar var att clienten av någon anledning bundlar ihop flera träffar och skickar till servern samtidigt vilket gör att man verkar dö på en träff, och det är inte så det är tänkt att fungera.

Alltså, detta är precis det jag (och många andra) menar med att dom inte verkar klara.

Vad jag vet så har dom ju jobbat på detta spelet nu i 2-3 år? (4 år?)
Dom säger i sin blogg att "The Battlefield 3 Open Beta is based on software that is more than one month old. "
Jaha, så dom menar alltså att såpass grundläggande saker som hur träffar registreras, inte ska anses vara klara i en beta som var 2 månader från release?

Låter helt sjukt i mina öron.

Ja för grunden till det är skapat och det tar lång tid, sen är det en jävla massa tweaking av siffror för att få det sunk funkar bäst för olika förutsättningar. Eller man kanske ska säga funkar minst sämst för det går inte göra ett perfekt system där du kan skjuta rakt på en fiende som går och aldrig bli skjuten "bakom" skydd. Inte med så här många spelare på en server. Då allt tar tid att hantera. Denna beta innerbär att dom får otroliga mängder data om hur träffarna etc frungerar och kan på så sätt tweaka sina siffror för att få fram det minst sämsta helt enkelt. Sånna saker går inte testa inhouse utan måste ut på en stor testfas som det här.

Edit: Folk verkar totalt missa varför sånna här betor körs, det är inte för att buggstäda koden speciellt mycket eller få feedback om gameplay. Utan för att stresstesta servrar, battlelog etc. Samt få in stora mängder data som omöjlig går att återskapa inhouse för att då information om hur saker funkar med olika förutsättningar med ping etc.

Sen får dom självklart en jävla massa feedback om balans och gameplay på köpet som de kan välja att lyssna på och tweaka men där kan självklart inga större förändringar göras.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Camlin:
Skrivet av GamerGubbe:
Skrivet av Camlin:

Ingen annan som reagerar på att ett "beta" test är så pass gammalt ?

Man kan ju fråga sig vad poängen är med att testa en produkt som inte är tänkt att bygga vidare på och där mycket som påpekas som buggar redan sägs vara fixade/ på gång att bli fixade ?
Det verkar mer vara ett tidigt demo för att låta folk testa lite än ett beta test.

Nä. Vad skulle man reagera på menar du?
Det vore än mer skumt om de släppte en rykande färsk build direkt från kodaporna.

Men det är just det jag anser en beta är till för. Det är inte till för att folk ska få testa spelet dvs demo.
Ett beta är till för att testa den nya koden innan den släpps så jag tycker ju det är konstigt att de inte uppdaterar betan efter hand som det tillkommer ny kod, buggar fixas osv så att det kan bli testat för nya buggar.
Nu blir det ju mer så att den nya koden kommer att testas efter release.

Rätta mig om jag har fel; de har uppdaterat Betan.

Medlem
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av DrBagguette:
Skrivet av RaXha:
Skrivet av bjosarn:

De bör fixa till det här innan release... Det finns ingenting som är mer irriterande.

Zh1nt0 (Daniel Matros) som är community manager på DICE har bekrävtat att dom är medvetna om detta felet och att det kommer fixas. Problemet verkar var att clienten av någon anledning bundlar ihop flera träffar och skickar till servern samtidigt vilket gör att man verkar dö på en träff, och det är inte så det är tänkt att fungera.

Alltså, detta är precis det jag (och många andra) menar med att dom inte verkar klara.

Vad jag vet så har dom ju jobbat på detta spelet nu i 2-3 år? (4 år?)
Dom säger i sin blogg att "The Battlefield 3 Open Beta is based on software that is more than one month old. "
Jaha, så dom menar alltså att såpass grundläggande saker som hur träffar registreras, inte ska anses vara klara i en beta som var 2 månader från release?

Låter helt sjukt i mina öron.

Ja för grunden till det är skapat och det tar lång tid, sen är det en jävla massa tweaking av siffror för att få det sunk funkar bäst för olika förutsättningar. Eller man kanske ska säga funkar minst sämst för det går inte göra ett perfekt system där du kan skjuta rakt på en fiende som går och aldrig bli skjuten "bakom" skydd. Inte med så här många spelare på en server. Då allt tar tid att hantera. Denna beta innerbär att dom får otroliga mängder data om hur träffarna etc frungerar och kan på så sätt tweaka sina siffror för att få fram det minst sämsta helt enkelt. Sånna saker går inte testa inhouse utan måste ut på en stor testfas som det här.

Edit: Folk verkar totalt missa varför sånna här betor körs, det är inte för att buggstäda koden speciellt mycket eller få feedback om gameplay. Utan för att stresstesta servrar, battlelog etc. Samt få in stora mängder data som omöjlig går att återskapa inhouse för att då information om hur saker funkar med olika förutsättningar med ping etc.

Sen får dom självklart en jävla massa feedback om balans och gameplay på köpet som de kan välja att lyssna på och tweaka men där kan självklart inga större förändringar göras.

Skulle tro att de jobbar som vilken mjukvaruutvecklare som helst - nightly builds, kanske veckans, whatever.

Medlem

Hahaha. In your face flamers!
Åh vad gött det känns nu när man tänker efter till hur många man sagt, DET ÄR EN JÄVLA BETA OCH INTE HELA SPELET! SPELET KOMMER INTE ATT VARA BUGGIT! Spelet kommer bli bra acceptera. Här har ni bevisen!

Smekt!

Medlem
Skrivet av firsov:

Hahaha. In your face flamers!
Åh vad gött det känns nu när man tänker efter till hur många man sagt, DET ÄR EN JÄVLA BETA OCH INTE HELA SPELET! SPELET KOMMER INTE ATT VARA BUGGIT! Spelet kommer bli bra acceptera. Här har ni bevisen!

Smekt!

Va?

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Edit: Folk verkar totalt missa varför sånna här betor körs, det är inte för att buggstäda koden speciellt mycket eller få feedback om gameplay. Utan för att stresstesta servrar, battlelog etc. Samt få in stora mängder data som omöjlig går att återskapa inhouse för att då information om hur saker funkar med olika förutsättningar med ping etc.

Exakt, läs vad jag skriver.
Det är ju därför jag och många andra, blir så förvånade att "allt annat" inte är på plats.

"betan" för att sålla bort alla buggar borde ju ha kommit för länge, länge sedan.

I en beta som denna, 3 veckor innan release:
Jag förväntade mig strul med nätkod, ping, lagg, brutna connections, serverlistor som inte går att refresha...

Jag förväntade mig däremot inte problem som att man kan trilla genom marken, gå in och sätta sig bakom väggar (det var droppen för när jag slutade spela, satt en kille med ett sniper inne i en vägg och regerade, ingen kunde ta sig in, ingen kunde skjuta honom genom väggen)....
Sen _grava_ nätkodsproblem typ det där med att hits reggas lokalt, så att man kan dö 100%->0% instant...
Grafikbuggar, ofta så gick den ut från fullscreen till windowed mode, musinputten slutade sporadiskt att fungera.... listan kan göras lååååång...

Helt enkelt, det känns som det fanns aldeles för grova buggar kvar, som inte var relaterade till stresstest / servertest.

Och om nu dessa buggar skulle gå så "enkelt" att lösa, under den månaden som gått sen beta-builden, eller nu dom sista 3 veckorna, varför var dom då inte lösta under dom 2-3-4 ÅR av utveckling som redan skett?
Nä, jag får inte ihop den ekvationen....

Skriv svar