Mass Effect 3 använder sig av Online Pass

Robot
Mass Effect 3 använder sig av Online Pass

Köper du spelet begagnat kan du behöva punga ut med 70 kronor extra för att kunna använda det nya kooperativa flerspelarläget.

#mass-effect-3, #ea, #bioware


Medlem
Mass Effect 3 använder sig av Online Pass

Som väntat då¨, men fortfarande långt bättre än att låsa ett spel via ex. Steam ^^

Medlem

Nej detta är inte positivt.. Gillar inte alls utvecklingen av spelmarknaden.. Bara att ta COD Black Ops som exempel (Nästan värsta i sitt slag), nu kollar jag bara via steampowered.com men hittar bara alla DLC:s där..

Så om vi säger teoretiskt, jag vill köpa COD: BO + alla DLC:s för bästa spelupplevelse.. jag köper detta begagnat (Jag vet det inte går, men vi tar som exempel i jämförelse med Mass Effect 3).

COD BO: Billigaste på Prisjakt: 259:- (Låtsas vi köper begagnat för ca 15€)

COD BO: Begagnat: 15€
BO: First Strike DLC: 13,99€
BO: Annihilation DLC: 13,99€
BO: Escalation DLC: 13,99€
BO: Rezzurection DLC: 13,99€

Eftersom det är begagnat så får vi hosta upp ~7€

Summan på kardemumman blir ca 77,96€
Är folk OK med dessa priser för DLC? Slutsumman är helt obegripligt för min del.. Jag vet inte men Mass Effect 3 lär nog säkerligen också få DLC:s som man får köpa loss för mindre summor..


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

@ Sniper_Nr1
Å andra sidan är det helt frivilligt att betala för den DLCn, du kan köpa spelet, inte köpa DLCn och ha kul för de 259kr du betalat. Det är en rejäl skillnad på sådant som redan finsn på skivan eller ska släppas vid release men som kostar om man ej förhandsbokar/köper nytt (se BF3, Halo Reach m.fl.) och helt nya kartor/saker som utvecklats efter spelets release.
Sen kan man ju påpeka att spelpriserna inte har stigit på många år, snarast tvärt om. Till mitt snes fick jag betala 899kr (699beg) för Secret of Mana. Idag kan jag köpa hgelt nya spel för drygt 300-350kr (zavvi/play m.fl). Även om de skulle släppa en massa DLC (mot all förmodan), och jag är "dum" nog att köpa den till fullpris (ej rea eller billiga MS points), så kostar det i slutenden inte mer än ett komplett spel gick på för några år sedan, ofta blir det billigare.

PS. Bioware är grymma på att släppa onödig DLC imo, därför köper jag den ej Ds.

Inaktiv

Grubmledock: Helt rätt, även nya spel till Xbox 360, exempelvis Gears of War 3 går att köpa nytt för 399SEK, och detta hos Elgiganten av alla butiker

PC spel har så länge jag kan minnas kostat runt 400sek, gissar på att jag betalade denna summa för orignalet C&C, och ytterligare ca 300sek för en expansion. Då var jag knappt fjortis nu jobbar jag heltid så den summan har ju minskat i värde.

För övrigt minns jag tydligt den dagen då jag köpte Secret of Mana till Snes, dagen efter konfirmationen cyklade jag upp till SnÅhlens och inhandlade liret, men fyfan va dyrt det va!

Spel är billigare och generellt bättre nu (med vissa undantag såklart!), och är man mindre nogräknad med varifrån man köper sina spel /g2play/ så kostar ett nytt spel väldigt lite.

Sen vill jag minnas att jag flera gånger under min gamingtid har tänkt "varför släpps det inte någon expansion" till mitt favvospel? Lösningen på detta var ju inte hoppet över en eller två expansioner utan DLC i massor. Tänk HalfLife1 och möjligheten till mer gosigheter efter Opposing Force....

Medlem

Problemet är att de inte riktigt vet vad de vill ta betalt för.. eller rättare sagt KAN ta betalt för. Frågar du EA så skulle de säkert säga att de vill att du betalar 599 kr för spelet, 129 kr i onlinemånadsavgift och 129 kr per DLC. Ovanpå detta tillkommer mikrotransaktioner inne i spelet. Det är detta som ger dem våta drömmar, girigbukarna. Då är vi tillbaka vid den gamla frågan, vad är det som vi köper? Är det en färdig produkt? Är det en kopia och du betalar en licens för att använda den? Är det bara en licens? Och så vidare. Köper man dessutom spelet i butik blir det ännu flummigare eftersom du faktiskt går hem med en fysisk vara i korgen. Jag hävdar att vi köper en produkt. Det är det enda logiska sättet att se på det eftersom de påstår att den går att stjäla. Det går inte med en tjänst. Därav kan vi då säga att om du köper en produkt så skall det klart framgå i vilket skick som den befinner sig i. Krävs det ytterliggare insatser från dig för att den skall fungera? Tillkommer det gömda kostnader? Vad händer om du inte är nöjd? Vad händer om du inte kan använda produkten? E t c. Alla dessa frågor har vi rätt att få besvarade av säljaren/producenten och jag anser också att vi inte sätter tillräckligt stort tryck på EA, Activision m fl för att tvinga dem förbättra sina produkter och tjänster. Och det är förhållandevis väldigt enkelt att sätta kraft bakom orden: Köp inte produkterna. För är det något som de fattar så är det försäljningssiffor.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Jag fattar faktiskt inte ens hur detta kan vara lagligt... Det är som att jag skulle köpa en byrå på IKEA och sen inte få sälja den när jag inte har plats för den längre. Har aldrig stött piratkopiering men inte heller kollektiv bestraffning. Detta betyder ju faktiskt att man inte KÖPER spel utan snarare HYR dem på livstid...

Medlem

Personligen har jag inget emot det hela när man gör så här, däremot är jag annars emot DLC.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Problemet är att de inte riktigt vet vad de vill ta betalt för.. eller rättare sagt KAN ta betalt för. Frågar du EA så skulle de säkert säga att de vill att du betalar 599 kr för spelet, 129 kr i onlinemånadsavgift och 129 kr per DLC. Ovanpå detta tillkommer mikrotransaktioner inne i spelet. Det är detta som ger dem våta drömmar, girigbukarna. Då är vi tillbaka vid den gamla frågan, vad är det som vi köper? Är det en färdig produkt? Är det en kopia och du betalar en licens för att använda den? Är det bara en licens? Och så vidare. Köper man dessutom spelet i butik blir det ännu flummigare eftersom du faktiskt går hem med en fysisk vara i korgen. Jag hävdar att vi köper en produkt. Det är det enda logiska sättet att se på det eftersom de påstår att den går att stjäla. Det går inte med en tjänst. Därav kan vi då säga att om du köper en produkt så skall det klart framgå i vilket skick som den befinner sig i. Krävs det ytterliggare insatser från dig för att den skall fungera? Tillkommer det gömda kostnader? Vad händer om du inte är nöjd? Vad händer om du inte kan använda produkten? E t c. Alla dessa frågor har vi rätt att få besvarade av säljaren/producenten och jag anser också att vi inte sätter tillräckligt stort tryck på EA, Activision m fl för att tvinga dem förbättra sina produkter och tjänster. Och det är förhållandevis väldigt enkelt att sätta kraft bakom orden: Köp inte produkterna. För är det något som de fattar så är det försäljningssiffor.

Så fungerar tyvärr den kapitalistiska marknaden. Något man får hoppas på är att med fallet av dollarn så kommer EA och Activision på något sett att implodera. Jag håller med om att EA och Activision är skurkar och det borde göras något mot det. Men just nu är det så att lagen står på deras sida både i NA och EU. Det finns inga som helst returer på mjukvare produkter när försegligen är bruten. Och lagen gäller dessvärre inte heller för spel som är så pass buggiga att det inte går att spel, riktar allas ögon mot CoD BO. Det som borde göras är att få in en lag i Sverige alternativt EU som klart och tydligt uppger att mjukvara som inte upphåller en viss standard borde ge konsumenten möjligheten att få full återbetalning.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Ja spel är billigare idag än det var för ett par år sedan (sett till tillverkningskostnad och kronans värde idag och då) men folk verkar glömma en sak, idag är det betydligt fler som spelar spel och spel fortsätter att öka i försäljning ser man till detta samt att företagen tjänar en hel del pengar på en massa dlc så tror jag inte skillnaden längre är så stor.

När jag var yngre lade jag gladligen nästan lika mycket pengar på en expansion som på ett nytt spel om det var en utvecklare jag hade förtroende för (som Blizzard). Faktiskt så kunde dessa expansioner vara minst lika bra som huvudspelet, Star Craft : Brood War, är nog den expansion jag äger som jag fått ut mest av och jag ångrar inte för en dag att jag betalade nypris för båda.

Dlc har blivit ett sätt att ta igen den förlust som företagen gör i och med att spel blir dyrare men samtidigt har det aldrig varit så många som spelar spel som idag. Betänker man att spel från början var något som bara ett fåtal köpte så är spel idag varken billigare eller dyrare, jag tror det går ganska jämt ut, dock har spelare blivit betydligt mer kräsna med vad de köper så spel har inte lika lätt för att sälja idag som när de kom. Dlc har kommit att bli svaret för många för att inte bara få igen kostnaden för spelet utan även för att kunna tjäna en hacka på det. Det har även bidragit till att folk inte längre säljer sina spel om de vet att det kommer komma ett nytt dlc till det. Men mycket av denna dlc är, enligt mig, saker som borde vara gratis/ha ingått från början (Oblivion, som började denna dlc "trend" är ett ypperligt exempel på vad jag menar) med detta inte sagt att all dlc borde ingå/vara gratis.

Detta har iaf fått mig till att vänta med spel som jag vet kommer få dlc för det kommer även med ganska stor säkerhet komma en Goty-version som innehåller samtliga dessa men till ett mycket reducerat pris.

Medlem

Skillnaden mellan priatkopierning och vidareförsäljning, som någon på Lionhead sade (om jag inte minns helt fel), är att det blir ett win-loose för den som köper spelet av en polare.
Piratkopiering blir 0 - 0 i slutändan som de räknade, om jag inte minns fel.
När ett spel säljs vidare så tjänar bara den som köpte spelet pengarna (utgivaren & tillverkaren får inget alls)

Medlem

Piratkopiering kan leda till att personen köper det nytt och iom detta blir det helt plötsligt en vinst. Tvivlar starkt på att många kommer köpa ett nytt spel om de redan betalat för det begagnat, för företaget är detta i princip alltid en förlust. Men det är inte så svart och vitt som det verkar vara, utan begagnat handeln tror jag inte det sålts lika många nya spel från början.

Moderator | Testpilot

Inte för att va "sådan" men vem bryr sig? Köper folk ens begangnade spel? Köper folk spel dem verkligen inte vill ha kvar?

Jag köper aldrig begangnade utan bara när dem är nya/ är på rea. Skulle aldrig falla mig in i att köpa ett begangnat spel då det ändå blir billigare efter en inte så lång tid, medans man väntar finns det ju andra spel som kan underhålla en. Sedan har jag aldrig heller förstått folk som lyckas köpa spel dem inte är nöjda med.. Menar kollar ni inte upp hur spelet funkar? Om spelet har problem etc? Tydligen inte. BO kan jag förstå, det spelet hade rejäla problem. Men många jag känner också köper spel för 600 kr och säger det är skit... JAMEN KOLLA UPP LITE OM SPELET FÖRST DÅ, kolla review, kolla lite gameplay innan du köper det. Inte fasiken är det svårt och det känns som det borde vara våran skyldighet. Samma sak gällande bilar, inte går du och köper en bil bara "för att" om du inte redan på förhand vet något om bilen i säg? Vad gör man? Jo man kollar upp vad det är för bil, kollar och prövar om den passar en, provkör bilen och sedan BESTÄMER MAN SIG för om det är värt pengarna.

Omvandla den där "formeln" för SPEL, så slipper ni massa skit. FYI, COD BO är ett helt okej spel och roligt MP lir fasten det var så bajs som det var i början.

asjdhaksdgaiuwe


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

Om det är ifrån EA så är det något man får räkna med


signatur

Waffleman, 300 meters. northwest!

Medlem

Nemas problemas för mig.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Om fem-tio år så kommer man få lämna ett fingeravtryck på skärmen innan du får spela spelet du köpt.

Medlem

ME spelas enbart på PC hemma på min gård! så inget som spelar roll för min del =D

Medlem
Skrivet av donhenri:

Om fem-tio år så kommer man få lämna ett fingeravtryck på skärmen innan du får spela spelet du köpt.

Haha, det galna är att du kan ha rätt! Skulle inte bli förvånad om framtiden bjuder på spel med ID lås

Activision och EA kräver en fingeravrtyckscannare (som du ofc måste köpa själv) för att logga in med. Oj oj vad väntar om 10-20 år då? Dödsstraff på fildelning av deras spel?

Vem vet, världen börjar ju likna mer och mer Syndicate


signatur

Game long and prosper

Medlem

Jag har full förståelse för folk som köper spel för att behålla dem men vissa av oss skiter ju inte pengar... Jag står fortfarande fast vid att jag "borde" få göra som jag vill med en vara som jag KÖPT och man får ju inte heller glömma bort butiker som GAME eller GAMESTOP tex som faktiskt är beroende av "begagnatmarknaden"

Medlem

För mig är det som vanligt så att det inte är de enskilda fallen man blir lite mörkrädd inför utan var vi är på väg kollektivt inom spelbranschen och hur det kommer se ut som konsument när precis alla har tagit upp sådant här. Det kommer att bli en djungel

Medlem
Inaktiv

Sjukt nice. Sätt åt andrahandspiraterna!

Medlem
Skrivet av heximeth:

Jag fattar faktiskt inte ens hur detta kan vara lagligt... Det är som att jag skulle köpa en byrå på IKEA och sen inte få sälja den när jag inte har plats för den längre. Har aldrig stött piratkopiering men inte heller kollektiv bestraffning. Detta betyder ju faktiskt att man inte KÖPER spel utan snarare HYR dem på livstid...

Stämmer bra det. Man KÖPER inte spel... man betalar endast för att få ANVÄNDA dem.

Medlem

Det där skitsnacket har de kört med ända sedan spel kom, hade det stämt hade jag nog aldrig köpt så mycket spel som jag idag har. De kan diktera vilka regler de vill men sanningen är den att det är vi, deras kunder, som beslutar om vi godtar detta eller inte. Hade majoriteten börjat köpa allt mindre och mindre spel efter att DRM blivit allt mer och mer "kränkande" så kan jag lova att de varit beredda att snabbt ta tillbaka denna. För en produkt har inget värde om det inte finns en köpare. Guld hade aldrig kostat så mycket som det gör om folk varit helt ointresserade av det oavsett hur mycket de som säljer det anser det vara värt.

Medlem
Skrivet av toern:

För mig är det som vanligt så att det inte är de enskilda fallen man blir lite mörkrädd inför utan var vi är på väg kollektivt inom spelbranschen och hur det kommer se ut som konsument när precis alla har tagit upp sådant här. Det kommer att bli en djungel

Var vi är på väg inom spelbranschen? Hört talas om CD-nycklar till PC-spel?

Medlem
Skrivet av Oxide:

Var vi är på väg inom spelbranschen? Hört talas om CD-nycklar till PC-spel?

Det var riktigt trevligt när det var det enda som behövdes.

Medlem

Gör inget. MP i Mass Effect är en styggelse som inte bör uppmuntras


signatur

Jag vill ha page...

1
Skriv svar