Pengahandel på väg till World of Warcraft?

Robot
Pengahandel på väg till World of Warcraft?

Blizzard har försiktigt öppnat på valutaväxeldörren i och med att de numer låter dig köpa ett litet gulligt djur för riktiga pengar som du sedan kan byta mot spelvaluta inne i World of Warcraft.

#blizzard, #world-of-warcraft


Medlem
Pengahandel på väg till World of Warcraft?

Varit avloggad och ren sedan Januari och man får verkligen tillbaka suget när man läser detta... not.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Så samma grej som EVE Online:s plex alltså. De vill att folk ska köpa guld på officiellt vis så att de får pengarna och inte guldfarmarna. Inte för att jag hyser någon större kärlek till guldfarmare, men det är fel att de går den här vägen och gör guldköpande lagligt bara det är dem själva som får pengar. Det gör spelet betydligt mer pay-to-win, precis det som fick utvecklare att banna guldsäljande från första början.

Jag förstår att Blizzard är ett företag och de vill tjäna pengar precis som alla andra företag. Men när det redan går så bra för dem tycker jag att de har råd med att inte sälja ut sina principer på det här sättet.

Medlem

Fastande ett år framför datorn pga wow
Har slutat med den skiten och har till och med försökt att börja igen men det va inget roligt längre
Skönt att slippa tänka på wow hela dagarna...

Medlem

pff, brukade inte Blizzard säga att dom är emot in-game mot irl pengar handel?
Dubbelmoral eller har jag fel?


signatur

Game long and prosper

Medlem

Come over to the dark side my son. We shall rule together...

Medlem

Det här är dödstöten.


signatur

Meep!

Medlem

Som många andra har jag lagt ner mitt WoW-spelande och man är verkligen inte sugen på att börja spela igen. Kan inte sätt fingret på vad jag inte gillar, men funktioner som att kunna köpa guld på ett vettigt sätt spelar mig ingen roll. Att vi kommer att se mycket mer av pay-to-win tror jag är uppenbart då det verkar fungera som affärsmodell.

Funderar på hur många fler expansioner Blizzard kommer släppa? Var det inte tal på minst tre stycken efter Cataclysm? Känns inte som att det kommer vara många som spelar mot slutet..

Medlem

Ja inte saknar man WOW längre och det här gör ju inte saken bättre att man vil lira igen. Men det är väll Activision/blizz som försöker krama ur det sista av spelarna innan spelar basen sjunker nu när de nya MMO spelen är i antågande och glöm inte blizz eget diablo 3 som kommer nästa år,

Pansarknekt

Spelet är så j**vla noobifierat så det känns meningslöst att lira nuförtiden. Har börjat tröttna rejält men loggar fortfarande in då och då när jag är uttråkad. Har en stadig summa pengar som jag tjänat ihop(inte för att det var svårt) så jag fattar inte idén med det här, få ännu fler av de som verkligen SPELAR spelet att sluta?


signatur

Ooooh the drama!

Medlem

zzzZZZzzz.... huh va? Wow?

Medlem
Skrivet av Branoc:

Ja inte saknar man WOW längre och det här gör ju inte saken bättre att man vil lira igen. Men det är väll Activision/blizz som försöker krama ur det sista av spelarna innan spelar basen sjunker nu när de nya MMO spelen är i antågande och glöm inte blizz eget diablo 3 som kommer nästa år,

Näh, det är inte mycket som tilltalar en att börja lira wow igen, speciellt inte med denna nyhet.
Det enda jag kan säga som gör större skillnad på D3 är att det är enkelt att undvika och spela med folk som kommer köpa sina saker för riktig valuta. Själv kommer man ju lira endast med sin egen mindre kompiskrets vilket fungerar i spel som då D3. Inte som i WoW då det hela stora är baserat för 10/25man raids och då är det svårt att veta vad varenda guild medlem gör.

Medlem

Det var en sak när de la in det i Diablo, där var det oundvikligt när det inte finns nåon "bind on pickup"-mechanic. Jag tycker också att det passar bättre in i det spelet samt att de aldrig försökt "smyga" in det, de gick all out och stoppade in ett auctionhouse för spelare där man kunde köpa saker för riktiga pengar. Då sa jag ingenting, men nu har jag svårt att låta bli. Jag är inte helt nöjd.

Oh well, har inte spelat WoW på över 2 år nu men det skrämmer mig fortfarande när saker tar ett steg i den här riktningen. Goldfarming är fel, sure, det förstör spelet för de som spelar det. Men situationen blir inte bättre när Blizzard går in och gör samma sak. Det här löser ingenting.

Medlem

OM jag hade lirat wow fortfarande så skulle jag inte bry mig om detta. och nu WHO CARES, wow är kanske inte döende men jag skulle vilja påstå att många av alla wow spelare bara sitter och väntar på ett nytt mmo som kan ta över tronen.

Medlem

Vetefan..
Handlar ju bara om ett pet, känns inte som att det kommer bli nån vidare ruljans..

Marknaden mättas rätt fort, många bryr sig inte om pet:sen öht, och ofta har köpe pets/mounts bara setts som misslyckade då det på intet sätt handlar om någon effort för att få tag på dom, utan bara att öppna plånboken...

Medlem

Är själv Eve-spelare och tycker att deras system är bättre, där köper du ju PLEX för riktiga pengar som du sedan kan sälja vidare till andra som köper de för in-game valutan och får speltid, de som inte orkar farma ihop isk får det för riktiga pengar och de som inte har råd att betala för spelet med riktiga pengar kan betala med isk, CCP tjänar inga extra pengar på det vilket jag tycker är bra.

Medlem

Men FZ. Detta är ingen nyhet! Det här har funnits i flera år redan i WoW! Man har kunnat köpa TCG WOW-spelkort och sälja skrapkoderna som leder till en ingame pryl och byta koderna mot guld i spelet. Fullt legitimt.

Lite bättre research innan ni häver ur er en massa saker.

Medlem

Intressant psykologiskt det här....
Finns det nåt annat spel som någonsin haft denna effekt på folk? Dvs, att de som har SLUTAT spela och inte alls är intresserade av att spela igen, ändå känner sig TVINGADE att kommentera negativt allt som händer i spelet?
Är det abstinensen som gör att de måste hävda sånt för att få sig att känna sig starkare?
Annars har jag svårt att fatta det roliga med att hacka ner på ett spel man inte själv har något intresse av längre?

on topic: det är en pet för 70kr... du kan sälja den på ah... du kommer få så lite pengar för det att det är inte värt besväret efter den första veckan. Så många idioter kommer köpa och tro att de blir rika att priset kommer rasa mer eller mindre direkt... tror inte meningen med detta var att Blizzard ska tjäna pengar på guldhandel, utan som de själva sa att de vill lägga in nåt t.ex. guildledare kan ge till medlemmar de vill belöna osv.
Tyvärr finns det inget "bind to guild" så det måste vara "bind on pickup/account" om de vill förhindra att sälja på ah.
Ville BLizzard tjäna pengar på guld så hade de bara gjort nya servrar med nya regler att där får folk köpa guld från Blizzard direkt.
Men visst, Blizzard är stora och elaka och är självklara bara ute efter att förstöra.

Medlem

Känns skönt att man läzer FZ regelbundet.
Tack för denna information!
Har nu avslutat mitt WoW-konto.
Detta var vad som fick bägaren att rinna över.

Medlem

Jag tror wow sjunger på sista versen. Själv tror jag inte det blir så stora saker som händer efter nästa Stor expansion/patch. Dom försöker bara tjäna så mycket dom kan på den tiden det är kvar. Tror dom vet att tiden rinner i sanden med wow.

Medlem

Tycker det är synd att Blizzard förstör spelet så enormt...

Medlem

WoW är dött för mig

Medlem

Att Blizzard och AJ fullständigt skiter i gameplay och pissar på sina kunder är ingen nyhet. Men att de ska sabba spelet genom att göra WoW (Fortfarande det största spelet i världen sist jag kollade) Pay 2 Win, det är knappast bra någonstans.

Men som sagt AJ bryr sig bara om pengar och inget annat.

Medlem

Intressant det här fenomenet med vissa personer som stolt meddelar att "Jag spelar minsann inte Populärt Spel X, bara så ni vet!!!" i nyhetskommentarer. Dessa kommentarer saknar fullständigt koppling till själva nyheten. Det enda de säger är att de inte spelar spelet. Jaha...? Märkligt hur det verkar få vissa att känna sig lite bättre än alla andra. Det var lika inne att basha CS när det var populärt. Hade dessa personer nu inte brytt sig, på riktigt, så hade de ju inte skrivit något alls...

Ontopic så tycker jag det är märkligt att de godkänner pengahandel lite halvhjärtat så där. Antingen borde Blizzard ju tycka att det är någonting bra eller någonting dåligt. Själv tycker jag det är dåligt.

Medlem

Otroligt. Den första kommentaren är av någon som inte ens spelar, vem fan bryr sig?

OnT: Detta är väl bara steg 1. Sedan kommer ju steg 2 att man kommer kunna köpa in-game valuta för riktiga stålar.

Medlem

Ser bara samma gamla gnäll på WoW och alla som spelar WoW...ungefär lika *gäsp* spännande som vanligt.

Vad gäller "guldförsäljning" då...så det man ska göra nu är att köpa ett pet och lägga ut för på AH för hur mycket? På folk låter det ju som en given valuta, men det krävs ju fortfarande att någon vill ha pettet och är villiga att betala en ingame summa motsvarande vad någon är villig att betala riktiga pengar för. Kanske skulle kunna ge 1-2k för det ingame, bara för skojs skull, och om någon tycker det är värt 100-200 spänn (eller vad det nu kostar) så får dom skylla sig själva.
Är väl bättre att folk som tycker det är roligare att köpa guld istället för att spela spelet kan göra det på ett OK sätt, istället för att köpa det från diskutabla källor. Är iallafall min fasta övertygelse att det här inte kommer starta någon slags guldhandel utan like. Har varit tillräckligt lätt att skrapa ihop guld ingame senaste åren för att någon vettig människa ska behöva köpa och sälja pets.

Kunde själv inte bry mig mindre tbh...men ifall alla lipsillar som numera hatar WoW vill använda det här som brasved till sin lilla lägereld av förtryckt vrede så tycker jag att dom ska fortsätta med det. Kram på er!

Medlem

Måste ni verkligen påminna oss varje gång när fz skriver om wow nyheter? Ni har inget att göra därför ni kommenterar så här.

Medlem
Skrivet av muSPK:

Men FZ. Detta är ingen nyhet! Det här har funnits i flera år redan i WoW! Man har kunnat köpa TCG WOW-spelkort och sälja skrapkoderna som leder till en ingame pryl och byta koderna mot guld i spelet. Fullt legitimt.

Lite bättre research innan ni häver ur er en massa saker.

Indeed, detta är knappast någon stor nyhet. Man har redan länge kunnat göra i stort sett samma sak via t.ex. http://www.wowtcgloot.com, fullt lagligt.

Medlem
Skrivet av harkor80:

Tycker det är synd att Blizzard förstör spelet så enormt...

Verkligen. Riktigt synd.

Medlem

The beginning of the end...Even gods die...

Nej men ärligt talat, känns som wow har gjort sitt, storyn är urmjölkad. (förstörd rentutav)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

12
Skriv svar