Medlem
ny ssd

Tänkte kolla om jag kunde få lite hjälp av er Det är såhär att jag funderar på att köpa en ssd för första gången och undrar vilken ni skulle rekommendera?
Tänkte lägga ut mellan 1000-1500, helst så billigt som möjligt

Tacksam för svar!

Medlem

Köpte själv en Crucial m4 128Gb för två veckor sen. Toknöjd! Stabil, och väldigt snabb med den senaste firmwaren. Andra bra SSD-diskar är Corsair Force GT, OCZ Vertex 3 MAX IOPS och Kingston HyperX, men de bygger på Sandforce 2281-kontrollern och kan vara instabila. Det var mycket problem med dom i början, där användare (inkl. mig själv) fick blåskärmar, och disken försvann i BIOS. Det är bättre med deras senaste firmware, men det rapporteras fortfarande om dåliga diskar av användarna på respektive tillverkares forum.

Stabilitet: Crucial m4
Prestanda: Corsair Force GT, OCZ Vertex 3 MAX IOPS eller Kingston HyperX.

Lycka till!

Medlem

Men hur långt räcker t.ex. crucial m4 64GB? Eller man kanske ska hosta upp några extra hundringar för 120/128? Kanske man får in lite spel på disken med.

Medlem
Skrivet av Elffors:

Men hur långt räcker t.ex. crucial m4 64GB? Eller man kanske ska hosta upp några extra hundringar för 120/128? Kanske man får in lite spel på disken med.

64Gb räcker till OS, två-tre spel, en film och lite musik typ. 120/128 är att rekommendera, om du vill ha lite spelrum

Medlem

Jag har Crucial m4 64GB och det är lite tunt som 73mpl4R säger. Jag fick den dock extra billigt på en av Kompletts superreor (499kr) och hade annars skaffat den med 128GB. Jag har t.ex. installerat OS, en mängd mindre program, OpenOffice, Cubase och lite annat smått och gott samt Deus Ex: Human Revolution och Dead Island... mycket mer får man inte plats med. Men det kanske man inte heller behöver?


signatur

Have a good time!

Medlem

Okej, men det är väl som sagt OS, program man ofta använder, och spel.?
Isf. kanske det blir ett köp Då kanske man slipper ljudet från vanliga hdd.. (oftare)

Medlem
Skrivet av Elffors:

Okej, men det är väl som sagt OS, program man ofta använder, och spel.?
Isf. kanske det blir ett köp Då kanske man slipper ljudet från vanliga hdd.. (oftare)

Ja, OS ska du definitivt ha på den. Tunga applikationer får störst effekt, som Adobe Premier Pro, Cubase och andra sequensers samt MMO-spel som laddar mycket texturer från hårddisken. Eftersom att det inte är några rörliga delar i en SSD (funkar som ett snabbt USB-minne) så är den knäpptyst och sval.

Medlem

Kvalitets mesigt och diskar med minst problem allmänt: Intel...

Men ska du köpa en Intel disk och kunna nyttja till nått bra ex som os disk så får du ingen disk för 1500kr som räcker..

Sett till mest lagrings yta för pengarna så verkar denna inte vara så pjåkig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639424

Själv kör jag med två intel 510 (120gb) i raid0 för os och några spel osv de man vill ha lite mer fart på.. funkar kanon!

/mvh soyd

Medlem
Skrivet av soyd:

Kvalitets mesigt och diskar med minst problem allmänt: Intel...

Men ska du köpa en Intel disk och kunna nyttja till nått bra ex som os disk så får du ingen disk för 1500kr som räcker..

Sett till mest lagrings yta för pengarna så verkar denna inte vara så pjåkig: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639424

Själv kör jag med två intel 510 (120gb) i raid0 för os och några spel osv de man vill ha lite mer fart på.. funkar kanon!

/mvh soyd

Tyvärr så har Intels nya 320-serie lidit av ett problem, som gör att diskarna krymper sig till 8Mb och blir då värdelösa. Sen så kör alla Intels befintliga serier på gamla implementationer av Marvell 88SS9174, vilket i ärlighetens namn är ganska slött med SSD-mått mätt.

Hur som, att gå från en vanlig mekanisk hårddisk till vilken SSD som helst är win.

Medlem

Kollade faktiskt på ssdn som soyd länkade. Men enligt SWECs test så fick den blandad kritik, men som 73mpl4ar sa så är crucial m4 diskarna stabilare?
Svårt val, Force series 3 120gb eller crucial m4 128gb.

Medlem
Skrivet av Elffors:

Kollade faktiskt på ssdn som soyd länkade. Men enligt SWECs test så fick den blandad kritik, men som 73mpl4ar sa så är crucial m4 diskarna stabilare?
Svårt val, Force series 3 120gb eller crucial m4 128gb.

Jag tycker nog att Crucial m4 är värd 200kr mer än Force 3.
Får du dom för samma pris så är valet lätt.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Elffors:

Kollade faktiskt på ssdn som soyd länkade. Men enligt SWECs test så fick den blandad kritik, men som 73mpl4ar sa så är crucial m4 diskarna stabilare?
Svårt val, Force series 3 120gb eller crucial m4 128gb.

Jag avråder fortfarande att köpa en Corsair Force 3, de har inte fått helt bukt på problemen än. Om du har otur så kan du få en lite äldre revision där problemen fortfarande kvarstår, och får byta tills du får en fungerande. Jag hade en innan och fick göra så själv. Med den nya firmwaren så är det bättre, men inte löst,

Intel 510, 320 och Crucial m4 är designade med liknande Marvell-kontroller, däremot har de implementerat dem olika. Crucial m4 har mig veterligen inte haft problem med en enda enhet, och inte Intel heller. Det, ända tills 320-serien buggade sig.

Jag har också en OCZ Vertex 2 som kör på den äldre Sandforce-kontrollern, och Sandforce är väldigt bra när det funkar. Marvell däremot är en äldre och mer väl beprövad kontroller och har inte dessa barnsjukdomar som de nya Sandforce-kontrollerna har. Realtidsskillnaden som du upplever på din dator mellan Sandforce och Marvell är dock enligt mig och många andra, försumbar. Tester visar teoretisk prestanda, som du inte känner av när du googlar eller spelar spel.

Jag väljer stabilitet och mindre benchmark-prestanda framför råare prestanda och eventuella barnsjukdomar. Om du ska välja en Sandforce-disk, så rekommenderar jag nog Kingston, de har inte heller mycket rapporterade fel, vad jag vet.

Medlem

Tackar för snabba svar! Blir nog crucial m4

Medlem

Så lite så

Glöm inte att slå på AHCI i BIOS, och uppdatera firmware först. Ladda isåfall ner firmwaren från Crucials supportsida, och bränn på skiva eller gör en bootbar USB-sticka med exempelvis Universal USB Installer.

Medlem

Jag sitter med en 120GB, har 19 spel installerade och 12GB ledigt utrymme.
Flera av spelen är dock äldre, så genomsnittsstorleken per spel kanske hamnar på max 3GB.

Medlem

Men är man tvungen att uppdatera firmware? Om man mot förmodan skulle misslyckas med det, vad kan hända då?

Medlem

Den dag jag kan lägga hela min STEAM-mapp på en SSD till ett rimligt pris så blir det ett köp. Gillar dock sådana här trådar så att jag kan få tips om bra diskar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Elffors:

Men är man tvungen att uppdatera firmware? Om man mot förmodan skulle misslyckas med det, vad kan hända då?

Du är inte tvungen. Ofta betyder att uppdatera firmware bättre stabilitet och buggfixar. I Crucial m4s fall, så får du hela en prestandaökning på hela 20%, så det är värt det. Det går inte att misslyckas med uppdateringen heller, det är busenkelt

1
Skriv svar