Blir spelen sämre eller blir fansen gnälligare?

Medlem
Blir spelen sämre eller blir fansen gnälligare?

Jag har spelat dator- och tv-spel sedan 1984. Jag har följt utvecklingen från en obskyr bransch där tonårspojkar satt på sina rum och skapade ikoniska spel för väldigt lite ersättning till dagens enorma underhållningsindustri. Är det något som utmärker branschen idag så är det att det finns enormt många spelare som spelar relativt få olika spel, men de gnäller enormt mycket mer också. När man tyckte att spel inte höll måttet för ca 10 år sedan så lät man det spelet vara, man startade aldrig spelet igen och det föll i glömska.

Gnälls det mer nu eller är det bara jag som har blivit så gammal så jag irriterar sig mer på gnället?

#blogg


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Blir spelen sämre eller blir fansen gnälligare?

Idag är det de "dåliga" spelen, som du pratar om, som säljer allra bäst. Vi kanske inte gnäller för att spelen inte duger åt oss, utan för att de duger alltför väl åt den breda massan. Vilket resulterar i att de spelen påverkar branschen i stort, inklusive de spel som till och med vi gnällspikar tycker om

För att använda ett speluttryck som nästan blivit en gammal klyscha; Branschen växte upp.


signatur

Imperator

Själv tror jag att det är televisionens fel, Spelen har blivit enklare och mer mainstream, Det går ju inte att förneka. Därför blir de lite svårare spelen nyheter bara för att de är svåra. TV är det medium som alltid har kopplats till att sälja.

Den personliga teknikens utveckling är också att skylla.
Vi var tvugna att söka oss till vår data-hörna eller bänka oss framför tv'n. Dagens spelare har bärbara kraftpaket till datorer, handhållna konsoller och avancerade mobiltelefoner. Samt en större nonchalant ton för mediet och dess historia. De förväntar sig att allt skall finnas tillbuds direkt. Som de gymnasie ungdomar som satte sig på bussen, En drog upp en laptop och började spela cod, de andra höjde sina röster "Nej upp för trappan där" "men du ska inte ta den perken" Och min favorit "du vet ju inte hur man spelar."

Jag tror personligen att PC'n blir den sista fristaden för dem som vill spela utan det jippo som sker vid varje nytt släpp.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Traveller in time:

Själv tror jag att det är televisionens fel, Spelen har blivit enklare och mer mainstream, Det går ju inte att förneka. Därför blir de lite svårare spelen nyheter bara för att de är svåra. TV är det medium som alltid har kopplats till att sälja.

Den personliga teknikens utveckling är också att skylla.
Vi var tvugna att söka oss till vår data-hörna eller bänka oss framför tv'n. Dagens spelare har bärbara kraftpaket till datorer, handhållna konsoller och avancerade mobiltelefoner. Samt en större nonchalant ton för mediet och dess historia. De förväntar sig att allt skall finnas tillbuds direkt. Som de gymnasie ungdomar som satte sig på bussen, En drog upp en laptop och började spela cod, de andra höjde sina röster "Nej upp för trappan där" "men du ska inte ta den perken" Och min favorit "du vet ju inte hur man spelar."

Jag tror personligen att PC'n blir den sista fristaden för dem som vill spela utan det jippo som sker vid varje nytt släpp.

I didn't understand any of that...


signatur

Imperator

Rätt svar, Fel fråga.
(jag tänkte i helt andra Universitets relaterade banor. fått läsa hela dagen trots migrän, Ouch)


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Reize:

Idag är det de "dåliga" spelen, som du pratar om, som säljer allra bäst.

Kan du förklara hur du menar? Om något säljer väldigt bra och uppskattas av väldigt många, hur kan det vara dåligt? Vad är kriterierna för vad som är dåligt eller bra?


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Kanske är det just detta vi har svårt att acceptera; att gränsen mellan "bra" och "dåliga" spel ritats om? Kanske är det jobbigare än så? Kanske har innebörden av begreppet datorspel/tv-spel förändrats i sig? Att den digitala underhållningsscenen ständigt förändras är ju uppenbart, men våra "kriterier" utifrån vilka vi bedömer de olika alstren är kanske mer trögflytande? Vi kan i så fall snegla på andra områden som utvecklas fort, men där människors uppfattning och bedömning av områdets innehåll släpar efter.


signatur

// P

1
Skriv svar