RAGE blurry grafik.

Medlem
RAGE blurry grafik.

Nån annan som har grafik problem med RAGE?

Blir suddigt som f*an när man vänder sig, har inte den bästa CPU:n men ett GTX 580 grafikkort. Såg på youtube att det var fler än mig som hade problem.

Edit: Ja, jag har uppdaterat drivrutinerna.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Det kan inte vara så att det är V-syncen som påverkar? Ta en titt i dina grafikkortsinställningar och se om V-sync är aktiverat.

MFZ
Medlem

menar du att texturerna poppar fram?
det verkar som att rage har strul med textureströmmen på pc iaf.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Det handlar inte om för mycket motion blur?

Medlem

Det är ett problem som 90% av RAGE spelarna på PC lider av. AMD korten har större problem än Nvidia korten. Folk på olika forum försöker lösa detta genom att pilla i spelets filer men jag har inte hittat någonting som löser problemet än. Detta kan du testa.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Har faktiskt inte stött på nått problem med det öht, kör med Nvidias battlefielddrivare på ett GTX580.

Har iofs en i7 2600k klockad till 4.5Ghz och spelet installerat på SSD-disk.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Mitt funkar också klockrent, har också BF3 drivisar, Asus Matrix GTX580, installerat på SSD och körs med i7X990

Medlem

Det är främst folk med ATI-kort som har problem.

Medlem

Själv har jag en GTX 580 med en 4-kärnig CPU och använder dessa inställningar (har ändra första inställningen till vad mitt grafikkort har för minne):

//HD Config By FusedCore seta com_videoRam "1536" //sets the Video Card memory Set this to the amount you have in MB seta com_maxfps "60" //limits the frames to 60 can be changed to what you desire seta image_anisotropy "16" //Using the highest setting here but you can set as 2, 4 or 8 seta image_usecompression 0 seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR" seta image_blend "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR" seta image_preload "1" //Use preload images when ever possible seta image_lodbias "-1" //LoD settings seta image_ignoreHighQuality "0" //Sets up for using HQ gfx seta image_ignoreLowQuality "1" //ignores the low textures seta image_useCache "1" //Enabled Cache to allow the textures to load properly without popping seta image_cacheMegs "1024" //Cache size in Megabytes seta image_cacheMinK "10" //Cache minimum size in kilobytes seta r_aspectRatio "1" // 0=4:3, 1=16:9, 2=16:10, 3=5:4 TFT, -1 custom seta r_fullscreen "1" //seta r_customAspectRatioV "10" //seta r_customAspectRatioH "16" seta r_swapInterval 1 //VSYNC 1 enabled, 0 diabled seta r_useHighQualityPostProcess "1" //Fore High Quality post proccessing seta r_shadowsHighQuality "1" //Fore High Quality shadows seta r_displayRefresh "0" //keep it so the engine doesn't double render a frame seta r_renderer "best" //highest rendering options seta r_multiSamples "32" //Set this to 16 or 8 if you're having low-fps as 32 is the Max Multi-sampling seta r_useHBAO "1" //Ambient occlusion seta r_useRenderThread "0" // 0 Disable or 1 Enable threaded rendering useful for newer cards to increase performance. seta r_visDistMult "1" seta r_useMotionBlur "1" //use blur seta r_skipBump "0" seta r_skipSpecular "0" seta r_skipNewAmbient "0" seta r_shadows "1" seta r_cgFragmentProfile "best" seta r_cgVertexProfile "best" seta vt_lodBias "-1" //LoD settings //below is cache settings And advanced GFX settings seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "8192" seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "8192" seta vt_pageimagesizeunique "8192" seta vt_pageimagesizevmtr "8192" seta vt_maxPPF 64 //Set this to 64 for Quad-cores CPU's or higher, 16 or 8 for dual-cores CPU's seta vt_preload "1" //Begin Advanced GFX Filtering and Sharper Images. Comment these 3 lines out if you are having issues or don't like the way it looks. //seta vt_filter "GL_NEAREST, GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR" seta vt_envf "GL_TEXTURE_ENV, GL_TEXTURE_ENV_MODE, GL_MODULATE" seta vt_blend "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR" //End of Advanced GFX Filtering seta vt_useCache "1" seta vt_cacheMegs "1024" seta vt_cacheMinK "10" seta vt_ignoreHighQuality "0" seta vt_ignoreLowQuality "1" //Begin HD Settings seta vt_qualityhdplossless "1" seta vt_qualityhdppower "1" seta vt_qualityhdpspecular "1" seta vt_qualityhdpnormal "0" seta vt_qualityhdpdiffuse "1" seta vt_qualitydctpower "100" seta vt_qualitydctspecular "100" seta vt_qualitydctnormal "100" seta vt_qualitydctchroma "100" seta vt_qualitydctluma "100" seta vt_maxlockedpages "2048" //HD Image settings seta image_qualityhdplossless "1" seta image_qualityhdppower "1" seta image_qualityhdpspecular "1" seta image_qualityhdpnormal "0" seta image_qualityhdpdiffuse "1" seta image_qualitydctpower "100" seta image_qualitydctspecular "100" seta image_qualitydctnormal "100" seta image_qualitydctchroma "100" seta image_qualitydctluma "100" seta image_maxlockedpages "1024" //End HD Settings seta vt_maxaniso 4 //Set this to 0 if your having lots screen tarring issues and do NOT set this higher then 4 otherwise it will corrupt the Mega-Textures

Dessa inställningar sparar man i en fil som namnges som rageconfig.cfg som man sparar i mappen \Steam\steamapps\common\rage\base\

Har också inställningen för Verical Sync i NVIDIAS kontrollpanel till FORCE ON, inte globalt utan för rage.exe (eller rage64.exe om man kör 64bitars).

Har också lagt till start-alterativ för spelet i Steam:
+set com_skipIntroVideo 1 +r_swapInterval 1
där den första inställningen inaktiverar företagsintrot samt andra inställningen tvingar VSYNC att synkronisera.

Använder också NVIDIA:s beta-drivisar för Battlefield 3.

Spelet funkar hur bra som helst, inga problem alls för mig. Väldigt vacker grafik i dom öppna landskapen, men i trängre utrymmen märker man av en del lågupplösta texturer, men det bryr jag mig inte så mycket om. Iallfall, en av dom bästa spelen jag har spelat på länge!

Edit:
I övrigt rekommendar jag att skavera lite på Steams forumsdel för Rage, där det finns en del matnyttigt att läsa om för optimering av spelet. De inställningar jag använder är för en högprestanda-dator, och det finns andra versioner för lägre presterande datorer. Mina inställningar hämtade jag härifrån:
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=215674...


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Måste man gå igenom så mycket för att få spelet att funka hyfsat så väntar jag hellre till en riktig patch. Det är inte mitt ansvar att behöva mixtra och testa trial and error.

Testpilot

De patchade RAGE så man nu har lite fler grafikinställningar att ställa , för den som inte pallar med configfiler.
Det fixar nog inte allt men mycket av de initiala problemen.

Medlem

Jopp, fungerar hur bra som helst nu. Dock har jag NVIDIA, och för det flesta som har problem är de som har ATI/AMD.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Hmm..efter patchen så är grafiken fin fin..dock så random freeze:ar spelat. Har en Phenom II X2 3.10 GHz


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Lol, testade att lägga windowmode och nu laggar det ej. ^.-


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Testpilot

Haha testade igår att köra spelet utan configfilen (kör samma som Vantskruv har dock ett 570GTX) och bara med de inställningarna som finns i spelet .
Då fick jag grafikartefakter på allt , alla texturer blev svarta med vita prickar , mysigt värre , hände förut med configfilen också , verkar inte direkt stabilt detta men med configfilen ovan har det rullat på i 19 timmar utan större problem iallafall.

De har en bit kvar till ett stabilt spel.

http://cloud.steampowered.com/ugc/596950510593307660/99F7DDA9...

Medlem

tja ja har Rage å upplever bilduppdaterings problem liksom många andra, å de konstiga är att alla mina steam-spel har uppdaterats men inte Rage. dvs ja har inte fått patchen vilket är skumt för steam ska uppdatera spelen automatiskt. för att lösa de här problemet så har ja kollat egenskaper på spelet men allting ser bra ut. och ja har prövat att inaktivera brandväggen men inget har funkat.
Nån som vet vad jag ska göra för att lösa detta?

Medlem

Testa windowmode, fungerade för mig.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Windowmode? hur då?

Medlem

-> settings i spelet och byt från " full screen " till windowmode


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

ok ja prövar.

Medlem

De funkade inte,spelet patchades inte för det. några fler förslag nån?

1
Skriv svar