Forza Motorsport 4

Robot
Forza Motorsport 4

Klisterfästet åker ut, men precisionen hänger kvar. Forza 4 släpper greppet och blir därmed ett racingspel som kokar av liv.

#ea, #forza-motorsport-3, #forza-motorsport-4, #shift-2-unleashed, #turn-10


Medlem
Forza Motorsport 4

Har bokat Forza 4, och längtar som fan.... men blev halvt besviken på spelet samma grafik 1- men sen kommer pluset som var att bilkörningen inte e like trög längre 1+ !

Medlem
Medlem
Skrivet av booNZXTood:

Har bokat Forza 4, och längtar som fan.... men blev halvt besviken på spelet samma grafik 1- men sen kommer pluset som var att bilkörningen inte e like trög längre 1+ !

Exakt! precis vad jag tycker, även jag har bokat ett av de få spel jag väljer att skaffa som limited edition...

en annan negativ sak: inga porschar!! argh!


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Körde demot igår och blev besviken, det är ju precis som Forza 3! Varför ska jag köpa 4an när jag lika gärna kan ploppa i mitt Forza 3.

Redaktör
Skrivet av Wetorp:

Körde demot igår och blev besviken, det är ju precis som Forza 3! Varför ska jag köpa 4an när jag lika gärna kan ploppa i mitt Forza 3.

Verkligen? Jag tycker som sagt skillnaden är rätt stor i hur bilarna och däcken beter sig. Testa Forza 3 och 4 direkt efter varandra och jämför.


signatur
Medlem

Det jag undrat över länge nu, sedan jag tröttnade på Gran Turismo 5, är om Forza 4 är lika bra eller bättre när det gäller bilfysik och körkänsla. Jag är helt såld på körkänslan i GT5 och kan sitta och köra varv efter varv på nürburgring just för att det alltid går att utmana sig själv. Varv efter varv ökar du hastigheten lite i varje kurva, pressar bilen mer och mer. Ibland går det som planerat, andra gånger snurrar man 4 varv på gräset och står med 3 trasiga däck och en rykande motor.

Är det någon som haft liknande upplevelser i Forza 3 eller kan recensenten dela med sig av känslan i Forza 4?

Det jag vill veta med andra ord är, om jag köper en Xbox, en NY Ratt (Driving Force GT funkar väl bara för PS3/PC?!) och Forza 4, kommer jag njuta mer eller lika mycket av sjävla körningen som i GT5? Vilket spel kräver mest skicklighet av föraren? Kan man konkurrera med dom bästa varvtiderna efter 1-2 veckor eller krävs det gedigen erfarenhet av både bil och bana för att verkligen bemästra spelet? Lite "bilspelsnörd" feedback vore trevligt.

Medlem

Jag hade hoppats på en åtminstone kortfattad jämförelse med Gran Turismo 5. Har kört mycket GT men bara testat Forza 3 ett par banor med en helt annan ratt än min G25, och det känns för kort för en rättvis jämförelse. Körkänsla? Spelglädje? Grafik?

Inte så jättemånga som har både PS3 och 360 och kan spela båda spelen kanske men är ju ändå intressant att jämföra lite snabbt.

Medlem

Hur många banor finns det att köra på? Har kollat vad jag tror och hoppas är en halvfärdig banlista på Forzas hemsida och ser i stort sett exakt samma banor som i Forza 3 med ett par undantag, vilket vore brutalt tråkigt. Tyckte det var väldigt dåligt hur man släppte bilpaket på bilpaket till Forza 3 men aldrig några nya banor, hoppas det blir ändring på det. :/

Medlem
Skrivet av Adex:

Hur många banor finns det att köra på? Har kollat vad jag tror och hoppas är en halvfärdig banlista på Forzas hemsida och ser i stort sett exakt samma banor som i Forza 3 med ett par undantag, vilket vore brutalt tråkigt. Tyckte det var väldigt dåligt hur man släppte bilpaket på bilpaket till Forza 3 men aldrig några nya banor, hoppas det blir ändring på det. :/

Banorna:
Benchmark High Speed Ring (USA) [Bonus Track Pack DLC]
- Speedway
- Speedway Reverse
- TBA

Bernese Alps (Switzerland)
- Festival Circuit
- Festival Circuit Reverse
- Stadtplatz Circuit
- Stadtplatz Circuit Reverse
- Club Circuit
- Club Circuit Reverse

Circuit de Catalunya (Spain)
- Grand Prix Circuit
- National Circuit
- School Circuit

Fujimi Kaido (Japan)
- Full Circuit
- Full Circuit Reverse
- Stage A
- Stage A Reverse
- Stage B
- Stage B Reverse
- Stage C
- Stage C Reverse
- Stage D
- Stage D Reverse
- Old Hillclimb
- Old Downhill
- New Hillclimb
- New Downhill

Hockenheimring (Germany)
- Full Circuit
- National Circuit
- Short Circuit
- Drag ¼ Mile

Indianapolis Motor Speedway (USA)
- Grand Prix Circuit
- The Brickyard Speedway

Infineon Raceway (USA)
- Long Course
- Indy Racing League Circuit
- NASCAR Circuit
- Drag ¼ Mile

Le Mans - Circuit de La Sarthe (France)
- Full Circuit
- Old Mulsanne Circuit

Maple Valley Raceway (USA)
- Full Circuit
- Full Circuit Reverse
- Short Circuit
- Short Circuit Reverse

Mazda Raceway Laguna Seca (USA)
- Full Circuit

Montserrat (Spain)
- Camino Viejo de Montserrat Full Circuit
- Camino Viejo de Montserrat Full Circuit Reverse
- Camino Viejo de Montserrat Short Circuit
- Camino Viejo de Montserrat Short Circuit Reverse
- Camino Viejo de Montserrat Mini Circuit
- Camino Viejo de Montserrat Mini Circuit Reverse
- Camino Viejo de Montserrat Extreme Circuit
- Iberian International Circuit Full Circuit
- Iberian International Circuit Full Circuit Reverse
- Iberian International Circuit Short Circuit
- Iberian International Circuit Short Circuit Reverse
- Iberian International Circuit Mini Circuit
- Iberian International Circuit Mini Circuit Reverse
- Ladera Test Track Full Circuit
- Ladera Test Track Full Circuit Reverse
- Ladera Test Track Short Circuit
- Ladera Test Track Short Circuit Reverse
- Ladera Test Track Mini Circuit
- Ladera Test Track Mini Circuit Reverse

Mugello Circuit (Italy)
- Full Circuit
- Club Circuit

Nürburgring (Germany)
- Nürburgring Grand Prix Circuit
- Nürburgring Short Circuit
- Nürburgring Nordschleife
- TBA

Positano (Italy)
- Rally di Positano Full Circuit
- Rally di Positano Full Circuit Reverse

Road America (USA)
- Full Circuit

Road Atlanta (USA)
- Full Circuit
- Club Circuit

Sebring International Raceway (USA)
- Full Circuit
- Short Circuit
- Club Circuit

Sedona Raceway Park (USA)
- Full Circuit
- Full Circuit Reverse
- Club Circuit
- Club Circuit Reverse
- Speedway
- Speedway Reverse
- Drag ? Mile
- Drag ¼ Mile
- Drag ½ Mile
- Drag Mile

Silverstone Racing Circuit (England)
- Grand Prix Circuit
- International Circuit
- National Circuit

Sunset Peninsula Raceway (USA)
- Full Circuit
- Full Circuit Reverse
- Club Circuit
- Club Circuit Reverse
- Speedway
- Speedway Reverse

Suzuka Circuit (Japan)
- Full Circuit
- East Circuit
- West Circuit

TopGear Test Track (England)
- Full Circuit
- Outer Loop
- Outer Loop Reverse
- East Circuit
- East Circuit Reverse
- West Circuit
- West Circuit Reverse
- Drag ¼ Mile
- Drag ½ Mile
- Drag Mile
- Soccer Field [Bonus Track Pack DLC]

Tsukuba Circuit (Japan)
- Full Circuit
- Short Circuit

Twin Ring Motegi (Japan)
- Full Circuit
- East Circuit
- West Circuit
- Super Speedway

Bra recension! Jag tycker att det ser ut precis som man förväntat sig. Få nyheter men en förbättrad körkänsla
Ni som tycker att det känns som Forza 3, ändra till simulation på styrningen och stäng av alla hjälpmedel. Det är enorm skilnad jämfört med FM3. Mycket bättre känsla för bilen nu och väldigt oförlåtande om du gör en miss. Kommer att bli en rolig höst detta


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Redaktör
Skrivet av abominable:

Det jag undrat över länge nu, sedan jag tröttnade på Gran Turismo 5, är om Forza 4 är lika bra eller bättre när det gäller bilfysik och körkänsla. [...]

Det jag vill veta med andra ord är, om jag köper en Xbox, en NY Ratt (Driving Force GT funkar väl bara för PS3/PC?!) och Forza 4, kommer jag njuta mer eller lika mycket av sjävla körningen som i GT5? Vilket spel kräver mest skicklighet av föraren? Kan man konkurrera med dom bästa varvtiderna efter 1-2 veckor eller krävs det gedigen erfarenhet av både bil och bana för att verkligen bemästra spelet? Lite "bilspelsnörd" feedback vore trevligt.

Det är nog bara du som kan svara på om du kommer gilla körkänslan eller inte. Både GT5 och Forza 4 (och 3) har bra körkänsla, själv föredrar jag Forza-serien eftersom de ger så snuskigt bra feedback. Jag kör inte på "elitnivå", men jag skulle säga att både GT5 och Forza 4 är ganska förlåtande jämfört med hardcore-racing på pc (#GTR 2, #Iracing). Forza 4 tappar ju greppet mycket mer än trean; jag vill nog inte kalla det exakt verklighetstroget men det känns mer trovärdigt.

Skrivet av Frux:

Jag hade hoppats på en åtminstone kortfattad jämförelse med Gran Turismo 5. Har kört mycket GT men bara testat Forza 3 ett par banor med en helt annan ratt än min G25, och det känns för kort för en rättvis jämförelse. Körkänsla? Spelglädje? Grafik?

GT5-karriären är för nötare, Forza 4:s för den som vill ha instant gratification. Forza 4 ligger nog närmare GT5 körmässigt än trean eftersom greppet är mindre klistrigt, men samtidigt känns F4 väldigt mycket Forza i kontrollerna. Svårt att jämföra dem, båda har en distinkt stil och det är upp till tycke och smak vilken man föredrar. Hitta en uppkopplad Xbox och dra hem demoversionen.

Skrivet av Adex:

Hur många banor finns det att köra på? Har kollat vad jag tror och hoppas är en halvfärdig banlista på Forzas hemsida och ser i stort sett exakt samma banor som i Forza 3 med ett par undantag, vilket vore brutalt tråkigt. Tyckte det var väldigt dåligt hur man släppte bilpaket på bilpaket till Forza 3 men aldrig några nya banor, hoppas det blir ändring på det. :/

Tror det är 26 rena racingbanor (många av dem finns i flera varianter). Ungefär fem nya: Indy, Infinieon, Hockenheim, Top Gear och Bernese Alps.


signatur
Redaktör
Skrivet av maniac:

Bra recension! Jag tycker att det ser ut precis som man förväntat sig. Få nyheter men en förbättrad körkänsla
Ni som tycker att det känns som Forza 3, ändra till simulation på styrningen och stäng av alla hjälpmedel. Det är enorm skilnad jämfört med FM3. Mycket bättre känsla för bilen nu och väldigt oförlåtande om du gör en miss. Kommer att bli en rolig höst detta

Tack!

Bra poäng där, jag har (förstås) kört med alla körhjälpmedel avslagna. Skulle ha nämnt det kanske.


signatur
Medlem

Fick köra lite igår, och ja, det är en jäkla skillnad i väggreppet. Svårt att sätta fingret på exakt vad det är, men sladdar känns naturligare nu, och är faktiskt lättare att häva om man gör rätt! Med alla hjälpmedel avslagna, förstås. Har man dem på kan man ju bara gasa och låta spelet sköta resten :).

Medlem

Skummade över recensionen och undrar om det är sant att Porsche inte är med!? Ett bilspel utan världens bästa körbilar är ju skrämmande? RUF må vara trimmade Porschar i grunden men det är inte samma sak.

Medlem

Porsche är inte med. Synd, eftersom jag har varma minnen av min gamla ful-porsche från FOrza 2...

Medlem

Däremot är Volvo 242 Turbo med!

Medlem

Tack för recensionen, men kunde inte hitta något om laddtiderna, så jag frågar.

Har dom kortat ner laddtiderna då de har varit olidligt jobbiga förr?


signatur

Nämen!

Redaktör
Skrivet av Struggle:

Tack för recensionen, men kunde inte hitta något om laddtiderna, så jag frågar.

Har dom kortat ner laddtiderna då de har varit olidligt jobbiga förr?

De känns aningen kortare. Framförallt slipper man den där andra laddningen innan loppet börjar. Med spelet installerat på hårddisken tar banladdningen ungefär 30 sekunder, utan installation kanske något längre.


signatur
Medlem

Bra recension men hade önskat att få veta vad ni tycker om spelet med ratt. Jämföra verklighet med Simbin's titlar och iRacing blir lite meningslöst annars. I min åsikt iaf.

Blir att provköra hos en vän med Fanatec's FSR-ratt, hoppas på att bli frälst!

Medlem

Fattar inte hur de kan ha tappat licensen för Porsche? Är det äckelEA som har behållt det för sig själv eller något?

242 Turbo finns ju å andra sidan med i Forza 3 också

Nu funderar jag nästan på att avboka Forza 4. Är ju helt absurt att ta bort banbilarnas banbilar!

Medlem

Hehe, kör människor verkligen med hjälpmedel på när man spelar den bästa bilkörningsserie vad gäller körkänsla? Det är ju mord, kanske till och med terrorism!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Struggle:

Tack för recensionen, men kunde inte hitta något om laddtiderna, så jag frågar.

Har dom kortat ner laddtiderna då de har varit olidligt jobbiga förr?

De känns aningen kortare. Framförallt slipper man den där andra laddningen innan loppet börjar. Med spelet installerat på hårddisken tar banladdningen ungefär 30 sekunder, utan installation kanske något längre.

Okej, skönt att dom slopat den extra laddningen. Kortar ju ner det avsevärt! Tack för svar!


signatur

Nämen!

Medlem

Så hur många bilar är det med i Forza 4 nu då? När man slopat hela Porsche-serien, varför har man slopat den, vad har man ersatt den med, vilka modeller är utmärkande och nya, är maskinparken öht bra?
Tycker recensionen utelämnade MYCKET som många är intresserade av, bl.a. jämförelse med GT5 då...presentationen (menysystemet), laddtider etc.
Får se om Gamespot lagt lite mer energi på sin...

Medlem
Skrivet av Mortalis:

Så hur många bilar är det med i Forza 4 nu då? När man slopat hela Porsche-serien, varför har man slopat den, vad har man ersatt den med, vilka modeller är utmärkande och nya, är maskinparken öht bra?
Tycker recensionen utelämnade MYCKET som många är intresserade av, bl.a. jämförelse med GT5 då...presentationen (menysystemet), laddtider etc.
Får se om Gamespot lagt lite mer energi på sin...

Som jag fattat så äger EA licensen för Porsche bilarna och vägrar dela med sig, Porsche är ersatt av RUF


signatur

Vart medlem 2001-06-13 men min första användare försvann.

Redaktör
Skrivet av Mortalis:

Så hur många bilar är det med i Forza 4 nu då? När man slopat hela Porsche-serien, varför har man slopat den, vad har man ersatt den med, vilka modeller är utmärkande och nya, är maskinparken öht bra?
Tycker recensionen utelämnade MYCKET som många är intresserade av, bl.a. jämförelse med GT5 då...presentationen (menysystemet), laddtider etc.
Får se om Gamespot lagt lite mer energi på sin...

Porsche finns inte med pga att de inte kommit överens med EA som äger licensen (mer om det här). Det finns ca 500 bilar i spelet, jag har inte lagt energi på att testa/läsa mig fram till vilka av dem som kan tänkas ersätta Porsche, helt enkelt eftersom det inte finns en chans att hinna med det. Samma med utmärkande modeller: personligen är jag galet svag för Ford GT och gillar Audi A8, men det känns inte som nån idé att lista specifika modeller: det finns för många bilar och smaker för det. GT5-tyckandet hittas här.


signatur
Medlem

Gillat IGN's closing comments.

Citat:

Closing Comments
Like the step up from FIFA 11 to FIFA 12, there's no going back to Forza 3 now. The changes and updates are too welcome and widespread. The improved visuals, the added cars on track, the wealth of new race types, the tweaked AI and closer racing, the ferocious sound and superior sense of speed, the even better livery editor, the lot. With Forza 4 Turn 10 has crafted a driving game like no other; it's hands-down this generation's premier racing simulator.

http://xbox360.ign.com/articles/119/1198556p1.html

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Hehe, kör människor verkligen med hjälpmedel på när man spelar den bästa bilkörningsserie vad gäller körkänsla? Det är ju mord, kanske till och med terrorism!

Spelet är från tre år..

Skulle du anklaga min femåriga son för mord och/eller terrorism..?

Tack för en trevlig recension.
Blir helt klart köp.

Ish
Medlem

Så inge minus om man inte spelar mot AI? Ser ju helt klart lovande ut tycker jag.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Pansarknekt
Skrivet av Mats Nylund:

Däremot är Volvo 242 Turbo med!

Alltid ett plus


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

Finns denna serie till PC?

Ni som spelar på X-box: Spelar ni med ratt eller joystick?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

12
Skriv svar