Bye Bye AMD?

Medlem
Bye Bye AMD?

De första recensionerna på AMD's nya processorserie "Bulldozer" anlände imorse på bred front, och det ser tyvärr dystert ut för den kanadensiska processorgiganten. De nya flaggskeppen FX-8150 och FX-8120 har trots sina 8 kärnor och "Turbo Core" (automatisk överklockning), svårt att hänga med de flera månader äldre i5 2500K och i7 2600K från Intel. Istället för att fokusera på sina svagheter, har AMD valt att fortsatt satsa på sina styrkor, vilket är i flertrådade processer, och applikationer som drar stor nytta av flera kärnor. I mindre- och singeltrådade applikationer dominerar fortfarande Intel, och AMD brottas fortfarande med hög strömförbrukning på processorsidan, vilket deras grafikkretsar klarar av galant. Överklockningspotentialen finns, de satte ett nytt världsrekord med uppnådda 8.429Ghz - vilket Intel med all säkerhet kommer att spräcka med Sandy Bridge-E. Dessutom verkar stabiliteten vara sådär i dagsläget, Bluescreens i Steam och allmänt i Windows 7 tampas dem med tyvärr.

De goda nyheterna verkar dock vara att AMD verkligen vill satsa på high-end segmentet igen, och nya "Piledriver" är beräknad till i vår, vilket bäddar för krig när Intels "Ivy Bridge" släpps inom samma tidsram. Det är tråkigt för alla som har hoppats på en slags comeback för AMD, men det verkar dröja. Intel har helt enkelt mycket bättre processorer i dagsläget, och det verkar inte ändra sig på ett bra tag. AMD har intressanta CPU:er i Fusionprojektet, men för oss gamers och användare med högre krav är Intel fortfarande kungar.

Läs gärna testet på AnandTech.

#blogg

Medlem
Bye Bye AMD?

Som jag misstänkte då.

Trenden har sett ut såhär väldigt länge för AMD och det är ju lite jobbigt för man vill gärna ha fler stora tillvärkare för att kunna pressa priserna.

Dock så Intel har haft bäst cpuer de senaste 5 åren och verkar fortsätta sitta på den tronen (vilket jag gillar eftersom jag föredrar Intel CPUer)

Tur att det går bra för AMD på GPU sidan iaf, men de måste komma med någon PhysX motsvarighet snart i min mening, saknar det sen jag bytte från nVidia.

Medlem

Ja, det har inte varit en positiv utveckling direkt. Jag tror dessutom att AMD har haft lite otur med Globalfoundries, som har haft en del dåliga yields, och ligger efter i nanometerteknik.

Det är inte svårt att gilla Intel nu - de gör allt rätt. Vettig prissättning, minskande strömförbrukning och superb prestanda i alla trådade applikationer. Och så har det varit ända sen X2-tiden vill jag påstå.

Ja, de måste satsa hårdare på GPU-sidan tycker jag, även om det är gamla ATI som drar i de spakarna. De drar säkert in en del med deras Llano-processorer, men tunga GPU:er vill vi ha. Havoc är ju inbyggt i deras grafikkort, PhysX har jag dock aldrig testat eller förstått mig på. Hur mycket skillnad gör det? GPU-avlastning?

Medlem

Kommer nog ta ett tag innan AMD kan börja konkurrera med Intel igen.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Bra man köpte en 2500k då : )

Medlem

PhysX är larvigt trams som är överskattat och inte alls särskilt 'nice' imo. Knappast så att jag skulle välja nvidia pga PhysX.

Dock är jag inbiten Eyefinity-gamer, så AMD är tveklöst mitt val i gpu väg.

Medlem

Mjo dehär känns lite som när första Phenom kom :S sen kan man ju hoppas på att patchen till windows som det snackas som kommer ge mer än 10% prestanda boost

Medlem

Även om det bara beror på mjukvaran i dagsläget (vilket det inte gör), och de kan patcha upp prestandan 20%, så tampas de fortfarande med alldeles för hög ström- och värmeförbrukning. i7 2600K/i5 2500K är helt enkelt mycket bättre, även när de släpptes för många månader sen nu. Om 4 månader har Bulldozer både Ivy Bridge och Sandy Bridge-E att försvara sig mot. Det blir tufft.

Medlem

Entusiastmarknaden är väl dock en försvinnande liten del utav det stora hela, och på dem andra marknaderna är dem fortfarande mycket konkurrenskraftiga på.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag vet att på serversidan har AMD en hacka, men Intel också. Hur hela fördelningen är för de olika marknaderna vet jag inte, men ja, den är antagligen större än den för oss.

Medlem

Både servermarknaden och OEM-marknaden är var för sig väldigt mycket större, så tillsammans utgör dem väl en överväldigande majoritet.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Ja precis. Jag är säker på att Intel är dominerande på OEM-sidan, men på serversidan är AMD nog rätt stora, de var det förut i alla fall.

Jag har testat AMD vid ett flertal tillfällen, och det blir alltid något problem. Nu tänker jag hålla mig till Intel oavsett hur mycket AMD skryter om det ena och det andra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar