Sony: världen är inte redo för "download only"

Robot
Sony: världen är inte redo för "download only"

Tiden är ännu inte här för en konsol där spelen bara distribueras digitalt, säger Sony angående designfilosofin bakom Vita.


Medlem
Sony: världen är inte redo för "download only"

Ahh vad skönt det är med PC.

"Kunniga" anställda.. hehe.

Medlem

med tanke på att det brukar kosta lika mycket att ladda ner som det gör att köpa ifrån butik, så brukar jag hellre vilja köpa från butik

Medlem

Shuhei Yoshida har rätt, enligt mig.

Medlem

Fysiska spelboxar ftw

Medlem

Det kan vara en prövning att installera spel från skiva också. Rekord hittills är GT5 som tog 3 timmar innan allt var installerat och patchar på plats.

Så nä, jag vore verkligen inte redo för download-only på många år - om någonsin.

Vore synd också för många bra små prispressar-butiker finge inte ens chans utan att investera i stora download-system så risken är att konkurrensen minskar också med downloadstuket - färre försäljningställen.

Skönt att ryktena om detta i nästa generation är borta.

Medlem

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Att vissa delar av världen inte har snabbt nog internet vet jag :p.

Dessvärre tvingas man redan idag ladda ner flera gb patchar om man köper fel spel. Jag köpte metro 2033 via affär, och det tog två veckor innan jag kunde köra det på grund av viktiga patcher, tycker iaf att man borde få välja om man vill ladda ner dem.

Medlem

Download ska vara ett alternativ och inget krav, så jag håller helt med honom.

Medlem
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Tråkigt men sant.

Medlem

Handlar bara digitalt numera. Nåväl... världen i övrigt har inte 100 eller 1000Mbit.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det vore självklart idiotiskt att ha en konsol som endast tillät "downloads". Huvudsakligen skulle ingen butik som säljer tvspel sälja konsolen, varför skulle dom när pengarna finns i spelen som dom inte får nåt utav?
Dessutom så är ju inte internet lika utvecklat i alla länder här på jorden, då skulle man ju helt enkelt få kicka en massa spelare, för att dom inte ha tillgång till att ladda ned spelen.

Medlem

Download ONLY håller jag med om. Men jag önskar att dom kunde erbjuda nedladdning av varje spel.

Medlem

I dunno, jag tror inte vi är så långt ifrån iaf... Tycker det är väldigt många som bara spelar nerladdade spel till sina iphones och PC:s

Medlem

Håller med att pc är mer redo än vad konsol är i dagens läge. Fuck it, vore tragiskt om download only skulle ta över inom kort tid när internet hastigheten är relativt låg för villaområden.

Kan inte få mer än upp till 8mb/s i mitt område t ex, kommer inte långt på det med dagens spel som kan vara upp till 30gb *host age of conan*


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag gillar boxar


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av MachOne:

Download ska vara ett alternativ och inget krav, så jag håller helt med honom.

Håller med om att det ska vara ett alternativ, men det ska vara ett krav att den valmöjligheten finns att ladda ner.

Personligen hatar jag alla dessa skivor och boxar, tar förbannad plats helt i onödan. Men allt går tyvärr inte att ladda ner. så gott som inget till konsoll, till PC åt andra sidan vart det länge sedan jag köpte en box.

Medlem

Download only kommer att innebära mer DRM, så det får gärna dröja.

Medlem

på ps3 nej, xbox ja. Men båda kommer säga nej, "retail is da shit"
gamestop, bestbuy etc kommer vägra att sälja deras konsoller så ja, det är låååångt borta

Medlem

Tjaa man lär ju sig av sina miss tag :), uhm psp GO!!
Sen handlar det ju ochså om att ha rimliga priser.

Medlem

fast funkar ju på iphone och dylikt x)

Medlem
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Medlem
Skrivet av MugiMugi:
Skrivet av MachOne:

Download ska vara ett alternativ och inget krav, så jag håller helt med honom.

Håller med om att det ska vara ett alternativ, men det ska vara ett krav att den valmöjligheten finns att ladda ner.

Personligen hatar jag alla dessa skivor och boxar, tar förbannad plats helt i onödan. Men allt går tyvärr inte att ladda ner. så gott som inget till konsoll, till PC åt andra sidan vart det länge sedan jag köpte en box.

Självklart ska man kunna ladda ner allt som går att köpa i butik, och där är PC betydligt bättre. Men å andra sidan, vem vill ladda ner ett spel på 25, 30 och i vissa fall till och med 40gb? Nu är de dock väldigt få spel som släpps som är så pass stort, och spelen som ligger i 10gb klassen borde utan tvekan säljas på PSN och Xbox Live som standard. Xbox är lite bättre än PS3 på att erbjuda retail som download, men det börjar hända något på PS3 nu, dock så kostar vissa spel så mycket som 699kr, vilket är rena rama rånet :\

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Tycker det känns som ett lamt argument... Vilken gamer har INTE internet nu?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Ha det så kul med dina 5 år gamla spel som fortfarande säljs till nypris. Själv sitter jag och köper tiotals spel till samma pris som ett ynka XBL Arcade spel under steamreorna.

Medlem
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hannu:

Nej men PC har vart redo sen 2003 och den digitala försäljningen bara ökar år efter år.

PC <3

Samma sak har gällt Ps3 och 360 denna generation, vet ej hur det var förra men det fanns en hel del downloadeable content redan då. Fast hur var det nu, behövde man Steam, konstant internet-uppkoppling och liknande för att få spela nerladdade spel på konsol
Eller räkte det med ett köp och sen var det bara att spela?

Konsol FTW

Ha det så kul med dina 5 år gamla spel som fortfarande säljs till nypris. Själv sitter jag och köper tiotals spel till samma pris som ett ynka XBL Arcade spel under steamreorna.

Häftigt, din pappa e polis va?

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Download only kommer att innebära mer DRM, så det får gärna dröja.

Spelutvecklarna förlorar ju massor med pengar på andrahandsförsäljning, kanske t.om mer än piratkopiering, så framöver lär man ju inte slippa DRM bara för att man köper spelet på en bit plast skulle jag gissa.

En rejäl prissänkning på digital distribution ( det är absurt att betala samma pris som för en fysisk kopia när all logistik och butikens andel är bortplockad ) är vad som behövs. Visst, dom vill inte konkurrera med sina egna fysiska distributörer, men Digital DL borde vara huvud-försäljningen och att det går att beställa en skiva för självkostnadspris om man inte har internet.

Lite miljötänk måste ju finnas också.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av TryNotDoo:
Skrivet av Kaleid:

Download only kommer att innebära mer DRM, så det får gärna dröja.

Spelutvecklarna förlorar ju massor med pengar på andrahandsförsäljning, kanske t.om mer än piratkopiering, så framöver lär man ju inte slippa DRM bara för att man köper spelet på en bit plast skulle jag gissa.

En rejäl prissänkning på digital distribution ( det är absurt att betala samma pris som för en fysisk kopia när all logistik och butikens andel är bortplockad ) är vad som behövs. Visst, dom vill inte konkurrera med sina egna fysiska distributörer, men Digital DL borde vara huvud-försäljningen och att det går att beställa en skiva för självkostnadspris om man inte har internet.

Lite miljötänk måste ju finnas också.

Det är feltänkt att begagnatförsäljning är något utgivare förlorar på - i synnerhet att jämföra med piratköret.

Deras tänk är
- OM vi hade fått intäkterna på beggat också så hade vi tjänat mer.
- OM dessa spelare hade köpt nytt istället.

TÄNK OM INTE OM FANNS.

Att föra upp tänkbar förlorad intäkt som förlust är rätt kreativ bokföring om någon frågar mig.

Sedan håller jag med om att digitalförsäljningen är absurt dyr. Särskilt Playstation Store där många titlar är 699 kr som du köper för <400 kr i butik.

Men digitalt passar bra för småtitlar tycker jag med priser <100 kr för nedladdning. Det är nog svårt att göra fysisk distribution billig på dessa.

Digital försäljning kan utgivarna själva stå för och slippa massa grossistled osv och konkurrensen reduceras till noll. Du har ju internet och behöver bara en enda bauta serverpark där all försäljning och distribution sker.

Grossist + butiker är ju grunden för att det blir konkurrens för det klarar inte utgivarna själva att stå för. Ta bort det och whina sedan om priserna - de blir helt annat än nu när det dikteras av en enda försäljningsplats.

Medlem

Jag älskar köpa spel i fysiska kartonger och se min lilla samling, tycker inte om digital download.


signatur

Memento Mori

Medlem

Fysiskt föredrar jag.

12
Skriv svar