Stalker 2 kan få omfattande DRM-skydd
Utvecklarna kanske kräver att du behöver vara uppkopplad mot internet för att kunna spela.
Problemet är väl att dagens DRM skydd inte på något sätt stoppar piratkopieringen? dom enda som inte kan lira då är de som inte vet hur man kopierar en fil från en enhet till en annan.
Men straffa inte oss betalande kunder. Lägg ner tid och resurser på att göra nästa del i serien buggfri istället.
"Part of the content will be located on the server and downloaded as the game progresses. Permanent internet access is required. Text information, code and quests will be loaded through that connection."
mmmkay..är detta framtiden så ska vi som konsumenter också ha rätten att lämna tillbaks spel som vi inte tycker är roliga/buggiga så in i helvete/ofärdiga.
Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.
Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.
Det hjälper inte heller, det enda som hjälper är att bojkotta, det är det enda språk de lyssnar på "Money Talks, Bullshit Walks".
Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:
1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.
2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.
2. Släpp ett demo.
3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.
4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.
5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.
6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.
7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.
Att ni ens orkar grina om DRM.
Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?
Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.
Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.
Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:
1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.
2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.
2. Släpp ett demo.
3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.
4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.
5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.
6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.
7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.
+1
Att ni ens orkar grina om DRM.
Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?
Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.
Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.
Folk gnäller så fort de hittar nånting att gnälla på.
Personligen har jag aldrig haft problem med någon typ av DRM, och alla spel har fungerat felfritt.
Skulle det vara så att internet går ner, så får man väl bara låta bli att spela just det spelet som kräver konstant uppkoppling. Men om man läser kommentarerna här på FZ så verkar det vara en fråga om liv och död så fort någonting förändras.
Bästa skyddet mot piratkopiering på PC:
1. Göra ett riktigt grymt spel folk vill köpa.
2. Koncentrera först och främst på att bygg upp och designa PC versionen. Porta sen till konsolerna och då först gör alla nödvändiga kompromisser.
2. Släpp ett demo.
3. Ha med grundläggande funktioner och inställningar dem flesta PC spelare förväntar sig ska finnas, som tex att kunna ställa in kontroller och grafik, stöd för dedikerade servrar om man har multiplayer osv.
4. Visa att ni bryr er om era spelare genom att släppa patchar, modtools, gratis dlc och andra uppdateringar som förbättrar eller förnyar upplevelsen av spelet.
5. Sälj enbart expantioner/dlc som verkligen känns värt att lägga pengar på och inte massa småskit som oftast borde vara i spelet från början.
6. Respektera dina konsumenter och straffa inte dem som köper spelet med någon dryg form av drm som begränsar alldeles för mycket hur och när man kan använda sin produkt.
7. Skapa ett gott ryckte genom att följa dessa enkla regler, verkar ha funkat rätt bra för utvecklare som Valve, Blizzard, Mojang ,CD Project RED mfl.
Håller med om vissa medan andra känns bara som gamla drömmar som saknar relevans i dagens PC-gaming samhälle.
1. Givet oavsett plattform kan man tycka, men usla spel (Wii Fit, CoD) säljer långt bättre än de som utvecklats med rejäl budget och som är riktigt bra (The Witcher 2 m.fl.).
2. Nope, här har du tyvärr helt fel. Ska de satsa på något är det konsolversionen då den ändå kommer att sälja mycket bättre, och då de alltid kan "uppgradera" PC-versionen vid release, istället för att försöka "banta" till konsol.
Sen säljer ändå konsolportar minst lika bra som de som får dedikerade versioner, helt enkelt inte värt kostnaden.
2. Detta är en mycket, mycket bra sak. Tyvärr släpper de flesta utvecklare inget demo eller satsar på en "beta" istället då spelen är så usla att de självdör kort efter release pga buggar och skit. Day 1 DLC och gratis "collectors edition" använder man ju som kompensation (BF3 m.fl.)
3. Dedikerade servrar och liknande bör finnas på konsol också, att inte kräva det är att välja ett sämre spel oavsett plattform. Sen är det alltid trevligt om PC-seplare får ändra inställningar så deras dyra (billiga?) hårdvara kan användas på bästa sätt.
4. Dags att vakna...
Moddtools? Ingen vill ha det längre, ingen bryr sig, folk köper med nöje spel som helst saknar modtools, som tar rejält betalt för DLC och har skiten på skivan vid release. BF3 är ett lysande exempel och ändå hyllas det, patetiskt.
5. Håller helt med, ingen "horse armour" tack. Tyvärr är det så att många föredrar att "pimpa" sina karaktärer och liknande, och med nöje lägger ut tusentals kronor på hattar i TF2 eller vapenskins i FPS-spel.
Sen är det ju upp till var och en om man stödjer (köper) DLC som är låst på skivan, om man köper expansioner som egentligen var med i spelet men ströks för att säljas senare (SC2 m.fl.).
6. Det hade varit trevligt, men PC-spelarna ber ju bevisligen om mer och tyngre DMR.
Alla älskar ju $team som exempel, ett av de grövsta DRM som finns. Inte nog med att du måste ha det installerat för att få spela (blöoatware) och köra skiten, den ska skicka på dig reklam, du måste köpa saker i steam för att få använda grundläggande funktioner (lägga till vänner etc) men det är ok.
Så länge det har ett snyggt interface och sköter datorn och spelandet åt dig så är det bra. DRM är dåligt så länge det bara gör sitt jobb, släng in reklam, vänlista och installationskrav och det är genast ett bra program (sarkasm). Glad att man slipper skiten på konsol, iaf 360, så man har rätt att byta/sälja spel, inte kan bli bannad "just for lols" och förlora alal spel man köpt etc.
7. Gott rykte =/= bra spel.
CoD har ett gott rykte bland casuals, det är ju bra. BF3 säljer bra trots sin uppenbara CoDifiering pga gott rykte, Blizzard kan pumpa ut SC2 med rippat material, usel grafik, ingen AA och gameplay från 90-talet pga gott rykte. De kan ta bort RPG-delen ur Diablo 3 och ändå sälja pga gott rykte.
Valve behöver inte släppa några egna spel utan kan leva gott på andras skapelser tack vare sitt spyware/DRM steam, ett program som de flest ainte ens vet vad det är och vad det gör. Enda utvecklarna där jag kan respektera är CDproject RED (bäst av alla imo) och Mojang då de inte hunnit släppa mer än ett spel.
Sitt inte här och sura, kontakta dem istället och vädra ert missnöje om ni vill påverka dem. Spelföretag vill sälja spel, om de blir kontaktade av upprörda kunder som säger att de inte vill köpa drm-skadad skit så kanske de ändrar sig men det finns inte en suck att en massa missnöjesyttringar på en svensk spelsida kommer påverka något.
Det hjälper inte heller, det enda som hjälper är att bojkotta, det är det enda språk de lyssnar på "Money Talks, Bullshit Walks".
Kritik har ju fått spelbolag, t ex Ubisoft, att ändra DRM-policy ett antal gånger så jo, en viss påverkan har det faktiskt.
Att ni ens orkar grina om DRM.
Vad spelar det för roll egentligen, om dem har det eller inte? 99% av er är ju ändå konstant online, så vad ändras?
Ni har ju inte ens något vettigt argument som förklarar varför det är en sån big deal. "You're all a bunch of sheep" kommentaren funkar fint här.
Kommer att köpa Stalker 2, helt klart.
Det är en fråga om tillgänglighet, det är en fråga om integritet och det är en fråga om äganderätt. Men du förstår kanske inte att det finns dem som värderar sådant.